Enterorokko aikuisella
kokemuksia kaivataan, kiitos!
Miehellä nousi poikkeuksellisesti kuume 39,2:n, ei mitään muita oireita, mitä nyt tietysti heikko olo tuosta kuumeesta. Otti Buranaa+Panadolia ja tuntuu nyt kun nukkuu hikiseltä, eli laskussa taitaa olla kuume, lääkkeiden ansiosta.
Meillä lapsenlapset olleet viimeksi viikonloppuna ilahduttamassa meitä, heillä päiväkodissa enterorokkoa ja heillä itselläänkin muutama näppylä.
Tästä tuli mieleeni ensimmäiseksi jotta joskos tuo siippa on nyt enterorokon kourissa. Miten teillä jotka olette sen aikuisena sairastaneet, miten ilmeni, millaisia oireita tuli? Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii asiaa kommentoida....
Kommentit (9)
Mulla oli vuosi takaperin. Kuume nousi suht korkeaksi pariksi-kolmeksi päiväksi. Rakkuloita nousi kämmeniin, sormiin ja jalkapohjiin, ei muistaakseni muualle. Jalkapohjat olivat kipeänä, koska tottakai ärtyivät kävelystä. Muita oireita mulla ei muistaakseni ollut, mutta taisi muutenkin olla lievä. Ymmärtääkseni yleensä enterorokko aikuisilla on todella raju.
Mulla oli pari kk sitten. Aluksi oireet olivat kuin nielutulehduksessa (lääkäri diagnosoi siis siksi ja Ab kuuri) eli kurkku kipeä ja kuume nousi tosi korkeaksi just 39 ja olo oli aamullakin kuin jyrän alle jääneeltä hyvä että pystyssä pysyi. Parin päivän päästä alkoi sormia ja varpaita kutittamaan, ja sitten nousi pientä punaista näppylää. Tällöin olo oli muuten parempi. Näppylöiden katoamiseen meni reilu viikko niiden ilmestymisestä. Katoamisen jälkeen nahkaa alkoi lähteä kohdista, joissa näppylöitä oli ollut.
Korkea kuume, kävi parina päivänä jopa 40 asteessa :O Rakkuloita suussa, käsissä, jaloissa (etenkin kantapäissä, kovettumien alla...).., naamassa. Kutisi hurjasti ja syöminen tai juominen oli lähes mahdotonta. Sitten ne rakkulat alkoivat puhjeta, ja mm. kantapäiden iho jäi ikäänkuin tyhjänä "roikkumaan". Sormista lähti kynnet, sielläkin alla oli rakkuloita. Vähemmän mukava tauti kyllä... tulipahan "luotua nahka" ja uudet kynnetkin sain :D Jälkitautina kova poskiontelon tulehdus.
Kiitos teille kommenteistanne. Täytyy seurailla tilannetta, tuota korkeaa kuumetta (yleensä ei nouse noin korkeaksi) ilman muita oireita ihmettelin (no juu, pelästyinkin...)
Työkaverilla lähti kynnet varpaista ja sormista. Joutui pitkään käyttämään kumihanskoja töissä, ettei saanut mitään pöpöä rikkinäisiin sormenpäihin:(
Miehelläni oli pari vuotta sitten. Hänellä oli korkea kuume ja kipeitä näppylöitä jalkapohjissa, kämmenissä ja hiusrajassa. Hän oli todella kipeä ainakin 4-5päivää. Lopuksi jälkitautina irtosi kynsiä. Ei ollut hirveän kiva tauti aikuisella.
enterorokko tarttuu helposti melko pitkään taudin oireiden loputtua ja jo ennenkin oireita joten hyvin paljon mahdollista, että siipallasi on tuo rokko. Tsemppiä!
Olenko antanut itseni ymmärtää oikein; ensin nousee kuume (jos siis enteroa) ja sitten tulee niitä näppylöitä/rakkuloita?
t.ap., myös 5.
Yleensä juu. Kuume nousee melko vauhdilla. Myöskin laskee, sitten on lakanat hiestä märät, ja taas alkaa kuume kivuta korkealle. Äkkiä ne rakkulatkin tulee. Niitä kutisi niin vietävästi, että mikään ei tuntunut auttavan. Kylmä, lähes jäinen vesi, lievitti hetken sitä inhottavaa kutinaa. Siinäkin pitäää varoa sitten, ettei jäädytä käsiään. Monta viikkoa oli iho käsissä ihan kamalan näköinen, kun rokon jäljiltä irtosi nahka. Siinä on sitten tosiaan riski saada joku tulehdus, joten kannattaa varautua siihen. Itse sairastin viikon, ja parantelin monta viikkoa rikkinäistä ihoa. Ikävä tauti, oikeasti... :/ terkuin nro 4.
Kiitos kommenteista. Täällä nyt käsissä pieniä näppylöitä, eivät ainakaan vielä rakkuloita. Toivon mukaan olisi nyt lievänä, siipalla on todella paha atopia, siinä ihan tarpeeksi ihovaivaa. Kuume laski, otti toki kuumelääkettä, ui hiessä hela natten, sitten olikin vain alle 36 astetta, josta kipusi 38:n. Kiitos tsempeistä. Toivon mukaan vältyn itse tuolta, sairastin aikuisena vesirokon jälkitauteineen, oli kaameat kaksi kuukautta.