Onko sinusta noin 25000 asukkaan kaupunki pikkukaupunki?
Hauska tässä kun seuraa meidän kaupungin FB-keskusteluja, niin tulee ihan sellainen olo kuin olisi jostain 70-luvun maalaispitäjästä nämä ihmiset. Siis että tuntee tai tietää jokaisen, tai jos joku ei heti välähdä mieleen, niin huomaa sillä ainakin pari yhteistä kaveria :) Ryhmässä mm. baarinpitäjä, valokuvaaja, toimittaja, opettajia, kaupantätejä jne. Eli kyllä tämä melko pieni kylä on tämäkin!
Hauska juttu, luulin jotenkin "isommaksi"!
Kommentit (43)
Kyllä on pikkukaupunki ehdottomasti. Kaupunki kyllä, mutta pieni.
Helsinkiläisittäin tuo on kaupunginosan kokoinen alue.
On. Pikkukaupungin tunnistaa helposti vaikka siitä, että kun menet keskutaan, niin vastaantulijat on tuttuja naamoja. Ei siis tuttuja ihmisiä, mutta olet nähnyt "sata kertaa". Ahdistavaa mun mielestä.
Iso. Meidän kylällä vaan 1000. Ihmismäärä ahdistaa.
On pieni kaupunki. Suunnilleen Hervannan kokoinen, ja sekin on vain kaupunginosa.
On pieni, pikku"kaupunki" on jo vähän liioittelua. Itse olen kotoisin 40 000 asukkaan paikkakunnalta, joka on pikkukaupunki. Suomessahan ei oikeita kaupunkeja ole kuin muutama.
On pikkukaupunki, koska suurkaupungin raja on miljoona asukasta.
Johan stadin lähiöissäkin on tuon verran populaa.
On pikkukaupunki. Itse asun 40 000 asukkaan kaupungissa ja tämäkin on melko pikkukaupunki.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:56"]
Johan stadin lähiöissäkin on tuon verran populaa.
[/quote]
Ja Pietarin lähiössä on saman verran populaa kun stadissa.
Mun mittakaavassani 25 000 asukasta ei tee vielä edes kaupunkia.
Kyllä se on kaupunki. Ihmiset vain kuvittelevat tuon "kaikki tuntee kaikki", koska he pyörivät aina samoissa paikoissa ja siksi ajan mittaan alkavat tuntea toisensa. Sitten vielä jos on syntynyt siihen kaupunkiin, voi tuntea koulunkin puolesta suuren osan omaa ikäluokkaansa ulkonäöltä, jos on sattunut käymään jotain suurta keskuskoulua. Jos henkilö muuttaisi toiseen kaupunginosaan tai taajamaan ja vaihtaisi työpaikkaakin, ei olisi tuttuja sillä lailla. Ihan samoin se on, vaikka asuisi Helsingissä tai New Yorkissa tai missä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:59"]
Mun mittakaavassani 25 000 asukasta ei tee vielä edes kaupunkia.
[/quote]
No sinä oletkin kasvanut New Yorkissa, niin sinulla on suuret mittakaavat.
tälleen vantaalaisena tuo on aika tuppukylä :)
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 21:49"]
On pikkukaupunki:) Helsingin, Espoon ja Turun jälkeen oli lähes shokki muuttaa 30 000 asukkaan pikkukaupunkiin, jossa kaikki tunsivat toisensa ja ryhmittymiä oli jos jonkinlaisia toisiaan vastaan. Kaikkien asiat tiedettiin ja missään ei voinut olla tuntemattomana edes hetken, vaikka käydä kioskilla. Huh!
[/quote]
Kyllä ne täällä Turussakin tunnetaan ja tiedetään. Ainakin, jos olet täällä useamman sukupolven asunut, aina olet jonkun lapsi, lapsenlapsi, serkku, veljenlapsi tmv.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:07"]
[/quote]
Vantaa..levinnyt betonihelvetti, jossa ei tunne edes olevansa kaupungissa kun hikisesti Tikkurilassa.
On oikein klassinen pikkukaupunki. Nimenomaan kaupunki. Ne pienemmät on sitten enempi pitäjiä, maalaiskaupunkeja, kirkonkyliä jne. Ja vähän isommat, noin 40-80 tuhatta, maakuntakeskuksia. Joissakin niissä on jopa yliopisto. Pikkukaupungissa ei, mutta AMK kyllä eli ennen teku, kauppaopisto ja sairaanhoito-oppilaitos.
Pikkukaupungissa kaikki tuntee ikäluokassaan kaikki muun muassa siksi, että siellä on vain yksi lukio. Ja avainasemassa olevat ammattilaiset, kuten opettajat, baarimikot ja jotkut kauppiaat, tuntevat sitten oikeasti ihan kaikki... Maakuntakeskuksessa ei enää tunneta oikeasti kaikkia, vaikka välillä siltä tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 22:07"]
[/quote]
Vantaa..levinnyt betonihelvetti, jossa ei tunne edes olevansa kaupungissa kun hikisesti Tikkurilassa.
[/quote]
Joo. Vantaa tai Espoo ei ole kaupunkeja vaan isoja lähiöitä.
Asun yli 200000:n asukkaan kaupungissa ja tämä on pieni! Aina kun tutustuu johonkin uuten, jän tuntee jonkun vanhan tuttuni. Pienet piirit pyörivät.
Kyllä itse asiassa Helsingin keskustassakin tulee usein samoja naamoja vastaan kun siellä liikkuu, vaikken niitä tunnekaan. Lähinnä ne on keskustan kauppojen ja ravintoloiden henkilökuntaa, tai tietyllä reviirillään päivystäviä deekuja ym. omituisuuksia. Sitten on tietysti näitä tv:stä tuttuja BB-Nikoja ja muita.
On. Itse asun 40 000 asukkaan kunnassa, ja täälläkin "kaikki tuntee toisensa".