Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti salaa kaiken. Normaalia?

Vierailija
06.09.2021 |

Päiväkotiin ei ole päässyt sisälle sitten kevään 2020 ja nyt syksyllä lapsella vaihtui ryhmä ja tilat samassa päiväkodissa. Kysyin ketä tuttuja lapsia tulee samaan ryhmään - ei vastausta, pyysin kuvaa tiloista - en saanut, pyysin päästä sisälle - en päässyt. Olen saanut vaik ryhmän työntekijöiden etunimet, en edes sukuminiä, mutta olen nähnyt työntekijät vain yksi kerrallaan ja välillä ovelle tulee toisen ryhmän aikuinen joten en tiedä ketkä oikeasti ovat lapseni ryhmän aikuisia. En myöskään tiedä ketä lapsia lapseni ryhmässä on, eded etunimistä ei ole saatu mitään listaa tai tietoa lasten määrästä. Miten on mahdollista edes hankkia kavereita jotka pysyisivät myös päiväkodin ulkopuolella kun ei ole tietoa kenenkään nimestä? Nyt ovessa ei ole enää edes ruokalistaa ja viikon aikataulu oli jätetty päivittämättä. Kysyin myös lapsen sairastuessa toista kertaa putkeen että onko ryhmässä muita kipeinä niin siihenkään ei vastattu vaikka mitään nimiä ei olisi edes tarvinnut antaa. Pelkkä "pari muutakin on flunssassa" olisi riittänyt.

Toimitaanko muuallakin näin ettei mitään tietoja anneta vaan kaikki salataan? Vai kannattaako minun viedä asia eteenpäin?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on sama homma kun siinä "miksen saa valita koiranpentua itse" - saat valita mutta sinulle tarjolla olevista vaihtoehdoista. Pääsääntöisesti koulua ei todellakaan saa valita itse.

Voi kuule, sen tarjonnan rajaa vain ja ainoastaan koulujen määrä sulle järkevän matkan päästä. Sulle ei lähetetä mitään listaa tarjolla olevista, vain paikka yhdestä. Sit sä koulusurffaat ja valitset sulle parhaiten sopivan. Me valittiin lähin, mutta moni naapureista valinnut kauempaa, vanhempien työmatkan varrelta. Osa sit otti sen tarjotun.

Vierailija
42/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin toiminta ei ole asiallista. Totta helvetissä Sinulla on oikeus tietää, kenen kanssa lapsesi viettää päivänsä! Tietoa on muutenkin annettava, ellei perinteiseen tapaan niin aina pyydettäessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on sama homma kun siinä "miksen saa valita koiranpentua itse" - saat valita mutta sinulle tarjolla olevista vaihtoehdoista. Pääsääntöisesti koulua ei todellakaan saa valita itse.

Ja jos ei halua valita tarjolla olevista, täytyy olla ilman koiraa tai ottaa lapsen opetus omalle vastuulleen.

Aina on tilaa, ihan aina. Toki, jos alueella on vain yksi koulu, menee hankalaksi valita.

Vierailija
44/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaliittoteorioiden kuningatar vauhdissa.

Vierailija
45/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään nimilistaa tai kenenkään sukunimiä tai yhteystietoja ei tarvitse antaa. Mulle ei olisi ok että kenenkään hoitokaverin vanhemmilla olisi edes mun puhelinnumero. Lapsesi osaa selvästi jo puhua, ja tietää itse aikuisten nimet. Jos kävisi noin että joku päiväkodin aikuinen häntä pahoinpitelisi tms, en tarvitse aikuisen sukunimeä tehdessäsi rikosilmoituksen. Tottakai poliisi selvittää asian pelkän etunimen perusteella. Mun lapsen päiväkodilla ei esim ole koskaan ollut tietoa siitä missä olen töissä. En halua kertoa mitään ylimääräistä enkä saada mitään ylimääräistä tietoa muista lapsista tai heidän perheistään. Vaikutat uteliaalta ja kontrolloivalta. Jos tilat epäilyttävät etkä saa johtajakaan kautta esim. valokuvia tiloista, ota yhteys AVI:n. Mutta kannattaa olla tarkkana ettei vaadi jotain mihin ei ole oikeutta, kuten nyt teet. Päiväkoti kyllä vie ne lasten tiedot eteenpäin esikouluun/kouluun ja ne huomioidaan luokkajaoissa kuka tulee mistäkin päiväkodista. Ei näitä vanhemmilta edes kysytä.

Muuten oikein, mutta kyllä vanhemmat sen koulun päättää, heille vain tarjotaan paikkaa.

Vanhemmat voivat koettaa saada lastaan tiettyyn kouluun mutta vanhemmat eivät kyllä useassakaan paikassa PÄÄTÄ koulua, vaan koulu tekee päätökset. Vai missä saa vapaasti valita? Kokemukseni on Tampereelta ja Helsingistä, näissä ei puhettakaan että perhe päättäisi koulun. Painotukset erikseen. Oppilaaksiottopäätös on koulun.

Ei sun ole mikään pakko ottaa tarjottua paikkaa vastaan. Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa.

Joo tämä on hyvin tiedossa, mutta en ala pitämään kotikoulua, sellainen olisi tietysti asia erikseen.

Kuka kotikoulusta puhui? Kunta/kaupunki on velvollinen teille koulupaikan järjestämään ja tarjoamaan, sun ei ole mikään pakko ottaa sitä vastaan. Sä valitset toisen koulun, varmistat, eträ tilaa on ja ilmoitat sen koulutoimeen. Oppivelvollisuus täytetty, koulupaikka eri kuin tarjottu. Eikö ihmiset tiedä oikeuksiaan?

Vierailija
46/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään nimilistaa tai kenenkään sukunimiä tai yhteystietoja ei tarvitse antaa. Mulle ei olisi ok että kenenkään hoitokaverin vanhemmilla olisi edes mun puhelinnumero. Lapsesi osaa selvästi jo puhua, ja tietää itse aikuisten nimet. Jos kävisi noin että joku päiväkodin aikuinen häntä pahoinpitelisi tms, en tarvitse aikuisen sukunimeä tehdessäsi rikosilmoituksen. Tottakai poliisi selvittää asian pelkän etunimen perusteella. Mun lapsen päiväkodilla ei esim ole koskaan ollut tietoa siitä missä olen töissä. En halua kertoa mitään ylimääräistä enkä saada mitään ylimääräistä tietoa muista lapsista tai heidän perheistään. Vaikutat uteliaalta ja kontrolloivalta. Jos tilat epäilyttävät etkä saa johtajakaan kautta esim. valokuvia tiloista, ota yhteys AVI:n. Mutta kannattaa olla tarkkana ettei vaadi jotain mihin ei ole oikeutta, kuten nyt teet. Päiväkoti kyllä vie ne lasten tiedot eteenpäin esikouluun/kouluun ja ne huomioidaan luokkajaoissa kuka tulee mistäkin päiväkodista. Ei näitä vanhemmilta edes kysytä.

Muuten oikein, mutta kyllä vanhemmat sen koulun päättää, heille vain tarjotaan paikkaa.

Vanhemmat voivat koettaa saada lastaan tiettyyn kouluun mutta vanhemmat eivät kyllä useassakaan paikassa PÄÄTÄ koulua, vaan koulu tekee päätökset. Vai missä saa vapaasti valita? Kokemukseni on Tampereelta ja Helsingistä, näissä ei puhettakaan että perhe päättäisi koulun. Painotukset erikseen. Oppilaaksiottopäätös on koulun.

Ei sun ole mikään pakko ottaa tarjottua paikkaa vastaan. Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa.

Joo tämä on hyvin tiedossa, mutta en ala pitämään kotikoulua, sellainen olisi tietysti asia erikseen.

Kuka kotikoulusta puhui? Kunta/kaupunki on velvollinen teille koulupaikan järjestämään ja tarjoamaan, sun ei ole mikään pakko ottaa sitä vastaan. Sä valitset toisen koulun, varmistat, eträ tilaa on ja ilmoitat sen koulutoimeen. Oppivelvollisuus täytetty, koulupaikka eri kuin tarjottu. Eikö ihmiset tiedä oikeuksiaan?

Meille tarjottiin paikkaa kunnan sisällä 18km päästä. Joo, ei, kun oli vielä väärään suuntaan työmatkaa ajatellen. Haluttiin siis 4 km päähän hyvämaineiseen kouluun, eri kunnan puolelle. Ei ongelmaa

Eri

Vierailija
47/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nähtävästi ei. Tuolta lukemaan: https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/b3/b3b06b132f19a1aed9a739b0638ea…

Vierailija
48/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki, mutta oppilaaksi ei oteta vain, jos koulu on tynnä ja näin ei ”koskaan” ole. Meidän lapset käyvät koulua lähikoulussa, joka ei ole meidän kunnan puolella. Soitto rehtorille riittää.

Aivan, tilanne on eri paikoissa joissa oppilaita ei ole paljoa. Isommissa kaupungeissa tulijoita olisi pitkä jono tiettyihin kouluihin, aivan täynnä ovat keskustakoulut ja joskus joku alueella asuvakin joutuu muualle koska tilaa ei ole. Pikkukunnissa aivan eri asia kun tilaa on.

Mitoitukset määritellään vuosittain koulutiensä aloittavien mukaan. Niitä ”ylimääräisiä” on 1-10, heille on kyllä paikat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän