Esikoinen päiväkodissa ja itse äitiyslomalla. Miksi ongelma?
Tämä tyli kyllä ihan puskista. Esikoisemme on kohta 5 vuotta täyttävä aktiivinen ja sosiaalinen lapsi. Hän meni päiväkotiin kaksivuotiaana kun palasin töihin, on viihtynyt siellä nyt melkein 3 vuotta erinomaisesti, saanut kavereita, aktiviteetteja, oppinut ja kehittynyt hurjasti. Nyt olen raskaana ja en todellakaan osannut odottaa niitä tuomitsevia katseita ja kommentteja mitä saan kun lyllerrän 9kk mahani kanssa viemään lasta päiväkotiin. Tämä kritiikki tulee hoitajilta, omalta äidiltäni ja joiltakin kavereilta.
Onko oikeasti niin, että ihmisten mielestä olen huono äiti kun annan lapsen olla päiväkodissa? Päiväkodissa lapsi saa leikkiä, olla kavereiden kanssa jne mutta lapsen paikka on kotona, vaikka se sitten olisi 9kk raskaana olevan väsyneen liitoskipuisen äidin kanssa, jonka liikkumistahti on kilppariakin hitaampi? Ja sitten kun vauva syntyy niin silloinkin on parempi että tuo vilkas ja innokas lapsi ei pääse esim puistoon, ulos jne, muuta kun silloin kun vauvan aikataulut antaa myötä? Että väsynyt ja luultavasti pahasti univsajeisen äidin ja vastasyntyneen kanssa on parempi olla kun hänelle suunnitellussa ympäristössä päiväkodissa? Tuli NIIN yllätyksenä että joku voi olla tätä mieltä.
Kommentit (594)
Opetatteko te kaikki, joiden mielestä päiväkoti on lapselle perustavanlaatuisesti huonompi paikka kuin koti, myös peruskoulun lapsillenne kotona?
Monet pienokaiset aloittavat peruskoulun jo 6-vuotiaina. Jos 5-vuotiaan oikea paikka on kotona äidin kanssa, niin miksi muutaman kuukauden kuluttua olisikin ok hylätä lapsi koululaitokseen tuntikausiksi joka päivä? Eikö vastuullista vanhemmuutta olisi antaa lapsen kasvaa ja oppia turvallisessa kotiympäristössä vanhempansa kanssa? Kotiopetus on kuitenkin Suomessa laillista ja aivan mahdollista toteuttaa. Lapsi saisi nauttia niistä kaikista tärkeistä eduista, joista kotona hoidettava päikkyikäinenkin!
Tällaista se nyky-yhteiskunta teettää, että 6-7-vuotiaat lapset jätetään muiden katsottavaksi kun ei itse viitsitä olla vanhempia! Koulu ei ole sitä varten, että äidit voisivat luuhata jossain toimistohommissa vaikka voisivat aivan hyvin olla kotona pitämässä pienelle lapselleen matikantuntia! Vastuullinen vanhempi on etukäteen huolehtinut siitä, että perheen toisen aikuisen palkka riittää elintason ylläpitämiseen silloinkin, kun toinen jää kotiin opettamaan lapsia. Älkää tehkö lapsia, jos ette halua heistä huolehtia!
Nythän on menossa kokeilu, jossa lapset menevät eskariin jo viisivuotiaana. Tällä pyritään ehkäisemään sitä, että lapset ovat kotihoidossa liian kauan. Viisivuotiaalle lapselle tekee vain hyvää saada varhaiskasvatusta - varsinkin jos kotona on vauva, eikä äiti todellakaan jaksa tarjota sellaista laadukasta varhaiskasvatusta kuin päiväkodissa tai esikoulussa.
Älä välitä muiden kommenteista. Raskaana ollessa myös ehkä tulkitsee äänenpainoja erityisen herkästi, ja viaton kysymys siitä, jatkuuko lapsen hoito päiväkodissa vai siirtyykö hän kotihoitoon saattaakin kuulostaa syyttävältä. Vastuullinen äiti tekee kuten on parasta perheelle.
OECD-maiden Pisa-tutkimuksessa on havaittu positiivinen korrelaatio aikaisen varhaiskasvatuksen aloittamisen ja myöhempien oppimistuloksien kanssa. Siksi EU kannustaa, että mahdollisimman suuri osa lapsista pitäisi saada varhaiskasvatuksen piiriin jo kolmevuotiaasta alkaen.
Suomessa luku on tällä hetkellä Pohjoismaiden alhaisin.
Vierailija kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, lapselle paras paikka on kotona. Kysyppä lapseltasi haluaako olla mielummin päikyssä vai kotona. Sanoisin että ne lapset jotka viihtyvät ja haluavat ennemmin päiväkotiin kuin kotiin, ovat aika harvassa. Näillä lapsilla on yleensä ongelmia kotioloissa.
Lapsesi on niin iso, että ei tarvitse enää sinulta hoitoa. Voitte yhdessä tehdä ruokaa, leipoa, pelailla, siivota, piirtää, maalata ja ulkoilla kun vauva nukkuu. Voisi myös olla kiva että lapsi saisi ikäistään seuraa esimerkiksi aloittamalla jonkin kivan harrastuksen tai kerhotoiminnan. Se riittää aivan mainiosti sosiaalistamaan 5 vuotiasta.
T.Vakaope
Missähän vaiheessa se väsynyt äiti nukkuu jos sanotaan aina, että nuku kun vauvakin nukkuu, mutta sitten pitäisikin seurustella toisen lapsen kanssa? Itsellä vasta yksi tuore vauva ja ihmettelen miten ihmiset pärjää useamman pienen lapsen kanssa kotona kun vauva valvottaa yöt samaan aikaan.
Herran jestas, ei ne kaikki valvota. Eikä kannata opettaa että joka inahdukseen vastataan. Itsellä oli kahden vanhimman väliä 1 v 10 kk. Tein töitäkin kotona osapäiväisesti ja ihan itse hoidin lapsia. Kyllä on saamattomia uusavuttomia ihmisiä !
Minulla oli kahden vanhimman lapsen välillä tasan kaksi vuotta ikäeroa, ja kyllä, vastasin joka inahdukseen.
Oletkohan sinä itse jotenkin uusavuton, jos terveitä vauvoja, jotka eivät ole edes kaksosia, on joutunut huudattamaan, vai ovatko prioriteetit vinksallaan, jos pitää yrittää päteä kaikella muulla paitsi sillä tärkeimmällä eli oman vauvan hyvällä hoidolla.
Sepä se, kun EIVÄT huutaneet
Ja voi kertoa että erittäin menestyviä aikuisia heistä tuli, terveitäkin ovatMinua ei syyllistetä noin. On niitä lapsia ennen teitäkin syntynyt ja hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sinä oikein vuosisadan äiti. Et osaa itse vastata lapsistasi koituvista kuluista ja viet lapsen muiden kustantamaan päiväkotiin.
Keiden muiden kustantamaan? Naiset tekee yhteiskunnalle uusia veronmaksajia ja saavat vain arvostelua, tekivät miten päin vain.
Minusta on kyllä yleisempää, että 5- vuotias on varhaiskasvatuksessa, kuin että ei ole. Voihan siellä olla vaikka osaviikkoisesti.
Veronmaksajien kustantamaan. Se mitä joku kotiäiti maksaa päivähoidosta, ei ole lähellekään sitä mitä kustannus on kunnalle / kaupungille. Kotihoito tulee kunnalle / kaupungille paljon halvemmaksi, tämä on fakta.
Useimmilla lapsilla on työssäkäyvä isä. Mitäs isän maksamilla veroilla mahdetaan tehdä?
Moni kotiäiti on akateemisesti koulutettu ja ollut työelämässä 15 vuotta ennen lapsen hankintaa. Kuka ne hänen veroeurot vei?
Ongelmahan ei näille veroista jankkaajille ole veroeurot, vaan se, että äiti eli tarinan nainen pääsee liian helpolla. Monen suomalaisen mielestä äitiyden pitää olla rankkaa kärsimystä ja naisen kuuluu hoitaa kaikki lapsiin ja kotiin liittyvät askareet ilman apua. Äidin kuuluu myös palautua nopeasti ja mennä töihin, sillä naisen ei kuulu elää miehen siivellä. Samaan aikaan pitää miettiä "lapsen parasta" ja olla mahdollisimman pitkään kotona, tai muuten on huono äiti. Tämä on yleinen asenne naisia kohtaan ja valitettavasti kuuluu suomalaiseen kulttuuriin. Kuten tältä naisvaltaiselta palstalta huomaa, niin moni nainen ylläpitää näitä asenteita ja on täällä kovaan ääneen tuomitsemassa AP:n kaltaiset äidit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, lapselle paras paikka on kotona. Kysyppä lapseltasi haluaako olla mielummin päikyssä vai kotona. Sanoisin että ne lapset jotka viihtyvät ja haluavat ennemmin päiväkotiin kuin kotiin, ovat aika harvassa. Näillä lapsilla on yleensä ongelmia kotioloissa.
Lapsesi on niin iso, että ei tarvitse enää sinulta hoitoa. Voitte yhdessä tehdä ruokaa, leipoa, pelailla, siivota, piirtää, maalata ja ulkoilla kun vauva nukkuu. Voisi myös olla kiva että lapsi saisi ikäistään seuraa esimerkiksi aloittamalla jonkin kivan harrastuksen tai kerhotoiminnan. Se riittää aivan mainiosti sosiaalistamaan 5 vuotiasta.
T.Vakaope
Missähän vaiheessa se väsynyt äiti nukkuu jos sanotaan aina, että nuku kun vauvakin nukkuu, mutta sitten pitäisikin seurustella toisen lapsen kanssa? Itsellä vasta yksi tuore vauva ja ihmettelen miten ihmiset pärjää useamman pienen lapsen kanssa kotona kun vauva valvottaa yöt samaan aikaan.
Herran jestas, ei ne kaikki valvota. Eikä kannata opettaa että joka inahdukseen vastataan. Itsellä oli kahden vanhimman väliä 1 v 10 kk. Tein töitäkin kotona osapäiväisesti ja ihan itse hoidin lapsia. Kyllä on saamattomia uusavuttomia ihmisiä !
Minulla oli kahden vanhimman lapsen välillä tasan kaksi vuotta ikäeroa, ja kyllä, vastasin joka inahdukseen.
Oletkohan sinä itse jotenkin uusavuton, jos terveitä vauvoja, jotka eivät ole edes kaksosia, on joutunut huudattamaan, vai ovatko prioriteetit vinksallaan, jos pitää yrittää päteä kaikella muulla paitsi sillä tärkeimmällä eli oman vauvan hyvällä hoidolla.
Ja voi kertoa että erittäin menestyviä aikuisia heistä tuli, terveitäkin ovatMinua ei syyllistetä noin. On niitä lapsia ennen teitäkin syntynyt ja hoidettu.
Miksi sinä sitten syyllistät muita, jos sinua itseäsi ei saa syyllistää? Tuossa yllä on nimittäin epäempaattisen vanhemmuuden bullshit-bingo jo hyvin kasassa.
”Eikä kannata opettaa että joka inahdukseen vastataan.”
”Erittäin menestyviä aikuisia heistä tuli...”
”On sitä ennenkin lapsia hoidettu...”
Sitä vaan että kuinka meistä vähän vanhemmista ihmisistä kasvoi ihan normaaleja ilman päiväkotien virikkeitä. Ja äidit pysyi selväjärkisinä vaikka hoitivat ne muksunsa kotona kun pystyivät. Mä jaksan ihan oikeasti ihmetellä että hankitaan lapsia ja ne viedään päiväkotiin jos äiti tai isä on kotona. Tekosyy että kavereiden takia, uskon että niitä kavereita löytyy muualtakin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tunnutaan ajattelevan, että lapsenhoito on työtä, josta pitää ottaa lomaa (itselle). Ei se ole, sehän on ihan vaan itse valittua elämää.
"Tässä tunnutaan ajattelevan, että [mikä tahansa yhteiskunnallisesti hyödyllinen työ] on työtä, josta pitää ottaa lomaa (itselle). Ei se ole, sehän on ihan vaan itse valittua elämää. Suomessa kenenkään ei ole pakko [käydä töissä] jos ei ole siihen oikeasti valmis. Nykyään yhä useampi suomalainenkin valitsee [olla käymättä töissä].
Kun minä ryhdyin [töihin], niin ymmärsin että se tarkoittaa tekemistä ja vastuuta 24/7, ilman palkkaa tai lomia. Jos siihen ei ole valmis, niin kannattaa olla tekemättä [työtä]. Yhteiskunta olisi parempi paikka, jos kaikki jotka eivät oikeasti halua [tehdä töitä] ilman lomia, [jäisivät kotiin makaamaan]."
Oliko sata vuotta sitten niin, että miehet työskentelivät ja naiset "elivät itse valittua elämää" lapsikatraan kanssa? Kyllähän silloinkin pystyi näitä valintoja tekemään, moni nainen jätti avioitumattakin siitä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä vaan että kuinka meistä vähän vanhemmista ihmisistä kasvoi ihan normaaleja ilman päiväkotien virikkeitä. Ja äidit pysyi selväjärkisinä vaikka hoitivat ne muksunsa kotona kun pystyivät. Mä jaksan ihan oikeasti ihmetellä että hankitaan lapsia ja ne viedään päiväkotiin jos äiti tai isä on kotona. Tekosyy että kavereiden takia, uskon että niitä kavereita löytyy muualtakin.
En tiedä, mitä tarkoitat ”teillä vähän vanhemmilla”, mutta 1960-luvulle saakka valtaosa äideistä oli pientilojen emäntiä, joilla oli karja hoidettavanaan, ja 1960-luvulta saakka valtaosa äideistä kävi kodin ulkopuolisessa työssä. Lapset käytännössä kasvoivat keskenään.
Nykyään on moni asia paremmin, ja nykyään myös tiedetään, että 3-vuotiaasta alkaen lapsiryhmästä on hyötyä lapsen kehitykselle ja myöhemmälle koulumenestykselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tunnutaan ajattelevan, että lapsenhoito on työtä, josta pitää ottaa lomaa (itselle). Ei se ole, sehän on ihan vaan itse valittua elämää.
"Tässä tunnutaan ajattelevan, että [mikä tahansa yhteiskunnallisesti hyödyllinen työ] on työtä, josta pitää ottaa lomaa (itselle). Ei se ole, sehän on ihan vaan itse valittua elämää. Suomessa kenenkään ei ole pakko [käydä töissä] jos ei ole siihen oikeasti valmis. Nykyään yhä useampi suomalainenkin valitsee [olla käymättä töissä].
Kun minä ryhdyin [töihin], niin ymmärsin että se tarkoittaa tekemistä ja vastuuta 24/7, ilman palkkaa tai lomia. Jos siihen ei ole valmis, niin kannattaa olla tekemättä [työtä]. Yhteiskunta olisi parempi paikka, jos kaikki jotka eivät oikeasti halua [tehdä töitä] ilman lomia, [jäisivät kotiin makaamaan]."
Oliko sata vuotta sitten niin, että miehet työskentelivät ja naiset "elivät itse valittua elämää" lapsikatraan kanssa? Kyllähän silloinkin pystyi näitä valintoja tekemään, moni nainen jätti avioitumattakin siitä syystä.
100 vuotta sitten ei ollut nykyistä kotiäitiyden käsitettä. Naiset teki aamusta iltaan töitä ja lapsia vahti kuka ehti. Aina ei ehtinyt ja tapaturmat olivat yleisiä.
Jos nainen oli rikas eikä tarvinnut raataa, hänellä oli lastenhoitajat hoitamassa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.Vakaope
No jos sun lapset ei huutaneet niin hyvä sulle. Millä kompetenssilla sä sit rupeet neuvomaan niitä joilla lapset huutavat? Silloin kun sä oot saanut muksusi niin aika on ollut erilainen. Eikä alle 2 v. tarvitse sosiaalistamista kuten 5 v. Nyt vähän jotain ymmärrystä peliin. Hyvä jos sun lapsista on tullut hyviä aikuisia, vaikka äitinsä onkin tuomitseva, itseään ylentävä, kapeakatseinen ja yksinkertainen.
Pidä esikoinen rauhassa hoidossa. Se on sinun ja monen muun valinta. Hänelle tekee hyvää harjoitella ryhmässä oloa ja sos suhteita ja sinun on hyvä saada rauha hoitaa kuopusta. Älä välitä mitä joku toinen sanoo, tee kuten itsestä oikealta ja hyvältä tuntuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.Vakaope
Itse koet olevasi oikeutettu haukkumaan muita saamattomiksi ja uusavuttomiksi, ja sitten itketään syyllistämisestä kun vähän näpäytetään takaisin. Kuulostatpa mukavalta ihmiseltä.
Esikoinen täytti juuri 3 ja nyt olisi toinen haaveissa. Kunhan sen aika koittaa, aion kyllä todellakin viedä esikoisen edelleen päiväkotiin. En välttämättä joka päivä eikä tietenkään mitään 8 tunnin päiväkotipäiviä, mutta hänelle olisi todellakin rangaistus, jos hän vauvan myötä joutuisi jäämään päiväkodista pois. Hän on todella sosiaalinen lapsi ja rakastaa leikkiä muiden lasten kanssa. Vaikka äitinä leikkisin hänen kanssaan miten paljon tahansa, minä en voi muuttua hänelle toiseksi lapseksi. Ei minulla ole mahdollisuutta järjestää hänelle samanikäisiä leikkikavereita päivittäin, varsinkin kun ne muut samanikäiset ovat siellä päiväkodissa. Meidän lapsella on kaksi rakastavaa vanhempaa, jotka pelaavat ja leikkivät hänen kanssaan, lukevat hänelle jne., mutta ei se korvaa muiden lasten seuraa. Hän menee joka aamu oikein innoissaan päiväkotiin, ja esimerkiksi jos päiväkoti on viikon kiinni, hän kyllä alkaa kysellä, milloin sinne taas pääsee.
Se, että lapsen paikka on kotona äidin kanssa kahdestaan tai vauvan kanssa, on aika uusi ajatus. Ennen on eletty kyläyhteisöissä ja isoissa perheissä, ja lapset ovat todellakin kasvaneet muiden lasten kanssa. Harvoin äideillä on edes ollut kauheasti aikaa lapsilleen, vaan usein joku vanhempi nainen on katsonut kylän kaikkien lasten perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.Vakaope
Ihan ilman syyllistämistä: vaikutat todella huonolta ja epäempaattiselta äidiltä. Melkoisen narsistiset piirteet omaava.
Minua jaksaa aina ihmetyttää, miksi tämä aihe kuumentaa niin tunteita? Lähtökohtaisesti sillä lapsella on ihan hyvä olla niin kotona kuin päiväkodissakin, mitä se muita kiinnostaa, kumman perhe valitsee?
Sitä tosin en ymmärrä alkuunkaan, miten joku voi kannattaa sitä, että esikoisen rutiinit laitetaan heittämään häränpyllyä äidin raskauden takia? Mitä se lapsi siitä hyötyy, jos vaikka ennen kouluikää pitää kolmesti totutella päiväkotiarkeen, kun aina pikkusisaruksen myötä jää kotiin ja sitten 9kk myöhemmin takaisin päiväkotiin, kun äiti palaa töihin?
Olen varhaiskasvatuksen maisteri ja työskentelen kouluttajana yms. Pidän erittäin outona ajatusta että isomman lapsen tulisi jäädä kotiin päiväkodista kun perheeseen tulee vauva. Varhaiskasvatuksen tulee olla paljon enemmän kuin vain pienten lasten säilytystä. Olen valtavan iloinen ja ylpeä useimmista työni kautta näkemistä päiväkodeista ja niiden työntekijöistä. Miksi ihmeessä viisivuotiaan (!) tulisi jäädä pois varhaiskasvatuksen piiristä kun äitikin on kotona. Se ei voi olla kenenkään edun mukaista. Päiviä voi toki lyhentää tai kuunnella lapsen toiveita (esim. vienti vasta aamupalan jälkeen tms.). Mutta anna lapsen olla hänen omassa tutussa lapsiryhmässään ja keskity kotona vauvan hoitoon!
Vierailija kirjoitti:
Kun te vähän vanhemmat ihmiset ootte järjestäen ihan helvetin pihalla siitä miten paljon asiat on muuttuneet. Ei enää oo hiekkalaatikot täynnä kotihoidossa olevia lapsia, ei naapureita jotka vuorotellen hoitavat toistensa lapsia, ei kotipalvelua helposti saatavilla, ei isovanhempia apuna, ei iltapäiväkerhoja, ei puistotätejä. Teidän sukupolvi on se, joka on romuttanut tästä maasta kaiken yhteisöllisyyden ja ajanut äidit olemaan täysin yksin syyllistäen ja arvostellen. Ja nyt kun nähdään teidän aiheuttaman muutoksen seuraukset, niin sysätään siitäkin vastuu nykyäideille.
Olen kyllä pöyristynyt näistä vastauksista joita täälä viljellään. Vielä enemmän siitä, että täälä seassa on oikeasti päiväkodissa työskenteleviä varhaiskasvatuksen henkilökuntaa, jotka samalla tavalla syyllistää päiväkotiin lapsiaan tuovia vanhempia?
Itse toiminu useamman vuoden varhaiskasvatuksen opettajana, vielä pienten puolella ja voin kertoa että vuosien aikana suurin osa päiväkodissa olevista lapsista on näyttänyt viihtyvän oikeinkin hyvin varhaiskasvatuspäivät, ja myös hymyssäsuin menneet vanhempiaan vastaan kun kotiin haettu. Se, että kotona vauvan kanssa oleva äiti tuo lapsen päiväkotiin ei ole mikään rikos ja se on meidän kaikkien oikeus. Toki jos mahdollista kotona ollessa on niin lapsen hoitopäivät voi pitää lyhyempinä ja ripotella arkeenkin vapaapäiviä.
Ja te jotka koette jotain suurta ylemmyyden tunnetta siitä että olette kasvattaneet kaikki 15 lastanne kotona, niin hyvä. Mutta se ei tee teistä yhtään sen parempia vanhempia kuin heistä jotka tunnistaa oman perheensä tarpeet ja haasteet ja tarvivat lapselle varhaiskasvatuksen tarjoamaa palvelua. Ja ihan vain tiedoksenne varhaiskasvatus palveluna on kuitenkin yhteiskunnalle/kaupungille paljon edullisempaa järjestää kuin vaikka lastensuojelu/perhetyönpalvelut. Jos ja kun perhe saa lapsen varhaiskasvatuksen avulla tarvitsemansa tuen kasvatustyöhönsä.
Ja teille varhaiskasvatuksen työntekijöille, jotka syyllistätte vanhempia lapsien tuomisesta päiväkotiin; vaihtakaa alaa. Ilman lapsia teillä ei olisi töitä mitä tehdä. Ja ihan itse oman työporukkanne kans luotte sen ilmapiirin sinne päiväkodin arkeen.
Ja sinä vanhempi, joka viet lastasi päiväkotiin vaikka olisitkin vauvan kanssa kotona, niin tee niin. Itse tunnet oman lapsesi parhaiten ja oman elämäntilanteesi.
Ja muille, se mikä toimii teidän perheessä, ei toimi kaikkien perheessä. Ja jos tätä keskustelua lukee niin tuntuu aika monella kotiäidillä olevan puutteita empatiataidoissa ja vuorovaikutustaidoissa, toivottavasti ei periydy. ;)
Jokainen perhe (ei siis yksin äiti) tekee omat valintansa. Jos yhteiskunta on mahdollistanut sen, että kaikki lapset voidaan viedä hoitoon vaikka toinen tai molemmat vanhemmista ovat kotona, se heille suotakoon.
Kolmen lapsen äitinä (ikäeroilla 2 v) en olisi jaksanut aamuisin raahautua viemään esikoista (ja sittemmin keskimmäistä) päiväkotiin vauvan kanssa. Helpommalla pääsin, kun olin kaikkien kanssa kotona. Lapsille kehkeytyi lämmin suhde keskenään ja myöhemmin leikkivät paljon yhdessä. Omalla pihalla leikkivät muuten ja leikkipuistoon mentiin kun haluttiin nähdä kavereita. Eli päiväkoti jäi pitkälti kokematta kahden vanhimman lapsen osalta. Nuorin meni päiväkotiin 2,5-vuotiaana ja olikin sitten yhtenään kipeänä :( Eli tuovat sitten kaikki pöpöt tulleessaan sieltä päiväkodista.