Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haavainen proktiitti (IBD) ja ylläpitolääkitys

Vierailija
05.09.2021 |

Hei!

Löytyykö täältä muita kroonista haavaista peräsuolitulehdusta eli proktiittia sairastavia?

Olen kolmekymppinen noin viisi vuotta sitten sairastunut ja minua kiinnostaisi tietää muiden lääkityksistä.

Sairauteni oli diagnosoitaessa lievä/keskivaikea ja noin 20 cm alueella - epäilen, että myöhemmin tulehtunut alue on joko laajentunut tai tulehdus pahentunut. Kontrolliskopiaa ei tehdä ellei tilanne huonone tästä merkittävästi.

Minun ylläpitolääkkeeni oli parin ensimmäisen vuoden ajan vain paikallishoito eli peräpuikko, aluksi 2-3 kertaa viikossa, tällä hetkellä joka ilta. Nyt menee paikallishoidon lisäksi Salofalk 3000 mg -rakeet suun kautta.

Tuntuu jotenkin paljolta, kun ei ole minkäänlaista vertaistukea :D Siksi ajattelin tätä kautta kokeilla.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^

Vierailija
2/48 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sulla bmi ? miten vaikuttaa sairaus

Vierailija
4/48 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalipaino. Minulla proktiitti näkyy kiireenä vessaan ja välillä ripulia, huonompina kausina lisäksi limaa, ilmaa, verta ja useita wc-käyntejä päivässä.

Vierailija
5/48 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalipaino. Minulla proktiitti näkyy kiireenä vessaan ja välillä ripulia, huonompina kausina lisäksi limaa, ilmaa, verta ja useita wc-käyntejä päivässä.

Tämä siis ap.

Vierailija
6/48 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^

Vierailija
7/48 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Vierailija
8/48 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pentasa peräpuikko 1-2 päivässä. Asacol tabletti 1pvä. Niillä olen pärjännyt kohta 5v. Suht hyvin. Pitää olla hyvin tarkka siitä mitä syö.

Vierailija
9/48 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asacol tabletti 800mg neljästi päivässä. Mulla supot vain lisäsi veren tuloa ja tulehdusta. Kortisonitablettihoito parin kuukauden ajan syksyllä. Silti kipua suolistossa. Kerran tähystetty ja otettu koepalat vuosi sitten.

Nyt huomaan stressin vaikuttavan, verta tullut nyt sotauutisten aikaan taas.

Vierailija
10/48 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pentasa peräpuikko 1-2 päivässä. Asacol tabletti 1pvä. Niillä olen pärjännyt kohta 5v. Suht hyvin. Pitää olla hyvin tarkka siitä mitä syö.

Mitkä ruuat sulla pahentaa?

Vierailija
11/48 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asacol tabletti 800mg neljästi päivässä. Mulla supot vain lisäsi veren tuloa ja tulehdusta. Kortisonitablettihoito parin kuukauden ajan syksyllä. Silti kipua suolistossa. Kerran tähystetty ja otettu koepalat vuosi sitten.

Nyt huomaan stressin vaikuttavan, verta tullut nyt sotauutisten aikaan taas.

Voi ei, tsemppiä <3 Stressi kyllä vaikuttaa täälläkin :(

Koputan nyt puuta, mutta minulla on ollut taas helpompi kausi. Ei verta pitkään aikaan. Edelleen menee aloitusviestin lääkkeet päivittäin (rakeet 3g suun kautta + peräpuikko 1g), mutta olen sen hyväksynyt. Alkuun lääkitys tuntui jotenkin "liian paljolta" ja oli olo, että haluaisi sitä vähentää. Pääasia, että pysyy nyt kurissa.

Ap

Vierailija
12/48 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa on IBD-vertaistukiryhmä suolistosairaille ja heidän omaisilleen. Suosittelen. Jäseniä on yli 6000, joten varmasti sieltä löytyy aina joku, jolla on kokemusta. Itse olen saanut nopeasti vastaukset askarruttaviin proktiittokysymyksiini. Myös IBD-yhdistyksen sivuilta ja Reunapaikka.fi sivuilta saa tietoa.

Vierailija
13/48 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista määrää limaa ja verta pidetään siedettävänä ennen kortisonin aloittamista? Onko ok, jos muutaman kerran viikossa hieman, jos ei joka päivä?

T. Kohtalotoveri, 29v ja pelkään kuollakseni kortisonia

Vierailija
14/48 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis *proktiitti*. Facebookin ryhmä on tosiaan vertaistukiryhmä, ja reunapaikka.fi taas asiantuntijoiden sivusto, jossa kysymyksiin vastaavat gastroenterologit.

Vierailija
15/48 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista määrää limaa ja verta pidetään siedettävänä ennen kortisonin aloittamista? Onko ok, jos muutaman kerran viikossa hieman, jos ei joka päivä?

Mulla on vuotanut koko tämän vuoden ja viimeiset pari kuukautta PALJON verilimaa ja puhdasta verta. Pönttö on toisinaan kuin teurastamo, vaatteet tahriutuvat, että öisin on pidettävä terveyssidettä pitempää suorakaidevaippaa, joita tilasin Suomen hoivatarvikkeesta.

Mulla on ollut Asacol 4x800 mg päivittäisenä lääkkeenä ja pahenemisvaiheessa Pentasa-suppo. Nyt ne eivät enää pure, joten sain 68 viikoksi Budenofalk-vaahdon lisälääkkeeksi. (Suppo aamulla, vaahto illalla, Asacolit entiseen tapaan)

Jos nämä eivät rauhoita suolta, seuraavaksi Asacolin tilalle Salofalk-rakeet.

Vasta jos nekään eivät auta, koetetaan sammuttaa akuutti pariin kuukauden ajan kortisonitableteilla laskevin annoksin. Eli mulla menee vielä monta kuukautta, ennen kuin kortisonit aloitettaisiin. Minäkin kammoan niitä, joten toivon todella, että nämä paikallisvalmisteet, supot ja vaahdot, tehoaisivat. Tai sitten edes ne rakeet. Tsemppiä!

Vierailija
16/48 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut Asacol 4x800 mg päivittäisenä lääkkeenä ja pahenemisvaiheessa Pentasa-suppo. Nyt ne eivät enää pure, joten sain 68 viikoksi Budenofalk-vaahdon lisälääkkeeksi. (Suppo aamulla, vaahto illalla, Asacolit entiseen tapaan)

Herranen aika näitä kirjoitusvirheitä! Ei siis 68 viikoksi vaan 6 - 8 viikoksi tuo Budenofalk-vaahto, joka on siis kortikosteroidi peräsuoleen, eli ei imeydy koko elimistöön kuten kortisonitabletit, vaan vaikuttaa "alakautta".

Vierailija
17/48 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herranen aika näitä kirjoitusvirheitä! Ei siis 68 viikoksi vaan 6 - 8 viikoksi tuo Budenofalk-vaahto, joka on siis kortikosteroidi peräsuoleen, eli ei imeydy koko elimistöön kuten kortisonitabletit, vaan vaikuttaa "alakautta".

Hei, luetkohan tätä vielä? Miten menee? Toivottavasti on paikallishoito tepsinyt!

Ap jatkaa: varasin ajan erikoislääkärille yksityiselle lääkäriasemalle, jotta pääsen keskustelemaan lääkityksistä.

Nyt toiseenkin vaivaan uusi lääkitys alkamassa, toivottavasti ei tule haittavaikutuksia ja ongelmia proktiitin kanssa.

Vierailija
18/48 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Olipa kiva löytää tämä keskustelu. Täällä myös proktiitti useita vuosia pysynyt rauhallisena. Itse olen säätänyt/välillä vähentänyt Salofalk suun kautta otettavia rakeita. Asacol suppo 500mg. 1-2 krt. pv. Näitäkin epäsäännöllisen säännöllisesti olen käyttänyt. Nyt viimeisen parin kuukauden aikana veriripulia ja Calpro-arvot koholla. Vatsatautien Polin lääkäri ohjeisti aloittamaan 2kk kortisonikuurin laskevalla annoksella. En tätä haluaisi missään nimessä aloittaa. Varasin ajan yksityiselle erik.lääkärille. Hän muutti lääkitystäni siten, että jatkossa Salofalk rakeet 300mg, Salofalk 1g supot 1-2/pv ja akuuttivaiheessa kortisonivaahto paikallishoitona. Sanoi ettei missään nimessä suun kautta kortisonia ennen kuin muut lääkehoidon vaihtoehdot on kokeiltu. Olen tästä helpottunut. Nyt olen toiveikas, että tehostetulla lääkityksellä saisin tulehduksen kuriin.

Vierailija
19/48 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/48 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se kortisoni on paha?

Oma teini sairastaa Crohnia ja kesällä kun labrat oli huonot ( esim calpro 1200) ja vatsa kipeä niin sai kuukauden kortisonikuurin joka rauhoitti tilanteen nopeaan. Järkyttävä lista oli mahdollisia sivuoireita lueteltuna, mutta onneksi ei mitään mainittavaa ilmennyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä