Äitini SUUTTUI kun sanoin meneväni jouluna baariin
Hienoa pohtia näitä asioita näin lokakuussa, mutta itse äitini kysyi mitä teen jouluna. Kerroin, että sama kuvio kuin viime jouluna ja sitä edellisenä. Eli aamulla lähdetään avomieheni kanssa joulurauhanjulistukseen, jossa treffaamme omat vanhempamme, jatkan isäni ja äitipuoleni kanssa siitä hautausmaalle jonka jälkeen vanhempien luokse syömään yms. siellä vietän koko loppuillan, kunnes jossain vaiheessa lähden omaan kotiini johon avokkini tulee jossakin vaiheessa ja siitä menemme kavereiden kanssa baariin. Näin teimme myös viime jouluna. Äitini repi peliverkkarinsa kun kuuli tuosta baarikohdasta. Jouluna ei kuulemma ole soveliasta ryypiskellä. Haluisin vain tietää, että miten oma baarissa ravaamiseni vaikuttaa äitini elämään. Tuntuu että tuon naisen kanssa ei ikinä mikään ole oikein.
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:29"]Äitisi silmissä sä huomiot jouluna isääsi, mutta et häntä. Oletko ajatellut omalle kohdalles? Tarkoitus ei ole kuulostaa syyttävältä, kunhan vain totean.
[/quote]
Minulla ja siskollani ei ole ollut oikein koskaan tapana viettää jouluja äidin kanssa. Silloin kun vanhempamme erosivat muutimme molemmat isän luo asumaan ja koen isäni ja äitipuoleni olevan minulle se perhe. Lisäksi äiti asuu pienessä kaksiossa toisessa kaupungissa, joten matkaakin sinne kertyy jonkin verran. Ja äidilläni on 4 kissaa, itse olen allerginen kissoille joten siellä vieraillessa nenä on tukossa ja silmät vuotaa. Nykyään vielä tuntuu että meillä on koko ajan sukset ristissä, hassua kun teininä ei ollut mitään ongelmia ja nyt parikymppisenä tuntuu että olemme tukkanuottasilla jatkuvasti.
14, mitä jos perheellesi se juhla on tärkeä? Oletko niin itsekäs että vietät sen baarissa, kun se kerran ei sinulle merkkaa mitään? Älä käsitä väärin, olen itsekin kylmästi torjunut suvun joulujuhlat nuorena, kun kuvittelin että baari on must juttu, mutta kun jouluaatot on niitä, joita muistellaan, edes kerran vuodessa se perhe kokoontuu yhdessä, jos se on perheellisin yhdentekevä juttu, niin ymmärrän kantasi.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:29"]Äitisi silmissä sä huomiot jouluna isääsi, mutta et häntä. Oletko ajatellut omalle kohdalles? Tarkoitus ei ole kuulostaa syyttävältä, kunhan vain totean. [/quote] Minulla ja siskollani ei ole ollut oikein koskaan tapana viettää jouluja äidin kanssa. Silloin kun vanhempamme erosivat muutimme molemmat isän luo asumaan ja koen isäni ja äitipuoleni olevan minulle se perhe. Lisäksi äiti asuu pienessä kaksiossa toisessa kaupungissa, joten matkaakin sinne kertyy jonkin verran. Ja äidilläni on 4 kissaa, itse olen allerginen kissoille joten siellä vieraillessa nenä on tukossa ja silmät vuotaa. Nykyään vielä tuntuu että meillä on koko ajan sukset ristissä, hassua kun teininä ei ollut mitään ongelmia ja nyt parikymppisenä tuntuu että olemme tukkanuottasilla jatkuvasti.
[/quote]
Onko äitisi mukana joulurauhanjulistuksessa?
Jos ei, niin ehdota, että tulee mukaan. Sen jälkeen voisitte mennä vaikka teiniin yhdessä glögille tai sitten voisit kutsua äitisi jouluiltana teille piipahtamaan.
Äitinä olen täysin varma, että vaikka sinä et tottunut asumaan äidilläsi, niin äitisi olisi kovin mielellään asunut sinun kanssasi. Hän varmasti olisi myös kovin iloissaan, jos ehdottaisit jotain yhteistä joulunviettotapaa.
Tai kutsu äitisi teille joulupäivänä, jos matka on muuten liian pitkä, tai ehdota, että sinä menisit joulupäivänä hänen luokseen.
Jos jouluna menee baariin, niin siihenbon kyllä aina joku nimenomainen syy. Normaalit ihmiset eivät kyllä mene silloin sinne. Normaali suomalainen viettää.sen kotonaan rauhassa, perheensä kanssa tai hartaasti. Baariin menijä on outo poikkeus, jolla on joku outo syy.
Mun äidilläni ei ole jouluna asiaa meidän luokse. Eikä yhtenä muunakaan päivänä vuodessa. Että sellainen "perhejuhla".
AP on angstaava teini, vaikkei mikään joulufani ole ymmärtää kyllä että se on merkityksellinen juhla monille. Se että ylipäätänsä pidät baarissa käyntiä vielä noin hienona ja spesiaalina kertoo jo miten epäkypsä vielä olet.
Sisimmässäsi haluaisit kyllä baarittoman joulun itsekin, vaikka et sitä halua myöntää. et muuten olisi tehnyt tätä avausta.
Mutta ap voisi kutsua äitinsä miehineen kotiinsa jouluillaksi. Ilman kissoja.
Minä kyllä itkisin silmät päästäni jos mun aikuiset lapseni olisivat tuollaisia, jouluaattona kapakkaan! Vuodessa on 364 muuta päivää istua kapakassa mutta eikun minä menen jouluaattona, HÄPEÄ kakara.
Toisaalta ymmärrän että et Loimaalle halua mennä.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:58"]AP on angstaava teini, vaikkei mikään joulufani ole ymmärtää kyllä että se on merkityksellinen juhla monille. Se että ylipäätänsä pidät baarissa käyntiä vielä noin hienona ja spesiaalina kertoo jo miten epäkypsä vielä olet.
Sisimmässäsi haluaisit kyllä baarittoman joulun itsekin, vaikka et sitä halua myöntää. et muuten olisi tehnyt tätä avausta.
[/quote]
Kai tajuat että jauhat ihan täyttä shaibaa :D Jos joku haluaa mennä baariin niin siinä ei kyllä ole mitään piilomerkityksiä. Ja 23-vuotias on todella nuori, ei siinä iässä tarvitse olla vielä kypsä.
Olen 19v ja minun mielestäni joulu on perhejuhla, rauhoittumisen aikaa.
Mutta kukin tavallaan..
Tää keskustelu on ihan hulvaton! Ap sanoi viettävänsä joulua perheensä kanssa, mutta se ei kelpaa av-mammoille koska hän ei ole äitinsä kanssa! Kuulkaa kaikki eivät tule toimeen äitiensä kanssa eikä ole mikään pakko viettää aikaa sellaisten ihmisten kanssa joista ei pidä. Ja siinäkään ei ole mitään pahaa että nuori menee aattoiltana baariin!
Silloin kun minä olin nuori, eli 10 vuotta sitten, niin baariin mentiin joulupäivänä, jos mentiin.
En ymmärrä tätä suomalaisten vauhkoamista, monessa maassa joulu on juurikin se päivä, jolloin mennään porukalla baariin. Ymmärrän, että silloin pysytään kotona jos on pieniä lapsia, mutta kyllä minä ainakin nelikymppisenä olen jouluna mieluummin matkoilla kuin kotona jonkun muun mieliksi. Kyllä niitä sukulaisista ehtii nähdä muutenkin, suotta tuhraa siihen mukavat pitkät vapaat. Ap on mielestäni ikäisekseen kypsä ja fiksu kun ei anna kenenkään pompottaa. Ei iän karttuminen tarkoita sitä, että pitäisi alkaa elää sen mukaan, mitä kyseisessä maassa on totuttu pitämään normaalina.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:35"]14, mitä jos perheellesi se juhla on tärkeä? Oletko niin itsekäs että vietät sen baarissa, kun se kerran ei sinulle merkkaa mitään? Älä käsitä väärin, olen itsekin kylmästi torjunut suvun joulujuhlat nuorena, kun kuvittelin että baari on must juttu, mutta kun jouluaatot on niitä, joita muistellaan, edes kerran vuodessa se perhe kokoontuu yhdessä, jos se on perheellisin yhdentekevä juttu, niin ymmärrän kantasi.
[/quote]
Joulut ovat koko perheelleni yhdentekeviä. Ja vaikka ei olisi, perheeni kyllä ymmärtää että en välitä joulusta eivätkä pakota sitä viettämään neljän seinän sisällä istuen.
Siis mä en ymmärrä miksei sinne baariin saisi mennä, jos viettää ensin iltaa siinä kotona perheen kanssa, syö hyvin, avataan lahjat ja muutenkin oleskellaan tms. Mutta yleensä kuitenkin kotiin tullaan joskus 23 aikaan, eipä siellä vanhemmilla yömyöhään kykitä niin miksei sitten saisi mennä baariin? Pakkoko se on nököttää kotona? Miksei saisi myös sisällyttää kavereitaan jouluunsa?
Eiköhän aikuinen ihminen saa viettää koulunsa haluamallaan tavalla, ja jos siitä vanhemmat suuttuu niin on kyllä ihmeellisen holhoavaa käytöstä. Ei se äiti muinakaan päivinä saa päättää mitä teet elämälläsi, eikä joulu eroa tästä mitenkään.
Ap, mä niin ymmärrän sua. Olen sinua vanhempi (yli 30 reilusti) ja viimeiset 15 vuotta joudun joka joulu selostamaan, miksi en vietä joulua. Eroperheessä ei ole alunperinkään ollut helppoa päättää ja sitten kun vielä teen työtä alalla, jossa joulu on työpäivä siinä missä muutkin, niin voit uskoa että helpolla en pääse. Baarissakin olen ollut ja se oli kivaa. Rennompaa kuin yleensä.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:28"]Baari, siellä ne aidot ja läheiset ihmiset. Ja niitä baari iltoja sun äitikin varmaan muistelee kaiholla kuolinvuoteella..... miksi edes jouluna ei voi viettää aikaa läheisten kanssa? Baari on niin pinnallinen juttu että huh huh.
[/quote]
Joulu on päivä siinä muutkin. Sattuu vaan olemaan idioottimainen pyhä jolloin koko perhe tuppaantuu vasten tahtoaan saman katon alle. Jos ei halua viettää perheen kesken iltaa, ei tarvitse. Niitä iltoja varmasti on muulloinkin kun jouluna.