Löysin kvinoan ruoka-aineena. Hyvää ja suosittelen kaikille!
Olen jo pitkään tuskaillut lisäkkeiden kanssa. Riisi alkaa puuduttaa, ohra kypsyy tuhottoman kauan, samoin perunat. Pastaa emme juuri syö koska vehnä turvottaa.
Löysin kvinoan, ostin ja eilen keitin ekan satsin. Tein lisäkkeen siten, että laitoin puolet ja puolet kvinoaa ja kuivattuja risetti-keittovihanneksia ja lisäksi vähän suolaa. Tästä tuli todella maukasta ja hyvää, mutta keitin vahingossa lisäkettä todella paljon liikaa yli tarpeen.
Tänään tein tähteistä lounaan kippaamalla lisäkkeeseen tölkin herneitä, maustoin ja lisäsin öljytilkan ja kuumensin. Sekin oli hyvää. Kvinoassa on 13 grammaa proteiinia per 100g ja herneissä vielä enemmän, joten näin lounaan proteiinit saatiin kätevästi kasvislähteistä. Ja kvinoa käy keliaakikoille.
Kommentit (50)
Kiitos vinkistä! Onko kvinoassa paljon hiilareita?
Kuvailisitko makua? Mitä muistuttaa?
Lihottaa. Mulla nousi paino KILON, kun söin sitä yhtenä päivänä. Maku taivaallinen, mutta käyttäytyy elimistössä täysin samalla tavalla kuin mättö ja eineshöttö
Hiilareita on 57 g /100g ja rasvaa (pehmeää käytännössä kokonaan) 7g /100g
Se mistä olin erityisen tyytyväinen, oli kasvisten uppoaminen lapsiin kuin salaa, kun risettiä oli mukana niin paljon. Tuoreitakin oli tietty tarjolla, mutta hyvä perusmäärä tulee helpolla täyteen lisäkkeessä.
Ja siis risetti on tällainen tuote. Sitä myydään ainakin prismoissa eikä ole kallista.
Kaikkee sontaa te ruoan sijasta syötte!
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:11"]
Kuvailisitko makua? Mitä muistuttaa?
[/quote]
Aika mieto maku, mutta makua silti on. Vähän kuin erittäin mieto punainen linssi mutta ei niin jauhoisen oloista suussa.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:16"]
Kaikkee sontaa te ruoan sijasta syötte!
[/quote]
Kvinoa on viljalaji, ei se ole mitään epäruokaa.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:16"]Kaikkee sontaa te ruoan sijasta syötte!
[/quote]
No siis nuo kuivatut vihannekset... mutta kvinoako sontaa? :O
No eivät kuivatut vihanneksetkaan mitään sontaa ole. Valmistusaineet ovat tasan porkkana, sipuli, purjo ja nauris, ei mitään muuta.
ap
Syökää mieluiten kotimaista. Etelä-Amerikassa pn käynyt niin, että ku täällä on löydetty hieno kvinoa, niin paikallisella väestöllä ei enää ole varaa itse syödä sitä!! :( Viljellään ja myydään länsimaihin. Jo valmiiksi köyhiltä loppuu mahdollisuus niiden perusraaka-aineeseen joka kuitenkin ravinteikasta.
Mä en oikein kvinoan mausta pitänyt, jotenkin tunkkaisen makuista. Linsseistä pidän kyllä, mun mielestä ei maistu miltään punaisiin linsseihon päinkään.
Kvinoaa viljellään nykyisin myös Suomessa.
Ja lisäisin vielä hiilarikamoisille, että kvinoa syödään keralla hyvin pieni grammamäärä, turpoaa keitettäessä. Proteiinia siin on myös ja paljon, mutta jäähän se saanti aika pieneksi! Ja niin, suomalainen ei maksa paljo enempää.
Siemenen pinta on karvaan, lievästi myrkyllisen saponiinin peitossa, minkä takia siemenet on pestävä tai kuorittava ennen ruoaksi valmistamista.
Kvinoa on hyvää myös idätettynä. Liotetaan 6-8 tuntia ja idätetään pari vuorokautta. Tekee esim. salaatista ruokaisaa.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:21"]
Syökää mieluiten kotimaista. Etelä-Amerikassa pn käynyt niin, että ku täällä on löydetty hieno kvinoa, niin paikallisella väestöllä ei enää ole varaa itse syödä sitä!! :( Viljellään ja myydään länsimaihin. Jo valmiiksi köyhiltä loppuu mahdollisuus niiden perusraaka-aineeseen joka kuitenkin ravinteikasta.
[/quote]
Ensin valitetaan, että rikkaat maat eivät päästä köyhien maiden tuotteita markkinoilleen. Sitten kun päästävät, valitetaan että me syömme köyhien ruoat. Mikä olisi hyvä?
En tykkää. Saa koko keittiön haisemaan pahalta.
Ihana ketju! Onko muita ehdotuksia?
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:21"]
[/quote]
Ensin valitetaan, että rikkaat maat eivät päästä köyhien maiden tuotteita markkinoilleen. Sitten kun päästävät, valitetaan että me syömme köyhien ruoat. Mikä olisi hyvä?
[/quote]
Antaa köyhille maat takaisin.
Minä kuulkaas ostin tänään kvinoaa tämän ketjun innoittamana, huuhtelin ja keitin sellaisenaan ja hyvää tuli. Maistui lapsillekin.