Jos maskisuositus poistuu, selviää kuinka moni käytti muuten kuin omasta halustaan
Jos maskisuositus poistuu, ne lopettavat heti maskin käytön, jotka oikeasti eivät halua sitä käyttää - eli jotka ovat käyttäneet joko sosiaalisen paineen vuoksi tai ainoastaan siksi, että "käskettiin". Tämä voi lisätä heille painetta käyttää maskia jatkossakin (vaikkei oikeasti tekisi mieli), jotta he voisivat todistaa, että heille maskinkäyttö on "oman ajattelun tulosta" ja "oma tahto". Tätähän moni on korostanut - että älykkäät ihmiset käyttävät maskia, jotka osaavat ajatella itse. Nyt jos maskisuosituksen loputtua he lopettavatkin sen käytön, vaikuttaisi silytä, ettei heille syy maskinkäyttöön ollutkaan oma ajattelu vaan ylhäältäpäin tuleva määräys ja ehkä myös ryhmäpaine.
Kiinnostavaa nähdä, miten käy!
En tiedä, kumpi olisi mielenkiintoisempaa: nähdä, mitä tapahtuu jos maskisuositus jätetään ikuisiksi ajoiksi roikkumaan (eli missä vaiheessaja miten maskeista aletaan luopua omatoimisesti ja kuinka moni käyttää loppuikänsä) VAI nähdä mitä tapahtuu, jos maskisuosituksesta luovutaan (kuinka moni lopettaa maskinkäytön heti kuni seinään ja kuinka moni käyttää silti vielä). No, ehkä molemmat olisivat ihan mielenkiintoisia. Jälkimmäisen tulokset nökyisivät nopeammin ja dramaattisemmin, joten se voisi siinä mielessä olla kiinnostavampaa - toivokaamme siis, että maskisuositus poistuu, niin nähdään todelliset motiivit maskinkäytön takana!
Tavallaan olisi vähän vahingoniloinen ajatus, että jotkut "joutuisivat" käyttämään maskeja paljon pitempään, jotta voivat todistaa, että ovat käyttäneet maskia koko ajan ihan vaan omasta halustaan.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ajatella niin paljoa sitä, että mitä muut ajattelet itsestä. Itse olen mensan testin mukaan ihan älykäs ja lopetan maskin käytön kun itsestäni siltä tuntuu. Ihan sama mitä joku ajattelee siitä, että onko se viikko vai kaksi suositusten loputtua.
Miksi nämä älykkäät ja itsenäisesti ajattelevat eivät käyttäneet maskia jo ennen kotonaa? Samanlaisia lampaita siis kuin muutkin.
😂 Meinaatko että huvikseen? Tiedän monta, jotka käyttivätkin, esimerkiksi hoitohenkilökunta. Sua ei varmaan sitten haittaa, jos avoleikkauksessasi ei henkilökunta käytä, vaikka pikkasen aivastuttaa.
Hoitohenkilökunta on käyttänyt niitä yskösten takia. Nyt hysteerikot käyttää viruksia vastaan, johon ne eivät auta. Vieläkö on tietämättömiä, joille tämä on uutinen?
Tietenkin lopetan sitten kun suositus poistuu, koska luotan ammattilaisten arvioon siitä, milloin on sopivaa olla ilman maskeja. Mielestäni siinä ei ole mitään ihmeellistä.
Nyt kaksi rokotetta saaneena elän jo täysin normaalia elämää, paitsi käytän maskia julkisissa ja kaupassa.
Huoleton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ajatella niin paljoa sitä, että mitä muut ajattelet itsestä. Itse olen mensan testin mukaan ihan älykäs ja lopetan maskin käytön kun itsestäni siltä tuntuu. Ihan sama mitä joku ajattelee siitä, että onko se viikko vai kaksi suositusten loputtua.
Miksi nämä älykkäät ja itsenäisesti ajattelevat eivät käyttäneet maskia jo ennen kotonaa? Samanlaisia lampaita siis kuin muutkin.
Oikeasti älykkäät ja itsenäiseen ajatteluun kykenevät ihmiset eivät ole käyttäneet maskia lainkaan, koska he tietävät niiden kyvyttömyyden suojata virukselta. Ja oikeasti älykkäät ja itsenäiseen ajatteluun kykenevät ihmiset osaavat myös tunnistaa sanojen "suositus" ja "pakko" oleellisen eron. Vinkki; Toinen niistä sanoista on ehdollinen, "käytä jos huvittaa", mutta pakko ei ole.
Lampaat eivät ymmärrä kieltä, koska ne eivät tunnista sanoja. Lampaat syöksyvät massapsykoosissa tarttumaan oljenkorteen, mikä tuhoaa ne.
Varsinainen kysymyksesi on epälooginen, koska kysymyksesi ei esitä mitään järjellistä syytä ehdottamaasi käytösmalliin.
Hyvää loppuelämää.
Mut on jo rokotettu kahdesti ja silti pidän ffp2 maskia julkisissa tiloissa.
Jotenkin hykerryttää ihmisten nyrpeät mulkoilut...
Maskin takana voin nauraa niille😁
Miksi yleensä pitäisi ärsyyntyä joidenkin maskien käyttäjistä?
Jotkut käyttää, jotkut ei...
Mä en muutenkaan paljon piittaa muiden ihmisten tekemisistä, kunhan ne eivät vaan ole mulle haitallisia.
Jos olen oikein käsittänyt, maskisuositus on pysyvä; vain kriteerit "suosituksen" täyttymiselle vaihtelevat.
Ehkä joku käyttää maskia pyöräillessään yksin, tuulisella säällä (kun ilmavirtaus hajaannuttaa ja kuivattaa virukset alta aikayksikön) osoittaakseen mieltä, tai kokeakseen kuuluvansa ryhmään. On varmasti erilaisia motiiveja, suuntaan jos toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mut on jo rokotettu kahdesti ja silti pidän ffp2 maskia julkisissa tiloissa.
Jotenkin hykerryttää ihmisten nyrpeät mulkoilut...
Maskin takana voin nauraa niille😁
Juuri tätä tarkoitin: maskin käyttö (kuten moni muukin asia) voi olla lähinnä keino osoittaa mieltä. Siitä voi saada tyydytystä kuin parafiliasta.
Yksi mies kertoi, että häntä kiihottaa maskia käyttävä nainen. Eli maski voidaan nähdä myös "seksi-asusteena".
Selvisihän se jo keväällä 2020. Aniharva käytti, joku kuitenkin.
Minä en katso enää vieraita ihmisiä silmiin, esimerkiksi kaupassa. Olen sinkku nainen, mutta menettänyt kiinnostukseni katsoa miehiä kasvoihin, koska moni käyttää maskia ja näkisin kuitenkin vain kasvojen puolikkaita. Kenties vain tarjoaisin heille mahdollisuuden osoittaa keskenkasvuisuutensa, fanaattisuutta. Ei nyt vain kiinnosta!
Maskia käyttämättömien on vaikeampi osoittaa mieltään: heitä voidaan luulla astmaatikoiksi tms.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ole vähän sama kuin jos poistettaisiin liikenteestä nopeusrajoitukset. Sitten nähdään, kuka ajoi vapaaehtoisesti rajoitusten mukaan.
Eli siis varmasti suurin osa autoilijoista haluaisi ajaa reilusti kovempaa sallitun nopeuden, mutta ei tee sitä, koska tiedostavat ettei se ole turvallista itseä eikä muita tiellä liikkuvia kohtaan. Sama maskin käytön kanssa.
Ei ole yhtään sama. Ylinopeus on aina riski, mutta maskittomuus ei pääsääntöisesti ole. Lisäksi ylinopeus on poikkeus normaalista toiminnasta, mutta ainakin käsittääkseni maskittomuus on lähtökohtaisesti ihmisen normaali olotila, jolloin maski on se poikkeus normaalista.
Miksi maskisuositusta ollaan poistamassa, vaikka ensimmäisiltä rokotteen saajilta on tehot lähteneet jo pari kuukautta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin lopetan sitten kun suositus poistuu, koska luotan ammattilaisten arvioon siitä, milloin on sopivaa olla ilman maskeja. Mielestäni siinä ei ole mitään ihmeellistä.
Nyt kaksi rokotetta saaneena elän jo täysin normaalia elämää, paitsi käytän maskia julkisissa ja kaupassa.
Ammattilaisten arviohan on nytkin se, että maskinkäyttö on vapaaehtoista, ja oikeastaan maskia on koko ajan suositeltukin tilanteisiin, joissa ei voi pitää turvaväliä. Jostain syystä käytäntö muuttuis kuitenkin tätäkin tiukemmaksi.
Suurin osa noudattaa tässä(kin) asiassa viranomaisten suosituksia. Olipa asiasta itse mitä mieltä tahansa. Ja hyvä niin. Suomalaiset ovat keskimäärin ihan järkevää porukkaa.
Itse aion käyttää FFP2 maskia ainakin tämän vuoden loppuun sillä en halua kuolla kusipäiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi maskisuositusta ollaan poistamassa, vaikka ensimmäisiltä rokotteen saajilta on tehot lähteneet jo pari kuukautta sitten?
Eivät tehot ole lähteneet. Teho voi olla hiukan laskenut. Mutta jos on esim. saanut Pfizerin rokotteet, on teho jopa heikentyneenä parempi kuin mitä se olisi ollut Astra Zenecan rokotteesta parhaimmillaan.
Mä käytän paineen takia. Lopetan heti jos maskisuosituksista luovutaan. Jos nyt olen mennyt ilman maskia kauppaan niin mua mulkoillaan kun jotain pahimmanluokan rikollista.
Eikö tämä ole vähän sama kuin jos poistettaisiin liikenteestä nopeusrajoitukset. Sitten nähdään, kuka ajoi vapaaehtoisesti rajoitusten mukaan.
Eli siis varmasti suurin osa autoilijoista haluaisi ajaa reilusti kovempaa sallitun nopeuden, mutta ei tee sitä, koska tiedostavat ettei se ole turvallista itseä eikä muita tiellä liikkuvia kohtaan. Sama maskin käytön kanssa.