Jos maskisuositus poistuu, selviää kuinka moni käytti muuten kuin omasta halustaan
Jos maskisuositus poistuu, ne lopettavat heti maskin käytön, jotka oikeasti eivät halua sitä käyttää - eli jotka ovat käyttäneet joko sosiaalisen paineen vuoksi tai ainoastaan siksi, että "käskettiin". Tämä voi lisätä heille painetta käyttää maskia jatkossakin (vaikkei oikeasti tekisi mieli), jotta he voisivat todistaa, että heille maskinkäyttö on "oman ajattelun tulosta" ja "oma tahto". Tätähän moni on korostanut - että älykkäät ihmiset käyttävät maskia, jotka osaavat ajatella itse. Nyt jos maskisuosituksen loputtua he lopettavatkin sen käytön, vaikuttaisi silytä, ettei heille syy maskinkäyttöön ollutkaan oma ajattelu vaan ylhäältäpäin tuleva määräys ja ehkä myös ryhmäpaine.
Kiinnostavaa nähdä, miten käy!
En tiedä, kumpi olisi mielenkiintoisempaa: nähdä, mitä tapahtuu jos maskisuositus jätetään ikuisiksi ajoiksi roikkumaan (eli missä vaiheessaja miten maskeista aletaan luopua omatoimisesti ja kuinka moni käyttää loppuikänsä) VAI nähdä mitä tapahtuu, jos maskisuosituksesta luovutaan (kuinka moni lopettaa maskinkäytön heti kuni seinään ja kuinka moni käyttää silti vielä). No, ehkä molemmat olisivat ihan mielenkiintoisia. Jälkimmäisen tulokset nökyisivät nopeammin ja dramaattisemmin, joten se voisi siinä mielessä olla kiinnostavampaa - toivokaamme siis, että maskisuositus poistuu, niin nähdään todelliset motiivit maskinkäytön takana!
Tavallaan olisi vähän vahingoniloinen ajatus, että jotkut "joutuisivat" käyttämään maskeja paljon pitempään, jotta voivat todistaa, että ovat käyttäneet maskia koko ajan ihan vaan omasta halustaan.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi maskin käyttö on niin suuri ongelma monelle. Käytän itse sellaista vähän huonommin suojaavaa kangasmaskia ja se on mielestäni ihan kiva asuste. Maski lämmittää nenää kylmällä ja saa naiset käyttäytymään suopeammin, kun ruma naama on piilossa ja jättää enemmän mielikuvituksen varaan. Keväällä minua jopa lähestyttiin ulkona ja tultiin juttelemaan, mikä oli ensimmäinen kerta koskaan.
Miten voi olla mahdollista, että et ymmärrä? Onhan nämä väännetty rautalangasta ja selkokielellä aika monessa ketjussa. Mutta jos et nyt ole lukemaasi ymmärtänyt, niin selitetään uudestaan:
Maski on monen mielestä epämukava. Monen mielestä se on jopa ahdistava ja haittaa hengittämistä. Maski on usein hiostava. Maski aiheuttaa myös muita ongelmia, kuten joillekin migreeniä, toisille aknea. Ja vaikka se sinusta on kiva asuste, niin kaikki eivät halua kyseistä asustetta käyttää. Moni haluaa näyttää ihmisten ilmoilla omalta itseltään, eikä kaikkien tyyliin sovi maski samalla lailla kuin sinulle. Kaikki eivät halua peittää kasvojaan.
Oliko tässä jotain, mitä et ymmärtänyt?
Käyttäjä35958 kirjoitti:
Erikoinen ajatuksenjuoksu ap:lla. Entäs sitten sellaiset kuten esim. minä, joka en ole käyttänyt maskia koko aikana muualla kuin lentokoneissa, enkä ajatellut myöhemminkään ottaa sellaista käyttöön?
Sinua aloitus ei koskekaan. Puhe oli ihmisistä, jotka nyt käyttävät maskia.
Miten on mahdollista, että ihminen EI ymmärrä, että maskia ei haluta käyttää, jos se ei ole enää välttämätöntä. Vain pieni äänekäs vähemmistö sen puolesta mesosi alunperinkin. Ei kukaan täyspäinen käytä sitä huvikseen. Normi-ihminen haluaa nähdä muiden ilmeet eikä roikotella mitään naamallaan. Tää palsta on hörhöjen hourula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi maskin käyttö on niin suuri ongelma monelle. Käytän itse sellaista vähän huonommin suojaavaa kangasmaskia ja se on mielestäni ihan kiva asuste. Maski lämmittää nenää kylmällä ja saa naiset käyttäytymään suopeammin, kun ruma naama on piilossa ja jättää enemmän mielikuvituksen varaan. Keväällä minua jopa lähestyttiin ulkona ja tultiin juttelemaan, mikä oli ensimmäinen kerta koskaan.
Maskia käyttävät miehet myös erottuvat edukseen koska ovat selvästi fiksumpia kuin junttijurpot jotka eivät maskia käytä ;)
Ajattele, miten sinua ahdistaa, jos maskisuositus poistuu!
Minä ainakin aion jatkaa maskien käyttämistä. Muut saavat tehdä kuin haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista, että ihminen EI ymmärrä, että maskia ei haluta käyttää, jos se ei ole enää välttämätöntä. Vain pieni äänekäs vähemmistö sen puolesta mesosi alunperinkin. Ei kukaan täyspäinen käytä sitä huvikseen. Normi-ihminen haluaa nähdä muiden ilmeet eikä roikotella mitään naamallaan. Tää palsta on hörhöjen hourula.
Noin minäkin olettaisin. Mutta se jää sitten nähtävästi, kuinka iso osa jatkaa sinnikkäästi maskien kanssa suosituksen poistumisen jälkeenkin. Voi olla, että tulos yllättää. Aika moni on saanut pakkomielteen maskeista.
No olipahan taas typerä avaus. Eihän kukaan maskia huvikseen käytä. Sitä käytetään, koska virologian ja epidemiologian asiantuntijat ovat sen järkeväksi nähneet. Totta kai käyttö lopetetaan, kun sitä ei enää tarvita. Mitä ihmettä se muka kenestäkään todistaa? Tuskinpa tässä kukaan on ajatellut, nämä poikkeukselliset toimet ikuisuuksia jatkuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskia käyttävät miehet myös erottuvat edukseen koska ovat selvästi fiksumpia kuin junttijurpot jotka eivät maskia käytä ;)
Ajattele, miten sinua ahdistaa, jos maskisuositus poistuu!
Kyllä fiksut miehet pitävät maskia niin kauan kuin tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Jos maskin käyttö olisi oikeasti vapaaehtoista, kaikki olisi kunnossa. On kuitenkin paljon pakkomaski tilanteita, joista et pääse välttymään. Siksi toivon että maskeista luovuttaisiin.
Sano yksi esimerkki pakkomaskitilanteesta? Tiedän yhden: lentokone. Muualla en sellaiseen ole törmännyt; en kaupassa, Terveystalon vastaanotolla, labrassa, koronarokotusta ottaessa, HSL:n bussissa, ratikassa, junassa tai Onnibussissa. Missä tälläistä mystistä "pakkoa" oikein esiintyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sössönsössön ja näiden pällien vuoksi kaikkien pitää jatkaa vieläkin maskien käyttöä? Myötähäpeää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin minäkin olettaisin. Mutta se jää sitten nähtävästi, kuinka iso osa jatkaa sinnikkäästi maskien kanssa suosituksen poistumisen jälkeenkin. Voi olla, että tulos yllättää. Aika moni on saanut pakkomielteen maskeista.
Pakkomielteisiä keskustelupalstoilla onkin tosi harvassa
Minä ainakin käytän maskeja kunnes Suomessa ei ole ollut yhtään koronatartuntaa tai koronaan liittyvää kuolemaa moneen kuukauteen sanoivat suositukset mitä tahansa. Tarvittaessa olen valmis käyttämään maskeja vaikka useita vuosia jos täällä yhä on koronan aiheuttamia sairastumisia tai kuolemia. Vaikka tunnen maskit erittäin epämiellyttävän tuntuisina kasvoilla.
https://health910.com/health-news/study-of-340000-people-in-bangladesh-…
Uusi jättitutkimus: maskit suojaavat erittäin hyvin tartunnoilta.
Vierailija kirjoitti:
Kun aivastat niin ei leviä ruokakaupan tomaateille vaan jää maskiin suurin osa limasta
Et siis normaalioloissa osaa aivastaa nenäliinaan tai hihaan, vaan räit sinne sun tänne? Kannattaisiko hankkia jonkinlaista tapakoulutusta maskisuosituksen päättymisen varalta?
Vierailija kirjoitti:
Kun aivastat niin ei leviä ruokakaupan tomaateille vaan jää maskiin suurin osa limasta
En ole ikinä nähnyt kenekään ruokakaupassa aivastavan tomaatteihin (tai mihinkään muihinkaan pakkaamattomiin vihanneksiin/marjoihin) päin. Sitäpaitsi nehän normaalisti pestään ennen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Ryhmäpaine ei poistu mihinkään vaikka virallinen suositus poistettaisiin. On vaikka mitä asioita mihin on ryhmäpaine vaikka valtiolla ei ole niistä asioista mitään virallista mielipidettä.
Maskit ovat tulleet jäädäkseen.
En mä ainakaan mitään ryhmäpainetta pelkää. Pidän maskia niin kauan kun on suositus. Mun mielestä niin kuuluu tehdä. Selkeämpää kuin että jokainen itse arvioi koska on hyvä hetki luopua maskeista. Suositukset perustuvat kuitenkin johonkin tilastoihin ja tutkimustietoon, joten luotan siihen että päättäjät ottavat vastuun asiassa. Ei mun tarvitse sen enempää miettiä. Noudatan vaan ohjeita. Jos joku haluaa senkin jälkeen käyttää maskia, niin ei se ole multa mitään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sössönsössön ja näiden pällien vuoksi kaikkien pitää jatkaa vieläkin maskien käyttöä? Myötähäpeää...
Kyllä sellainen mies vaan tekee paremman vaikutelman joka selvästi seuraa tiedettä eikä jotain toketuben resonoivaa kukkelikuupattia elämämkoululaista.
Käyttäjä35958 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maskin käyttö olisi oikeasti vapaaehtoista, kaikki olisi kunnossa. On kuitenkin paljon pakkomaski tilanteita, joista et pääse välttymään. Siksi toivon että maskeista luovuttaisiin.
Sano yksi esimerkki pakkomaskitilanteesta? Tiedän yhden: lentokone. Muualla en sellaiseen ole törmännyt; en kaupassa, Terveystalon vastaanotolla, labrassa, koronarokotusta ottaessa, HSL:n bussissa, ratikassa, junassa tai Onnibussissa. Missä tälläistä mystistä "pakkoa" oikein esiintyy?
Koulut ja jotkut työpaikat.
Tässä yksi esimerkki:
https://alueviesti.fi/2021/08/25/suositus-ei-pakko-huittisissa-lapset-k…
Vierailija kirjoitti:
https://health910.com/health-news/study-of-340000-people-in-bangladesh-…
Uusi jättitutkimus: maskit suojaavat erittäin hyvin tartunnoilta.
Kysymys kuuluukin: Entä sitten? Nykyisin on rokotteet, joten miksi tarvitaan tuollaista "minä suojaan sinua maskillani ja sinä minua omallasi"?