Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esikoinen päiväkodissa ja itse äitiyslomalla. Miksi ongelma?

Vierailija
05.09.2021 |

Tämä tyli kyllä ihan puskista. Esikoisemme on kohta 5 vuotta täyttävä aktiivinen ja sosiaalinen lapsi. Hän meni päiväkotiin kaksivuotiaana kun palasin töihin, on viihtynyt siellä nyt melkein 3 vuotta erinomaisesti, saanut kavereita, aktiviteetteja, oppinut ja kehittynyt hurjasti. Nyt olen raskaana ja en todellakaan osannut odottaa niitä tuomitsevia katseita ja kommentteja mitä saan kun lyllerrän 9kk mahani kanssa viemään lasta päiväkotiin. Tämä kritiikki tulee hoitajilta, omalta äidiltäni ja joiltakin kavereilta.

Onko oikeasti niin, että ihmisten mielestä olen huono äiti kun annan lapsen olla päiväkodissa? Päiväkodissa lapsi saa leikkiä, olla kavereiden kanssa jne mutta lapsen paikka on kotona, vaikka se sitten olisi 9kk raskaana olevan väsyneen liitoskipuisen äidin kanssa, jonka liikkumistahti on kilppariakin hitaampi? Ja sitten kun vauva syntyy niin silloinkin on parempi että tuo vilkas ja innokas lapsi ei pääse esim puistoon, ulos jne, muuta kun silloin kun vauvan aikataulut antaa myötä? Että väsynyt ja luultavasti pahasti univsajeisen äidin ja vastasyntyneen kanssa on parempi olla kun hänelle suunnitellussa ympäristössä päiväkodissa? Tuli NIIN yllätyksenä että joku voi olla tätä mieltä.

Kommentit (594)

Vierailija
221/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä AP on ymmärtää, että tämähän ei ole sinun ongelmasi vaan näiden kommentoijien. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi ja kovasti jaksamista.

Ap:n ongelma ei tunnu myöskään olevan lapsen hyvinvointi, vain omansa.

Miten niin? Ap on ottanut tilanteessa huomioon sekä vanhemman lapsen aktiivisten ja sosiaalisten tekemisten tarpeen JA syntymättömän lapsensa hyvinvoinnin.

Vierailija
222/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lukenut nämä kauhistelut täältä vauvapalstalta jo siinä kohtaa kun olin raskaana. Mistään muualta en ole tällaista kuullut.

Meillä sama tilanne, että isompi lapsi täyttää kohta 5v ja vastasyntynyt vauva kotona. Luettuani näitä vauvapalstan kommentteja menin sitten meidän päiväkodin vaka-open juttusille vähän sillä ennakkoasenteella, että varmasti tuomitsee kun olisin tuomassa lasta päiväkotiin edelleen. Olin ihan huuli pyöreänä, kun ope meinasikin että ”Jaa sä meinasit vähentää tunteja? Joo, on täällä joku muukin pienemmillä tunneilla kun on äiti kotona vauvan kanssa. Voisi sitten varmaan 80% kokeilla, että jos haluatte olla vaikka yhden päivän viikosta vapaalla?”. Eli tosiaan meiltä ei ainakaan päiväkodista kannustettu lopettamaan hoitoa tai edes vähentämään tuon enempää tunteja. Ollaan kyllä pidetty vähemmän kuin 80%, mutta päiväkodin johtaja erikseen muistutti vielä että ensi vuonna alkaa sitten eskari, että silloin toivotaan kaikkien lasten olevan paikalla pääsääntöisesti ma-pe. Nythän tytöllä alkoi maksuton viskari. Tuskinpa tätä viskariakaan sillä ajatuksella ajettiin maksuttomaksi, että toivottaisiin ihmisten vähentävän lastensa viemistä päiväkotiin.

Juttelin myös etukäteen tästä hoitoasiasta useiden äitien kanssa, myös niiden joiden lapset ovat jo aikuisia. Kukaan ei sanonut että älä vie lasta hoitoon, eikä itse asiassa kellään tietämälläni edes ole ollut niin että esikoinen ei olisi käynyt edes pientä aikaa varhaiskasvatuksessa sillon kun perheessä on vauva. Tuttavapiirini on toki osin valikoitunutta, kaikkihan me eletään jonkinlaisessa kuplassa. Olisiko maalla sitten niin että katsotaan pahasti päiväkotiin viemistä? Joka tapauksessa, missään muualla en ole tällaisiin asenteisiin törmännyt kun vauvapalstalla. Itse ajattelen että en kyllä vie 5-vuotiasta hoitoon, vaan nimenomaan saamaan varhaiskasvatusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä AP on ymmärtää, että tämähän ei ole sinun ongelmasi vaan näiden kommentoijien. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi ja kovasti jaksamista.

Miten niin? Ap on ottanut tilanteessa huomioon sekä vanhemman lapsen aktiivisten ja sosiaalisten tekemisten tarpeen JA syntymättömän lapsensa hyvinvoinnin.

Eli lapselleen on parempi olla poissa kotoa? Mistä se kertoo?

Vierailija
224/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden ongelmat ei oo sun ongelmia, ap. Teet niin kuin hyvältä tuntuu, aina löytyy niitä ulisijoita, joiden mielestä heidän tapansa tehdä asioita on ainoa oikea. Jos lapsi viihtyy päivähoidossa, niin ilman muuta kannattaa se hänelle suoda. Päiväkodit ei ole mitään keskitysleirejä, missä lapset viettävät kauhusta kankeana koko päivän. Osa lapsista ihan oikeasti nauttii niistä päivistä. Toki täytyy muistaa, että se päiväkotipäivä on lapsen työpäivä, eli överipitkät hoitopäivät ovat tietenkin liian raskaita pienelle. Ap:n tilanteessa osapäivähoito vois olla oikein oiva ratkaisu.

Vierailija
225/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodeissa on liian suuret lapsiryhmät ja liian vähän henkilökuntaa. Henkilökunnalla on paljon sairauslomia. Päiväkodeissa on jatkuva pula sijaisista. Koska päteviä ja koulutettuja sijaisia ei ole saatavilla, niin päiväkotiin rekrytoidaan kaikki, jotka satutaan saamaan. Päiväkodeissa on liian vähän hoitajia. Ja osalta hoitajista puuttuu hoito- ja kasvatusalan koulutus kokonaan.

Päiväkoti on laitos ja siellä on jatkuvaa melua. Lapsiryhmissä on ilkeilyä, haukkumista, kiroilua, leikeistä ulos jättämistä, tönimistä, puremista, tuuppimista, lyömistä ja potkimista. Henkistä ja fyysistä väkivaltaa, jota on turha vähätellä laimealla termillä "kiusaaminen". Kyllä, päiväkodeissa on lasten välistä väkivaltaa ja liian moni lapsi joutuu väkivallan kohteeksi jo päivähoidossa!

Liian monessa päiväkodissa on rakennusvirheitä, vakavia sisäilmaongelmia ja jopa hometta. Lapsen terveys vaarantuu, kun lapsi joutuu olemaan epäterveellisessä rakennuksessa. Pahimmillaan viitenä päivänä viikossa ja jopa 8-10 tuntia päivässä.

Miksi isovanhempi puolustelee lapsen päiväkotihoitoa? Surullista. Jos äiti on vauvan kanssa kotona, niin miksi äiti ei hoida itse myös 4-vuotiasta lastaan? Kun vanhemmalla on mahdollisuus hoitaa omaa lasta, niin miksi hän ei käytä tätä mahdollisuutta? Isovanhempihan voisi alkaa puhua kotihoidon puolesta ja kannustaa äitiä hoitamaan molemmat lapsensa kotona!

Äitinä minusta on todella surullista, jos 4-vuotias lapsi on mieluummin päiväkodissa kuin äidin ja pienemmän sisaruksen kanssa kotona!

Kotihoidossa olevat lapset käyvät muun muassa seurakunnan perhekerhoissa, päiväkerhoissa ja musiikkileikkikerhoissa. Näitä kerhoja on jokaisessa seurakunnassa. Seurakunnan päiväkerho on tavoitteellista varhaiskasvatusta 2-3 tuntia ja 2-3 kertaa viikossa. Päiväkerhoryhmiä on 2-6-vuotiaille lapsille. Kunnat järjestävät avoimen varhaiskasvatuksen kerhoja kotihoidossa oleville lapsille. Monessa kunnassa on myös MLL:n perhekahviloita ja vastaavia kerhoja. Kotihoidossa olevaa lasta ei siis tarvitse kasvattaa kotona tynnyrissä, vaan perheille ja lapsille on monenlaista ja mielekästä toimintaa.

Vierailija kirjoitti:

Mun 4v lapsenlapsi on mieluummin päiväkodissa, kuin äidin ja vauvan kanssa kotona. Päiväkoti on uusi ja hieno, siellä on vaikka mitä tekemistä kavereitten kanssa ja ihanat hoitajat. Ihan ymmärrettävää, että vilkas ja sosiaalinen lapsi viihtyy siellä missä on muitakin lapsia. Päivähoidosta maksetaan, ei se ole ilmaista.

Ensinnäkin, 2-6v päiväkerhoryhmiä ei ole, sillä esiopetus on pakollista kaikille 6 vuotiaille. Toiseksi, olen tuollaisessa päiväkerhossa töissä ja meillä on siellä viimeksi ollut viisivuotias neljä vuotta sitten. Kyllä ne kaikki on nykyään päivkodissa edes osa-aikaisesti, jotta esikouluun siirtyminen käy helpommin. Tätä mekin suosittelemme.

Vierailija
226/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanteeseen vaikuttaa monet asiat

1. Millaista päiväkodissa on. Osa on lähinnä säilytyspaikkoja joissa hoitajilla riittää aikaa lähinnä siihen että koettaa pitää lapset hengissä ja ilman isoja kolhuja.

2. Millaista kotona on. Jos äiti ei jaksa tai halua olla lapsen kanssa niin hoito päiväkodissa on varmasti parempaa mitä lapsen oleminen kotona.

3. Arvot. Mitä haluat opettaa lapselle? Kotona äiti ja vauva voivat antaa isommalle lapselle läheisyyttä, rakkautta, opettaa empatiaa, kotitöitä, ympäristön havainnointia ym. Toki jos kokee että lauma 5vuotiaita kykenee opettamaan lapselle parempia asioita kuin äiti niin toki hoito on hyväksi.

Kaverit ovat lapselle tärkeitä. Mutta minusta henkilökohtaisesti perhe on paljon tärkeämpi. Itse olen hoitanut lapset kotona. Toki välillä on ollut vähemmän ulkoilua kun joku lapsista tai itse sairas. Joskus on televisiokin toiminut apuna lapsen vahtina. Mutta paljon vietettiin aikaa yhdessä tutkien maailmaa. Muistan vieläkin niin elävästi lasten ihmetyksen kun päästiin katsomaan ihan vierestä miten sudenkorento syö saalistaan. Niin pieni asia mutta lapsille niin iso. Onneksi naapurustossa riitti leikkikavereita eli välillä kyläiltiin päivisin ja välillä iltaisin että saivat leikkiseuraa. Mutta se pääasiallinen kasvatus tuli kuitenkin vanhemmilta eikä ikäisillään leikkikavereilta…

Sinullakin on kova tarve hakea hyväksyntää omalle ratkaisullesi, mutta sinä et tiedä millaisessa paikassa ap asuu. Onko lapselle mahdollista saada kotiin kavereita ja miten usein ym. Älä sotke toisten elämää sillä että sinä olet halunnut hoitaa asiat tietyllä tavalla ja se on sinun ympäristössä ja elämäntilanteessa toiminut. Ei näihin tilanteisiin ole mitään patenttiratkaisua. Suurin osa 5-vuotiaista on hoidossa. Se tarkoittaa sitä että kotona oleville 5-vuotiaille on vaikeampaa löytää leikkiseuraa.

Meillä ei ainakaan ole lähipiirissä, eikä suvussa pieniä lapsia. Pihat on olleet tyhjät koko seudulla jo pitkään, ja varsinkin nyt korona aikaan. Ei ole siis kavereita kenen kanssa 3v aikaa viettäisi, muuta kuin siellä päiväkodissa. Harrastuksiin pitäisi mennä aikuisen mukaan, en tiedä mihin laittaisin vauvan siksi aikaa.

Toki on jokunen kerho, jonne 3v voisi mennä kerran viikossa 2h, mutta ei se riitä vilkkaalle lapselle.

Meille siis ainakin puolipäivähoito ollut paras vaihtoehto.

Vierailija
227/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päikkyyn vaan, jos siltä tuntuu. Eihän sen lapsen tarvii siellä 7-17 olla.

On aivan eri asia, onko lapsi kiltti ja rauhallinen herranterttu, vai toiminnanohjaukseltaan rajoitteinen vilkas ja uhmainen villikko.

Jälkimmäisen tyyppisen esikoisen jätin aikanaan kotiin asenneilmapiirin vuoksi (silloin tuli mm. subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaukset) kun sisarus syntyi ja ei olisi kannattanut. Henkiset jäljet näkyy vieläkin, äidissä ja lapsessa.

Sen vuoksi sanon aina äideille, että ota kaikki apu vastaan, lepää kun voit, kuuntele itseäsi, ja jos tarvii, mene reippaasti sieltä, mistä aita on matalin. Kukaan ei tule sinulle kirkkainta kruunua antamaan, vaikka kuinka uhraudut.

Vierailija
228/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lukenut nämä kauhistelut täältä vauvapalstalta jo siinä kohtaa kun olin raskaana. Mistään muualta en ole tällaista kuullut.

Meillä sama tilanne, että isompi lapsi täyttää kohta 5v ja vastasyntynyt vauva kotona. Luettuani näitä vauvapalstan kommentteja menin sitten meidän päiväkodin vaka-open juttusille vähän sillä ennakkoasenteella, että varmasti tuomitsee kun olisin tuomassa lasta päiväkotiin edelleen. Olin ihan huuli pyöreänä, kun ope meinasikin että ”Jaa sä meinasit vähentää tunteja? Joo, on täällä joku muukin pienemmillä tunneilla kun on äiti kotona vauvan kanssa. Voisi sitten varmaan 80% kokeilla, että jos haluatte olla vaikka yhden päivän viikosta vapaalla?”. Eli tosiaan meiltä ei ainakaan päiväkodista kannustettu lopettamaan hoitoa tai edes vähentämään tuon enempää tunteja. Ollaan kyllä pidetty vähemmän kuin 80%, mutta päiväkodin johtaja erikseen muistutti vielä että ensi vuonna alkaa sitten eskari, että silloin toivotaan kaikkien lasten olevan paikalla pääsääntöisesti ma-pe. Nythän tytöllä alkoi maksuton viskari. Tuskinpa tätä viskariakaan sillä ajatuksella ajettiin maksuttomaksi, että toivottaisiin ihmisten vähentävän lastensa viemistä päiväkotiin.

Juttelin myös etukäteen tästä hoitoasiasta useiden äitien kanssa, myös niiden joiden lapset ovat jo aikuisia. Kukaan ei sanonut että älä vie lasta hoitoon, eikä itse asiassa kellään tietämälläni edes ole ollut niin että esikoinen ei olisi käynyt edes pientä aikaa varhaiskasvatuksessa sillon kun perheessä on vauva. Tuttavapiirini on toki osin valikoitunutta, kaikkihan me eletään jonkinlaisessa kuplassa. Olisiko maalla sitten niin että katsotaan pahasti päiväkotiin viemistä? Joka tapauksessa, missään muualla en ole tällaisiin asenteisiin törmännyt kun vauvapalstalla. Itse ajattelen että en kyllä vie 5-vuotiasta hoitoon, vaan nimenomaan saamaan varhaiskasvatusta.

Tuttavapiirisi on ”toki osittain valikoitunutta”. Mitä se tarkoittaa?

Vierailija
229/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen ihan käytännön esimerkki meidän kaupungista, usean perheen alle kouluikäiset lapset ovat päiväkodissa täyspäiväisesti, vaikka toinen vanhempi kotona. Tunnen siis näitä perheitä, lapset ovat ehkä olleet jo pitempään samassa päiväkodissa tai päiväkotipaikkaa on haettu kun lapsi on täyttänyt esim. 3 vuotta.

Yhdellä tuttavallani on kaksi lasta 5-vuotias ja 2-vuotias, äiti on palannut töihin n. 1/2 vuotta sitten, jolloin hakenut molemmille uudestaan pk-paikkaa. Päiväkotiryhmät niin täynnä, että menivät perhepäivähoitajalle. 2-vuotiaalle ihanteellinen, mutta siellä on nyt 5-vuotias kahden tai kolmen pienen lapsen kanssa perhepäivähoidossa. Lapsi on todella turhautunut perhepäivähoitoon, koska on todella sosiaalinen ja kaipaisi ikäistään seuraan. PPHn aika menee väkisinkin pienempien lapsia hoitamiseen ja sylittämiseen.

Erään kerran sattui kiusallinen tilanne, kun satuin juttusille yhtäaikaa kahden äidin kanssa(toisella äidillä kaksi alle kouluikäistä lasta päiväkodissa, kun hoitaa vauvaa kotona) toinen oli tämä edelleen mainitsemani äiti, jolla lapset perhepäivähoidossa ja itse töissä. Tämä kotiäiti hehkutti, että miten ihanaa arkea on nyt viettänyt vauvan kanssa ja saanut rauhassa suunnitella talon remppaa kun isommat lapset päiväkodissa saamassa ikäistään seuraa ja varhaiskasvatusta. Tämä töissä käyvä äiti oli hiljaa, mutta näin hänen sisäisen kiukkunsa ja harmituksen oman 5-vuotiaan puolesta, kun itse ollut pakko palata töihin taloudellisista syistä ja juuri näiden kotiäitien lasten takia, monet lapset joutuvat vaan menemään sinne hoitopaikkaan mihin suinkin vaan mahtuu.

Tämä on minun mielestäni se ongelma, ei se että lapset siellä hoidossa olisi. Mutta tuntuu että se ainakin täällä vaikeuttaa monien työssäkäyvien perheiden elämää. Vaikka eihän se tietenkään siihen saisi vaikuttaa, mutta siitä huolimatta vaikeuttaa.

Tämä ongelma ei ole kotiäitien ratkaistavissa. Se, ettei lapsia veisi hoitoon ei avaa automaattisesti enemmän paikkoja työssäkäyville. Jos "virikelapset" jätetään pois, moni kunta näkee sen tarpeen pienentymisenä ja vähentävät työntekijöitä ja paikkoja. Ainoa mahdollisuus korjata tämä asia on kuntapolitiikan tai lainsäädännön kautta.

Vierailija
230/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aivan eri asia, onko lapsi kiltti ja rauhallinen herranterttu, vai toiminnanohjaukseltaan rajoitteinen vilkas ja uhmainen villikko.

Jälkimmäisen tyyppisen esikoisen jätin aikanaan kotiin asenneilmapiirin vuoksi (silloin tuli mm. subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaukset) kun sisarus syntyi ja ei olisi kannattanut. Henkiset jäljet näkyy vieläkin, äidissä ja lapsessa.

Sen vuoksi sanon aina äideille, että ota kaikki apu vastaan, lepää kun voit, kuuntele itseäsi, ja jos tarvii, mene reippaasti sieltä, mistä aita on matalin. Kukaan ei tule sinulle kirkkainta kruunua antamaan, vaikka kuinka uhraudut.

Tuo viimeinen lause kertookin kaiken. Kun ei kerta kotona olijat saa kiitosta, kruunua ja kukkasia, niin kokevat että päikkyyn vievät äidit ovat huonoja koska eivät jaksa kärsiä ja urhata omaa mielenterveyttään samalla tavalla. Eli mentaliteettina kun minä tein näin niin muidenkin pitää koska epistä! Ei tämä äitiys mikään kilpailu ole, kukin tehköön niin kun itse parhaaksi näkee.

Vierailija
231/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ala-arvoista sanoa, että äidit kuluttavat Suomessa kotona sohvia. Kotiäitiys on arvovalinta ja erittäin arvokasta työtä. Suomessa hoitovapaa ja Kelan kotihoidontuki on saatu voimaan 1980-luvulla. Kotihoidontukijärjestelmää tulee edelleen kehittää. Lasten kotihoidon tulee olla perheille todellinen vaihtoehto.

1960- ja 1970-luvulla vauvoja on viety päivähoitoon jopa 2-3 kuukauden ikäisenä. Äidit eivät ole juurikaan imettäneet vauvojaan. Onneksi ajat ovat muuttuneet paremmaksi lapsivihamielisestä ajasta. Nykyään kukaan vanhempi ei veisi 2-3 kuukauden ikäistä vauvaansa päivähoitoon. Lapsentahtinen imetys on tärkeää perheille. Vauvan hoito on vanhemman tehtävä. Pienen lapsen perusturvallisuus kärsii, jos lapsi on erossa äidistä ja isästä.

Euroopassa lapset ovat kotihoidossa ja äidit ovat kotona enemmän kuin Suomessa. Alle kouluikäiset lapset käyvät leikkikerhossa. Koululaiset tulevat kesken koulupäivän kotiin lounaalle. Äidit ovat joko päätoimisesti kotona tai tekevät osa-aikatyötä voidakseen hoitaa lapsia ja kotia.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sinä oikein vuosisadan äiti. Et osaa itse vastata lapsistasi koituvista kuluista ja viet lapsen muiden kustantamaan päiväkotiin.

Keiden muiden kustantamaan? Naiset tekee yhteiskunnalle uusia veronmaksajia ja saavat vain arvostelua, tekivät miten päin vain.

Minusta on kyllä yleisempää, että 5- vuotias on varhaiskasvatuksessa, kuin että ei ole. Voihan siellä olla vaikka osaviikkoisesti.

Yleisyys ei kerro järkevyydestä mitään. 5-vuotias on pieni lapsi, jonka äiti ajaa varhaiskasvatukseen pois jaloista. Tämän hetken valitettava trendi.

Trendi? Suomessa ei ole äidit kotona kuluttaneet sohvia kuin vasta viime aikoina. Äidit meni ennen töihin parin kuukauden päästä ja muualla Länsi-Euroopassa lapset aloittavat koulun kun suomalaisia lapsia hillotaan kotona.

Vierailija
232/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hankitte lapsia, jos ette halua viettää aikaa heidän kanssaan?

Vierailija
233/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut tätä ketjua sen alusta asti, ja tämä on mielestäni viisain kommentti täällä. Kiitos.

Vierailija
234/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen, että kotona ei ole samanikäisi kavereita ja virikkeitä? Ja ett äiti jaksaa paremmin leikittää illalla kun lapsi ensin on puolet päivästä päiväkodissa? Että lapsen pikkusisarus saa rauhassa kasvaa äidin sisällä kun äiti ei ole aivan piipussa kun pitää aktivoida 5 vuotiasta 8h päivässä ennen isän kotiin tuloa? Että energinen ja hyvinvoiva äiti on parempaa seuraa päikyn jälkeen kun sohvalla itkua pidättelevä ihmisraunio? Että Suomessa on erinomainen päivähoitosysteemi ja päiväkodit jossa lapset viihtyvät?

Vierailija
235/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen, että kotona ei ole samanikäisi kavereita ja virikkeitä? Ja ett äiti jaksaa paremmin leikittää illalla kun lapsi ensin on puolet päivästä päiväkodissa? Että lapsen pikkusisarus saa rauhassa kasvaa äidin sisällä kun äiti ei ole aivan piipussa kun pitää aktivoida 5 vuotiasta 8h päivässä ennen isän kotiin tuloa? Että energinen ja hyvinvoiva äiti on parempaa seuraa päikyn jälkeen kun sohvalla itkua pidättelevä ihmisraunio? Että Suomessa on erinomainen päivähoitosysteemi ja päiväkodit jossa lapset viihtyvät?

Äitiys kuulostaa viestissäsi suorittamiselta. Ja todellakaan Suomessa ei ole erinomainen päivähoitosysteemi, jossa kaikki lapset viihtyvät. Oletko ollenkaan tietoinen, millaista arki monissa päiväkodeissa nykyään on?

Vierailija
236/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5v ymmärrän kaipaa ikäistään seuraa mutta nämä 2veet säälittää. Uusi vauva syntyy ja2v viedään pois kotoa. Miltä ton ikäsestä tuntuu?sielä ne itkevät moni tutti suussa hälinässä.

Tai sitten ovat niin kuin meidän vajaa 2 v. Ja juoksevat sisään innoissaan, vilkuttavat äidille, vilkuttavat hoitajalle ja juoksevat leikkimään. Ja tulevat ihan yhtä iloisina kotiinkin. 🤷‍♀️

Vierailija
237/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hankitte lapsia, jos ette halua viettää aikaa heidän kanssaan?

Kyllä minä miehenkin hankin enkä minä hänessä nysvää 24/7 kyljessä. Lapsi ei ole mikään lelu jonka hankit jotta voit kantaa sitä ympäriinsä kaikkialle. Lapsella, etenkin viisivuotiaalla, on omat tarpeensa, halunsa ja juttunsa. He ovat usein sosiaalisia ja tykkävät leikkiä isossa ryhmässä, leikkiä hippaa tai pelata jalkapalloa. Tätä on vaikea äitinä järjestää yksin kotona.

Tärkeintä äitiydessä on ymmärtää, ettei voi olla lapsen koko maailma. Lapsi kasvaa, itsenäistyy ja aktivoituu myös kodin ulkopuolella. Ja tässä on nyt kyse viidestä tunnista päivässä, ei mistään sisäoppilaitoksesta. Vai pitäiskö sinne eskariin ja kouluunkin mennä äidin hengailemaan koska kun kerran hankki lapsen niin kyllähän sen kanssa pitää viettää koko ajan aikaa eikä 19h päivässä näytä siihen riittävän.

Vierailija
238/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitiys kuulostaa viestissäsi suorittamiselta. Ja todellakaan Suomessa ei ole erinomainen päivähoitosysteemi, jossa kaikki lapset viihtyvät. Oletko ollenkaan tietoinen, millaista arki monissa päiväkodeissa nykyään on?

Jos kotona olevan äidin rooli ei ole aktivoida sitä lasta, niin mitä ne kotiäidit sitten tekevät joka tekee kotona olemisesta niin paljon päiväkotia parempaa? Että oikeen lapsensa kanssa leikkiminen on suorittamista😂 Totta hemmetissä sen äidin pitäisi sitä lasta leikittää ja aktivoida! Vai parempi kotona 8h padilla ja Netflixin edessä mutta sentään kotona, kun 8h päiväkodissa leikkimässä?

Vierailija
239/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinusta on ok, että lapsesi vie paikan, töissä käyvän äidin lapselta?

Osa totta kait vetoaa siihen, että pelkää ettei saa lasta takaisin samaan päiväkotiin sitten kun lapsi TARVITSEE hoitopaikan.

Kyllä itseäni suututti viedä (kävellen) omaa lasta kauempaan päiväkotiin töihin lähtiessä ja yrittää ennättää bussiin. Samalla kun naapurin äiti viettii laatuaikaa (tätä hän itse hehkutti) vauvan kanssa kotona kahdestaan, kun perheen isä vei autolla 4 v lähipöiväkotiin. Matkaa 400 metriä.

Tiedän, että voi olla synnytuksen jälkeistä masennnusta ja muutenkin kotiolot huonot, niin lapsen on parempi olla päiväkodissa.

Mistä tiedät varmaksi, että juuri sinun lapsesi olisi saanut sen paikan lähipäiväkodista, jos tuo kotiäiti ei olisi vienyt sinne lastaan?

Mahdollisuudet ovat ainakin paremmat.

Normaalin terveen äidin normaalit terveet lapset kyllä pärjäävät vauvalomat kotona. Jos on erityinen syy pitää lasta hoidossa asiantuntijan tai lääkärin mielestä, se on ok. Eskarin käyminen on ok. Mutta turhan päiten hoidattaminen ei ole ok.

240/594 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin seuraavasti:

Vanhempi lapsi päiväkotiin 3 pv viikossa niin, että aamupala syödään rauhassa kotona ja menee tarhaan sitten kun siellä muut ovat ruokailleet ja alkaa ns. ohjelma, eli noin klo 8.30. Pois hakisin klo 14 maissa jolloin lapselle tulee tunti päiväkodin ohjelmaa = varhaiskasvatusta, leikkiä, metsäretki jne., tunti ulkoilua aamupäivällä, järkevä lounas, päiväunet, välipala ja sitten kotiin omalle pihalle tai puistoon leikkimään. Illat ja viikonloput koko perheen voimin yhdessä kun isäkin osallistuu. 2 päivää viikosta pyörittäisin sitten päiväohjelmaa kahden kanssa.

Täällä missä itse asun ei todellakaan ole mitään järkeviä kerhoja enkä niihin kyllä vastasyntyneen kanssa lähtisi esikoista raahaamaan. Esikoisen ensimmäiset 6kk oli meillä ainakin koliikin sävyttämää sumua josta tiedän selvinneeni, mutta en tiedä miten. Silloin jos olisi ollut vielä vanhempi lapsi kotona hoidettavana enkä olisi saanut niitä pieniäkään hetkiä levätä päivän aikana tuskin olisin tätä nyt tässä kirjoittamassa.

Arvostelijoille tiedoksi;

Kaikki vauvat eivät nuku vaunuissa päiväunia tai nuku ylipäätään mitään kunnon päiväunia yhtään missään.

Joillekin äideille imetys + pumppaus + pulloshow voi viedä päivästä helposti 6h aikaa, tämän ajanko esikoinen mukamas jaksaisi istuskella odottamassa nätisti?

Kaikissa kaupungeissa ei ole mitään järkeviä kerhoja mihin viedä lapsi

Kaikki päiväkodit eivät ole laitoksia vaan on olemassa myös kodinomaisia ihania paikkoja ihanilla hoitajilla, kuten minun lapseni yksityinen päiväkoti on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä