Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esikoinen päiväkodissa ja itse äitiyslomalla. Miksi ongelma?

Vierailija
05.09.2021 |

Tämä tyli kyllä ihan puskista. Esikoisemme on kohta 5 vuotta täyttävä aktiivinen ja sosiaalinen lapsi. Hän meni päiväkotiin kaksivuotiaana kun palasin töihin, on viihtynyt siellä nyt melkein 3 vuotta erinomaisesti, saanut kavereita, aktiviteetteja, oppinut ja kehittynyt hurjasti. Nyt olen raskaana ja en todellakaan osannut odottaa niitä tuomitsevia katseita ja kommentteja mitä saan kun lyllerrän 9kk mahani kanssa viemään lasta päiväkotiin. Tämä kritiikki tulee hoitajilta, omalta äidiltäni ja joiltakin kavereilta.

Onko oikeasti niin, että ihmisten mielestä olen huono äiti kun annan lapsen olla päiväkodissa? Päiväkodissa lapsi saa leikkiä, olla kavereiden kanssa jne mutta lapsen paikka on kotona, vaikka se sitten olisi 9kk raskaana olevan väsyneen liitoskipuisen äidin kanssa, jonka liikkumistahti on kilppariakin hitaampi? Ja sitten kun vauva syntyy niin silloinkin on parempi että tuo vilkas ja innokas lapsi ei pääse esim puistoon, ulos jne, muuta kun silloin kun vauvan aikataulut antaa myötä? Että väsynyt ja luultavasti pahasti univsajeisen äidin ja vastasyntyneen kanssa on parempi olla kun hänelle suunnitellussa ympäristössä päiväkodissa? Tuli NIIN yllätyksenä että joku voi olla tätä mieltä.

Kommentit (594)

Vierailija
481/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksihän nykyihmiset väsyvät, kun kaikessa pitää suorittaa ja jaksaa itse. 

Ennen muinoin pitäjän muorit, omat mummot ja tädit auttoivat lastenhoidossa. Nykyään monilla tukiverkosto voi olla satojen kilometrien päässä. Ainut hoitopaikka voi olla se päiväkoti, jonne lasta ei sitten "saisi" viedä, koska joku naapurin ikkunakyylä tai besserwisser siitä närkästyy kovin ja aloittaa keskustelun vaikka täällä. 

Meillä vauvan syntymän jälkeen isoveli 4v jatkoi päiväkodissa 4h päiviä, eli haettiin aina klo 12 kotiin. Sai viihdykettä, näki kavereita ja minä sain hetken levätä, mutta oli kuitenkin enemmän kotona. Meillä ei ole minkäänlaista tukiverkostoa lähistöllä, kaikilla kavereillakin isot perheet ja harvemmin heiltä apuja saa. Nykyään se meidän vauva on 5,5-vuotias ja odottaa oikein päiväkotipäiviä. Meillä on ihana päiväkoti, jossa paljon puuhaa ja kavereita. 

Eipä ollut mummot tai tädit auttamassa lastenhoidossa. Tein  töitä kotona lasten ollessa pieniä myös, eikä tullut mieleenkään niitä muksuja raahata jonnekin hoitoon. Kyllä piti ihan itse jaksaa

Niin eli kun sun piti jaksaa ja kärsiä niin muidenkin pitää? Eikö juuri sun pitäisi ymmärtää miten hienoa on että joillakin toisilla edes on mahdollisuus jaksaa paremmin?

Tätä pitäisi kysyä siltä pikkujalmarilta, joka hoitoon viedään: hänhän sen aikanaan maksaa, kun valtio ja kunnat ovat sitä varten ottaneet velkaa. Siis onko leikki/tappelukaverit päiväkodissa noin 12 000 euron/vuosi = 60 000 eur/jalmari väärtti vai olisiko riittänyt jos vanhemmat olisivat satsanneet hieman harrastuksiin ja kavereiden kanssa seurusteluun?

Vierailija
482/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, lapselle paras paikka on kotona. Kysyppä lapseltasi haluaako olla mielummin päikyssä vai kotona. Sanoisin että ne lapset jotka viihtyvät ja haluavat ennemmin päiväkotiin kuin kotiin, ovat aika harvassa. Näillä lapsilla on yleensä ongelmia kotioloissa.

Lapsesi on niin iso, että ei tarvitse enää sinulta hoitoa. Voitte yhdessä tehdä ruokaa, leipoa, pelailla, siivota, piirtää, maalata ja ulkoilla kun vauva nukkuu. Voisi myös olla kiva että lapsi saisi ikäistään seuraa esimerkiksi aloittamalla jonkin kivan harrastuksen tai kerhotoiminnan. Se riittää aivan mainiosti sosiaalistamaan 5 vuotiasta.

T.Vakaope

Suurin osa 5-vuotiasta on mielummin kavereiden kuin äidin kanssa. Jos jää mielummin kotiin niin päivähoidossa on jokin oikea ongelma.

Pihalla voi leikkiä kavereiden kanssa, tai kavereita voi kutsua kylään. Voidaan käydä äiti-lapsikerhossa tai leikkipuistossa, jne.  - Kotihoidossa on vähäisempi tartuntavaara kuin tarhassa.

Pihalla voi leikkiä kavereiden kanssa??

Oletko ikinä käynyt maaseudulla jossa ei ole naapureita?

Äiti-lapsi kerho? Ei ole sellaista.

Puisto? Joo löytyy mutta ei siellä ole ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksihän nykyihmiset väsyvät, kun kaikessa pitää suorittaa ja jaksaa itse. 

Ennen muinoin pitäjän muorit, omat mummot ja tädit auttoivat lastenhoidossa. Nykyään monilla tukiverkosto voi olla satojen kilometrien päässä. Ainut hoitopaikka voi olla se päiväkoti, jonne lasta ei sitten "saisi" viedä, koska joku naapurin ikkunakyylä tai besserwisser siitä närkästyy kovin ja aloittaa keskustelun vaikka täällä. 

Meillä vauvan syntymän jälkeen isoveli 4v jatkoi päiväkodissa 4h päiviä, eli haettiin aina klo 12 kotiin. Sai viihdykettä, näki kavereita ja minä sain hetken levätä, mutta oli kuitenkin enemmän kotona. Meillä ei ole minkäänlaista tukiverkostoa lähistöllä, kaikilla kavereillakin isot perheet ja harvemmin heiltä apuja saa. Nykyään se meidän vauva on 5,5-vuotias ja odottaa oikein päiväkotipäiviä. Meillä on ihana päiväkoti, jossa paljon puuhaa ja kavereita. 

Eipä ollut mummot tai tädit auttamassa lastenhoidossa. Tein  töitä kotona lasten ollessa pieniä myös, eikä tullut mieleenkään niitä muksuja raahata jonnekin hoitoon. Kyllä piti ihan itse jaksaa

Niin eli kun sun piti jaksaa ja kärsiä niin muidenkin pitää? Eikö juuri sun pitäisi ymmärtää miten hienoa on että joillakin toisilla edes on mahdollisuus jaksaa paremmin?

Tätä pitäisi kysyä siltä pikkujalmarilta, joka hoitoon viedään: hänhän sen aikanaan maksaa, kun valtio ja kunnat ovat sitä varten ottaneet velkaa. Siis onko leikki/tappelukaverit päiväkodissa noin 12 000 euron/vuosi = 60 000 eur/jalmari väärtti vai olisiko riittänyt jos vanhemmat olisivat satsanneet hieman harrastuksiin ja kavereiden kanssa seurusteluun?

Se velka otetaan suurien ikäluokkien eläkkeiden ja hoitokotien maksamiseen. Asia ei ainakaan parane lasten koulutuksesta (johon varhaiskasvatuskin kuuluu) säästämällä, sillä sieltä ne maksajat pitäisi saada.

Vierailija
484/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vilpitön kysymys heille, jotka liputtaa päiväkerhon puolesta. Mikä tekee kerhosta 9-12 kolme päivää viikossa paremman kun esim päiväkodin 9-12 kolme päivää viikossa?

Mun lapset oli kerhossa 3h kahtena päivänä viikossa, vielä viime vuonna. Isoin ero päiväkotiin oli ryhmän koossa ja aikuisten motivaatiossa tehdä työnsä hyvin. Ryhmässä oli n. 10 lasta kerrallaan. Kasvatuksellinen sisältö näyttäytyi huomattavasti laadukkampana kuin päiväkodissa, jossa kaikki aika tuntuu menevän johonkin muuhun kuin niihin paljon kaivattuihin "virikkeisiin". Onneksi osaan lukea, laulaa ja leipoa lasten kanssa kotonakin, mutta työpäivän päätteeksi ei enää jaksaisi.

Kerhoryhmien kokoja ei säätele mikään laki. Jos kerhoryhmä on suuri, lapset eivät voi tehdä mitään. Jos kerhoryhmä on pieni, on toiminta todella kallista yhteiskunnalle. Jostain syystä kumpikin tilanne on ongelma vain silloin kun puhutaan päivähoidosta.

Meillä päin ei muuten kerhoistakaan löydy oman ikäistä seuraa enää 4-5-vuotiaille.

Vierailija
485/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normiarki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vilpitön kysymys heille, jotka liputtaa päiväkerhon puolesta. Mikä tekee kerhosta 9-12 kolme päivää viikossa paremman kun esim päiväkodin 9-12 kolme päivää viikossa?

Isoin ero tulee jo siinä että harva vanhempi vie päiväkotiin lasta kolmen tunnin ajaksi tai edes neljäksi. Tyypillisesti nämä vauvan tieltä hoitoon työnnetyt isommat ovat hoidossa 3-5 päivää viikossa täydet tunnit. Kyllä siinä monesti sydäntä särkee kun ne uniset ja apaattiset lapsukaiset tuodaan virkkeitä hakemaan kukonlaulun aikaan. Lapseni päivähoidossa nämä kotiäitien lapset ovat pitempiä päiviä kuin työssäkäyvien lapset, ensimmäisenä tuodaan ja viimeisenä haetaan. Käytönnössä lapset ei montaa hetkeä kotona valveilla ehdi olemaan, jotta jaksavat taas aamulla aikaiseen tulla hoitoon.

Erikoista. Minun lapseni päiväkoti taas käytännössä tyhjenee klo 12:30. Kiva olisi, jos itsekin pystyisin useammin hakemaan lapseni siihen aikaan, mutta töitten takia hän on aina viimeinen haettava.

Aika harvinainen päiväkoti jos tyhjenee 12:30 :D Taitavat sitten lapset olla kaikki virikehoidossa. Töiden takia ymmärtäisinkin jos lapsi haetaan myöhemmin, mutta kun parhaimmillaan kaksi vanhempaa aamulla lapset yhdessä hoitoon tuo, lähtevät kotiin lepäilemään ja illalla viimeisenä hakevat kello 17 päiväkodin mennessä kiinni. Tosin näiden lasten aivan varmasti on parempi ollakin koko päivä hoidossa. Onhan toki töiden takia joskus omakin lapsi se viimeinen haettava, silloin kylläkin puolisoni on hänet myöhemmin iltavuoroon mennessään vasta vienyt.

Vierailija
486/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normiarki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoin ero tulee jo siinä että harva vanhempi vie päiväkotiin lasta kolmen tunnin ajaksi tai edes neljäksi. Tyypillisesti nämä vauvan tieltä hoitoon työnnetyt isommat ovat hoidossa 3-5 päivää viikossa täydet tunnit. Kyllä siinä monesti sydäntä särkee kun ne uniset ja apaattiset lapsukaiset tuodaan virkkeitä hakemaan kukonlaulun aikaan. Lapseni päivähoidossa nämä kotiäitien lapset ovat pitempiä päiviä kuin työssäkäyvien lapset, ensimmäisenä tuodaan ja viimeisenä haetaan. Käytönnössä lapset ei montaa hetkeä kotona valveilla ehdi olemaan, jotta jaksavat taas aamulla aikaiseen tulla hoitoon.

Erikoista. Minun lapseni päiväkoti taas käytännössä tyhjenee klo 12:30. Kiva olisi, jos itsekin pystyisin useammin hakemaan lapseni siihen aikaan, mutta töitten takia hän on aina viimeinen haettava.

Miten voi tyhjentyä 12.30 ku sillon on päiväuniaika?

Vierailija
487/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normiarki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normiarki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvinainen päiväkoti jos tyhjenee 12:30 :D Taitavat sitten lapset olla kaikki virikehoidossa. Töiden takia ymmärtäisinkin jos lapsi haetaan myöhemmin, mutta kun parhaimmillaan kaksi vanhempaa aamulla lapset yhdessä hoitoon tuo, lähtevät kotiin lepäilemään ja illalla viimeisenä hakevat kello 17 päiväkodin mennessä kiinni. Tosin näiden lasten aivan varmasti on parempi ollakin koko päivä hoidossa. Onhan toki töiden takia joskus omakin lapsi se viimeinen haettava, silloin kylläkin puolisoni on hänet myöhemmin iltavuoroon mennessään vasta vienyt.

Mistä ihmeestä sinä tiedät, mitä noiden lasten vanhemmat päivällä tekevät? Mahdollisesti töitä, aivan kuten sinäkin. Samoin et myöskään voi tietää, milloin työnsä tekevät ne, jotka hakevat lapsensa klo 12:30. Perheillä on erilaisia työaikajärjestelyjä, ja monilla lapsensa aikaisin hakevilla on myös isovanhempia auttamassa.

Minä voin ainakin vakuuttaa, että vaikka minulla on kolme lasta ja päiväkodilla olen pyörinyt vuosikausia, en ole koskaan nähnyt virikelasta hoidossa klo 17. Asia on päinvastoin kuin väität.

Vierailija
488/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normiarki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän päiväkodissamme esikoulutunnit päättyvät tuolloin, ja samalla haetaan kaikki ne, joilla on jompikumpi vanhempi kotona.

Eli päiväkoti tyhjenee näistä virikelapsiksi kutsutuista. Muut menevät lepäämään.

Vierailija
489/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normiarki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän päiväkodissamme esikoulutunnit päättyvät tuolloin, ja samalla haetaan kaikki ne, joilla on jompikumpi vanhempi kotona.

Eli päiväkoti tyhjenee näistä virikelapsiksi kutsutuista. Muut menevät lepäämään.

Täällä myös virikelapset ovat levähtämässä 12-13.

Vierailija
490/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok on varsinkin kun uusi vauva tulossa ja lapsi vaikuttaa hyvin viihtyvän!

Itse paheksun niitä jotka ovat hoitovapaalla yli 10 vuotta ja tulevat takaisin ja sitten onkin lapset oka viikko ke-pe kipeinä niin voi vähän luistaa töistä

Vierailija
491/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanteeseen vaikuttaa monet asiat

1. Millaista päiväkodissa on. Osa on lähinnä säilytyspaikkoja joissa hoitajilla riittää aikaa lähinnä siihen että koettaa pitää lapset hengissä ja ilman isoja kolhuja.

2. Millaista kotona on. Jos äiti ei jaksa tai halua olla lapsen kanssa niin hoito päiväkodissa on varmasti parempaa mitä lapsen oleminen kotona. Ei jaksa tai ei halua olla lapsen kanssa? Mitä varten sitä pitää taas uusi kakara tehdä, jos ei jaksa sitä yhtäkään hoitaa?

3. Arvot. Mitä haluat opettaa lapselle? Kotona äiti ja vauva voivat antaa isommalle lapselle läheisyyttä, rakkautta, opettaa empatiaa, kotitöitä, ympäristön havainnointia ym. Toki jos kokee että lauma 5vuotiaita kykenee opettamaan lapselle parempia asioita kuin äiti niin toki hoito on hyväksi.

Kaverit ovat lapselle tärkeitä. Mutta minusta henkilökohtaisesti perhe on paljon tärkeämpi. Itse olen hoitanut lapset kotona. Toki välillä on ollut vähemmän ulkoilua kun joku lapsista tai itse sairas. Joskus on televisiokin toiminut apuna lapsen vahtina. Mutta paljon vietettiin aikaa yhdessä tutkien maailmaa. Muistan vieläkin niin elävästi lasten ihmetyksen kun päästiin katsomaan ihan vierestä miten sudenkorento syö saalistaan. Niin pieni asia mutta lapsille niin iso. Onneksi naapurustossa riitti leikkikavereita eli välillä kyläiltiin päivisin ja välillä iltaisin että saivat leikkiseuraa. Mutta se pääasiallinen kasvatus tuli kuitenkin vanhemmilta eikä ikäisillään leikkikavereilta…

Vierailija
492/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. kaverisuhteiden luomisen kannalta päiväkodissa 9-12 olevilla lapsilla on usein vaikeuksia. Kun suurin osa ryhmästä tekee täysiä päiviä, jää 9h/viikko hoitoajalla oleva lapsi auttamattomasti ulkopuoliseksi.

Vierailija
493/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. kaverisuhteiden luomisen kannalta päiväkodissa 9-12 olevilla lapsilla on usein vaikeuksia. Kun suurin osa ryhmästä tekee täysiä päiviä, jää 9h/viikko hoitoajalla oleva lapsi auttamattomasti ulkopuoliseksi.

Minun kokemukseni on juuri päinvastainen, ja minulla molemmista tuoretta kokemusta. Päiväkodissa samat kaverit näkee päivittäin, mikä helpottaa ryhmään pääsemistä etenkin hitaasti lämpiävän lapsen kohdalla.

Kerhoissa (joita niitäkin koetettu useampaa, meillä lapsia kolme) taas tapaamisia on harvemmin ja vapaa leikkiaika on usein rajoitettu minimiin.

Huippu tai surkeuden huipentuma oli eräs seurakunnan kerho, jossa lapset eivät saaneet edes puhua toisilleen aamulla, kun odotettiin että kaikki pääsevät sisään. Jokainen istutettiin pöydän ääreen ja annettiin kuvakirja nenän eteen.

Vierailija
494/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukseni on juuri päinvastainen, ja minulla molemmista tuoretta kokemusta. Päiväkodissa samat kaverit näkee päivittäin, mikä helpottaa ryhmään pääsemistä etenkin hitaasti lämpiävän lapsen kohdalla.

Kerhoissa (joita niitäkin koetettu useampaa, meillä lapsia kolme) taas tapaamisia on harvemmin ja vapaa leikkiaika on usein rajoitettu minimiin.

Huippu tai surkeuden huipentuma oli eräs seurakunnan kerho, jossa lapset eivät saaneet edes puhua toisilleen aamulla, kun odotettiin että kaikki pääsevät sisään. Jokainen istutettiin pöydän ääreen ja annettiin kuvakirja nenän eteen.

Jos lapsi käy kolmena päivänä viikossa päiväkodissa, niin mitenköhän silloin näkee ”joka päivä” kavereita? Miten 3x pk on enemmän kuin 3x kerho?

Ehkä sinun lapsillesi tekeekin hyvää olla varhaiskasvatuksen piirissä mahdollisimman paljon.

Vierailija
495/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole ongelma ellet itse tee siitä sellaista. Miksi miettiä mitä muut ajattelee, oma on elämäsi ja valintasi.

Itse erittäin todennäköisesti valitsisin samoin. Nauti nyt hetken rauhasta ennen kuin uusi lapsi syntyy. Ja miksi sekoittaa esikoisen pakkaa kun kerran hoidossa viihtyy. Olin niin väsynyt esikoista odottaessa justiin kipujen ym takia että jos olisi samanlaista ja vielä viisivuotias hoidettavana niin voi morjens. Ei se olisi hyväksi vauvalle eikä esikoiselle ottaa ylimääräistä stressiä esikoisen viihdyttämisestä ja kehityksen tukemisesta samalla kun valmistautuu synnytykseen. Levännyt ja itsestään huolehtiva äiti on paras äiti. Tsemiä sinulle tähän hetkeen ja tulevaan. Henkisesti vahvan ei tarvitse miettiä muiden mielipiteitä kun itse tekee minkä hyväksi kokee.

Vierailija
496/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, lapselle paras paikka on kotona. Kysyppä lapseltasi haluaako olla mielummin päikyssä vai kotona. Sanoisin että ne lapset jotka viihtyvät ja haluavat ennemmin päiväkotiin kuin kotiin, ovat aika harvassa. Näillä lapsilla on yleensä ongelmia kotioloissa.

Lapsesi on niin iso, että ei tarvitse enää sinulta hoitoa. Voitte yhdessä tehdä ruokaa, leipoa, pelailla, siivota, piirtää, maalata ja ulkoilla kun vauva nukkuu. Voisi myös olla kiva että lapsi saisi ikäistään seuraa esimerkiksi aloittamalla jonkin kivan harrastuksen tai kerhotoiminnan. Se riittää aivan mainiosti sosiaalistamaan 5 vuotiasta.

T.Vakaope

Suurin osa 5-vuotiasta on mielummin kavereiden kuin äidin kanssa. Jos jää mielummin kotiin niin päivähoidossa on jokin oikea ongelma.

Pihalla voi leikkiä kavereiden kanssa, tai kavereita voi kutsua kylään. Voidaan käydä äiti-lapsikerhossa tai leikkipuistossa, jne.  - Kotihoidossa on vähäisempi tartuntavaara kuin tarhassa.

Pihalla voi leikkiä kavereiden kanssa??

Oletko ikinä käynyt maaseudulla jossa ei ole naapureita?

Äiti-lapsi kerho? Ei ole sellaista.

Puisto? Joo löytyy mutta ei siellä ole ketään.

Jep, olisi hauska nähdä se puisto taikka piha jossa arkipäivisin olisi runsaasti 3-6-vuotiaita lapsia leikkimässä, pois lukien päiväkodin piha. Muutenkaan niitä sopivan ikäisiä kavereita ei ole ihan läheskään jokaisen naapurissa vaikka ei asuisi maallakaan, meidän naapurina ainakin on lähinnä vanhempia pariskuntia ja jokunen teini. Kaupungissa taas ei voi vapaasti päästää ulos leikkimään, vaikka jossain lähikorttelissa saattaisi sopiva kaveri ollakin. Äiti-lapsi kerhot on vauvoille ja korkeintaan taaperoille, ei viisivuotiaille.

Vierailija
497/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Systeri piti esikoisen päiväkodissa puolipäiväisenä kolmesti viikossa, kun toinen oli tulemassa. Lähinnä sen takia, että sai pidettyä lapsellaan paikan kys päiväkodissa ja oli mahdollisuus saada sitten nuorempikin sinne samaan.

Itse taas olen hoitanut kaikki neljä kotona. Mä en olisi jaksanut mitenkään lähteä viemään/hakemaan isompia päikystä kesken päivän. Olisi ihan liikaa katkaissut päivää, etenkin jos kahteen kertaan. Aina kuitenkin väärään aikaan vauvalla olisi ollut tarpeita. Mieluusti sitten kaikki kotona ja sen mukaan tehtiin rutiineja, joskus heitettiin ne romukoppaan oltiin kuin ellun kanat.

En ketään ole dumannut, kun hoidattaa isomman lapsen päikyssä. Joskus muistan kyllä miettineeni, että noh, sossu on käskenyt noin, kun eivät muuten pärjää... jotain uusavuttomuuttahan siinä täytyy olla, jos kokee lapselleen päiväkodin olevan parempi kuin oma koti.

Vierailija
498/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sama kokemus kerhosta, lisäksi kerhossa kaverit ja paikkakin vaihtui aika tiuhaan, joten ei siellä mitään kunnon kaverisuhteita päässyt syntymään. Lapsi ehti just tottua niin aina tuli joku muutos... Jos olisi vaihtoehto jatkaa samassa tutussa päiväkotiryhmässä osa-aikaisena tai mennä ihan vieraaseen kerhoryhmään niin totta ihmeessä se päiväkoti on lapselle parempi!

Vierailija
499/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos se lapsi on jo ollut siellä päiväkodissa ja saanut kavereita, meneekö ne pilalle jos ei olekaan siellä joka päivä? Onko lapselle sitten parempi mennä tutusta päiväkodista kerhoon jossa kaikki lapset ja aikuiset on ihan vieraita?

Vierailija
500/594 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi käy kolmena päivänä viikossa päiväkodissa, niin mitenköhän silloin näkee ”joka päivä” kavereita? Miten 3x pk on enemmän kuin 3x kerho?

Ehkä sinun lapsillesi tekeekin hyvää olla varhaiskasvatuksen piirissä mahdollisimman paljon.

Lapseni ovat käyneet päiväkodissa viitenä päivänä viikossa 9-12, ja se on ollut kaverisuhteiden kannalta huomattavasti parempi kuin kerhot, joita on ollut neljänä päivänä viikossa, kolmessa eri kerhoryhmässä.

Ja kyllä, olet oikeassa. Lapsilleni on tehnyt erittäin hyvää olla varhaiskasvatuksen piirissä etenkin silloin, kun vanhemmat ovat tehneet töitä. Suosittelen kaikille samaa.