Löysin kvinoan ruoka-aineena. Hyvää ja suosittelen kaikille!
Olen jo pitkään tuskaillut lisäkkeiden kanssa. Riisi alkaa puuduttaa, ohra kypsyy tuhottoman kauan, samoin perunat. Pastaa emme juuri syö koska vehnä turvottaa.
Löysin kvinoan, ostin ja eilen keitin ekan satsin. Tein lisäkkeen siten, että laitoin puolet ja puolet kvinoaa ja kuivattuja risetti-keittovihanneksia ja lisäksi vähän suolaa. Tästä tuli todella maukasta ja hyvää, mutta keitin vahingossa lisäkettä todella paljon liikaa yli tarpeen.
Tänään tein tähteistä lounaan kippaamalla lisäkkeeseen tölkin herneitä, maustoin ja lisäsin öljytilkan ja kuumensin. Sekin oli hyvää. Kvinoassa on 13 grammaa proteiinia per 100g ja herneissä vielä enemmän, joten näin lounaan proteiinit saatiin kätevästi kasvislähteistä. Ja kvinoa käy keliaakikoille.
Kommentit (50)
Meillä mies unohti kerran huuhtoa kvinoan ennen keittämistä, ja mua alkoi syönnin jälkeen huimata, jolloin googlailtiin, että voiko olo johtua kvinoasta, ja näinhän se oli. Kuorissa on lukemani mukaan jotain myrkkyä, eli huolellinen huuhtominen on tosi tärkeää. Siksi en kovin innokkaasti lapselle ole sitä antamassa. Lisäksi mulla aina kvinoaa syödessä jossain vaiheessa osuu joku hiekanjyvämäisesti raksahtava kohta hampaisiin, mikä on niin epämiellyttävää, että olen mieluummin keitellyt muita lisukkeita.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:29"]
Meillä mies unohti kerran huuhtoa kvinoan ennen keittämistä, ja mua alkoi syönnin jälkeen huimata, jolloin googlailtiin, että voiko olo johtua kvinoasta, ja näinhän se oli. Kuorissa on lukemani mukaan jotain myrkkyä, eli huolellinen huuhtominen on tosi tärkeää. Siksi en kovin innokkaasti lapselle ole sitä antamassa. Lisäksi mulla aina kvinoaa syödessä jossain vaiheessa osuu joku hiekanjyvämäisesti raksahtava kohta hampaisiin, mikä on niin epämiellyttävää, että olen mieluummin keitellyt muita lisukkeita.
[/quote]
Juu, sitä täytyy syödä, vaikka väkisin :):)
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:21"]
Syökää mieluiten kotimaista. Etelä-Amerikassa pn käynyt niin, että ku täällä on löydetty hieno kvinoa, niin paikallisella väestöllä ei enää ole varaa itse syödä sitä!! :( Viljellään ja myydään länsimaihin. Jo valmiiksi köyhiltä loppuu mahdollisuus niiden perusraaka-aineeseen joka kuitenkin ravinteikasta.
[/quote]
No voi ei, miks aina käy jotain tollasta. En halua edes lähteä selvittämään, mitä joidenkin kiinalaista gojimarjojen taustalla on.
Mut onneks nykyään saa kotimaistakin kvinoaa/quinoaa, tosin se on aika hintavaa. Mikä sen GoGreen kvinoan alkuperämaa on, jota on yleisesti saatavilla useimmista kaupoista? Ja oliko se luomua?
Kvinoa kannattaa huuhtoa huolella vuoronperään kylmällä ja kuumalla vedellä ennen keittämistä, niin ne saponiinit lähtee. Mä yleensä huuhtelen ensin huolella kylmällä vedellä, sit kaadan vedenkeittimellisen kiehuvaa vettä seen huuhdellun kvinoan päälle siivilässä, ja sit vielä huuhtelen kylmällä ja sit keitän.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:23"]Ja lisäisin vielä hiilarikamoisille, että kvinoa syödään keralla hyvin pieni grammamäärä, turpoaa keitettäessä. Proteiinia siin on myös ja paljon, mutta jäähän se saanti aika pieneksi! Ja niin, suomalainen ei maksa paljo enempää.
[/quote]
ja kaikesta lihoo jos mättää yli kejon tarpeen.
Ei käy kaikille :( mulla tulee oksetusreaktio ja jonkun ajan päästä kaikki ulos mitä on syönyt. Mies on muutaman kerran yrittänyt huijata kun ei uskonut että quinoa oikeasti aiheuttaa mulle sen. Laittoi ruokaan sitä ja väitti kivenkovaan ettei ole, tunnusti vasta kun olin jo vessassa yökkäilemässä. Muutaman kerran jälkeen uskoi etten ole "allerginen" vaan jostain syystä se sei mulle sovi :(
Kvinoa on jees mutta maultaan parempaa on kun laittaa puolet kvinoaa ja puolet täysjyvä couscousia! Molemmat valmistaa erikseen ja yhdistää.
Lisäksi Bulguri on hyvä lisuke! Kaikkia löytyy GoGreenilta ja helppo valmistaa!
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:27"]En tykkää.  Saa koko keittiön haisemaan pahalta.
[/quote]
Joo, just se haju se olikin! Muistelin, että joku tossa tökki. Jo huuhtelut/liotukset levitti sitä hajua, niin että koko ruoka alkoi ellottaa. Ehkä kaikki ei oo tuolle hajulle yhtä herkkiä.
Myydäänkö tölkkiherneitä vielä ja syökö joku niitä?
Suosittelen seuraavalla kerralla pakastettuja herneitä.
voi luoja mun pitää hankkia lasit, luin: löysin koiran ruoka-aineena..
Mä laitan kvinoan sitruunan ja valkosipulin kanssa. Hankalinta kvinoassa on sen huuhtominen, on niin pientä. Hyvää ja hyvät ravintoarvot.
Miten voi olla varma että kaikki myrkyt lähtee? Montako min pitää huuhdella, jotta on turvallista?
Kertokaa muitakin hyviä lisäkkeitä! Saa olla eksoottisiakin :)
Missä/miten te liotatte kvinoaa?
Viime viikolla keitin ensimmäisen kerran Kvinoaa kotona ja hitsi sen liotuksen kanssa. Kaikki läviköt liian isoja ja niitä hötöjä oli joka puolella :D
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 06:46"]
Kvinoa on jees mutta maultaan parempaa on kun laittaa puolet kvinoaa ja puolet täysjyvä couscousia! Molemmat valmistaa erikseen ja yhdistää. Lisäksi Bulguri on hyvä lisuke! Kaikkia löytyy GoGreenilta ja helppo valmistaa!
[/quote]
Niin jos pystyy syömään vehnää.
Löysin vähän aikaa sitten hirssin. Voi käyttää kuten kuskusta, ilman vehnää herkkua. Suosittelen. Maku on todella mieto ja hyvä. Maistuu lapsillekin.