Koulukiusaamistrauma. Vanha koulukiusaaja samassa työpaikassa, ahdistaa, saan fyysisiä pahan olon oireita. Hymyileekin omahyväisesti.
Tuntuu kuin olisin taas 15v ja tekee mieli vaihtaa työtä. Jopa toivon, että tulisi taas 100% etätyö, jotta saisi olla turvassa. Mikä avuksi? :(
Kommentit (58)
Yhdellä työkavereistani on omien puheidensa mukaan kiusaamistaustaa (siis tullut kiusatuksi) ja valitettavasti on todettava että ainakin hänen kohdallaan se näkyy toistuvasti negatiivisella tavalla, erityisesti siis se ettei hän osaa päästää siitä irti. Usein hän satunnaisilla hetkillä näkee tarpeelliseksi kaapata koko keskustelun itselleen ruveten vaahtoamaan jostain kiusaamiskokemuksestaan kun muut tuijottavat ällikällä lyötynä vieressä kun (pahimmillaan) palaverin loppukeskustelu kääntyikin luennoksi siitä miten seiskaluokalla pojat kutsuivat häntä läskiksi bussissa.
Ikäviä kokemuksia toki, mutta niistä jankkaaminen parinkymmenen vuoden jälkeen jossain työyhteisön tilanteessa ei ole mitenkään hedelmällistä, lisäksi kokemukset ovat aika samanlaisia mitä moni muukin on kokenut eikä suinkaan mitään maailmaa mullistavia kuten hän asian esittää (enkä ihmisen tuntien todellakaan usko että yhtään vähättelisi näistä kertoessaan, pikemminkin päinvastoin).
Kyllä se on niin, että normaali ihminen käsittelee nämä asiat jo nuorena ja jos ei itsekseen pysty pääsemään niistä yli, hakeutuu terapiaan. Sitten on tämä porukka joka takertuu niihin kiinni ja rakentaa minäkuvansa sen ympärille, ja he sitten ovat monella tapaa vaikeita esim. juuri työyhteisössä.
Kiitos vastauksista. Aion olla asian yläpuolella, katsoa elämää eteenpäin ja olla märehtimättä menneitä. Ja olen vain oma iloinen itseni. Sehän se varmaan eniten harmittaa tuollaista ihmistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole nopeampi. Kyllä minä haluaisin pomonasi tietää, jos tällainen historia on. Että pitäisin silmät päässäni ja varoisin, etten päästä tilannetta kehkeytymään rauhassa, kunnes paise räjähtää silmille.
Ja pomona nielet kaikki huhut ja puheet, mitä yksi toisesta väittää, etkä edes harkitse sitä vaihtoehtoa, että asiassa voisi olla joku toinenkin versio?
Ehkä sinulla on typerys pomona, mutta miksi minä olisin? Totta kai asiassa on toinenkin puoli. Enhän minä tuossa tilanteessa lähde kenenkään puolelle, minua kiinnostaa firman toimintakyky.
Meillä oli kaksi samaan aikaan palkattua nuorta töissä. Osoittautui, että olivat sukulaisia, ja kovin vähäpuheisia toisilleen. Pakkohan siinä oli kysellä kautta rantain, onko kaikki kunnossa, ettei nyt ainakaan tule pahentaneeksi tilannetta ja voiko näitä laittaa yhteistyöhön. Kerroin molemmille erikseen, että jos tuntuu kiusalliselta niin voin minä teidät erilleenkin laittaa, mutta vakuuttivat että on ok tehdä töitä yhdessä. Tosiasiassa ujostelivat toisiaan ja löysivät toisensa siinä vähitellen, eivät olleet juurikaan olleet tekemisissä aiemmin.
Jos työntekijä menee unettomaksi koska stressaa töissä kiusaajaansa kammoten, asia vaatii toimenpiteitä. Onneksi meillä pystyy erottamaan huonot työparit toisistaan. Jos ilmapiiri menee oudoksi, reagoidaan ja ennakoidaan. Henkilökemiat on tosi iso tekijä työtehon kannalta ja möhliminen näissä voi kaataa firman.
Vedä turpaan sitä. Ja kysyt sen jälkeen.
Itse hain vahingossa samaan paikkaan kuin yksi kiusaajista. Selvisi vasta kun googletin yritystä ja kiusaaja sattui olemaan jonain pikkupomona tieyysti siellä. Vedin heti hakemukseni pois, onneksi se oli moniosainen. Sinuna ap vaihtaisin työpaikkaa. Ei ole stressin arvoista. Kiusaajilla voi olla luonnehäiriö, jos hymyilee omahyväisesti niin ei ole muuttunut pätkääkään. Jos olisi hyvä ihminen joka katuu, olisi jo tullut juttusillesi pyytämään anteeksi
Tai jos ei olisi rohjennut juttusille tulla, jättäisi sinut ainakin rauhaan ja osoittaisi ettei tahdo mitään pahaa sinulle.
Toki jos jaksat taistella, tuo jossain ilmi että hän on vanha kiusaajasi jos saisit siirron tms. Ainakin olisi tiedossaan jos jotain tapahtuu.
Keksi joku hyvä valhe että saat sille ongelmia ja alat levittään sitä
Vierailija kirjoitti:
Katso eteenpäin, älä kaivele menneitä.
Juuri näin. Loista omalla työlläsi ja jätä tuo tyyppi omaan arvoonsa. Hän ei ole seurasi arvoinen. Eteenpäin on elävän mieli….
Vierailija kirjoitti:
Thelonewanderer kirjoitti:
Kerro pomolle että tommoselle pashakasalle potkut vaan. Varmasti on työpaikka kiusaajakin. Ei se tiikeri raidoistaan pääse jos viel kahteleekkin oikee pahasti.
Juu, tämähän se kannattaa. AP vaan onnistuu näyttäytymään täytenä sekopäänä, ja hyvässä lykyssä joutuu itse ongelmiin. Jos kiusaajalla vielä on intressejä ahdistella AP:aa hän saa vain yhden aseen lisää ja voi täysin oikeutetusti itse esiintyä kiusaamisen kohteena, ja silloin ei enää kukaan usko AP:n kiusaamisjuttuja.
Kannattaa vain ottaa rauhallisesti, todennäköisesti kiusaaja ei sinua edes muista. Jos rupeaa ilkeilemään, niin parempi asema vastata tähän on se ettet ole etukäteen heitellyt mitään villejä syytöksiä.
Yksi kiusaaja teki minulle noin. Olin tuttavalle sanonut kun hän otti puheeksi tämän ihmisen, että hän oli muuten kiusaaja kouluaikoina. Kulkeutui tuo juttu sitten kiusaajalle itselleen (juu en tähän tuttavaan enää luota) ja hän on kääntänyt nyt asian niin että hän oli koulukiusattu. Hän vetoaa siihen yhteen kertaan kun minä kiusasin häntä takaisin. Hän kiusasi minua ne kaikki muut sata kertaa. Mutta näin, esiintyy uhrina nyt, ja luultavasti tarinoi kaikille että minä olin kiusaaja. Tämä ihminen yritti ottaa minuun yhteyttäkin myöhemmin, mutta en todellakaan koe tarvetta keskustella kouluajoista enää. Seuraava yhteydenotto ja ehkä menen poliisille. Tämä ihminen oli ilkeä ja ns.tyhmänutelias, hän tunki seuraani utelemaan asioitani ilkeä hymy kasvoillaan tilanteissa jotka eivät kuuluneet hänelle mitenkään. Ja pontevana otti yhteyttä minuun kun kuuli että pidän häntä kiusaajana (jota hän oli). En halua kuulla hänestä enkä ajatella häntä, enkä keskustella kun ei ole mitään keskusteltavaa, ehkä anteeksi hän voisi minulta edes pyytää. Minä pyysin jo heti lapsena sitä yhtä tilannetta jossa sanoin pahasti hänestä. Ja hän muuten aloitti sen, en vain itse koskaan kertonut opettajalle kiusaajan minuun kohdistuneista ilkeistä sanoista, naurusta, pilkkaavista eleistä ja puheista.
Jos kiusaajasi olisi muuttunut ja kasvanut ihmisenä, niin hän pyytäisi nyt kyllä anteeksi tekojaan. Jos ei ala pyytää anteeksi, niin ole välinpitämätön ja kylmän asiallinen tyypin suhteen.
Jotkut kiusaavat läpi elämänsä ja osa on myös ihan oikeita narsisteja, sosiopaatteja, psykopaatteja ja sadisteja.
Et ole AP säälittävä menneisyyteentakertuja, vaan päinvastoin FIKSU, kun tajuat edelleenkin varoa tuota tyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Ota rennosti ja juttele muiden työkavereiden kanssa "mukavia" siitä mitä tuo kiusaajasi on tehnyt silloin aikanaan.
Sisäinen pelokas 15v nostaa taas päätään. Tämä ihminen on esim levittänyt ilkeitä juoruja aikanaan. Nyt pelkään että levittää samoja juttuja töissä (ja muut uskoo)
Ap
Jos työpaikalla tai missä vaan alkaa juoruja perättömiä puhua susta niin kipaise ekax kaikille muille työkavereille kertoo alkaoleva ja sit kahden kesken kertoo sille, että voi tulla rikosasia. Perättömät puheet, kunnian loukkaus termeillä. Pidä puoles ja työpaikalla laita klonajat, päivät ja asiat muistiin mitä v*ttuilee. Meet sitten luot.mies ja työsuojeluvalt.luo.
Ne jotka kiusaa koulussa, kiusaavat työelämässäkin, jollei joku tai ryhmäkin tee stoppia porukalla kiusaajan nujertamiseksi. Tsemppiä
Odota tekeekö työpaikalla jotain kyseenalaista. Jos tekee, kerro, että oli kouluaikoina kiusaaja. Muuten negatiivista virettä ensin välittävä voi leimautua hankalaksi työpaikalla. Tarkoitan, että jos kerrottuasi kiusaamisesta alat oireilla muutenkin kyseisen henkilön seurassa, muille asia voi näyttäytyä sinun tasapainottomuutenasi, vaikka käytökselle olisi syynsä. Kiusaaja voi myös alkaa kiusata uudelleen.
Myöhemmin muut voivat tajuta, että tosiaan, toinen oli kiusannut sinua, mutta välttämättä muut eivät löydä tilanteeseen syytä asiallisesti nykyään käyttäytyvästä, ellei nykyhetkessä näy hänen puoleltaan mitään.
Voisitko käydä työterveydessä ja saada vaikka keskusteluapua? Olisiko sellaisesta apua?
Ei kannata kostaa, se ei tule ikinä onnistumaan ja pilaa mielenterveyden. Näin kävi itselleni. Narsistit ja epäsosiaaliset ovat niin ovelia ja vahvoja, heitä ei voi nujertaa.
Vierailija kirjoitti:
Pidä huoli ettet jää kiinni, sitten kaikkea "kivaa"....
puhko renkaat, naarmuta auto, kirjoita vessan seinälle...jne
Täällä kiusaajat antavat ainoita neuvoja joita osaavat: "KOSTA!"
Ap, sivuuta nuo kaikki kiusaajien neuvot. Tunnistat ne helposti negatiivisuudesta ja pahantahtoisuudesta.
Oikeasti tietenkin haet tukijoita ja jatkat elämääsi. Jos se kiusaaja jatkaa kiusaamista nyt aikuisenakin, menet keskustelemaan asiasta luottamusmiehen tai esimiehen kanssa. Älä jää yksin asian kanssa, saat kyllä tukea muilta.
Ensinnäkin: tuo mitä olet kokenut on äärimmäisen yleistä. Sekä koulu - että työpaikkakiusaaminen.
Minua on työpaikkakiusattu ja tiedän mitä on elää siinä helvetissä. Ainoa tie onneen ja tasapainoon on anteeksi anto. Usko mua.
Ihminen kuka kiusaa ei voi hyvin ja hän purkaa sen olonsa sinuun, jostain syystä olit helppo kohde.
Anna anteeksi ja vapaudut vihasta ❤️
Nyt kun hän on sanassa firmassa, anna hänelle mahdollisuus.
Jos hän käyttää sen väärin, alkaa kiusata/alistaa puutu välittömästi ja toimi kuten ohje on (sano naamatusten että sen on loputtava, jos ei lopu tieto esimiehelle!)
En ole lukenut ketjua vielä tarkemmin, mutta en itse pystyisi kyllä olemaan kiusaajien kanssa enää samassa tilassa. Kärsin heidän takiaan paljon ja lukioon asti jouduin olemaan samassa koulussa. Kyllä se riitti ja en enää pystyisi koskaan olemaan. Ymmärrän todella sen, että moni varmaan taistelisi ja aikuisena päättäisi ettei luovuta. Itse en jaksaisi sitä ja voimat menisi siihen kaikkeen. Vaikea tilanne kyllä ja kamalaa jos nytkin vielä ap joutuu kärsimään siitä kaikesta. Pitäisi joskus saada pahan palkkansa, vaikka ei se helppoa ole. Olisi painajainen minulle.
Erästä monessa mukana ollutta herraa lainatakseni, *ulkkujen kanssa ei pidä tehdä päivääkään töitä.