Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti salaa kaiken. Normaalia?

Vierailija
06.09.2021 |

Päiväkotiin ei ole päässyt sisälle sitten kevään 2020 ja nyt syksyllä lapsella vaihtui ryhmä ja tilat samassa päiväkodissa. Kysyin ketä tuttuja lapsia tulee samaan ryhmään - ei vastausta, pyysin kuvaa tiloista - en saanut, pyysin päästä sisälle - en päässyt. Olen saanut vaik ryhmän työntekijöiden etunimet, en edes sukuminiä, mutta olen nähnyt työntekijät vain yksi kerrallaan ja välillä ovelle tulee toisen ryhmän aikuinen joten en tiedä ketkä oikeasti ovat lapseni ryhmän aikuisia. En myöskään tiedä ketä lapsia lapseni ryhmässä on, eded etunimistä ei ole saatu mitään listaa tai tietoa lasten määrästä. Miten on mahdollista edes hankkia kavereita jotka pysyisivät myös päiväkodin ulkopuolella kun ei ole tietoa kenenkään nimestä? Nyt ovessa ei ole enää edes ruokalistaa ja viikon aikataulu oli jätetty päivittämättä. Kysyin myös lapsen sairastuessa toista kertaa putkeen että onko ryhmässä muita kipeinä niin siihenkään ei vastattu vaikka mitään nimiä ei olisi edes tarvinnut antaa. Pelkkä "pari muutakin on flunssassa" olisi riittänyt.

Toimitaanko muuallakin näin ettei mitään tietoja anneta vaan kaikki salataan? Vai kannattaako minun viedä asia eteenpäin?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia kun vanhempi on seinähullu.

Vierailija
2/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Kaikki tarvittavat tiedot annetaan aina. Sä et varmaan ole lapsen huoltaja ollenkaan tai sit olet etävanhempi? Sulla on lähestysmiskielto?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla olen seinähullu? Joudun viemään lapseni sinne täysin tuntemattomien ihmisten hoitoon joiden nimiä en edes tiedä.

Lapsellani oli ollut ongelma päiväkodissa jonka takia pyysin kuvaa sisältä selvittääkseni ovatko tilat asianmukaisessa kunnossa koska lapseni mukaan asia ei niin ollut.

Vierailija
4/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Kaikki tarvittavat tiedot annetaan aina. Sä et varmaan ole lapsen huoltaja ollenkaan tai sit olet etävanhempi? Sulla on lähestysmiskielto?

Mikä kaikki sitten on tarvittavaa tietoa? Olen yksinhuoltaja, mitään muita huoltajia ei ole. Sen takia aloin ihmettelemään tätä toimintaa kun mitään tietoja ei tunnu saavan.

Vierailija
5/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lapselta sen kaverien nimiä.

Vierailija
6/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kaikki sitten on tarvittavaa tietoa? Olen yksinhuoltaja, mitään muita huoltajia ei ole. Sen takia aloin ihmettelemään tätä toimintaa kun mitään tietoja ei tunnu saavan.

Toisten lasten nimet ja tuedot annetaan vain heidän vanhempien suostumuksella. Kuvauslupakin kysytään erikseen.

Sulle toimitetaan ryhmän vastaavien ja hoitajien nimet ja yhteystiedot ja ne sulla on. Aikataulu tietenkin, jotta tiedät mitä lapsesi päiväkodissa milloinkin tekee.

Vierailija
7/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Lastasi säännöllisesti hoitavien aikuisten nimet nyt ainakin. Seisooko ne tuppisuina kun kohtaatte, vai kertovatko lapsesi päivästä? Se tavallisesti ainakin pitäisi tehdä.

Vierailija
8/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys päiväkodinjohtajaan.

Vierailija
9/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas päiväkodistakin tullut kummallinen ja ahdasmielinen paikka jos vertaa omaan lapsuuteen. Ei se ollut mikään eristyslaitos tuolloin!

Vierailija
10/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas päiväkodistakin tullut kummallinen ja ahdasmielinen paikka jos vertaa omaan lapsuuteen. Ei se ollut mikään eristyslaitos tuolloin!

Eikä se ole sitä nykyäänkään. Ryhmässä varmasti vain lapsia, joiden vanhemmat eivät halua tietojaan jakaa.

Vierailija
11/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. On hyviä ja huonoja päiväkoteja. Kannattaa löytää hyvä ja vaihtaa sinne. Sitä huonoa et pysty muuttamaan.

Vierailija
12/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten lasten nimet ja tuedot annetaan vain heidän vanhempien suostumuksella. Kuvauslupakin kysytään erikseen.

Sulle toimitetaan ryhmän vastaavien ja hoitajien nimet ja yhteystiedot ja ne sulla on. Aikataulu tietenkin, jotta tiedät mitä lapsesi päiväkodissa milloinkin tekee.

Ja tuo sairastavien tietojen jakaminen liittynee korona-aikaan, päiväkoti ei halua ”käräyttää” perheitä edes flunssasta ettei vanhemmat ala rähistä keskenään.

Vierailija
13/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia kun vanhempi on seinähullu.

Joo tekstin perusteella en kyllä antaisi itsekään mitään tietoja.

Vierailija
14/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sieltä ole oikeutta antaa toisten lasten nimiä, terveystietoja ym. Lapsesi osaa varmasti kertoa kenen kanssa hän siellä on kaveri ja leikkii. Niin ne muutkin tiedot saa. Mihin ihmeeseen sä tarvitsisit jotain tilojen kuvia?

Vierailija
15/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole ok jakaa nimilistaa kaikista ryhmän lapsista. Ja miksi sinun pitäisi saada lista lapsesi hoitajien sukunimistä? Olet saanut etunimet ja se riittää. En ymmärrä mihin tarvitset sukunimiä, muuta kuin että haluat stalkata näitä somessa. Täyttävätkö he sinun vaatimukset.

Vierailija
16/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on varhaiskasvatuslaitos nykyään. Varhaiskasvatus lähtee lasten omista tarpeista. Ei siis vanhempien tarpeista niin kuin päivähoito ennen vanhaan.

Vierailija
17/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä saa olla kiitollinen, että edes tietää missä lasten päiväkoti on, sitä kun on vaikea salata.

Kas kun lapsia ei haeta mustilla autoilla kotoa ja viedä salaiseen päiväkotiin, jotta henkilökunnan

"työturvallisuus ja työrauha" taattaisiin. Toki senkin voisi hyvin ymmärtää, koska työntekijä voi olla suorittamassa yhteiskuntapalvelusta tai olla kotouttamiskoulutuksessa oleva muualta tullut ihminen, jonka henkilöllisyyden paljastaminen asettaisi hänet hengenvaaraan.

Vierailija
18/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
19/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sillä vaan mietin näitä asioita et jos jotain vaikka tapahtuu päiväkodissa, esim lasta satutetaan aikuisen tai toisen lapsen toimesta (minua aikoinaan pahoinpiteli aikuinen päiväkodissa) tai laiminlyödään niin miten ilmoitan asiasta minnekkään kun en tiedä edes työntekijöiden nimiä saati pysty yhdistämään niitä kasvoihin. Ne tietävät siellä kuitenkin minun ja lapseni etu ja sukunimen ja voivat kirjoitella huvikseen vaikka lasuja. Mielestäni silloin mullakin on oikeus tietää työntekijän nimi jos tämä tietää minun nimeni, muutoin mun henkilöllisyyskin on salattava.

Ja koska päiväkotiin ei ole päässyt sisälle 1,5 vuoteen niin päiväkotihan voi olla vaikka missä kunnossa. Viimeksi kun olen sisällä käynyt niin vessan lattia lainehti pissasta kun joku poika oli käynyt asioilla eikä aikuisia ollut lähettyvillä.

Lapsi on kyllä kertonut kavereiden etunimiä ja muuta muttei esim muista aina mitä on ollut esim ruokana.

Olisi myös kiva tietää kun kouluun haetaan että mihin mahdollisesti kaverit olisivat menossa jos olisi mahdollista samalle luokalle jonkun tutun kanssa mutta ilmeisesti kaveri suhteilla ei ole nykyään enää mitään väliä kun henkilöllisyyksien salaaminen on tärkeämpää?

Vierailija
20/48 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin työntekijöillä on vaitiolosopimus. He eivät voi antaa toisten lasten tietoja muille ilman heidän vanhempiensa lupaa. Terveysasioita ei ole myöskään lupa kommentoida. Jos ryhmässä ilmenee täitä tai yleisvaarallista tautia, niin kyllä siitä ilmoitus tulee kaikille. Tietosuoja-asiat ovat todella tarkkoja tänä päivänä. Joillain lapsilla saattaa olla lisäksi huoltajuusriitoja, lähestymiskieltoasioita tai vaikka mitä. Työntekijöiden pitää olla erittäin varovaisia mitä tietoja antavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi