Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariskunta viettää joulun erillään

Vierailija
17.12.2024 |

Näin pyhiä ennen tuli mieleen tämmöinen kysymys, että oletteko kokeneet ihmetystä siitä, että pariskunta viettää joulun erillään? Näin jouluna jotenkin on tullut vihjailua tuolta appivanhemmilta, että naisen pitäisi pariskunnasta huolehtia ilmeisesti kaikkien sukulaisista: minkälainen joulu vietetään ja missäpäin. Minulle käy vallanmainiosti, että mies sopii vanhempiensa kanssa, että he tulisivat meille joulupäivälliselle tai me kävisimme yhdessä heillä, mutta en todellakaan koe tarvetta hänen puolesta alkaa järjestelemään mitään.  Meillä aika tyypillinen parisuhde, jossa mies ei hirveästi pidä yhteyttä omiin sukulaisiin eli vanhempiin, sisaruksiin saati sitten serkkuihin tms. Ei siis ole ikinä alkanut ehdottamaan minulle, että vietettäisiinkö joulu hänen vanhemmilla. Minun vanhemmille hän ei jouluksi halua, ilmeisesti koska he asuvat usean tunnin ajomatkan päässä ja vierailu vaatisi siis yhden yön yöpymisen (tai kelistä riippuen useamman) käytännössä vanhempieni luona, koska hotelleja ei ole tai ne ovat sitten naurettavan kalliita. Näin ollen olen jo hyvissä ajoin ehtinyt sopimaan, että minä vietän joulun vanhemmillani ja olen kutsunut miehenkin mukaan, vaikka tiedän ettei hän sinne ikinä tule. Olen sanonut, että saa vaihtaa mielipidettään vaikka vielä aaton aattona ennen kuin lähden autolla kotoa, kun tuntuu ettei hänellä ole ikinä mitään suunnitelmia esim. jouluksi. Hänen vanhemmat asuu melko lähellä, joten hän sitten päätyy menemään aina sinne vähintäänkin jouluillallista syömään.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaimon tehtävä järjestellä asioita. Voi viettää erillään joulun jos kumpikin niin tahtoo.

Vierailija
2/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän keskenkasvuiselta tuo vaikuttaa, molemmat viettävät ns. lapsuuden joulua omien vanhempiensa kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko kummallekaan mieleen, että vanhempanne ehkä haluaisivat viettää omia joulujaan ilman aikuisia lapsia nurkissa? Vaikuttaa siltä, että miehen puolelta siihen olisi jo vähän vihjaistu.

Vierailija
4/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ihmettele jos viettää erillään. Mutta se mitä mä ihmettelen, onko ihan oikeasti yleistä että nainen/vaimo hommaa lahjoja puolisonsa perheelle ja yleensäkin pitää yhteyksiä yllä, häärää ja kutsuu kylään yms? Moneen kertaan täälläkin sellaisesta lukenut, mutta outo konsepti todellakin jos näin on. Itsellä ollut jokunen pitkä suhde, muttei ikinä ole tullut eteen sellaista tilannetta.

Vierailija
5/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän keskenkasvuiselta tuo vaikuttaa, molemmat viettävät ns. lapsuuden joulua omien vanhempiensa kanssa.

Minulle joulu ei ole sinänsä tärkeä juhla, mutta mielellään vietän sen isommassa porukassa kuin miehen kanssa kahdestaan kotona. Olen viimeiset kolme vuotta käytännössä itse järjestänyt joulun vanhemmilleni ja veljelleni, jolla pari alle kouluikäistä lasta. Omat vanhemmat ovat jo sen verran iäkkäitä, ettei riitä heillä kahdestaan puhti pistää jouluruuat pöytään tai hankkia kuusi. Muuten ei sen kummemmin joulua vietetä edes ja veljeni perheineenkin käy vain piipahtamassa. Lahjojakaan ei edes jaeta, eli ei ole sellainen perinteinen lapsuuden perheen joulu tämä enää meille, vaan yksi tilaisuus viettää ihmisten kanssa aikaa ja syödä hyvin.

-Ap

Vierailija
6/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko kummallekaan mieleen, että vanhempanne ehkä haluaisivat viettää omia joulujaan ilman aikuisia lapsia nurkissa? Vaikuttaa siltä, että miehen puolelta siihen olisi jo vähän vihjaistu.

Minun vanhemmat pitävät joulusta eli siitä ei ainakaan ole kyse etteikö he haluaisi ketään kylään :) Miehen vanhemmista en juuri tiedä, mutta kovasti he tuntuvat sitä omaa kotiaan tarjoavan sitten puolisolleni kun käy ilmi että hän on joulun viettämässä yksin. Minusta olisi mukavaa jouluna käydä jossain ulkomailla tai kavereiden kanssa vaikka mökillä, mutta tuntuu että muille se perhejoulu on aina tärkein. Ei minusta ole mitään vikaa viettää joulu vanhemmillani, vaan päinvastoin mukavaa kerrankin auttaa heitä siinä ja käydä metsäkävelyllä hakemassa joulukuusi ja tehdä lumitöitä, kun itse puolison kanssa kaupungissa asutaan ja joulunaika on yleensä melko ankeaa. No tänä talvena on meilläkin lunta, että vähän pääsee jo nyt tunnelmaan.

-Ap

Vierailija
7/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en ihmettele jos viettää erillään. Mutta se mitä mä ihmettelen, onko ihan oikeasti yleistä että nainen/vaimo hommaa lahjoja puolisonsa perheelle ja yleensäkin pitää yhteyksiä yllä, häärää ja kutsuu kylään yms? Moneen kertaan täälläkin sellaisesta lukenut, mutta outo konsepti todellakin jos näin on. Itsellä ollut jokunen pitkä suhde, muttei ikinä ole tullut eteen sellaista tilannetta.

Meillä ei kumpikaan kutsu toistemme perhettä kylään saati tekemään mitään muutakaan, eikä minulla kyllä ole puolisoni vanhempien puhelinnumeroitakaan edes. Kummankaan meistä äidit ei ole sellaista häärääjä-tyyppiä, joten se varmaan selittääkin miten ollaan niin etäisiä sitten.

-Ap

Vierailija
8/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa, kun ei harrasta jouluja! On leppoisaa.

Vierailija
9/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä olette kun napanuora ei ole vielä katkennut. 😂 Meille oli puolison kanssa selvää että pääosin joulut aletaan viettämään omassa kodissa omia joulu perinteitä luoden, mutta saa mennä sukuunsa jos pakottava tilanne tulee.

Kaikkien mielestä ei ole jouluna kivaa reissata pitkin poikin ja yöpyä toisten nurkissa pipa kireellä jos viihtyy paremmin kotona. Minua ahdistaisi tungokset ja yksityisyyden puute enkä välttämättä pysty nukkumaan vieraassa paikassa.

Kyllä vanhempien pitää oppia keskenäänkin joulut viettämään tai perheettömien omaisten kanssa.

Vierailija
10/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin, kosks jokaisella on oma tapa viettää joulua eikä ne aina käy yksiin. Me ollaan aina vietetty joulua erillään, koska meillä on ihan erilaiset tavat viettää joulua. Mies haluaa olla joulua rauhassa, ei halua mitään sen kummempaa joulujuttua, korkeintaan käy yhden sukulaisensa luona ja vanhempiensa haudalla. Hänelle joulut on vaikeita, koska hänen vanhempansa on kuolleet hänen ollessa lapsi/nuori ja se tapahtui joulun aikaan. Itse taas haluan perinteisempää joulua, sekä olla perheeni kanssa, enkä käydä hautausmaalla. Siksi ollaan päädytty viettämään joulut eri osoitteissa.

Vierailija
11/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä olette kun napanuora ei ole vielä katkennut. 😂 Meille oli puolison kanssa selvää että pääosin joulut aletaan viettämään omassa kodissa omia joulu perinteitä luoden, mutta saa mennä sukuunsa jos pakottava tilanne tulee.

Kaikkien mielestä ei ole jouluna kivaa reissata pitkin poikin ja yöpyä toisten nurkissa pipa kireellä jos viihtyy paremmin kotona. Minua ahdistaisi tungokset ja yksityisyyden puute enkä välttämättä pysty nukkumaan vieraassa paikassa.

Kyllä vanhempien pitää oppia keskenäänkin joulut viettämään tai perheettömien omaisten kanssa.

Tarviiko sitä ottaa jouluero vanhemmistaan että napanuora katkeaa?

Itsellä ainakin napanuora katkaistiin jo synnytyssalissa. Mutta ehkä joillain sitten vasta yhteisenä jouluna?

Vierailija
12/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen vanhempiani luokse ja mies jää yksin kotiin koska ei ole saanut kutsua. Sinne vanhempieni luokse tulee muitakin ihmisiä. Mies menee tapaninpäivänä sitten omien sukulaisten luokse syömään.

Vierailija
13/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ristiriitaista tämä sun kommentointi. Appivanhemmat on vihjailleet että sun pitäis häärätä joku sukujoulu, silti te ette ole oikeastaan tekemisissä eikä sulla ole edes appivanhempien puhelinnumeroa. Mistä kautta tämä "vihjailu" on sitten tullut? Muutenkaan en tajua sun pointtia näin pitkään tarinaan, olisit voinut ihan vain yksinkertaisesti kysyä viettääkö muut pariskunnat joulun erillään.

Vierailija
14/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäisin, kosks jokaisella on oma tapa viettää joulua eikä ne aina käy yksiin. Me ollaan aina vietetty joulua erillään, koska meillä on ihan erilaiset tavat viettää joulua. Mies haluaa olla joulua rauhassa, ei halua mitään sen kummempaa joulujuttua, korkeintaan käy yhden sukulaisensa luona ja vanhempiensa haudalla. Hänelle joulut on vaikeita, koska hänen vanhempansa on kuolleet hänen ollessa lapsi/nuori ja se tapahtui joulun aikaan. Itse taas haluan perinteisempää joulua, sekä olla perheeni kanssa, enkä käydä hautausmaalla. Siksi ollaan päädytty viettämään joulut eri osoitteissa.

Eikö sun pitäisi jäädä miehen kanssa?

Vierailija
15/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on todella outoa, että juhlapäivä vietetään erillään. Vietättekö myös myös muut juhlapäivät näin? Varmaan jopa häät olette viettäneet erillään😂😂

Vierailija
16/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on todella outoa, että juhlapäivä vietetään erillään. Vietättekö myös myös muut juhlapäivät näin? Varmaan jopa häät olette viettäneet erillään😂😂

Millä tavalla outoa? Pitääkö pariskunnan olla aina juhlapäivät yhdessä? En tiennyt että on sellaista sääntöä.

Esimerkiksi meillä ollaan vähän väliä toinen töissä, tai jopa molemmat juhlapäivisin.

Vierailija
17/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla outoa? Pitääkö pariskunnan olla aina juhlapäivät yhdessä? En tiennyt että on sellaista sääntöä.

Esimerkiksi meillä ollaan vähän väliä toinen töissä, tai jopa molemmat juhlapäivisin.

No toki jos on pakottava tarve olla töissä, niin asia on eri. Mutta kai nyt ihminen haluaa viettää juhlat oman rakkaansa kanssa?? Minä ainakin. Tai ehkei teillä se puoliso ole sitten rakas.

Vierailija
18/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toki jos on pakottava tarve olla töissä, niin asia on eri. Mutta kai nyt ihminen haluaa viettää juhlat oman rakkaansa kanssa?? Minä ainakin. Tai ehkei teillä se puoliso ole sitten rakas.

Kyllä me on ihan vapaaehtoisestikin oltu juhlapäiviä erillään. Ihan tilanteen mukaan. Miksi pitäisi pakolla nököttää samalla sohvalla ihan vaan siksi että näin kuuluu tehdä, olla yhdessä jouluna/juhannuksena/pääsiäisenä/vappuna?

Vierailija
19/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä rutise senkin vanha mopo!

Vierailija
20/42 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus otsikkoon: kieltämättä vähän erikoista, jos vakiintunut pari viettää joulut erillään. Silloin tällöin ok, mutta että jatkuvasti eri osoitteissa oman lapsuuden perheen kanssa kuulostaa erikoiselta. Me vietittiin ekat vuodet erillään kun seurusteltiin, mutta kun suhde vakiintui ja mentiin naimisiin, ollaan oltu joulu yhdessä jommankumman vanhempien luona.