Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esikoinen päiväkodissa ja itse äitiyslomalla. Miksi ongelma?

Vierailija
05.09.2021 |

Tämä tyli kyllä ihan puskista. Esikoisemme on kohta 5 vuotta täyttävä aktiivinen ja sosiaalinen lapsi. Hän meni päiväkotiin kaksivuotiaana kun palasin töihin, on viihtynyt siellä nyt melkein 3 vuotta erinomaisesti, saanut kavereita, aktiviteetteja, oppinut ja kehittynyt hurjasti. Nyt olen raskaana ja en todellakaan osannut odottaa niitä tuomitsevia katseita ja kommentteja mitä saan kun lyllerrän 9kk mahani kanssa viemään lasta päiväkotiin. Tämä kritiikki tulee hoitajilta, omalta äidiltäni ja joiltakin kavereilta.

Onko oikeasti niin, että ihmisten mielestä olen huono äiti kun annan lapsen olla päiväkodissa? Päiväkodissa lapsi saa leikkiä, olla kavereiden kanssa jne mutta lapsen paikka on kotona, vaikka se sitten olisi 9kk raskaana olevan väsyneen liitoskipuisen äidin kanssa, jonka liikkumistahti on kilppariakin hitaampi? Ja sitten kun vauva syntyy niin silloinkin on parempi että tuo vilkas ja innokas lapsi ei pääse esim puistoon, ulos jne, muuta kun silloin kun vauvan aikataulut antaa myötä? Että väsynyt ja luultavasti pahasti univsajeisen äidin ja vastasyntyneen kanssa on parempi olla kun hänelle suunnitellussa ympäristössä päiväkodissa? Tuli NIIN yllätyksenä että joku voi olla tätä mieltä.

Kommentit (594)

Vierailija
201/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, lapselle paras paikka on kotona. Kysyppä lapseltasi haluaako olla mielummin päikyssä vai kotona. Sanoisin että ne lapset jotka viihtyvät ja haluavat ennemmin päiväkotiin kuin kotiin, ovat aika harvassa. Näillä lapsilla on yleensä ongelmia kotioloissa.

Lapsesi on niin iso, että ei tarvitse enää sinulta hoitoa. Voitte yhdessä tehdä ruokaa, leipoa, pelailla, siivota, piirtää, maalata ja ulkoilla kun vauva nukkuu. Voisi myös olla kiva että lapsi saisi ikäistään seuraa esimerkiksi aloittamalla jonkin kivan harrastuksen tai kerhotoiminnan. Se riittää aivan mainiosti sosiaalistamaan 5 vuotiasta.

T.Vakaope

Missähän vaiheessa se väsynyt äiti nukkuu jos sanotaan aina, että nuku kun vauvakin nukkuu, mutta sitten pitäisikin seurustella toisen lapsen kanssa? Itsellä vasta yksi tuore vauva ja ihmettelen miten ihmiset pärjää useamman pienen lapsen kanssa kotona kun vauva valvottaa yöt samaan aikaan.

Eipä se äiti välttämättä juuri nuku. En minä ainakaan, kun oli vauva ja 3v kotihoidossa. Joskus laitoin 3-vuotiaalle ryhmä haun tai muutaman ja torkuin siinä sohvalla vieressä, kun en vaan jaksanut. Mies ei ollut juurikaan kotona, hänellä oli paljon työmatkoja. Jälkeenpäin ajatellen olisi varmaan ollut kaikille parempi jos esikoinen olisi ollut päiväkodissa osa-aikaisesti, en todellakaan ollut mikään hyvä äiti silloin ja oma terveyskin kärsi, mutta en jaksanut tai tajunnut edes vaatia mitään apua siinä pohjattomassa uupumuksessa. Koska hyvä äitihän hoitaa lapset kotona vaikka pää kainalossa, niin ajattelin. Nyt jälkeenpäin sitä osaa ajatella asioita vähän vähemmän tunteella ja enemmän järjellä, järki sanoo että äidin jaksaminen on aika olennainen juttu lasten hyvinvoinnille.

Vierailija
202/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP,

ehdottomasti viet/pidät lapsen päyvikodissa, teet juuri niin kuin teille perheessänne se parhaiten sopii. Mahtavaa että ajattelet lapsesi ja itsesi hyvinvointia

Mitä tää on että joka asiassa nainen on toiselle naiselle susi...välillä hävettää olla kanssa nainen.

Meillä 5v päikyssä n. 3 päivänä viikossa ja itse olen 10kk kanssa kotona. Meille tämä on erittäin hyvä ratkaisu, me ollaan kaikki onnellisia ja voidään hyvin näin ja lasta kuunnellaan jos tahtookin jonain päivänä jäädä kotiin kun vielä pystyy.

Meillä on omat syymme asiaan, eikä se todellakaan kuule kenellekään muulle, enkä aio syyllistyä siitä että on joku perjantai päivä jolloin yhdessä mieheni kanssa ollaan ( jolloin pääasiassa asioiden hoitoa vauva mukana, ja kyllä mieheni on yrittäjä ja hitokseen maksaa veroja...ja plussana saanut muutaman työntekijän kun työllistettyä)!

Ja ennen lapsia olen itse ollut työelämässä 15 vuotta ja kun aika on sopiva takaisin töihin menen.

Kaikkien lähtökohdat ei todellakaan ole samat sille päiväkotiin viemiselle, jos joku hienosti siellä kotona lasten kanssa "pärjääkin", niin se ei todellakaan ole niin ja sitä varten että joku toinen voi sanoa ja päteä "miksi lapsia teette kun itse ette jaksa/voi/kykene/osaa lapsia hoitaa", ihan pikkiriikkinen huomio, se ei todellakaan kaikissa perheissä ole syynä.

Hienoa, aivan mahtavaa että on äitejä ja nykyään isejä jotka pystyy ja haluaa olla kotona ja hoitaa lapsensa.

Mutta me joilla on omat syymme sille että pidämme lapsen päiväkodissa niin sallitaan se meille.

Joillekin se voi todellakin olla suuri asia omassa ja perheen hyvinvoinnissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pidettiin 3 vuotias isoveli osa-aikaisena päiväkodissa, lyhyempää päivää, kun vauva syntyi.

Poika tykkäs. Äiti tykkäs. Vauva tykkäs. Isi tykkäs.

Ollaan kyllä huonoja vanhempia ja alinta valkoroskaa. Kouluampujia noista varmaan tulee.

Vierailija
204/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ällöttävää ja ahdistavaa tuo että leikki-ikäisen järjestösäilömistä kutsutaan "varhaiskasvatukseksi" ja väitetään, että on niin hienoa ja järkevää kun lapsi on laitoksessa aivopestävänä päivät pitkät.

Henkilökunta on mukamas niin korkeasti koulutettua (olen nähnyt erään "korkeakoulutetun" toimintaa arkipäivässä läheltä monta vuotta).

Kaikenlaisia tekosyitä sitten keksitään miksei mukamas lapsi voi olla kotona vaikka toinen vanhempi on siellä 24/7.

Älkää enää jaksako.

Lapsen paras on saada olla kotona niin pitkään kuin suinkin, lapsuus on muutenkin niin lyhyt aika.

"Olen nähnyt erään säilytyslaitoksen joten päiväkodit ovat stanasta" Miksi olet pitänyt lastasi huonossa päiväkodissa? Ja eikö samalla logiikalla kotihoidon edut kumoudu, jos joku äiti/isä hoitaa sen homman huonosti?

Vierailija
205/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija4444444444 kirjoitti:

AP,

ehdottomasti viet/pidät lapsen päyvikodissa, teet juuri niin kuin teille perheessänne se parhaiten sopii. Mahtavaa että ajattelet lapsesi ja itsesi hyvinvointia

Mitä tää on että joka asiassa nainen on toiselle naiselle susi...välillä hävettää olla kanssa nainen.

Meillä 5v päikyssä n. 3 päivänä viikossa ja itse olen 10kk kanssa kotona. Meille tämä on erittäin hyvä ratkaisu, me ollaan kaikki onnellisia ja voidään hyvin näin ja lasta kuunnellaan jos tahtookin jonain päivänä jäädä kotiin kun vielä pystyy.

Meillä on omat syymme asiaan, eikä se todellakaan kuule kenellekään muulle, enkä aio syyllistyä siitä että on joku perjantai päivä jolloin yhdessä mieheni kanssa ollaan ( jolloin pääasiassa asioiden hoitoa vauva mukana, ja kyllä mieheni on yrittäjä ja hitokseen maksaa veroja...ja plussana saanut muutaman työntekijän kun työllistettyä)!

Ja ennen lapsia olen itse ollut työelämässä 15 vuotta ja kun aika on sopiva takaisin töihin menen.

Kaikkien lähtökohdat ei todellakaan ole samat sille päiväkotiin viemiselle, jos joku hienosti siellä kotona lasten kanssa "pärjääkin", niin se ei todellakaan ole niin ja sitä varten että joku toinen voi sanoa ja päteä "miksi lapsia teette kun itse ette jaksa/voi/kykene/osaa lapsia hoitaa", ihan pikkiriikkinen huomio, se ei todellakaan kaikissa perheissä ole syynä.

Hienoa, aivan mahtavaa että on äitejä ja nykyään isejä jotka pystyy ja haluaa olla kotona ja hoitaa lapsensa.

Mutta me joilla on omat syymme sille että pidämme lapsen päiväkodissa niin sallitaan se meille.

Joillekin se voi todellakin olla suuri asia omassa ja perheen hyvinvoinnissa.

Ja se vielä että, jokainen joka ei tiedä mitä tiheän imun kausi tarkoittaa niin tutustukoon tämän päivän imetyssuosituksiin, imetys.fi.

Ennemmin olisin huolissään tahattomasti työttömistä, "en lähde pikkupalkalla", "en lähde töihin kun en ole saanut koulutukseni mukaista työtä", ja sitten niitä yrittäjiä mollataan vaikka nekin maksaa sunkin päivärahat, toimeentulotuen yms yms...

Vierailija
206/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain siis vastauksen kysymykseeni, on olemassa tällaisia ihmisiä. Todella erikoista. Esikoiseni on päiväkodissa nyt 4 päivää viikossa 9-14. Rakastaa olla siellä, ei haluaisi millään lähteä kun on leikit kavereiden kanssa kesken. Hänellä on ehdottomasti parempi olla siellä, kun kotona kanssani kun voin huonosti. Kyllä lapsi aistii, että äitiä sattuu liikkuminen ja maha on tiellä, jolloin hän alkaa vaistomaisesti varoa ja olla rauhallisemmin. Tämä se vasta rankkaa onkin, kun näkee aktiivisen ja innokkaan lapsensa ottavan huomioon äidin kivut ja yrittää parhaansa mukaan auttaa😭 Mieluummin haluan että hän saa vapaasti leikkiä ja olla oma itsensä päiväkodissa ihanien hoitajien ja kavereidensa kanssa ja plussana saan itse levätä. Iltapäivisin ja iltaisin hän saa kyllä tarpeeksi huomiota molemmilta vanhemmiltaan.

Ja kyllä, olen kysynyt lapseltani haluaako hän olla kotona vai päiväkodissa ja vastaus on aina päiväkodissa.

Mahtava myös huomata tätä kommenteista huokuvaa empatiaa ja toisten äitien tukemista ja tsemppaamista (sarkasmia...). Lapseni on ehkä mielestänne kaltoinkohdeltu laitoksessa, mutta hän sentään oppii sekä siellä että kotona puhumaan toisille kauniisti, olemaan empaattinen ja ymmärtämään erilaisuutta.

Ap

Ap olisi voinut olla hyvä ja sanoa, että lapsi on 4 päivää viikossa 5 tuntia kerrallaan. Aika olennainen tieto, verrattuna vaikka että olisi 5 päivänä viikossa klo 7-17. Toivottavasti ap ymmärrät itsekin eron. Ja voin sanoa, että saat AP olla todella kiitollinen, että lapsellasi on päiväkoti jossa hän viihtyy, on turvallista, on kivoja leikkejä, on kavereita, mainitsemiasi ihania hoitajia. Nuo kun eivät todellakaan ole mitään itsestäänselvyyksiä ja sanon tämän aika hiljttain neuvola/varhaiskasvatuksen psykologinvirkaa tehneenä. On PALJON päiväkoteja, jotka ovat lapsille todella kaoottisia ja kuormittavia paikkoja. Liikaa lapsia, liikaa meteliä, huutoa, väkivaltaa toisten lasten toimesta, kiusaamista, liikaa erityislapsia (niin nepsy kuin tunne/käytöshäiriöiset), liian vähän ohjaajia, epäpäteviä työntekijöitä, jatkuvasti vaihtuvia aikuisia jne.  

Vierailija
207/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

5v ei kuulu kotiin. Omani menee kouluun ja on 4v.

Ja oli mahtava paivakoti, jota muistelee haikeudella. Oli huippupaikka, ei laitos, jonne lapsi hihkui.

Ja vaikka vein ja tein lapseni kanssa elaintarhoja, huvipuistoja, askarteluita, picknikkeja luontoon. Silti kyseli milloin paasee paivakotiin.

Jos mietitte introvertti suomalaisia ja extrovertti ulkiksia, ymmarratte mita se varhaislapsuuden sosiaalinen elama tekee lapsen hyvinvoinnille.

On vaarin pitaa lasta kotona 6v ja estaa nauttimasta leikeista paivakodissa.

Vierailija
208/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodit ovat avoinna noin 10-12 tuntia, mutta se ei ole lapsen päiväkotiaikaa, vaan huoltajien tarpeiden mukaan rakennettu päivä. Jos äiti on kotona, se ei ole syy olla tuomatta lasta esiopetukseen, mutta se on hyvä mahdollisuus tarjota myös kodissa vietettävää aikaa. Lapsen voi tuoda säännöllisesti aikaan, johon ryhmän opetus kohdistuu, hakea kotiin sen jälkeen. Aamupalan ja ulkoilun voi itse tarjota lapselleen. Esopetusikäinen lapsi osaa itse ilmaista väsymyksensä ja toiveensa olla välillä kotona. Kyllä välillä mietiskelee lasten tilanteita, esiopetus ja lisäksi hoito päivittäin on pitkä päivä lapselle ja lapsen kotona olemisen aika on lyhyt, opettajat ja hoitajat viettävät aikaa lapsen kanssa enemmän kuin omat vanhemmat. Lapsille on kaverit tärkeitä, mutta eivät he kaipaa/eivät jaksa leikkiä kavereiden kanssa koko päivää. Ei lapsen perustarpeita kysellä lapselta, vaan huoltajien pitää miettiä oman lapsensa lapsuutta. Oikea ratkaisu ei ole se, että tullaan kun herätään, lapsi jää paitsi vertaisryhmänsä toiminnoista. Huono omatunto ja muiden mielipiteiden kysely saattaa tuoda ristiriitaisuutta yhteistyöhön. Vanhemmat elävät päätöstensä ja niiden seurausten kanssa loppuelämän, meiltä lapsi lähtee kouluun.

Vierailija
209/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 v ja 4 v käyvät päiväkodissa kahtena päivänä viikossa ja itse olen vauvan kanssa kotona. Tää on ollut tosi hyvä järjestely meille, täällä kun ei päivisin ole leikkikavereita kun kaikki saman ikäiset ovat päiväkodissa ja kaikki kerhot on lakkautettu. Päikky on vielä tosi kiva ja pieni, joten lapset saavat olla suurimman osan ajasta yhdessä. Musta on ihanaa olla ne kolme päivää kotona kun voidaan leipoa, askarrella, piirrellä, tehdä palapelejä, käydä pyöräilemässä, pitää vanhimman kanssa elokuvahetkiä, lukea, tehdä metsäretkiä jne. Ja itse jaksan touhuta kun saan niinä päikkypäivinä tehtyä kotityöt ja otettua päiväunet. Suosittelen vähentämään tunteja, sillä sen vauvan kanssa ei ole niin raskasta kuitenkaan. Ja ne yhteiset hetket 5-vuotiaan kanssa ovat varmasti ihania eikä niitä kohta enää ole mahdollista saada.

Vierailija
210/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5-vuotias on jo niin iso että kaipaa kavereita ja päivisin niitä löytyy päiväkodista. Eikä siellä nyt täyttä päivää ole pakko olla.

Se on äitinä ihan sama mitä tekee kun arvostelua tulee aina.

Päiväkodissa työskentelevänä olen eri mieltä. Mikään ei ole meille niin hankalaa kuin kotivanhemman lapsi, joka ei ole hoidossa kaikkina päivinä ja tulee hoitoon satunnaisesti, vaikka miten etukäteen sovitusti. Hän jää jatkuvasti sivuun ryhmästä ja ne kaverisuhteetkin on hoitajien tukemia, koska on se tiivis joka päivä hoitoon tuleva porukka pitää yhtä, osa-aikaisesti hoidossa käyvä on aina ulkopuolinen. Tätä vanhemmat eivät halua kuulla, heidän mielestään juuri sitä omaa uniikkia lumihiutaletta  tulee kaikin tavoin tukea, vaikka hän on ryhmässä koko ajan se, joka tulee joskus käymään.

Teille tuntuu kaikki olevan aina hankalaa.

Se on teidän työtä hoitaa ne lapset, on ne siellä sitten osan päivästä, pari kertaa viikossa tai täysipäiväisesti.

Kumma kun ei mikään hoitoaika teille kelpaa.

Vierailija
211/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain siis vastauksen kysymykseeni, on olemassa tällaisia ihmisiä. Todella erikoista. Esikoiseni on päiväkodissa nyt 4 päivää viikossa 9-14. Rakastaa olla siellä, ei haluaisi millään lähteä kun on leikit kavereiden kanssa kesken. Hänellä on ehdottomasti parempi olla siellä, kun kotona kanssani kun voin huonosti. Kyllä lapsi aistii, että äitiä sattuu liikkuminen ja maha on tiellä, jolloin hän alkaa vaistomaisesti varoa ja olla rauhallisemmin. Tämä se vasta rankkaa onkin, kun näkee aktiivisen ja innokkaan lapsensa ottavan huomioon äidin kivut ja yrittää parhaansa mukaan auttaa😭 Mieluummin haluan että hän saa vapaasti leikkiä ja olla oma itsensä päiväkodissa ihanien hoitajien ja kavereidensa kanssa ja plussana saan itse levätä. Iltapäivisin ja iltaisin hän saa kyllä tarpeeksi huomiota molemmilta vanhemmiltaan.

Ja kyllä, olen kysynyt lapseltani haluaako hän olla kotona vai päiväkodissa ja vastaus on aina päiväkodissa.

Mahtava myös huomata tätä kommenteista huokuvaa empatiaa ja toisten äitien tukemista ja tsemppaamista (sarkasmia...). Lapseni on ehkä mielestänne kaltoinkohdeltu laitoksessa, mutta hän sentään oppii sekä siellä että kotona puhumaan toisille kauniisti, olemaan empaattinen ja ymmärtämään erilaisuutta.

Ap

Seli seli. Haet täällä vain hyväksyntää ratkaisullesi (sinun, ei lapsen). Elä päätöksesi kanssa äläkä yritä pestä omaatuntoasi puhtaaksi selittelemällä.

Vierailija
212/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sinä oikein vuosisadan äiti. Et osaa itse vastata lapsistasi koituvista kuluista ja viet lapsen muiden kustantamaan päiväkotiin.

Keiden muiden kustantamaan? Naiset tekee yhteiskunnalle uusia veronmaksajia ja saavat vain arvostelua, tekivät miten päin vain.

Minusta on kyllä yleisempää, että 5- vuotias on varhaiskasvatuksessa, kuin että ei ole. Voihan siellä olla vaikka osaviikkoisesti.

Yleisyys ei kerro järkevyydestä mitään. 5-vuotias on pieni lapsi, jonka äiti ajaa varhaiskasvatukseen pois jaloista. Tämän hetken valitettava trendi.

Vierailija
213/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sinä oikein vuosisadan äiti. Et osaa itse vastata lapsistasi koituvista kuluista ja viet lapsen muiden kustantamaan päiväkotiin.

Keiden muiden kustantamaan? Naiset tekee yhteiskunnalle uusia veronmaksajia ja saavat vain arvostelua, tekivät miten päin vain.

Minusta on kyllä yleisempää, että 5- vuotias on varhaiskasvatuksessa, kuin että ei ole. Voihan siellä olla vaikka osaviikkoisesti.

Yleisyys ei kerro järkevyydestä mitään. 5-vuotias on pieni lapsi, jonka äiti ajaa varhaiskasvatukseen pois jaloista. Tämän hetken valitettava trendi.

Ajattelin nain myos, kunnes huomasin kuinka tarkea paivakoti on lapselle

Vierailija
214/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trendi? Suomessa ei ole äidit kotona kuluttaneet sohvia kuin vasta viime aikoina. Äidit meni ennen töihin parin kuukauden päästä ja muualla Länsi-Euroopassa lapset aloittavat koulun kun suomalaisia lapsia hillotaan kotona.

Vierailija
215/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OP:lle pro tip: Vauva-palsta ei ole oikea paikka kysyä. Äänistä ja kommenteista huomaa, että tää on just missä ne tilannetta ajattelemattomasti tuomitsevat tätylit luuraa. Eikä tätä sivua kyllä kukaan selväjärkinen kykenisi lukemaankaan, sayonara~

Vierailija
216/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miusta ainakin ihan älyttömän hyvä ratkaisu,kun lapsi itsekin tykkää....ei tosiaan mitään ongelmaa..lapsi saa nähdä kavereita,oppii solmimaan kaverisuhteita,oppii sosiaalisia taitoja ja äitikin saa levätä...:)

Vierailija
217/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä AP on ymmärtää, että tämähän ei ole sinun ongelmasi vaan näiden kommentoijien. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi ja kovasti jaksamista.

Vierailija
218/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin lapsen voi viedä päiväkotiin. Ei pitäs olla mikään ongelma kenellekään.

Vierailija
219/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä AP on ymmärtää, että tämähän ei ole sinun ongelmasi vaan näiden kommentoijien. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi ja kovasti jaksamista.

Ap:n ongelma ei tunnu myöskään olevan lapsen hyvinvointi, vain omansa.

Vierailija
220/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tämä nähdään ongelmana, koska päivähoidon kustannuksista ei ylimmässäkään maksuluokassa laskuteta kuin pieni osa siitä, mitä yhden lapsen päivähoito veronmaksajille maksaa. Lisäksi kotona olevat harvoin maksavat kuin minimin. Kyse on siis siitä, että lapsi hoidetaan äidin puolesta muiden laskuun. Töissä käyvät maksavat yleensä ylintä maksuluokkaa + veroja, joilla loppu kustannetaan.

No kyllähän nyt suurella osalla kotona olevista äideistä on töissä käyvä puoliso. Me ainakin maksetaan päiväkodista maksimin mukaan, vaikka olenkin kotona. Yksinhuoltajat tietysti asia erikseen ja heille todellakin suotakoon mahdollisuus viedä isommat lapset hoitoon.

Varhaiskasvatuspaikka maksaa yhteiskunnalle n. 900e kuukaudessa. Paljonko maksat tuosta itse?

Lapsi maksaa tuon summan ja paljon enemmän takaisin veronmaksajana. Eli mitä jos nyt vaan annettaisi ihmisten tehdä meille Suomeen lisä veronmaksajia ja tehdä heidän elämästään mahdollisimman helppoa, ettei sitten tarvitse itkeä ikuista työputkea ja liian korkeaa eläkeikää kun ei varat riitä kattamaan eläkemaksuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi