Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvalle vain itse tehtyä ruokaa

Vierailija
11.10.2014 |

Luin juuri tällaisen jutun http://www.lansivayla.fi/artikkeli/243354-ruokakirjalija-itse-tehty-ruoka-on-pikkulapselle-purkkiruokaa-parempi-vaihtoehto ja suosittelen myös muille: vauvalle ei tosiaankaan kannata syöttää purkkimössöjä, koska ruoat voi tehdä ihan hyvin itse. Siinä säästää myös rahaa, eikä tule turhia lisäaineita. Suosittelen. Purkkiruoka on, anteeksi nyt vaan, aika laiska ratkaisu.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 18:23"]

Vanha juttu, tein sitä jo silloin omat oli pieniä. Luomulaatua kyllä kannattaa olla.

[/quote]

Niin teki myös äitini ja mummoni. Itse käytin purkkiruokaa vai hätävarana ja reissueväänä.

Vierailija
2/22 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kuvittelin että tekisin kaikki itse. Todellisuudessa vauva sai maisteluvaiheessa vain murto-osan itsetehtyjä mössöjä. 1-2 tunnin välein kun herättiin vuorokauden ympäri äiti oli tyytyväinen että sai väsymykseltään pidettyä muksun ylipäätään hengissä. Onneksi syödään jo kaikki samaa ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha juttu, tein sitä jo silloin omat oli pieniä. Luomulaatua kyllä kannattaa olla.

Vierailija
4/22 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö sai vain kotona itsetehtyä ruokaa:)

Vierailija
5/22 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sormiruokailu, sitä kannattaa ehdottomasti kokeilla! :)

Vierailija
6/22 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut tässäkään asiassa esikoisen kohdalla fanaattinen, vaan annoin molempia. Samoin aion menetellä kuopuksen kohdalla.

Vierailija
7/22 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä jos joskus laiskottaa? Onko inhimillisyys niin pahasta että aina pitäisi jaksaa olla super-äiti?

Vierailija
8/22 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten purkkiruoassa ei ole lisäaineita, siis toki mitä nyt niistä kasviksista/hedelmistä tulee.. niin niitä on. Muttei lisättyjä. Luomuakin myydään. Ei se kotona tehty poikkea mitenkää siitä kaupasta ostetusta, jos käyttää tavallisia vihanneksia ja hedelmiä. Samaa tavaraa, ku neki mitä ne sinne purkkiin tunkee.

Vierailija
9/22 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään purkkiruokaa, koska itsetekemä ei kelpaa! Pitäiskö sit pitää vauvaa nälässä vai?!

Vierailija
10/22 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä varmasti kyse onkin siitä, että pääasiassa itsetehtyä!!!! Purkkiruokavon varmasti oivallinen vaihtoehto esim
Ulkomaanmatkoille!

Vierailija
11/22 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 21:51"]Meillä syödään purkkiruokaa, koska itsetekemä ei kelpaa! Pitäiskö sit pitää vauvaa nälässä vai?!
[/quote]

Hei mustakin tuntuu että mun tekemät soseet on jotenkin pahoja kun toiselle maistuu purkkiruoka paremmin :D

Vierailija
12/22 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 21:51"]Meillä syödään purkkiruokaa, koska itsetekemä ei kelpaa! Pitäiskö sit pitää vauvaa nälässä vai?!
[/quote]

Hei mustakin tuntuu että mun tekemät soseet on jotenkin pahoja kun toiselle maistuu purkkiruoka paremmin :D
[/quote]

Meillä sama juttu! Kun kiinteät aloitettiin tyrkytin monta viikkoa itse tehtyjö ensisoseita. Vauva ei suostunut ikinä yhtä lusikallista enempää syömään. Kun sai ekan kerran kaupan sosetta niin meni koko purkki, vaikka juuri olin imettänyt!
jatkoin kauan niin että aluksi yritin omia soseita mutta aina jouduin tarjoamaan kupan vaihtoehtoa kun muksu ois muuten ollu nälkälakossa.. Yritin jopa tehdä omia soseita samoista aineista kuin ne kaupan mutta ei vaan onnannut?? Tiedä mikä sitten...

Vierailija
13/22 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on laiskan ratkaisu mutta kun niin pääsee helpommalla.2isompaa lasta ha me aikuiset ja vauva. Joskus pirteinä aikoina teun pakkaseen vauvan mössöt mutta väsyneenä en jaksanut joten ostettiin purkkeja kaappiin. Onneksi nyt syö samaa kun mekin

Vierailija
14/22 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään fanaatikko ruoan suhteen, mutta tykkään tehdä vauvalle(kin) itse ruuat. Reissuille otetaan valmispurkkeja, koska ne on helpompi kuljettaa kun ei tartte huolehtia kylmäsäilytyksestä. 

Meillä ei muutkaan syö valmisruokia, miksi vauvan pitäisi? Toki joskus käytetään muutenkin puolivalmiita ja vaikka kalapuikot, nakit, makkara on tuttuja lapsille ja aikuisille, mutta pääsääntöisesti teen itse mieluummin alusta loppuun kun tykkään ruoan laitosta. 

Ja ei, en tuomitse kenenkään ratkaisuja. Jos ei jaksa/halua/osaa/kerkeä/mitä tahansa niin ihan varmasti vauva kasvaa ihan tasan yhtä hyvin ja joissakin tapauksissa jopa paremmin kaupan soseilla.

Vierailija
15/22 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen oli kestovaipoilla, mutta purkkiruualla ja kuopus kaupan vaipoilla, mutta itse tehdyillä soseilla - molempiin ei vain jaksaminen riittänyt... Jos tulisi kolmas niin valitsisin taas kaupan vaipat, mutta itse tehdyt soseet.

Itse tein aina kerralla isomman satsin ruokaa. Keitin pienissä kattiloissa eri ainesosia ja sitten tein esim. neljää eri vaihtoehtoa, jotka purkitin pilttipurkkeihin ja pakastin. Sitten sai taas useamman päivän syödä rauhassa ja taas esim. viikonloppuna keitellä uudet ruuat. Perunasta tulee helposti liisteriä, itse välttelin sitä tehdessäni ruokaa purkkeihin - sitä saatoin antaa sitten suoraa kattilasta samalla kun itse syötiin.

Paljon on kiinni lapsestakin. Meillä ei ollut mikään sihtikurkku, vaan oppi syömään palasia tosi pienenä, mm. ihan tavallista kaurapuuroa syötiin jo puolivuotiaana, en mitenkään hienontanut niitä hiutaleita. Samoin käytin itse tehtyihin soseisiin maissia, eikä sitä saa kotikonstein ihan hienoksi,  mutta kuoren palaset eivät haitanneet mitenkään.

Niihin itsetehtyihinkin ruokiin voi laittaa reilusti mausteita - katsokaa vaikka kaupan ruokien tuoteselosteita! Ei mitään tulista chiliä tai pippureita, vaan esim. yrttejä, paprikaa, maustepippuria.

Vierailija
16/22 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annoin kumpaakin, sekä kotona tehtyä että purkkiruokaa.

syy? Reissasimme paljon ja oli kätevää ettei lapsi vierastanut purkkiruokienkaan makuja. Lisäksi ne ruoat pystyi kuljettamaan ilman jääkaappeja tms.

Ei kannata tehdä siitä äitiydestä niin saatanallista suorittamista jossa vain yksi ratkaisu on se tasan ainoa oikea. 

Vierailija
17/22 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 21:51"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 21:51"]Meillä syödään purkkiruokaa, koska itsetekemä ei kelpaa! Pitäiskö sit pitää vauvaa nälässä vai?! [/quote] Hei mustakin tuntuu että mun tekemät soseet on jotenkin pahoja kun toiselle maistuu purkkiruoka paremmin :D

[/quote]

Johtuiskohan siitä, että valmisruokaa on jatkettu pitkälti vedellä ja tärkkelyksellä, ehkä ne oma tekemät on voimakkaamman makusia. 

Vierailija
18/22 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että jotkut jaksavat tehdä vauvan kaikki ruoat itse, minä en jaksanut. En silti koe olevani yhtään huonompi äiti.

Tämä on samanlainen ikuisuusaihe kuin imettäminen ja imettämättä jättäminen.

Vierailija
19/22 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 18:21"]

Luin juuri tällaisen jutun http://www.lansivayla.fi/artikkeli/243354-ruokakirjalija-itse-tehty-ruoka-on-pikkulapselle-purkkiruokaa-parempi-vaihtoehto ja suosittelen myös muille: vauvalle ei tosiaankaan kannata syöttää purkkimössöjä, koska ruoat voi tehdä ihan hyvin itse. Siinä säästää myös rahaa, eikä tule turhia lisäaineita. Suosittelen. Purkkiruoka on, anteeksi nyt vaan, aika laiska ratkaisu.

[/quote]

aivan... voi ihmetellä miten esim. ihmiset ovat osanneet antaa lapsille ruokaa viimeiset 200 000 vuotta mutta nyt kuulemma viimeiset 20v on keksitty niin hyvää teollista purkkiruokaa että ruoan itse tekeminen on mahdotonta kun se ei voi olla niin hyvää ja ravitsevaa  

Vierailija
20/22 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei se purkkiluomu ei tosiaankaan ole sama asia kuin itse tekisit. Toki se luomu siinä keventää omatuntoa, mutta ei se samaa ole, saati edes terveellistä.