Millaisia oireita teillä on ollut ennen kuin olette saaneet silmälasit?
Kommentit (18)
En nähnyt elokuvissa tekstejä. Olin 14-vuotias.
En nähnyt koulussa valkokankaalle.
Näin oikein hyvin. Otsaa kiristi, oli huono olo ja oksetti, kipuja toisella puolella kasvoja, välillä huimasi. Luulin monta kuukautta, että syy oli stressin, mutta kyseessä olikin "ikänäkö" etenkin toisessa silmässä, joka aikaansai oireet. Lukulasit hankittuani ei oireita.
Mulla alkoi silmät väsyä. Esim. kirjaa lukiessa liian pitkään putkeen alkoi tekstit näyttää loppuvaiheessa sumeilta. Nyt on samaa, eli aika vaihtaa lasit vahvempiin. Minulla oli alussa vain halpislaseja, mutta kun pääsin töihin, hommasin oikeat lasit, joissa on muutaman metrin kantomatka. Seuraavat varmaan on jo kaksitehot, sillä nyt alkaa olla vaikeuksia nähdä liikennemerkkejä ajaessa tarpeeksi kaukaa oikein.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 21:34"]
Syön voita, joten en tarvitse silmälaseja. Näkö on hyvä.
[/quote]
Tekeekö voin A-vitamiini sen?
[/quote]
Ei vaan voin rasva parantaa näköä, nimittäin ulkonäköä.
Oma oireeni oli, että näin tosi huonosti.
Siristelin, enkä nähnyt kunnolla. Isäni mielestä mulla ei voinut olla huono näkö( nuukana ei olisi halunnut ostaa laseja). Asuttiin mäen päällä ja meiltä näkyi kauaksi. Valitin taas kerran, ja isä halsu testata, ja kysyi onko kapungin toisella puolella olevan vehnämyllyn katolla lippu vai ei. Mä en nähnyt koko myllyä. Sit mentiin silmälääkäriin ja sain lasit -1.75.
Peppu oli kipeä ja oksetti. Selkä aivan jumissa ja pikkurillit eivät taipuneet mihinkään suuntaan. Kuulin harhoja. Mutta pystyin lukemaan pilkkopimeässä. Pulssi ja verenpaine olivat todella koholla. Jalat kasvoivat suunnattoman isoiksi. Lisäksi tulin pälvikaljuksi enkä pystynyt syömään mitään muuta kuin HK:n sinistä mämmillä kuorrutettuna. Nännit olivat todella karvaiset ja emätin haisi wunderbaumille. Siinä pahimmat. Kaikki oireet katosivat kun hankin rillit.
Liisa, 21
Lukiossa kysyin matematiikan opettajalta että miksi taululla on ykkönen. Sanoi että "se on ykstoista, sä et nää sitä". Sitä ennen en vaan ollut tajunnut että näen huonosti kauas. Kun sain lasit niin yllätyin miten terävästi kaikki näkyy. Likinäköhän ei muuten aiheuta mitään oireita.
14-vuotiaana en nähnyt kunnolla taululle ja myös päätä särki alvariinsa.
Huomasin, että jouduin siristelemään silmiä nähdäkseni elokuvien tekstit telkkarissa.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 21:34"]
[/quote]
Tekeekö voin A-vitamiini sen?
Kun oli yli 20 vuotias alkoi autolla ajamisessa olla ongelmia. En nähnyt tarpeeksi hyvin pimeällä, sateella, kirkkaassa heijastuksessa tuulilasin jäästä/matalasta auringosta johtuen. Kaukonäkö oli heikentynyt ja lisäksi pientä taittovikaa.
Eli syyt hankkia lasit olivat: autolla ajamisen vaikeutuminen, bussinumeroiden katselu oli hankalaa ja naisten katselu oli vaikeaa. Toisaalta, autoilu ei enää mitenkää iske ja busseissa on nykyään suuret valaistut numerot, joten ainoa syy hankkia lasit oli se että naisia on niin pahuksen mukava katsella, eli minulla on lasit. M40
Päänsärkyä, en nähnyt kunnolla taululle. Sain lasit lukion ekalla.
No, semmoisia oireita, etten nähnyt kunnolla! Olin kymmenvuotias ja likinäköisyys ilmeni silloin. Silmälaseja olen pitänyt päivittäin jo reilut viisikymmentä vuottta. Myös molemmat lapsemme saivat ensimmäiset silmälasit saman ikäisinä ja samoista syistä. Valitettavasti tämä on vahvasti perinnöllistä, jo minun isäni oli likinäköinen. Eikä taida auttaa voin syöminen!
Ennen? Ei mitään, mutta kun hankki ensimmäiset lasit, niin maailma muuttui helvetin paljon kirkkaammaksi ja terävämmäksi. Tai kyllähän sen kaikenlaisssa tilaisuuksissa huomasi että ei näe takarivistä kuten muuta, vaan on pakko istua ihan edessä