Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naikkari vs. Kättäri?

Vierailija
13.10.2014 |

kumpaan synnyttämään? plussat ja miinukset :)

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kätilö, joka hoitaa synnytyksia Porvoossa puhuu sekä suomea, että ruotsia!!

Vierailija
2/34 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:13"]

Ei jumalauta. Keksikää joku muu lyhenne kuin NAIKKARI

[/quote]

satasen laina :D joo mä olin kättärillä ja enemmän kuin tyytyväinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat hyviä, molemmista kokemusta!

Väittäisin että kättäri jotenki luomumpi, ei anneta helposti kipulääkettä lisää eikä varsinkaan vauvalle lisämaitoa, mut tää vaan oma kokemus. vauva sai itkeä pari päivää maitoa ja vauvan serpit nousi ja sitten suostuivat maitoon, sitten jo oma alkoi nousta lopulta.

Tokan kanssa mentiin vauhdilla (kuten ekakin) syöksysynnyttämään, tämä sitten naikkarille, mahtavaa oli kun kätilöllä oli niin kiire saada anestesialääkäri paikalle että epiduraali ehti ajoissa. vauvaa ei pesty, mikä on uudempi suuntaus, tekee vauvalle hyvää ja suojaa ihoa. saatiin esikoinen perhehuoneeseen naikkarille mukaan ja oltiin sielläkin neljä päivää, kättärillä oltiin muinaisessa haikaranpesässä mikä oli ihana myös.

väittäisin ettei kättärillä ole paljoakaan perhehuoneita enää, siellä syntyy niin paljon vauvoja, ja huoneet tehdasmaisia ryhmähuoneita. mutta naikkarilla nyt tällä hetkellä 07/15 on melkein kaikki synnyttäneet omassa huoneessa mikä oikeastaan sama kuin perhehuone sillä isä/partneri/kaveri on mukana! naikkarilla sen verran hiljaisempaa kuitenkin että tilaa riittää myös lapsivuodeosastolla.

mutta saatan olla puolueellinenkin, oon töissä tossa viimesimmässä nyt neljättä vuotta...  :-D

Vierailija
4/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaa!
Esikoisen sain kättärillä ja yleisesti positiivinen kokemus. Meille sattui ihana opiskelija itse synnytykseen joka oli lähes koko ajan vain meidän huoneessa, varsinainen kätilö oli mies ja hieman kylmäkiskoinen.
Osastolle päästyämme kaikki oli ok ennen kun olisi pitänyt päästä vessaan, sanoin hoitajalle varmaan 100 kertaa että autatko ylös ja otatko vauvan tuohon kärriin (esikoisen kanssa tosiaan olin hieman arka jne) mutta ei auttanut...lopulta punnersin itseni ylös ja pissathan tuli sitten lattialle. Niin ja eka kysymys aamulla oli haluanko kipulääkettä, en halunnut.
Yöhoitaja oli ihana ja kärsivällinen toisena yönä kun maito ei ollut vielä kunnolla noussut ja itkin kun en osannut.
Muuten oli oikein kiva paikka jne.

Vierailija
5/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin naikkarilla silloin kun se remppa alkoi. Sektio. Olen tyytyväinen paikkaan, mutta sen kiireen huomasi. Välillä oli olo kuin vauvatehtaassa. Ystävällistä henkilökuntaa joka tapauksessa, mutta julmettu kiire. En tiedä mikä tilanne on nyt.

Vierailija
6/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostais! Oon kai nyt menossa naikkarille. Oli vähän kiire siinä neuvolassa valitessa, ja valittiin nkl, lähempänä ja ite syntyny siellä.

Vierailija
7/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä esikoisen odottaja ja pitäis päättää synnytyspaikka :) 4.1 laskettu ja alkaa olla jo pientä ramppikuumetta ilmassa :-ap

Vierailija
8/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta. Keksikää joku muu lyhenne kuin NAIKKARI

Vierailija
9/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene Kättärille, kohta sitä ei enää ole. 

Itse synnytin NKL:ssä, ompelivat välihahaavan ilman puudutusta vaikka yritin kieltää. Mutta ei tuosta traumoja jäänyt.

Vierailija
10/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:13"]Ei jumalauta. Keksikää joku muu lyhenne kuin NAIKKARI
[/quote]

Kuinka ahdistunut sä olet jos joku lyhenne saa sut noin raivon partaalle? -ap

Vierailija
11/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:13"]Ei jumalauta. Keksikää joku muu lyhenne kuin NAIKKARI
[/quote]

[/quote]

En tiedä ikääsi, mutta Naikkarit on Nylon Beatin lyhenne! ;) En ole tuo joka asiasta mielestäsi "raivosi".

Vierailija
12/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin esikoisen Kättärillä, ja oli kaikin puolin huono kokemus. Tietoja pimitettiin, riskejä vähäteltiin ja hätäsektion jälkeen yksin jouduin pärjäämään. Hoitajan näin kerran sen jälkeen kun lapsi oli tuotu huoneeseen, ja sekin kansliassa kun kävin pyytämässä särkylääkettä.
Kuopuksen menin synnyttämään Naistenklinikalle, ja vaikkei sekään nappikokemus ollut (42 h kestänyt synnytys, joista 10 h pyysin ja rukoilin että leikkaisivat), niin yleisfiilis oli paljon parempi. Kätilöt oli ystävällisiä ja kertoivat koko ajan missä mennään ja vauvan tilaa seurattiin hyvin tarkkaan.

Jos vielä joskus kolmannen lapsen saisin, menisin ehdottomasti Naistenklinikalle.

Vierailija
13/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiaikoina synnyttävien kannattaa varautua myös siihen, että ette saa valita missä synnytätte. Olin just viime viikolla ättärillä synnytysvalmennuksessa ja melkein eka asia josta kerrottiin oli se, että on mahdollista että sekä NAIKKARI, Kättäri että Jorvi ovat täynnä, jolloin lähdetään Lohjalle ta Porvooseen.

Jos itse saisin valita synnyttäisin toistamiseen Kättärillä koska se oli ainakin mulle riittävän hyvä kun muista ei ole kokemusta :) Toisaalta en oikein osaa odottaa terveydenhuollossakaan muuta kuin että itse on kerrottava mitä haluaa ja luovittava vain kynsin ja hampain siihen suuntaan. Terveydenhuollossa on aina kiire ja osa jutuista menee takuuvarmana henkilökunnalta ohi sen takia. Enkä muutenkaan halua, että vieressäni on jatluvasti joku (en halunnut edes että mieheni on jatkuvasti hyysäämässä synnytyksen aikana)

Vierailija
14/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin menossa Kätilöopistolle synnyttämään. Kun sitten soitin sinne, että nyt supistaa, siellä olikin sulku. Sanottiin , että soita Jorviin. Jorvissa sanoivat, että tänne ei kyllä mahdu enää ketään, voit koittaa Hyvinkä'älle. En edes tiedä missä on Hyas ! No , soitin varmuudeksi vielä Naistenklinikalle ja siellä sitten sanoivat, että yksi vielä mahtuu . Sinne sitten ja oli hyvä kokemus. Mutta Naistenklinikalla on nyt remontin aikaan vaan 4 synnytyshuonetta ja siellä hoidetaan miltei pelkästään sairaita äiteja tai ennenaikaisia synnytyksiä. Ja miltei kaikki sektiot , sellaiset ennalta sovitut tehdään siellä. Lapsivuodeosastolla olin 3 hengen huoneessa jossa 2 muuta äitiä oli sektoitu. Olivat niin kipeitä ja paljon apua tarvitsevia , että pahaa teki. Äisin eivät saaneet itse vauvaa nostettua vierelle ja mulla kun olo oli oikein hyvä , kävi niin sääliksi noita. En siinä hulabaloossa ollutkaan kuin 2 yötä ja ihana oli päästä kotiin nukkumaan.

Synnytysosastolla oli ihanat kätilöt ja lapsivuodeosastolla vaikka oli kamala kiire henkilökunnalla, mulla oli kätilönä sellainen mahtava ja äidillinen Mervi, joka osas olla niin kärsivällinen kun imetys oli alkuun vähän hakusessa.

Menette synnyttämään sinne minne mahtuu, tällähetkellä ei taida voida valita.

Vierailija
15/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai naistenklinikalle otetaan nyt remonttiaikaan muitakin kuin ns. riskisynnyttäjiä? Itse siis lukeudun tuohon kategoriaan ja olen siksi menossa sinne synnyttämään, muuten menisin varmaan Jorviin.

Esikoinen syntyi naikkarilla ja kokemus oli kait pääpiirteissään ihan ok. Synnytys kesti pitkään, joten kätilökin ehti siinä välissä vaihtua useampaan otteeseen. Eka oli aika tyly mm. pyytämäni peräruiskeen suhteen, toka oli tosi herttainen jo eläkeikää lähestyvä rouva ja kolmas taas semmoinen aika rivakkaotteinen nainen, joka lapsen synnyttyä kommentoi sängyn jalkopäästä, että "siivotaan, kun on aikamoinen sotku täällä " (luulisi että kätilöt ovat tottuneet eritesotkuun ihan ilman että sitä tarvitsee erikseen korostaa?! Eipä ollut minullakaan kovin puhtoinen olo siinä vaiheessa, kun pissatkin tuli alle...). Vähän jäi ensisynnyttäjälle siis alisuoriutunut olo, mutta tulihan tuo homma suoritettua. 

Vierailija
16/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 11:13"]Ei jumalauta. Keksikää joku muu lyhenne kuin NAIKKARI
[/quote]

[/quote]

En tiedä ikääsi, mutta Naikkarit on Nylon Beatin lyhenne! ;) En ole tuo joka asiasta mielestäsi "raivosi".
[/quote]

Mä olen 80 luvun loppupuolen tähti mutta ei meillä ikinä NAILAREITA naikkareiksi sanottu :D -ap

Vierailija
17/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri viime viikolla kättärillä tutustumassa ja nyt melkein harmittaa, että valitsin sen ja pohdin vaihtamista. Sen naistenklinikan remontin vuoksi tuli hyvin selväksi siinä tutustumisen yhteydessä, että heilläkin on hyvin kiire ja voidaan joutua siirtämään ja plaa plaa. Tuli lähinnä olo, että no kerkeättekö se edes hoitamaan sitä minun synnytystäni täällä vai pitäisikö suosiolla pyytää siirtoa jorviin. Tosin en tiedä onko siellä yhtään parempi tilanne sen naistenklinikan remontin vuoksi.

Jännä juttu on se, että vuosia sitten, kun kättäri oli remontissa ja kaverini synnytti naistenklinikalla. Olin siellä mukana enkä huomannut ainakaan hänen kohdallaan mitään henkilökunnan kiirettä ja hänellä kaikki menikin naistenklinikalla hyvin :)

Vierailija
18/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistenklinikalle ottavat muitakin kuin riskisynnyttäjiä jos vaan heille mahtuu. Mutta talo on sitten täynnä sektoituja äitejä, narkkareita ja todella sairaita ihmisiä. Itse olin siellä synnyttämässä, koska lapsi syntyi ennenaikaisena ja olin kyllä aika järkyttynyt siitä vuodeosastosta.

Olin sellaisessa 4 hengen ns. vauvattomassa huoneessa. Eli kaikkien siinä olevien äitien lapset olivat lastenklinikalla. 2 äideistä oli sektiolla synnyttäneet ja siinä sitten katselin kun kateripussia ja haavataitosta vaihdeltiin ja kipulääkettä annosteltiin.Sänkyjen välissä oli sellaiset surkeat verhot , ei mitään sermejä. Yksi äideistä itki kokoajan kun lapsi oli huonossa kunnossa. Yhden kanssa vähän juttelin , kunnes selvisi että hänen lapsensa oli lastenosastolla vieroitusoireiden takia, se tuntui ihan kamalalta enkä enää puhunut koko naisella. Muutenkin tämä ravasi tupakalla kokoajan ja haisi kamalata.

Jotenkin jäi sellainen fiilis kuin olisin ollut jossain kirurgisella osastolla eikä suinkaan synnytyssairaalassa. Onneksi saatoin olla suurimman osan päivästä lastenklinikalla vauvan luona ja sitten 3vrk iässä vauva siirtyi Kätilöopiston lastenosastolle ja minä kotiuduin ja kävin sitten kotoota siellä vauvaa hoitamassa. Kyllä Kättäri vaikutti jotenkin paljon kodinomaisemmalta ja vähemmän sairaalamaiselta paikalta.

Vierailija
19/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanottiin Kättärin valmennuksessa että on mahdollista että kaikki Espoo/Helsinki synnärit on sulussa kun synnytyksen aika tulee. Ei voi muuta sanoa kuin että voi perse. En ole itse mikään supersynnyttäjä, jos olisin synnyttäisin varmaan luomuna kotona, joten ei yhtään innosta lähteä tunnin ajomatkan päähän, tuurillani vielä ruuhka-aikaan kun taksikuski mököttää jo etukäteen mahdollisesti suttaantuvasta työvälineestään. En muuten edes tiennyt että Hyvinkääkin kuuluu "diiliin".  Kyllä tässä on todellakin silmät auenneet sen suhteen että Helsinkiläisenä ei välttämättä ole palvelut lähellä vaan synnytys voi tapahtua jossain ihan muualla kuin siellä 5-20km päässä kotoa ja ehkä itsekin pääsee matkasynnyttämään. Ja missä hitossa sitä synnytetään jos sekä Kättäri että "lähistön" pikkusairaalatkin lopetetaan. Saunassako? Oma äitikin on syntynyt 50-luvulla Eiran sairaalassa, ihan noloa jos mun lapsi syntyy HYvinkäällä :)

Vierailija
20/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä synnytin 3 viikkoa sitten Jorvissa. Piti mennä Kättärille, mutta sinne ei mahtunut. Onneksi Jorviin mahtui ja kokemus oli ihan hyvä. Ruma talo, mutta mukava henkilökunta. Mun kätilö oli mahtavan huumorintajuinen ja kannustava, nimi tais olla Jaana.

Ei kannata sressata, kyllä sitä jonnakin pääsee. Ja ei ne matkat nyt täällä etelässä niin pitkiä ole vaikka lähtis Hyvinkäälle tai Lohjallekin.