Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esikoinen päiväkodissa ja itse äitiyslomalla. Miksi ongelma?

Vierailija
05.09.2021 |

Tämä tyli kyllä ihan puskista. Esikoisemme on kohta 5 vuotta täyttävä aktiivinen ja sosiaalinen lapsi. Hän meni päiväkotiin kaksivuotiaana kun palasin töihin, on viihtynyt siellä nyt melkein 3 vuotta erinomaisesti, saanut kavereita, aktiviteetteja, oppinut ja kehittynyt hurjasti. Nyt olen raskaana ja en todellakaan osannut odottaa niitä tuomitsevia katseita ja kommentteja mitä saan kun lyllerrän 9kk mahani kanssa viemään lasta päiväkotiin. Tämä kritiikki tulee hoitajilta, omalta äidiltäni ja joiltakin kavereilta.

Onko oikeasti niin, että ihmisten mielestä olen huono äiti kun annan lapsen olla päiväkodissa? Päiväkodissa lapsi saa leikkiä, olla kavereiden kanssa jne mutta lapsen paikka on kotona, vaikka se sitten olisi 9kk raskaana olevan väsyneen liitoskipuisen äidin kanssa, jonka liikkumistahti on kilppariakin hitaampi? Ja sitten kun vauva syntyy niin silloinkin on parempi että tuo vilkas ja innokas lapsi ei pääse esim puistoon, ulos jne, muuta kun silloin kun vauvan aikataulut antaa myötä? Että väsynyt ja luultavasti pahasti univsajeisen äidin ja vastasyntyneen kanssa on parempi olla kun hänelle suunnitellussa ympäristössä päiväkodissa? Tuli NIIN yllätyksenä että joku voi olla tätä mieltä.

Kommentit (594)

Vierailija
461/594 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vilpitön kysymys heille, jotka liputtaa päiväkerhon puolesta. Mikä tekee kerhosta 9-12 kolme päivää viikossa paremman kun esim päiväkodin 9-12 kolme päivää viikossa?

Vierailija
462/594 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksihän nykyihmiset väsyvät, kun kaikessa pitää suorittaa ja jaksaa itse. 

Ennen muinoin pitäjän muorit, omat mummot ja tädit auttoivat lastenhoidossa. Nykyään monilla tukiverkosto voi olla satojen kilometrien päässä. Ainut hoitopaikka voi olla se päiväkoti, jonne lasta ei sitten "saisi" viedä, koska joku naapurin ikkunakyylä tai besserwisser siitä närkästyy kovin ja aloittaa keskustelun vaikka täällä. 

Meillä vauvan syntymän jälkeen isoveli 4v jatkoi päiväkodissa 4h päiviä, eli haettiin aina klo 12 kotiin. Sai viihdykettä, näki kavereita ja minä sain hetken levätä, mutta oli kuitenkin enemmän kotona. Meillä ei ole minkäänlaista tukiverkostoa lähistöllä, kaikilla kavereillakin isot perheet ja harvemmin heiltä apuja saa. Nykyään se meidän vauva on 5,5-vuotias ja odottaa oikein päiväkotipäiviä. Meillä on ihana päiväkoti, jossa paljon puuhaa ja kavereita. 

Eipä ollut mummot tai tädit auttamassa lastenhoidossa. Tein  töitä kotona lasten ollessa pieniä myös, eikä tullut mieleenkään niitä muksuja raahata jonnekin hoitoon. Kyllä piti ihan itse jaksaa

Niin eli kun sun piti jaksaa ja kärsiä niin muidenkin pitää? Eikö juuri sun pitäisi ymmärtää miten hienoa on että joillakin toisilla edes on mahdollisuus jaksaa paremmin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/594 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla itselläsihän se ongelma tuntuu olevan, kun tänne kirjoittelit. Nauti elämästäsi ja yhteiskunnan palveluista!!!

Vierailija
464/594 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävän 5-vuotias oli 8 aamupäivää kuukaudessa päiväkodissa, kun ruotsinkielistä päiväkerhoa ei ollut. Sehän on vähemmän kuin kerhosta tulisi tunteja. Onkohan jonkun mielestä tämäkin väärin?

Vierailija
465/594 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskoja lotteroita.

Vierailija
466/594 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista että sä näet lapsellesi laitoksen olevan parempi paikka, kuin koti.

Mielenkiintoista että sinä puhut laitoksesta. Haluat varmaan ajatella päiväkodista niin.

Ei se kyllä kotikaan ole. Outoa, jos olisi päivää varten eri koti.. Päiväkoti-nimitys on äitien huijaamista.

Vierailija
467/594 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksihän nykyihmiset väsyvät, kun kaikessa pitää suorittaa ja jaksaa itse. 

Ennen muinoin pitäjän muorit, omat mummot ja tädit auttoivat lastenhoidossa. Nykyään monilla tukiverkosto voi olla satojen kilometrien päässä. Ainut hoitopaikka voi olla se päiväkoti, jonne lasta ei sitten "saisi" viedä, koska joku naapurin ikkunakyylä tai besserwisser siitä närkästyy kovin ja aloittaa keskustelun vaikka täällä. 

Meillä vauvan syntymän jälkeen isoveli 4v jatkoi päiväkodissa 4h päiviä, eli haettiin aina klo 12 kotiin. Sai viihdykettä, näki kavereita ja minä sain hetken levätä, mutta oli kuitenkin enemmän kotona. Meillä ei ole minkäänlaista tukiverkostoa lähistöllä, kaikilla kavereillakin isot perheet ja harvemmin heiltä apuja saa. Nykyään se meidän vauva on 5,5-vuotias ja odottaa oikein päiväkotipäiviä. Meillä on ihana päiväkoti, jossa paljon puuhaa ja kavereita. 

Eipä ollut mummot tai tädit auttamassa lastenhoidossa. Tein  töitä kotona lasten ollessa pieniä myös, eikä tullut mieleenkään niitä muksuja raahata jonnekin hoitoon. Kyllä piti ihan itse jaksaa

Mitä ne lapset sitten tekivät sillä aikaa, kun äiti teki töitä? 

Vierailija
468/594 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, lapselle paras paikka on kotona. Kysyppä lapseltasi haluaako olla mielummin päikyssä vai kotona. Sanoisin että ne lapset jotka viihtyvät ja haluavat ennemmin päiväkotiin kuin kotiin, ovat aika harvassa. Näillä lapsilla on yleensä ongelmia kotioloissa.

Lapsesi on niin iso, että ei tarvitse enää sinulta hoitoa. Voitte yhdessä tehdä ruokaa, leipoa, pelailla, siivota, piirtää, maalata ja ulkoilla kun vauva nukkuu. Voisi myös olla kiva että lapsi saisi ikäistään seuraa esimerkiksi aloittamalla jonkin kivan harrastuksen tai kerhotoiminnan. Se riittää aivan mainiosti sosiaalistamaan 5 vuotiasta.

T.Vakaope

Suurin osa 5-vuotiasta on mielummin kavereiden kuin äidin kanssa. Jos jää mielummin kotiin niin päivähoidossa on jokin oikea ongelma.

Pihalla voi leikkiä kavereiden kanssa, tai kavereita voi kutsua kylään. Voidaan käydä äiti-lapsikerhossa tai leikkipuistossa, jne.  - Kotihoidossa on vähäisempi tartuntavaara kuin tarhassa.

Vierailija
469/594 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, lapselle paras paikka on kotona. Kysyppä lapseltasi haluaako olla mielummin päikyssä vai kotona. Sanoisin että ne lapset jotka viihtyvät ja haluavat ennemmin päiväkotiin kuin kotiin, ovat aika harvassa. Näillä lapsilla on yleensä ongelmia kotioloissa.

Lapsesi on niin iso, että ei tarvitse enää sinulta hoitoa. Voitte yhdessä tehdä ruokaa, leipoa, pelailla, siivota, piirtää, maalata ja ulkoilla kun vauva nukkuu. Voisi myös olla kiva että lapsi saisi ikäistään seuraa esimerkiksi aloittamalla jonkin kivan harrastuksen tai kerhotoiminnan. Se riittää aivan mainiosti sosiaalistamaan 5 vuotiasta.

T.Vakaope

Suurin osa 5-vuotiasta on mielummin kavereiden kuin äidin kanssa. Jos jää mielummin kotiin niin päivähoidossa on jokin oikea ongelma.

Pihalla voi leikkiä kavereiden kanssa, tai kavereita voi kutsua kylään. Voidaan käydä äiti-lapsikerhossa tai leikkipuistossa, jne.  - Kotihoidossa on vähäisempi tartuntavaara kuin tarhassa.

Kuten tässäkin ketjussa on jo useasti tullut esille, ei niitä kavereita ole pihalla kun suurin osa on siellä päiväkodissa pienestä asti. Äiti-lapsikerhossa on todella harvoin yli 3 vuotiaita. Kotiin ei voi kavereitakaan kauhean usein kutsua, sillä ne lapset jotka ovat päiväkodissa viettävät illat ja viikonloput rauhassa kotona perheensä kanssa. Miksi tämä wi mene jakeluun?

Vierailija
470/594 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä home-ongelman vuoksi siirretty 42 lasta YHTEEN (1 jos joku ei oikeasti ymmärrä) huoneeseen. Ulko-oven kun vanhempi avaa, ääni on infernaalinen.

Syli ei riitä aamulla itkevien lasten määrään, yritetään osittaa lapsia ulos-sisään-rappusiin istumaan ja lauluilla sun muilla yritetään saada aikaa kulumaan kun tilat on rajalliset.

Tässä kokoonpanossa 23 diagnosoitua lasta, joille pitäisi olla tehostettua apua, osa ei osaa suomenkieltä lainkaan, 2 näistä on henkilökohtainen avustaja väkivaltaisuuden vuoksi.

Jatkuva työvoimapula, vaihtuvat työntekijät, lähes joka päivä joudun soittamaan jonkun vanhemmalle (sorry, mutta nyt tän ja tän nenästä vuotaa verta kun toi yksi lapsi vetäs nokkaan ilman syytä).

Ja tähän härdelliin joku haluaa tuoda lapsensa kun on niin väsynyt omaan lapseensa ettei jaksa hoitaa ja pitää saada kavereita. Oikeasti. Ajattelen sen lapsen parasta. Kyllä mä tän kestän. Säälittää vaan noi lapset.

Ymmärrän ja tiedän, että monessa päiväkodissa asiat on paremmin. Valitettavasti täällä kehäkolmosen sisällä on aika paljon tätä samaa, monissa päiväkodeissa.

Vierailija
471/594 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsi 90-luvulla. Äitini hoiti kolmea lastaan kotona ja olin 9 kun hän palasi töihin. Ennen eskaria leikimme kaikki päivät isossa lapsikatraassa lähipuistossa ja kaksi kertaa viikossa olimme puistotädin hoidossa 2h aamupäivällä. Leikkipuistossakin oli ohjelmaa joka aamu, oli askartelua, leikkejä maalaamista jne, ohjattua puistotoimintaa. Äidillä oli seuraa muista äideistä, joista monista tuli hänelle elinikäisiä ystäviä. Itsellänikin on tuosta ajasta ihania muistoja!

Olin innoissani siitä, että saisin kokea samaa jäädessäni äitiyslomalle. Niimpä on ajat muuttuneet. Harvassa puistossa on enää puistotätejä, ohjattua toimintaa jne. Lapsia puistoissa käy todella vähän verrattuna omaan lapsuuteen. Meidän lähimmässä asukaspuistossa Espoossa on hyvän sään aikana ehkä 25 lasta leikkimässä aamupäivällä, heistä valtaosa on alle kaksivuotiaita. Joillakin heistä on isompia sisaruksia mukana. Kyllä niistä äideistä seuraa on, mutta suurin osa käy puistossa sen vuoden tai max kaksi, verrattuna siihen, että äitini kävi saman mammaporukan kanssa puistossa sen 6-9 vuotta. Ehtii pikkasen paremmin muodostua ystävyyssuhteita siinä ajassa, omalta puistoajalta jäi pari hyvänpäiväntuttua vaan. Suurimmalla osalla meni isommat lapset päikkyyn kolmevuotiaina, joten omani täyttäessä 3-4 hän oli melkein aina vanhin ja leikkikavereita yli 3v oli ehkä 4-5. Itse tunsin aikoinaan yli puolet eskariryhmästäni puistosta. Nyt lapseni meni eskariin tuntematta oikeastaan ketään, tai no, monia oli tuntenut vauvana puistosta mutta kaikki meni päiväkotiin. He olivat jo tiivis porukka ja tunsivat toisensa, joten harmitti oman lapsen puolesta joka meni uutena jo yhteenhitsatuun ryhmään.

Olen iloinen siitä, että hoidin esikoistani kotona eskarilaiseksi asti. Toisen lapsen laitoin kuitenkin heti 3 vuotiaana päiväkotiin, vaikka kuopus oli juuri syntynyt. Keskimmäisellä on ollut selkeästi helpointa sopeutua päiväkotiin ja eskariin. Nyt kuopus on 4 ja ollut päiväkodissa kaksi vuotta. Hyvin on mennyt ja ei noista lapsista ainakaan vielä mitään eroa näe vaikka esikoinen oli kotona 6v, keskimmäinen 3 vuotta ja kuopus 2 vuotta. Kaikki ovat yhtä sosiaaleja ja iloisia, mutta esikoisella siirtymä kotoa eskariin ja kouluun oli ehdottomasti vaikein. Kaksi muuta sopeutui nuorella iäll helposti päiväkotiin ja sen kautta eskariin ja kouluun.

Vierailija
472/594 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä home-ongelman vuoksi siirretty 42 lasta YHTEEN (1 jos joku ei oikeasti ymmärrä) huoneeseen. Ulko-oven kun vanhempi avaa, ääni on infernaalinen.

Syli ei riitä aamulla itkevien lasten määrään, yritetään osittaa lapsia ulos-sisään-rappusiin istumaan ja lauluilla sun muilla yritetään saada aikaa kulumaan kun tilat on rajalliset.

Tässä kokoonpanossa 23 diagnosoitua lasta, joille pitäisi olla tehostettua apua, osa ei osaa suomenkieltä lainkaan, 2 näistä on henkilökohtainen avustaja väkivaltaisuuden vuoksi.

Jatkuva työvoimapula, vaihtuvat työntekijät, lähes joka päivä joudun soittamaan jonkun vanhemmalle (sorry, mutta nyt tän ja tän nenästä vuotaa verta kun toi yksi lapsi vetäs nokkaan ilman syytä).

Ja tähän härdelliin joku haluaa tuoda lapsensa kun on niin väsynyt omaan lapseensa ettei jaksa hoitaa ja pitää saada kavereita. Oikeasti. Ajattelen sen lapsen parasta. Kyllä mä tän kestän. Säälittää vaan noi lapset.

Ymmärrän ja tiedän, että monessa päiväkodissa asiat on paremmin. Valitettavasti täällä kehäkolmosen sisällä on aika paljon tätä samaa, monissa päiväkodeissa.

Eihän tuo ole laillista...

Ehkä olen itse etuoikeutettu kun olen aina saanut olla hyvissä espoolaisissa päiväkodeissa töissä (3 eri päiväkotia 25 vuoden aikana ja lisäksi erilliset päivystyspäikyt 2 kertas vuodessa (joulun aika ja heinäkuu).

Vierailija
473/594 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vilpitön kysymys heille, jotka liputtaa päiväkerhon puolesta. Mikä tekee kerhosta 9-12 kolme päivää viikossa paremman kun esim päiväkodin 9-12 kolme päivää viikossa?

Mun lapset oli kerhossa 3h kahtena päivänä viikossa, vielä viime vuonna. Isoin ero päiväkotiin oli ryhmän koossa ja aikuisten motivaatiossa tehdä työnsä hyvin. Ryhmässä oli n. 10 lasta kerrallaan. Kasvatuksellinen sisältö näyttäytyi huomattavasti laadukkampana kuin päiväkodissa, jossa kaikki aika tuntuu menevän johonkin muuhun kuin niihin paljon kaivattuihin "virikkeisiin". Onneksi osaan lukea, laulaa ja leipoa lasten kanssa kotonakin, mutta työpäivän päätteeksi ei enää jaksaisi.

Vierailija
474/594 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika hurjalta touhulta! Itse asun pienellä paikkakunnalla ja lasten päiväkodissa on yhteensä 18 lasta. Tässä kolme ryhmää: eskari-ikäiset, leikki-ikäiset ja taaperot. Ohjaajia neljä, joista yksi on eskariope. Tuo kuvailemasi touhu on kyllä niin rajun kuuloista, että en ihmettele toisten päiväkotikauhistelua. Itse ollaan tällaisessa lintukodossa jossa lasten on oikeasti mukava olla päikyssä.

Vierailija
475/594 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

monissa päiväkodeissa.[/quote]

Eihän tuo ole laillista...

Ehkä olen itse etuoikeutettu kun olen aina saanut olla hyvissä espoolaisissa päiväkodeissa töissä (3 eri päiväkotia 25 vuoden aikana ja lisäksi erilliset päivystyspäikyt 2 kertas vuodessa (joulun aika ja heinäkuu).[/quote]

Valitettavasti on laillista poikkeustapauksessa kuten meillä. Tai ainakaan kukaan ei ole puuttunut asiaan vaikka valituksia tehty todella monta sekä työntekijöiltä että vanhemmilta. Kuka näitä valvoo? Ei kukaan.

Edellinen paikka oli minusta pahempi, joten voit siitä vetää johtopäätöksen. Olen erittäin onnellinen, jos sinulla kiva yksikkö/ryhmä, mutta monta muunlaistakin on. En aio itseäni irtisanoa, nämä lapset tarvitsee mua ja vanhemmat tosi ihania. Johtopäätös tästä, pitäkää ne ihanaiset lapset kotona. Kyllä ne kerkee tähän ”koulumaailmaan” tutustua ja sopeutua myöhemminkin.

Vierailija
476/594 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aika surullista että tästä lasten lykkäämisestä päiväkotiin vanhempien ollessa kotona on tullut uusi normaali ja jos joku hoitaa lapset ja kotityöt kotona ja tekee vielä monipuolista ruokaakin niin se on "superäityttä"??! Ei, se on ihan normaalia perhe-elämää ja vanhemmuutta! On oikeasti iso ongelma että niin monen pienen lapsen oikeasti on parempi olla siellä päivähoidossa kuin vanhempiensa luona kotona. Muutaman vuoden kuluttua sitten sama jatkuu koulumaailmassa, vanhemmat ei pysty/jaksa/halua huolehtimaan koululaisensa perusarjesta. On kiva olla raskaana ja vauvat on söpöjä, kotona on leppoisaa töistä vapaalla katsella netflixiä vauva kainalossa kun isommat siirretään edeltä yhteiskunnan vastuulle ja ongelmaksi ensin päiväkotiin ja sitten kouluun. Kouluiässä samat lapsukaiset pyörivät vailla rajoja yötä myöten kavereilla ja kaupungilla jo alakouluiässä, pääasia että jossain muualla ovat kuin kotona. Vastuu tapakasvatuksesta, monipuolisesta ruuasta, virikkeistä ja oppimisesta ei kuulu enää vanhemmille vaan päiväkodille ja koululle eli yhteiskunnalle? En enää yhtään ihmettele tätä koron-aikaista keskustelua koulujen lähiopetuksen tärkeydestä, onhan  sitä lapsilla oltava edes se muutama tunti turvallista aikaa ja yksi lämmin, monipuolinen ruoka päivässä ja välipalakin. Ei ihme että monissa kunnissa tarjotaan jo aamupalakin kun ei sellaista kotona kaikki saa. Enkä ihmettele sitäkään että lapsemme ja nuorisomme on aina vaan enemmän  huonosti voivaa, he eivät ole osa perhettään ja ilonlähde vanhemmilleen vaan ylimääräinen riesa ja rasite.

Vierailija
477/594 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoin ero tulee jo siinä että harva vanhempi vie päiväkotiin lasta kolmen tunnin ajaksi tai edes neljäksi. Tyypillisesti nämä vauvan tieltä hoitoon työnnetyt isommat ovat hoidossa 3-5 päivää viikossa täydet tunnit. Kyllä siinä monesti sydäntä särkee kun ne uniset ja apaattiset lapsukaiset tuodaan virkkeitä hakemaan kukonlaulun aikaan. Lapseni päivähoidossa nämä kotiäitien lapset ovat pitempiä päiviä kuin työssäkäyvien lapset, ensimmäisenä tuodaan ja viimeisenä haetaan. Käytönnössä lapset ei montaa hetkeä kotona valveilla ehdi olemaan, jotta jaksavat taas aamulla aikaiseen tulla hoitoon.

Vierailija
478/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normiarki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoin ero tulee jo siinä että harva vanhempi vie päiväkotiin lasta kolmen tunnin ajaksi tai edes neljäksi. Tyypillisesti nämä vauvan tieltä hoitoon työnnetyt isommat ovat hoidossa 3-5 päivää viikossa täydet tunnit. Kyllä siinä monesti sydäntä särkee kun ne uniset ja apaattiset lapsukaiset tuodaan virkkeitä hakemaan kukonlaulun aikaan. Lapseni päivähoidossa nämä kotiäitien lapset ovat pitempiä päiviä kuin työssäkäyvien lapset, ensimmäisenä tuodaan ja viimeisenä haetaan. Käytönnössä lapset ei montaa hetkeä kotona valveilla ehdi olemaan, jotta jaksavat taas aamulla aikaiseen tulla hoitoon.

Täällä virikehoidossa saa olla vain 2 päivää viikossa ja 5h kerralla.

Vierailija
479/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normiarki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymykseni ei koskenutkaan heitä jotka pitää lastaan siellä kauemmin, vaan niitä jotka pitävät lastaan päiväkodissa saman verran kun toiset kerhossa, mutta silti kerho on jostain syyst parempi enkä oikeasti ymmärrä miksi!

Oma lapseni on ollut molemmissa. En kokenut oikeastaan mitään eroa, paitsi että päiväkodissa oli enemmän hoitajia. Meidän kerhossa oli yksi kerhotäti, päiväkodissa ryhmässä oli neljä aikuista. Lapsia oli tietenkin enemmän, mutta silti koin sen hieman helpompana lasta ajatellen. Jos kerhossa tapahtui jotain joka vaati kerhotädin huomion, ei ollut muuta kun yksi syli.

Vierailija
480/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normiarki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista. Minun lapseni päiväkoti taas käytännössä tyhjenee klo 12:30. Kiva olisi, jos itsekin pystyisin useammin hakemaan lapseni siihen aikaan, mutta töitten takia hän on aina viimeinen haettava.