Jalankulkijalle ja kääntyvälle palaa yhtä aikaa vihreä - kumpi väistää?
Olen jo kauan miettinyt tätä, koska tuntuu että tuo "auto väistää aina jalankulkijaa suojatiellä" -mentaliteetti ei koske autoja siinä tilanteessa, jos jalankulkijoille ja kääntyville palaa yhtäaikaa vihreä valo.
Olen monesti todistanut, että autot jopa tööttäävät suojatietä ylittäville!
Ymmärrän kyllä, että kääntymään pitää päästä nopeasti, mutta eikö silti kaiken järjen mukaan pitäisi päästää ne jalankulkijat ensin? :/ Valistakaa toki jos olen väärässä.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 09:34"]On muuten suomenlaissakin jo ennakkotapaus, että autonikkunasta näytetty keskisormi toi tuomion kunnianloukkauksesta. Jotta näytelkää vaan niitä keskareita...
[/quote]
Onneksi käräjänoikeudet eivät tee ennakkotapauksia. Ja se oli jalankulkija joka näytti keskaria: http://www.stara.fi/2010/08/21/karajaoikeus-keskisormen-nayttaminen-on-kunnianloukkaus/
Kääntyvän autoilijan kuuluu väistää, mutta silti ei kannata rynnätä sinne suojatielle suinpäin. Audikuskejahan ei sitten liikennesäännöt koske, eikä pk-seudun takseja (vitun paskiaisia).
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 09:10"]
Suomalainen liikennekulttuuri on lähempänä ryssiä kuin kuin länsieurooppaa. Tosin Venäjälläkin on nykyisin parannettu reippaasti suojatiekuria ja se on jo parempaa kuin Suomessa.
[/quote]
Ainakin Lappeenrannassa pitkäkilpiset osaavat suojatiesäännöt paremmin kuin suomalaiset. Toki ryhmittymiset, pysähtymiset, suuntamerkit ja liikennevalot ovat sitten oma lukunsa...