Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi eronneet tai vasta jätetyt kannustavat muita eroamaan?

Vierailija
14.10.2014 |

En enää ikinä avaudu parisuhdeongelmistani eräälle ystävälleni kun hän oikein lietsoo niitä pahemmiksi.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo ei ole eroamiseen kannustamista. Mutta moni varmasti kannustaa, koska näkee että toisella elämä olisi huomattavasti paremmin, kun ei eläisi kyseisessä parisuhteessa. Ja on huomannut, että ei se niin vaikeaa ole aloittaa elämää taas uudelleen. Sitähän moni pelkää.

On jokaisen oma asia mitä sitten päättää.

Vierailija
2/17 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 14:00"]

No tuo ei ole eroamiseen kannustamista. Mutta moni varmasti kannustaa, koska näkee että toisella elämä olisi huomattavasti paremmin, kun ei eläisi kyseisessä parisuhteessa. Ja on huomannut, että ei se niin vaikeaa ole aloittaa elämää taas uudelleen. Sitähän moni pelkää.

[/quote]

Itse haluaisin kavereilta konkreettista tukea. Olen elämässäni jo kerran eronnut ja elänyt yksinhuoltajana, ei sekään herkkua olo. Parisuhteeni ei ole täydellinen, mutta ei kaverinikaan parisuhde todellakaan ollut sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko toin kateus-kortin jo pikkuhiljaa aikuiset ihmiset unohtaa? Kun se on sellainen liian helppo selitys kaikkeen maan ja taivaan väliltä eikä 99% pidä edes paikkaansa. 

Olen itse eronnut, mutta en kannusta tai ohjaa ketään muuta eroamaan. Enkä kyllä usko että siihen kukaan ulkopuolinen edes pystyykään, ei ennen kuin se henkilö jolle hoetaan sitä on itse valmis eroamaan. En ole vielä tavannut yhtään joka olisi sanonut että erosi puolisostaan koska kaveri käski. Lisäksi ero on äärimmäisen harvoin "helppo", siinä on niin monta asiaa jotka pitää käydä läpi itse ja mahdollisten lastenkin kanssa ja lisäksi vielä pitäisi pystyä jotenkin luovimaan sen exänkin kanssa edelleen.

Voisin kuvitella että joidenkin ihmisten viljelemä erojankutus on seurausta sille, että heidän elämänsä on parantunut, siis elämänlaatunsa henkisesti. Joskus ihan fyysisestikin, joillekin jopa taloudellisestikin. He sitten kokevat olevansa oman elämänsä evankelistoja joiden tulisi jakaa samaa "ilosanomaa" muillekin. Ne kannattaa jättää täysin omaan arvoonsa tai sitten sanoa suoraan että tyypin olisi hyvä lopettaa erosta jauhaminen juurikin nyt. 

Vierailija
4/17 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syytä kuin ikuiset laihduttajat kannustavat muita laihduttajia syömään pullaa. Tai röökaajat tyrkyttävät lopettaneelle tupakkaa.

Vierailija
5/17 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 14:06"]

[/quote]

Itse haluaisin kavereilta konkreettista tukea. Olen elämässäni jo kerran eronnut ja elänyt yksinhuoltajana, ei sekään herkkua olo. Parisuhteeni ei ole täydellinen, mutta ei kaverinikaan parisuhde todellakaan ollut sitä.

[/quote]

Millainen on konkreettinen tuki tässä tapauksessa sinun mielestäsi?

Vierailija
6/17 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 14:09"]Voisko toin kateus-kortin jo pikkuhiljaa aikuiset ihmiset unohtaa? Kun se on sellainen liian helppo selitys kaikkeen maan ja taivaan väliltä eikä 99% pidä edes paikkaansa. 
[/quote]

Ei ole kyse mistään kortista, joka esitetään kun kaikki fiksut argumentit on loppu. Kateus on äärettömän voimakas ja tuhoava tunne. Ja valitettavan paljon ihmisten käyttäytymisestä on selitettävissä kateudella ja katkeruudella. Kateuden takia on aloitettu sotiakin, niin ei ole kauhea kaukaa haettua, että se vaikuttaa myös tässäkin asiassa. Toki se on vaan yksi selitys muiden joukossa, mutta ei sen vaikutusta todellakaan pidä vähätellä.

Vierailija
7/17 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 14:06"]

[/quote]

[/quote]

Millainen on konkreettinen tuki tässä tapauksessa sinun mielestäsi?

[/quote]

Olisin muunmuassa ehdottanut että vuorottelisimme lapsenhoidossa. Saisimme molemmat välillä vapaa-aikaa. Se olisi win-win. 

Vierailija
8/17 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 14:09"]

Voisko toin kateus-kortin jo pikkuhiljaa aikuiset ihmiset unohtaa? Kun se on sellainen liian helppo selitys kaikkeen maan ja taivaan väliltä eikä 99% pidä edes paikkaansa. 

Olen itse eronnut, mutta en kannusta tai ohjaa ketään muuta eroamaan. Enkä kyllä usko että siihen kukaan ulkopuolinen edes pystyykään, ei ennen kuin se henkilö jolle hoetaan sitä on itse valmis eroamaan. En ole vielä tavannut yhtään joka olisi sanonut että erosi puolisostaan koska kaveri käski. Lisäksi ero on äärimmäisen harvoin "helppo", siinä on niin monta asiaa jotka pitää käydä läpi itse ja mahdollisten lastenkin kanssa ja lisäksi vielä pitäisi pystyä jotenkin luovimaan sen exänkin kanssa edelleen.

Voisin kuvitella että joidenkin ihmisten viljelemä erojankutus on seurausta sille, että heidän elämänsä on parantunut, siis elämänlaatunsa henkisesti. Joskus ihan fyysisestikin, joillekin jopa taloudellisestikin. He sitten kokevat olevansa oman elämänsä evankelistoja joiden tulisi jakaa samaa "ilosanomaa" muillekin. Ne kannattaa jättää täysin omaan arvoonsa tai sitten sanoa suoraan että tyypin olisi hyvä lopettaa erosta jauhaminen juurikin nyt. 

[/quote]

Ihan samaa mieltä, minäkin eronnut alkuvuodesta, eikä ollut helppoa, mutta nyt kun olen pahimmasta päässyt yli, niin olen ihan onnellinen, onnellisempi kuin ennen eroa. Vaikka minä en ollut se, joka halusi erota, mutta ei meillä tosiaan hyvin mennyt.

En varmasti kannusta enkä toivo kenenkään eroavan! Minä luin paljon erokirjallisuutta eron jälkeen, ja jos jollain kaverilla menisi huonosti ja hän harkitsisi eroa, kannustaisin häntä ensin lukemaan esim. noita erokirjoja tai muita, sellaisia joissa yritetään korjata parisuhdetta ennen eroa. Eri juttu tietenkin, jos suhteessa on väkivaltaa tai se on muuten sellainen, jota ei pidä jatkaa, mutta jos ei mitään erityistä ole pielessä, ei vaan enää tunnu "onnelliselta" tms, niin aina kannattaa yrittää tehdä asialle jotain. Eroaminen ei ole helppoa eikä kivaa.

Vierailija
9/17 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 15:01"]

[/quote]

Ihan samaa mieltä, minäkin eronnut alkuvuodesta, eikä ollut helppoa, mutta nyt kun olen pahimmasta päässyt yli, niin olen ihan onnellinen, onnellisempi kuin ennen eroa. Vaikka minä en ollut se, joka halusi erota, mutta ei meillä tosiaan hyvin mennyt.

En varmasti kannusta enkä toivo kenenkään eroavan! Minä luin paljon erokirjallisuutta eron jälkeen, ja jos jollain kaverilla menisi huonosti ja hän harkitsisi eroa, kannustaisin häntä ensin lukemaan esim. noita erokirjoja tai muita, sellaisia joissa yritetään korjata parisuhdetta ennen eroa. Eri juttu tietenkin, jos suhteessa on väkivaltaa tai se on muuten sellainen, jota ei pidä jatkaa, mutta jos ei mitään erityistä ole pielessä, ei vaan enää tunnu "onnelliselta" tms, niin aina kannattaa yrittää tehdä asialle jotain. Eroaminen ei ole helppoa eikä kivaa.

[/quote]

niin noita erokirjoja kannattaa usein lukea ennen kuin eroaa, koska niistä voi tajuta, missä on vika ja asian voisi ehkä korjata ennen eroa. Aika moni katuu eron jälkeen sitä, ettei ajoissa tajunnut, että asiolle voi tehdä jotain....

Vierailija
10/17 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne ei kestä, että joku onnistuu siinä missä ne ite on epäonnistuneet

Vierailija
11/17 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tämä on se kivi, mihin usein kompastutaan. Kenenkään suhteesta ei voi sanoa juuta tai jaata jossei siinä elä itse. Vielä vähemmän vain toisen henkilön yksipuolisen kertoman perusteella.

Vierailija
12/17 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 14:11"]

Samasta syytä kuin ikuiset laihduttajat kannustavat muita laihduttajia syömään pullaa. Tai röökaajat tyrkyttävät lopettaneelle tupakkaa.

[/quote]

Tuossa on vissi perä. Monille ihmisille toisen epäonnistumista on niin kiva katsella. 

Vierailija
13/17 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus on kavala tauti. Ihmiset voisivat auttaa toisiansa lastenhoidossa, viedä koiraa ulos, kutsua kylään MUTTA ei: suomalaisten kansantauti on kateus ja jos minulla ei ole kivaa, niin ei sinullakaan ole kivaa. Suomalaiset tekevät toisistaan ilmoituksia ja kyräilevät. Ennen vanhaan koko kylä kasvatti, ihmiset auttoivat pyyteettömästi toisiaan. Nykyään juorutaan ja ajetaan vaan omaa etua.

Vierailija
14/17 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä tavannut yhtään joka olisi sanonut että erosi puolisostaan koska kaveri käski.

[/quote]

No nytpä "tapaat"

Vierailija
15/17 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kyllä veikkaan, että siinä enemmänkin nähdään tilanne liian objektiivisena, eikä ajatella sitä tunnepuolta.

Jos kerrot ystävällesi, että sinulla on todella raskasta parisuhteessa. Mies on pitkiä päiviä töissä, eikä osallistu kotitöihin. Kotiintullessa nakkaa likaiset ja haisevat sukat keskelle olohuoneen mattoa ja heittäytyy sohvalle pelaamaan pleikkaa tai katsomaan tv:tä. Ette keskustele oikeastaan enää ollenkaan, muuta kuin tiuskimalla. Mies myös muistaa valittaa tekemästäsi ruoasta, ettei ollut sitä mitä hän juuri tänään olisi halunnut, sekä naputtaa kun et ole pessyt ja silittänyt hänen lempipaitaansa. Riitelette usein, seksiä ei ole ollut enää moniin kuukausiin.

Objektiivisesti kun tuota katsoo, niin helposti menee sanomaan, että olisiko sinun parempi yksin. Ei tietenkään fiksu neuvo missään nimessä, mutta jotkut vaan eivät ole luontaisia parisuhdeneuvojia.

Vierailija
16/17 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KATEUS

Pönkittävät omaa valintaansa oikeaksi

Ja SEURANKIPEYS. Sinkun elämä on yksinäistä vaikka kuinka juoksisi baarissa ja kuksimassa joka viikko ja viikonloppu.

Vierailija
17/17 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut pahoja riitoja ja avauduin niistä, miehen huutoa, haukkumista, ei kuitenkaan väkivaltaa. Kaveri kannusti minua hankkiutumaan eroon miehestäni. Ainoa vain että kaverini juuri jätettiin, hänen miehensä ei käynyt koskaan töissä ja poltti pilveä päivisin. Ja kyllä heilläkin oli riitoja, pahojakin.

Paha mieli kun itse yrittää löytää tilanteeseen ratkaisun ja haluaa vielä uskoa parempaan, niin kaveri oikein iskee sanalisesti kylkiluihin ja maalaa miehestäni demonia.