Kuinka vanha on mummo?
Siis kuinka vanha tai nuori on mielestäsi mummoikäinen? Jos asiaa katsoo biologian kannalta, parikymppisenä ekan lapsen saanut voi olla nelikymppisenä mummo.
Palstan mammat tosin kertovat kuinka ovat nelikymppisenä niiin jaksavia ja hyvässä kunnossa. Pukeutuminenkaan ei välttämättä erota eri sukupolvia kuten joskus aiemmin. Niin, missä iässä itse haluaisit sinua kutsuttavan mummoksi?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Mummo on sellainen jolla on lapsenlapsia. Jos taas on lapseton, niin minusta sellaista yli 70-vuotiasta voi alkaa kutsua mummoksi, viimeistään 80-vuotiasta.
Omaa isoäitiään voi sanoa mummoksia ja tuttavia silloin kun he saavat lapsenlapsia.
Tulin mummoksi 45-vuotisena ja minua luultiin lapsen äidiksi. Kyllä minua saa mummoksi sanoa, tottahan se on. Tuntuu jotenkin hassulta, kun joillakin on vielä pieniä lapsia tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin pidän nelikymppisiä synnyttäjiä mummoäiteinä. Minusta tuli mummi 46 vuotiaana.
Samaa mieltä. Vien lapsenlasta (5v) harrastuksiin ja olen itse lähelle 50v. Lasten vanhemmat ovat ikäluokkaa 25-30 ja olisin kyllä todella vanha äiti 5v lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Mummoksi tuleminen ei näy päällepäin. Eihän kaikki saa lapsiakaan. 4, suututko jos sinua sanoo mummoksi esim 50-vuotiaana? Minusta on vaikea joskus tietää, onko ikäihmisestä korrektia sanoa mummo, jos ei tiedä, onko henkilöllä lapsia - ap
Koskaan ei ole korrektia sanoa mummoksi muita kuin omaa mummoa tai tyyliin Kaisan mummo, et sano äidiksikään muita kuin omaa äitiäsi.
Vielä vanhainkodissa voi olla kovin kipeää ettei ole edes äiti tai ettei ole saanut lapsrnlapsia vaikka kovin olisi toivonut.
Mummo on silloin kun saa lapsenlapsia. Mummottelu muussa yhteydessä ei ole korrektia. Esim toimittajat kirjoittavat, että mummo jäi auton alle. Ei hyvä paitsi jos kyseessä on toimittajan mummo.
Vierailija kirjoitti:
miksi ikäihmistä pitäisi sanoa mummoksi jollei hän ole oma mummosi :O En minä ainakaan mummottele ketään, on meillä parempikin sana: "rouva" jos pakko on käyttää muuta kuin henkilön omaa nimeä.
Just näin.
Vierailija kirjoitti:
miksi ikäihmistä pitäisi sanoa mummoksi jollei hän ole oma mummosi :O En minä ainakaan mummottele ketään, on meillä parempikin sana: "rouva" jos pakko on käyttää muuta kuin henkilön omaa nimeä.
Ja sama tuon ärsyttävän tädittelyn ja sedättelyn kanssa.
40-45 alkaen. Eli 25 -vuotiaillakaan ei ole kuin 15 vuotta mummoikään, vaikka sillä hetkellä ovat vielä nuorukaisia.
Vierailija kirjoitti:
40-45 alkaen. Eli 25 -vuotiaillakaan ei ole kuin 15 vuotta mummoikään, vaikka sillä hetkellä ovat vielä nuorukaisia.
Olen 45v ja ainokaiseni on 9v. Olenko siis mummo?
Hassultahan tuo tuntuisi, jos joku mummottelisi minua näin 46-vuotiaana, kun odotan kuopusta ja esikoinen on 5 v. Mutta nuorisolla on omat käsityksensä. Muistan miten hassulta tuntui parikymppisenä kun joku vanhempi kaupungilla kutsui minua "tädiksi" omalle lapselleen puhuessa. Vaikka täti-ikäinen toki tuolle lapselle olin.
Vierailija kirjoitti:
Sitten saa mummoksi kutsua kun ensimmäinen lapsenlapsi siunaantuu, ei se ikää katso.
Omasta äidistäni tuli mummo ekan kerran 35vuotiaana
wt tai lesta
Minä olen nyt 43-vuotias, enkä ole edes äiti. Kun alan omasta mielestäni näyttää tarpeeksi vanhalta ja mummonnäköiseltä, niin silloin ei haittaa jos joku mummottelee. Pienten lasten suusta kun kuulee jo nyt sedättelyä ja tädittelyä, niin on ymmärrettävää että pieni ihminen voi sanoa myös mummoksi.
Äidiksi voi tulla 12-vuotiaana eli kun oma lapsi on 12-vuotias, on mummoikäinen. :)
Semmonen on mummo joka ei oo enää työelämässä.
50- vuotias on jo ikäihminen. Minusta vanhoille ihmisille paras nimitys on vanhus. Ikäihminen-nimitys on outo ja typerä.
Vierailija kirjoitti:
50- vuotias on jo ikäihminen. Minusta vanhoille ihmisille paras nimitys on vanhus. Ikäihminen-nimitys on outo ja typerä.
Vanhus on kylläkin halventava nimitys.
Seniori on kunnioittavampi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan eivät siis ole isovanhempia, joten vanhus olisi yleispätevä nimi 50- vuotiaille ja vanhemmille ihmisille. Mummo kuulostaa jo hyvin vanhalta, noin 80-v.
Niin ja tajutkaa että on typerää uskoa ikuiseen nuoruuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhus on kylläkin halventava nimitys.
Seniori on kunnioittavampi.
Joo, seniorikin on ihan hyvä nimi. Itse en jostain syystä kuitenkaan koe, että vanhus olisi halventava nimi. Se on ollut niin kauan virallisessa käytössä. Minussa herättää vain hyviä mielleyhtymiä, ei tietenkään kaikissa.
Mummous ei tosiaan sinänsä ikäkysymys. Sitä on mummo kun saa ensimmäisen lapsenlapsen.
En oikeastaan ymmärrä, että iäkkäämpääkään naista mummoteltais muussa yhteydessä
Kyllä minä ainakin pidän nelikymppisiä synnyttäjiä mummoäiteinä. Minusta tuli mummi 46 vuotiaana.