Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten Ohisalo ja kumppanit kuvittelevat, että joku maalla asuva matalapalkkainen (esim. Sale-myyjä), joka joutuu käyttämään työmatkoihinsa autoa, pystyy tuloillaan hankkimaan kymmenien tuhansien eurojen arvoisen sähköauton?

Vierailija
05.09.2021 |

Tulipa pitkä aloitus, mutta kertokaapa, miten se onnistuu? Kuukausitulot: 1 500 € brutto.

Kommentit (157)

Vierailija
121/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän Salen myyjä nytkään osta kymmenien tuhansien euron autoa, vaan muutaman tonnin auton, jotka ovat vanhempia ja joilla on ajettu paljon. Samalla tavalla he tulevat ostamaan käytettyjä sähköautoja hinnalla johon heillä on varaa.

Se sähköauton akku kestää 5-15 vuotta ja sen jälkeen pitää käytännössä ostaa kokonaan uusi sähköauto. Kuka köyhä sellaiseen huijaukseen lähtee mukaan?

Paskanvıtut. Sähköautojen akut kestävät 1000-2000 lataussykliä, ja jos yhdellä syklillä ajetaan se 300-600 km niin siitä voit suoraan laskea paljonko autolla on mittarissa ennen kuin valmistajan laskennallinen kapasiteetti on käytetty. Ja sehän ei tarkoita että akku olisi sen jälkeen käyttökelvoton, siinä on vaan enää jokin tietty prosentti alkuperäisestä kapasiteetista jäljellä.

Eikö niitä kennoja voi vaihtaa akkuihin, ettei tarvitse koko akkua uusia?

Voi mutta se maksaa mansikoita, ja ne akun kennot mitä ei vaihdeta on yhtä vanhoja kuin ne hajonneet vaihdetut ja mahdollisesti piakkoin alkavat levitä käsiin

Vierailija
122/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyl mää ihmettele kirjoitti:

Silmät ymmyrkäisinä mietin täällä että eivätkö ihmiset todellakaan ole lukeneet YK:n Agenda 21:htä, Agenda 2030:a ja World Economic Forumin päämääriä?

.

Onko Rooman klubi tuntematon suurelle yleisölle?

.

Ei voi olla hyvällä omallatunnolla noin naiivia porukkaa jos hiukankin päättäjien päämäärät kiinnostaa.

.

Heitä ei kiinnosta tavisyksilöiden elämänlaatu eikä demokraattinen päätöksenteko. He ovat jo vuosia sitten päättäneet, miten tavisten tulee elää - ja siinä samalla maksaa itsensä kipeiksi asioista, joita eivät halua, mutta joihin heidät pakotetaan myöntymään.

Voit muuttaa asumaan vaikka maakuoppaan, jos haluat ettei mikään koskaan saa muuttua. Ei kiinnosta.

Tästäkö sinun mielestäsi on kyse? Kyllä olisi lukemisen ymmärtämisessä sitten vähän "hiomista".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu peräkylän mummolla. Tonnin autolla pääsee kauppaan ja tulee vähän kalliiksi hankkia kauppareissua varten se sähköauto.

No miksi siitä tonnin autosta pitää sitten luopua jos se kerran on se unelmien täyttymys?

No ehkä siksi että kun bensan päästökauppa (mikä on siis jo päätetty tulevaksi)

pian alkaa maksaa se bensa 3e/l. Siihen päälle kaikki muut korotukset ja kurituksen niin mitäs luulet onko sillä mummolla enää varaa ajaa sillä tonnin autollaan?

En ole nähnyt missään kolmen euron bensalitraa, mutta jos on varaa ajaa kahden euron bensalitralla niin eiköhän se mummo saa ajonsa tehtyä myös kolmella eurolla.

Dieselin hinta nousee myös, ja sitä käytetään esimerkiksi kuljetuksissa ja maataloudessa. 

Vierailija
124/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun sisko on kirkonkylän Salessa töissä. Matkaa töihin on yli 20 km suuntaansa kun hän asuu kunnan toisessa päässä lapsuudenkodissamme josta on vielä talolainaa melkoisesti maksettavana. Julkiset ei kulje joten oma auto on välttämätön.

Ainakin kesäaikaan 20 kilometriä on sopiva pyöräilymatka, jos töissä pääsee suihkuun. Itse juoksin aikanaan töihin usein, kun matka oli 8 km. Sai treenin samalla.

No joopa joo. Syrjäkylillä on rattoisaa polkea tuulessa, rankkasateessa ja kapeilla mutaisilla teillä (tienposkessa) henkensä kaupalla 20 km töihin ja vielä rättinä takaisinkin. Älä nyt viitsi. Ehkä kauniilla ilmalla n 10 km ymmärrettävä. Ja samasta kaupasta rahtaat sillä fillarillas isot kauppakassitkin lapsille syötävää.

Ja tokihan Salessa sua odottaa kuuma sauna ja virkistävä suihku, kenties poreammekin, ennen kuin pääset kassalle. 

Talvella sitten suksilla kenties. Pimeässä yössä otsalampun kelmeässä valossa palaat kotiin yömyöhään, ja aamulla starttaat pirteänä voitelemaan suksia jo neljän kieppeillä, aamuvuoro kun on.

No itse olen juossut ja polkenut säässä kuin säässä. En ihan syrjäkylillä, muttei meilläkään katuvaloja ole. Tietenkään en ole voinut ostoksia samalla hoitaa. Ja toki onnistuu vain, jos työpaikalla on suihku. Kyllä se espoolainen insinöörinkin polkee usein 20 kilometriä suuntaansa, eikä niin turvallista aina ole. Itsestä,oli mukavaa, että päivän treenin sai tehtyä jo työmatkan merkeissä. Nyt lapset jo aikuisia ja olen muuttanut lähes työpaikan naapuriin.

Vierailija
125/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU suunnittelee tukia pienituloisille autonkäyttäjille.

Vierailija
126/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän Salen myyjä nytkään osta kymmenien tuhansien euron autoa, vaan muutaman tonnin auton, jotka ovat vanhempia ja joilla on ajettu paljon. Samalla tavalla he tulevat ostamaan käytettyjä sähköautoja hinnalla johon heillä on varaa.

Se sähköauton akku kestää 5-15 vuotta ja sen jälkeen pitää käytännössä ostaa kokonaan uusi sähköauto. Kuka köyhä sellaiseen huijaukseen lähtee mukaan?

Paskapuhetta.

Onko nyt siis keksitty joku uusi akku?

Lyijyakku kestää oikein hoidettuna kymmeniä vuosia, sen sijaan esimerkiksi puhelimien akut ryytyvät nykyään 3-5 vuodessa vaihtokuntoon. Puhelimissa/tableteissa ym. on sama tekniikka akuissa kuin esim teslassa.

Auton lyijyakku kestää muutaman vuoden.

Vierailija
127/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalla asuva Sale-myyjä joutuu muutenkin maksamaan asumisestaan jotain, jos on valinnut tuon asumismuodon. Tuskin siellä mikään palvelu on vieressä, mutta jokainen valitsee itse, mihin korpeen asettuu. Olen itse todelliselta syrjäkylältä kotoisin, josta hävisi jo 1980-luvulla kauppa jne.ja asuinpaikka nykyään kaupungissa. Sähköautoa voi hyvin ladata omakotitalossa.

Ja mikä pakko sen salen myyjän on ostaa uutta autoa jos hän ei ole sitä tähänkään asti tehnyt? Kyllä nuo sähköautotkin vanhenee siinä missä muutkin, ostaa sitten käytetyn kun on siihen varaa. Tai sitten pysyy polttiksissa niin kauan kuin pystyy, ei ne vanhat autot ihan heti ole mihinkään katoamassa.

Vierailija
128/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensiksi pitää vetää sähköt kotikorpeen. Rakentaa sähköauton latauspiste. Ostaa sähköauto.

Palkka Salessa 1500-1800€/kk

No älä osta. Jos budjetti on 2000 euroa niin sittenhän se on vain pakko ostaa se auto, mitä tuolla rahalla saa.

Vierailija
129/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla asuva Sale-myyjä joutuu muutenkin maksamaan asumisestaan jotain, jos on valinnut tuon asumismuodon. Tuskin siellä mikään palvelu on vieressä, mutta jokainen valitsee itse, mihin korpeen asettuu. Olen itse todelliselta syrjäkylältä kotoisin, josta hävisi jo 1980-luvulla kauppa jne.ja asuinpaikka nykyään kaupungissa. Sähköautoa voi hyvin ladata omakotitalossa.

Ja mikä pakko sen salen myyjän on ostaa uutta autoa jos hän ei ole sitä tähänkään asti tehnyt? Kyllä nuo sähköautotkin vanhenee siinä missä muutkin, ostaa sitten käytetyn kun on siihen varaa. Tai sitten pysyy polttiksissa niin kauan kuin pystyy, ei ne vanhat autot ihan heti ole mihinkään katoamassa.

Kuvitteletko että akut on ikuisia, akuista tulee loppunkäytettyjä 5-10 vuoden aikana.

Vanhenee sähköautot, juts osta siihen uusi 20000€ maksava akusto, halpaa on.

Vierailija
130/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes mietitte moista? Itse, ainakin noin teoriassa, voisin lainarahalla tulojeni puolesta ostaa sähköauton, mutta miksi kun kolmen tonnin 13 vuotta vanhalla ruoskalla (no, ei ole ruoska, aika helmi itseasiassa!) voin ajaa vielä ainakin 5-10 vuotta perusremontein ja sitten hankkia uuden ruoskan samaan hintaan. 50 tonnilla rahoittaa aika monta litraa bensaa, periaatteessa loppuelämäksi näiden vanhempien luottopelien kanssa. 

Se on ainakin itselleni ihan sama mihin bensan hinta nousee - markkinat pitää huolen ettei se tietyn pisteen yli nouse, samaa litkua käyttää julkinenkin liikenne, ja ottaen huomioon ettei suomenkaan julkisessa liikenteessä ole sähkövermeitä juurikaan liikkeellä, paria koebussia jossain stadin ydinlinjoilla lukuunottamatta. Enkä näe että joku Porin liikenne esimerkiksi uudistaa bussejaan sähköisiksi ainakaan 20 vuoteen, jos ikinä (ottaen huomioon mimmoisilla vanhoilla dieselpommeilla nyttenkin ajellaan).

Bensan hinta pitää laittaa skaalaan, 1.5, 1.7, 2 vai 2,5 euroa litra, ihan sama - tankillisella pääsee sen likemmäs 1000km eli kuukauden ajelut ja huviajelut, tankillinen maksaa sen 90e (1.6e hinnalla), eli tulee halvemmaksi kuin bussikortit koko perheelle. Hinta voi vaikka tuplaantua ja silti on varaa ajella ihan sama määrä, ja vasta nyt alkaa maksamaan saman kuin bussikortit. 

Ajellaan ihan rauhassa vain näillä bensavehkeillä, luki iltasanomissa sitten mitä vain :)

Vierailija
131/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ajatuksena oo se että niitä saadaan käytettynä joskus 10 vuoden päästä tavallisillekin pulliaisille. Itse ainakin odottelen sähköautojen halventumista ja siihen asti ajelen muutaman satasen kärryillä.

Vierailija
132/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarkoitus olekaan, että kaikki ostaisivat nyt sähköauton, ei uusia autojakaan "kaikki" ole ostamassa. Voit jatkaa polttomoottoriauton käyttämistä tai ostaa samantien käytettynä. Tarkoitus on, että liikenteeseen saataisiin mahdollisimman paljon uusia sähköautoja, jotta autokanta alkaisi vaihtumaan. Osa väestöstä tulee jatkossakin ostamaan autonsa käytettyinä, mutta 5-10 vuoden päästä käytetyissäkin autoissa alkaisi olemaan enemmän sähköautoja.

Vierailija
133/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteletko että akut on ikuisia, akuista tulee loppunkäytettyjä 5-10 vuoden aikana.

Mistä ihmeestä on tämä harhaluulo, että akut olisivat loppu 5 vuoden jälkeen?

Vierailija
134/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreän liiton edustajat ovat hyviä ihmisiä.

Vierailija
135/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihreän liiton edustajat ovat hyviä ihmisiä.

Täh?!

Vierailija
136/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan vaadi, että jokaisella olisi sähköauto. Riittää, että sellaisilla on, joilla siihen on mahdollisuus. Eihän kukaan vaadi kodittomia esim. kierrättämään. 

Vierailija
137/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varteenotettava vaihtoehto on jättäytyä työttömäksi. Silloin ei tarvitse sitä autoa.

Mä tarvin autoa vaikka olen työtön.

Vierailija
138/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun sisko on kirkonkylän Salessa töissä. Matkaa töihin on yli 20 km suuntaansa kun hän asuu kunnan toisessa päässä lapsuudenkodissamme josta on vielä talolainaa melkoisesti maksettavana. Julkiset ei kulje joten oma auto on välttämätön.

Ainakin kesäaikaan 20 kilometriä on sopiva pyöräilymatka, jos töissä pääsee suihkuun. Itse juoksin aikanaan töihin usein, kun matka oli 8 km. Sai treenin samalla.

No joopa joo. Syrjäkylillä on rattoisaa polkea tuulessa, rankkasateessa ja kapeilla mutaisilla teillä (tienposkessa) henkensä kaupalla 20 km töihin ja vielä rättinä takaisinkin. Älä nyt viitsi. Ehkä kauniilla ilmalla n 10 km ymmärrettävä. Ja samasta kaupasta rahtaat sillä fillarillas isot kauppakassitkin lapsille syötävää.

Ja tokihan Salessa sua odottaa kuuma sauna ja virkistävä suihku, kenties poreammekin, ennen kuin pääset kassalle. 

Talvella sitten suksilla kenties. Pimeässä yössä otsalampun kelmeässä valossa palaat kotiin yömyöhään, ja aamulla starttaat pirteänä voitelemaan suksia jo neljän kieppeillä, aamuvuoro kun on.

No itse olen juossut ja polkenut säässä kuin säässä. En ihan syrjäkylillä, muttei meilläkään katuvaloja ole. Tietenkään en ole voinut ostoksia samalla hoitaa. Ja toki onnistuu vain, jos työpaikalla on suihku. Kyllä se espoolainen insinöörinkin polkee usein 20 kilometriä suuntaansa, eikä niin turvallista aina ole. Itsestä,oli mukavaa, että päivän treenin sai tehtyä jo työmatkan merkeissä. Nyt lapset jo aikuisia ja olen muuttanut lähes työpaikan naapuriin.

Jepaa...lapset voi pistää tarakalle, eiks vaan? Ootko tutustunut myös syrjäkylien tienhoitoon? Meillä ajettiin just paksulti soraa kylätien pintaan, että traktorit voi sitä hyvin ajaa pelloille, pyörällä ei mitään asiaa, kävelykin vähän hankalaa. Naapurin mummo ei pääse rollallaan edes postilaatikolle. Talvella tie aurataan ehkä puoleen päivään mennessä, jos hyvin sattuu. Kerran talvessa saatetaan jopa hiekoittaa, mutta sitähän voi tietty mennä vaikka luistellen töihin? Potkukelkkakin on hyvä. Kyllä sitä nyt 20 km aina jotenkin pääsee, joka päivä, säällä kuin säällä. Ei haittaa helle, ei kaatosade, yli 20 asteen pakkanen, myrskytuuli, lumipyry, ei mikään, ollaan me vaan niin sisukas kansa!

Mutta joo, varmasti siellä Espoossa on ihan samanlaiset olosuhteet. Kiva on tehdä treeni aamuin, illoin, lapset tarakalla ja kyllä ne ruokaostoksetkin pitää siinä samalla hakea, pyöränsarviin vaan kassit ja reppu selkään. Ai että, mahtavaa kun voimme näin pelastaa maailman! (eri)

Vierailija
139/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä kuljet töihin kimppakyydillä naapurin kanssa. Sitäpaitsi sä olet eläkkeellä ennenkuin viimeinen polttomoottoriauto on romutettu tai todennäköisemmin Sale-kauppaa jossa käyt nyt töissä ei enää ole.

Vierailija
140/157 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ajaa yli puoli miljoonaa kilometriä 5-10 vuodessa?