Olen alkoholisoitumassa oleva nainen, voisiko joku auttaa?
Olen hyvässä asemassa oleva uraihminen, mies ja perhe on ja kaikki hyvin. Silti erityisesti lomalla ja viikonloppuisin alkoholi maistuu liikaa. Olen puntaroinut asiaa ja en juo ahdistukseen tai tyhjään oloon, vaan koska se on yksinkertaisesti kivaa.
Kivaa juhlistaa vapaapäivää, hyvää pyörälenkkiä, ulkomaan matkaa tai mitä vain. Kivaa katsoa leffaa ja tissutella takan ääressä. Mitä teen? En haluaisi luopua nautinnostani mutta toisaalta se alkaa syödä jo muuta elämää. Vähän, mutta silti.
Mitä tekisitte ja onko muita joilla on tai on ollut näin. Oletteko päätyneet sillan alle vai miten teille kävi?
Kommentit (356)
Tänään tulee täyteen 14 päivää ilman alkoholia. Käytän Try Dry appia johon voi laittaa omia tavoitteita.
Joku kirjoitti, että ystävät (tai sukulaiset) juo ihan yhtä paljon. Siinäpä se. Esimerkki vaikuttaa. Kun saat mallin, että on ihan normaalia juoda isot määrät joka perjantai ja lauantai, niin toistat sitten sitä mallia. Tiedoksi vaan ettei se ole normaalia kaikissa perheissä ja suvuissa. Kun harrastaa muuta, aivot oppii saamaan mielihyvää muustakin kuin päihteistä. Kun olet opettanut aivosi johonkin riippuvuuteen, kestää kauan saada mielihyvää muusta. Mutta aivot ovat muotoutuvat. Vähitellen se onnistuu.
Ap toivottavasti ei ole tilanne pahentunut. Iltatissuttelijoita suojaa jossain määrinkun käy selvän kautta, eli ei aamulla jatka. Sitten on paha kun "vesipullo" on vodkaa täynnä töissä. Itsellä tulee ajoittain putkia jotka kestää 5-7 päivää, eli aamulla avaan tölkin ja siitä sitten jatkuu, näinä päivinä töitä ei ole. Sitten kun sen lopettelee niin tärinää on. Puhumattakaan nukkumisesta, se on aika hirveää pari yötä kun ei käytännössä nuku ollenkaan, on vaan jossain valveen ja unen välimaastossa. Niinä päivinä kun en juo olen onnellinen siitä. Mitä pidempi juomaton aika niin voin hyvin. Sitten taas jossain kohti korkki aukeaa. Tuo masennusta ja huonoa oloa vain, ehkä jossain kohti ei enää löydy pullosta iloa. Saa nähdä.
Ilmeisesti olet huomannut, että mikään ei ole kivaa ikuisesti. Mitä voit asialle tehdä, on asettaa rajat itsellesi. Pyörälenkkihän on kiva itsessään, ei siihen alkoholia tarvita. Pidä asiat erillään, älä palkitse itseäsi lasillisella mistään. Älä pidä alkoholia kotona yhtäkään pulloa. Jos päätät ottaa, ota sitten, mene ravintolaan tai käy alkossa, mutta se kiva pitää sisällään vain ottamista ja seurustelua. Älä juo lasten nähden. Jos et sellaiseen pysty, olet selkeästi alkoholisti ja tarvitset järeämpää apua.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Itse juon joka toinen päivä ihan kunnolla. Ulospäin näytän tavikselta. Käyn ostamassa eri kaupungista juomat, kuin missä asun ja väitän perheelleni, että menen sinne paremman ruokakaupan takia. Oikeasti en halua tuttujen ja työkavereiden näkevän minua alkon kassalla. Säilytän viinejä autossani ja ei tähän mennessä edes mieheni ole huomannut. Nautin muiden nähden vain sitä yhtä lasillista muutaman tunnin. Oikeasti täytän sitä käydessäni vessassa. Myös käyn välillä siivoamassa varastoa järjestelemässä autotallia yms. Olen lihonut ja sydämestä ottaa välillä. En uskalla mennä lääkäriin. N43
Niin ja määrät liikkuu siinä 50-60 annosta viikossa. N43
Aloittajan mukaan juo 2-3 annosta kerrallaan 3-4 kertaa viikossa. Siis 6-12 annosta viikossa mikä ei ole paljon. Mutta kai se nyt huoli-ilmoitus tästäkin tarvitaan. Kaikkihan on hyvin. Joku selvästi valehtelee, ehkä aloittaja? Vai onko suomalainen ajattelutapa se, että jos ylipäätään pitää viinistä, on jo hyvää vauhtia alkoholisoitumassa?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Itse juon joka toinen päivä ihan kunnolla. Ulospäin näytän tavikselta. Käyn ostamassa eri kaupungista juomat, kuin missä asun ja väitän perheelleni, että menen sinne paremman ruokakaupan takia. Oikeasti en halua tuttujen ja työkavereiden näkevän minua alkon kassalla. Säilytän viinejä autossani ja ei tähän mennessä edes mieheni ole huomannut. Nautin muiden nähden vain sitä yhtä lasillista muutaman tunnin. Oikeasti täytän sitä käydessäni vessassa. Myös käyn välillä siivoamassa varastoa järjestelemässä autotallia yms. Olen lihonut ja sydämestä ottaa välillä. En uskalla mennä lääkäriin. N43
Niin ja määrät liikkuu siinä 50-60 annosta viikossa. N43
Aloittajan mukaan juo 2-3 annosta kerrallaan 3-4 kertaa viikossa. Siis 6-12 annosta viikossa mikä ei ole paljon. Mutta kai
Ongelma ei olekaan aina annosten määrässä, vaan mekanismissa. Aloittaja mainitsee itse, että on alkoholisoitumassa.
Raittiina parempi wrote:
Lue kirja Allen Carr : Korkki kiinni!
Ongelma on alkoholiin liitetyt väärät uskomukset. Muuttamalla näitä uskomuksia pääset alkoholista eroon. Lue tuo kirja siis huolellisesti ajatuksen kanssa. Jos ei auta, lue pari kertaa. Takaan, että metodi toimii ja et vaan yksinkertaisesti enää halua juoda. Raittiina olo on paljon mukavampaa. :)
Voisiko sen tiivistää muutamaan virkkeeseen?
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Eikö oo ihan normaalia ottaa päivässä 1-3 lasillista? Niin ainakin tv-sarjoissa ja elokuvissakin tehdään. Ja otetaan viskipaukkua yms.
Suomessa ei, olet heti alkoholisti. Esim. italiassa jos katsot lounasravintolassa jokainen aikuinen juo viiniä lasin pari ja sama illallisella kotona tai ravintolassa.
Kyllä näin, mutta Etelä-Euroopassa on todella noloa jos juot itsesi humalaan. Suomessa osa haluaa yhdistää kulttuurit: humalahakuisuus säilyy (tätä ei myönnetä), mutta lisäksi juodaan päivittäin vähän. Kannattaisi pyytää jonkun ystävän ottamaan videota myöhäisillalla, kukaan ei koskaan myönnä humalaansa joka muille näkyy selvästi. Naisilla maksa pienempi kuin miehillä, alkoholia hajotetaan hitaammin. Ja riippuvuus kehittyy nopeammin kuin miehillä, ihan huomaamatta.
Puhun kokemuksesta. Omasta, jäin kiinni juomiseen, join ihan liikaa n 5 vuotta jonka jälkeen lopetin kokonaan. Olen akateeminen, keski-ikäinen nainen. Tunnen huomattavan määrän samanlaisia tapauksia. Osa onnellisesti lopetti kuten minä, osa jäi kiinni ja häpeällisten potkujen kautta hakemaan pohjaansa, osa kuoli sairauskohtauksiin joiden perimmäisenä syynä varmaan liiallinen alkoholin käyttö.
Mieti itseäsi ja itsesi tuntemista, mitä sinun aivoissasi tapahtuu kun et voi olla ilman alkoholia silloin kun tekee mieli juoda. ? Onko kyse jo pakko juomisesta mit ei mikään eikä kukaan voi korvata. Hallitsetko sinä alkoholia vai viekö alkoholi sinua ?
Minä autan juomalla puolet viinoistasi. Tule meille perjantaisin niiden pullojesi kanssa.
Nyt on aikaa kulunut aloituksesta, mitenkä on aapella muki kallistunut? Mulla menee pullo viiniä ainakin 3-4krt/vko. Eikä tunnu missään, siis voisin juoda enemmän. Ja jos kotona on, niin juon enemmän..
toleranssi nouseeeeeeee sitten et olekaan muka kekkulissa ja juot lisää sitten tulee äkkisammuminen, sitä ennen kaadut,lyöt naamasi,hampaat poikki,kasvot mustana, pitkä sairausloma, hammasremontti maksaaaaa maltaita, makaat virtsassa,ehkä ulostetta, aivot sanoo -nouse ylös- mutta et vaan tahdonvoimallakaan pääse ylös. jos joku auttaa, ambulanssiin,mutta kotona yksin heräät kusiliemessä, parketti pilalla, tai jos jossain vaiheessa päässyt sitten kipuamaan sänkyyn,se on likainen.
sitten maksa-haima alkaa pettää, huudat kuin teurastettava. lihot ja vaikka et hirveesti -kasvoissa tietty ulkomuoto, hiukset hapertuu jotenkin. ääni mataloituu. unirytmi syä ihmistä, aivot yrittää poistaa kuonaa. 2vko kun et ole juonut, selkeä ulkonäkämuutos, oler nukkunut,aivot kirkkaana, pöhö kasvoista pois. ei riskejä murtaa lonkka,hampaat. maksakin alkaa jo 2vko kuluttua korjata itseään, pitkissä vaurioissa ei enää. haimalla ei samoja mahdollisuuksia ikävä kyllä.
dementiaako haluat. jne. se pahenee tuosta. muistaakseni kysyit tätä taannoin ja olet yhä samassa. hyvä että pohdit. nyt katson,että sulle täysraittius kuin ns kohtuullisesti joskus. testaa kaksi vko, kun huomaat kuinka hehkeydyt,sanot itsellesi- hei tätä lisäääää- se motivoi. tsemppiä,olis kiva kuulla susta miten män..niinku omasta mielestäs.
Ainoa mikä auttaa on Aa. Siellä kuulet samaistuttavia tarinoita kunka alkoholi ja tissuttelu lopulta tuhosi elämän. Omasta mielestäni en ollut alkoholisti, mutta päätin käydä siellä silti. Kokemus on ollut silmiä avartava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! En pysty olemaan ilman 3kk. Hyvä jos viikon voisin olla. En juo kovin paljon max 4 annosta illassa, mutta kokonaan ilman olo ei onnistu.
Kannattaa etsiä apua ja mennä vieroituksen
Jos yksi viikko on sun kovin ponnisteltu enkka, niin kyllä on jo aika huolestuttavaa minusta. Ja siis itse juon n kerran kuukaudessa toista pulloa viiniä ja siihen kylkeen varmaan puoli pulloa vodkaa. Mutta tod olen sitten viikkoja ilman tippaa, eikä siinä ole mitään epäselvää.
En tuomaroisi toista joka ottaa pieniä määriä vaikka joka viikko, jos itse vedät ihan pelti kiinni silloin kun otat. Ei toi valtava määrä alkoa kerralla ole jotenkin vähemmän haitallinen kropalle. Vaikka saakin aikaa
No kyllä tuossa mainittu juominen on jo huolestuttavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet alkoholisti.
Voit valita: voit lopettaa kokonaan, tai jatkaa pahenevaa juopottelua. Kohtuukäyttö ei sinulta enää onnistu.
T. Alkoholistin ex-vaimo
Sinänsä jännä että kuitenkin määrät on ns kohtuukäytön rajoissa. Ja en ikinä juo kunnolla siten että olisin krapulassa tai edes kovassa humalassa. Annos on se pari olutta tai viinilasia illassa 3-4 kertaa viikossa.
Tänä on niin minun elämästäni. Olen myös iältäni suht samanikäinen, ura kohdallaan, mies ja lapset. En voi mennä kotikaupungissani mihinkään AA-tapaamiseen ammattini vuoksi. Tahdonvoimaa ei ole alkoholin käytön lopettamiseen. En juo itseäni koskaan humalaan mutta olen ihan älyttömän ahdistunut jos tiedän ettei alkoholia ole kotona saatavilla.
Hassua, että tämä keskustelu tuli eteeni juuri nyt. Olen juonut tänään ja huom kellonaika, lasin viiniä, tölkin siideriä ja lonkero on menossa. Ei ole tuntiakaan siitä kun mietin ettei näin voi enää jatkua.
Ja se on päivä numero 6 ilman tippaa alkoholia. Nyt on kello jo sen verran että voin uskoa, että ilman juomista tänään selviän. Olisi ihana herätä normaaliin olotilaan huomenna.
Miten muilla menee?