Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Numero 7 palaa vanhaan muotoonsa – piirrätkö sinäkin numerot väärin?

Vierailija
04.10.2014 |

Opetushallitus palauttaa poikkiviivan takaisin numeroon seitsemän. Samalla muuttuu pienten z- ja q-kirjainten kirjoitusasu. Näin halutaan ehkäistä sekaannukset samankaltaisten kirjainten ja numeroiden välillä.

Numero seitsemän sekä pienet z- ja q-kirjaimet saavat poikkiviivansa takaisin. Muutokset kirjoitusasussa tulevat voimaan viimeistään syksyllä 2016, kun koulut ottavat käyttöönsä uuden opetussuunnitelman.

– Nyt palataan vanhaan merkintätapaan, koska on huomattu tiettyjä ongelmia näiden numeroiden ja kirjainten tulkinnassa. Muutoksen jälkeen ei jää pienintäkään tulkinnanvaraa, sanoo opetusneuvos Leo Pahkin Opetushallituksesta.

Ykkönen pitäisi piirtää pelkkänä pystyviivana.

Numero seitsemän sekä z- ja q-kirjainten poikkiviivat poistuivat vuonna 2004 käyttöön otettua opetussuunnitelmaa varten. Silloin pyrittiin sujuvoittamaan käsin kirjoittamista, ettei kynää tarvitsisi niin usein nostaa ja palata takaisin kirjoitettuun tekstiin. 

http://yle.fi/uutiset/numero_7_palaa_vanhaan_muotoonsa__piirratko_sinakin_numerot_vaarin/7504886

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin z-kirjaimeen on opetettu laittamaan viiva? Jos z:n viiva on vuonna 2004 poistunut opetuksesta, milloin on opetettu laittamaan viiva? Mun ala-asteaikoina 90-luvulla ei z:ssa mitään viivaa ollut. Olen tosin ihan oma-aloitteisesti käyttänyt z:ssani viivaa, koska muuten se muistuttaisi liikaa kakkostani.

Vierailija
2/14 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 12:39"]

Milloin z-kirjaimeen on opetettu laittamaan viiva? Jos z:n viiva on vuonna 2004 poistunut opetuksesta, milloin on opetettu laittamaan viiva? Mun ala-asteaikoina 90-luvulla ei z:ssa mitään viivaa ollut. Olen tosin ihan oma-aloitteisesti käyttänyt z:ssani viivaa, koska muuten se muistuttaisi liikaa kakkostani.

[/quote]

Mietin juuri samaa, myös 90-luvulla ala-asteen käyneenä. En muista, että z-kirjaimessa viivaa olisi ollut. Matikasssa käytin zetan kanssa viivaa, kun oli vaaran sekaantua kakkoseen. Quun viivastakaan en ole ihan varma. Kirjoitan sen vähän kuinka sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, en edes tiennyt, että seiska on välillä opetettu kirjoittamaan ilman viivaa :O q on kans mun mielestä aina ollut viivallinen, z taas ei...

Vierailija
4/14 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjotan seiskan viivalla, ykkösen suorana ja q z ilman viivaa:D kauheen ''vakava'' asia antais vaa kaikkien kirjottaa miten ite tykkää...

Vierailija
5/14 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ykkösessä on se väkänen, katso vaikka 1. jos ei ole, niin sejän on I-kirjain

Vierailija
6/14 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämä mikä riesa, kun nämä väliinputoajat pääsevät äänestämään, toivottavasti saadaan sähköinen äänestys ennen sitä.

Vierailija
7/14 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se viiva piti alunperinkään ottaa siitä seiskasta pois. Vaikea erottaa ykkönen ja seiska kun jotkut (kuten minä) tekee siihen ykköseen myös väkäsen. Käytän kyllä seiskassa viivaa, mutta kolme vuotta nuorempi siskoni ei kun tuo muutos osui juuri siihen kun hän meni kouluun.

Vierailija
8/14 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ekalla opetettiin jo tuo viiva seiskaan ja ykkönen viivana. Vuos oli -91

Vierailija
9/14 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retardeja opetushallituksessa. Sen siitä saa kun niillä on aikaa ja rahaa pohtia kaiken maailman lillukanvarsia. Veivaavat opetuskirjojakin edestakaisin, että pitäisi joka toinen vuosi ostaa uusia painoksia. T. DI-mies.

Vierailija
10/14 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta minun arkeeni. Viivalla olen seiskani kirjoittanut siitä asti kun kirjoittamaan v.-79 ekalla luokalla opin.

Vierailija
11/14 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta NYT nolottaa olla finski! :-)

Vierailija
12/14 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meilläkin Suomessa ongelmat. Piirrän numeroni edelleen miten haluan.

Vierailija
13/14 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin varmasti kirjoittamaan "oikealla" tavalla. Minulle on aikanaan koulussa opetettu nuo viivalliset varsiot, mutta työn vuoksi nykyisin käytän viivattomia. Selvyyden vuoksi olen nykyisinkin laittanut joskus seiskaan sen viivan (esim. kunnan annan puhelinnumeroni), vaikka luonnostaan käytänkin viivatonta versiota.

Vierailija
14/14 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä mitä 77777 ihan väärin mun näppikessä. Kenen syy, Kuka on vastuussa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi