Olen laihduttanut 30kg ja nyt olen vetänyt kunnon mässyviikonlopun, tuleeko kilot takaisin?
Eli vuodessa olen pudottanut painoa 30kg, mitat nyt 60kg ja 169cm. Nyt tuli tosi huono omatunto ja kauhea lihomisen pelko, söin eilen illalla kotipizzan kanakotzonen kokonaan sekä pannacottaa jälkkäriksi ihan reilulla kädellä. Tänään lapsilla on karkkipäivä ja ostin itsellenikin 400g karkkipussin sekä 200g fazerin suklaalevyn sekä reilu 200g prisman irtosnacksejä ja muutama sipsikin tuli syötyä.. Tarkoitus oli että oltaisi miehen kanssa syöty puoliksi nuo, mutta vedinkin melkein yksinäni kaikki.. en tajua miten noin yletön herkunhimo iski ja nyt on tietysti huono olo, ei ole aiemmin tullut vedettyä noin paljon herkkuja kerralla, ei edes sillon kun olin lihavimmillani. Onneksi en tänään ole syönyt ruuaksi muuta kuin salaattia. Kuinkahan paljon paino nyt nousee tämän viikonlopun takia? Pahin pelkoni on että alan lihomaan takaisin vauvalla kulutetut kilot.
Kommentit (29)
Lopeta sikailu tähän niin eihän tuosta tule kuin kilo lisää ja siitäkin osa on sokerin kehoon sitomaa nestettä.
noi wi maailma kaadu yhteen repsahdukseen nyt aloita pitämään ruokarytmiä syö 3 ateriaa jokaisella proteiinia ja 2 välipalaa päivässä ja juo paljon vettä niin pääset takaisin ruotuun tsemiä
No, 30 kg merkitsee 210 000 kcal että jos ne vetäiset nyt muutaman päivän aikana, niin varmaan oot sitten entisissä mitoissas!
salla ja koira kirjoitti:
noi wi maailma kaadu yhteen repsahdukseen nyt aloita pitämään ruokarytmiä syö 3 ateriaa jokaisella proteiinia ja 2 välipalaa päivässä ja juo paljon vettä niin pääset takaisin ruotuun tsemiä
Näin olenkin elänyt viimeisen vuoden ajan ja sillä saanut painoni tähän nykyiseen. Syön 5 kertaa päivässä ja kerran viikkoon olen koko tämän ajan pitänytkin herkkupäivän, mutta näin överiksi en ole vielä koko projektin aikana vetänyt. Sillä tuo painon nousu nyt pelottaakin. Ap
Takaisin tulee. Taistelu on turhaa.
Muistan lukeneeni että vuorokauden aikana on mahdollista lihota=kerätä pysyvää massaa noin 300g.
No ei yksi herkutteluilta vaikuta painoon käytännössä mitenkään, paitsi jos jäit nyt siihen mässäilyyn koukkuun ja jatkat sitä pidempään.
Kun kerran ratkeää, niin toinen kerta onkin jo paljon helpompi ja siitä se alamäki sitten alkaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei yksi herkutteluilta vaikuta painoon käytännössä mitenkään, paitsi jos jäit nyt siihen mässäilyyn koukkuun ja jatkat sitä pidempään.
Toivottavasti en jäänyt. En ainakaan aiemmin ole jäänyt vaikka kerran viikkoon tämmöisen olen pitänyt. En halua enää koskaan palata entisiin mittoihin. Ap
Menitkö nälissäsi kauppaan kun tuli noin paljon mässyä? Silloin repsahtaa helposti.
Joo, ja kerran läski aina läskin mieli, ainakin minulla. Jos en pidä varaani, niin alkaa se hiilarimättö ja kohta ollaan samassa kun mistä lähdettiin. Sokerinhimo on yhdenlainen tauti, siihen liittyy myös kaikki vehnää sisältävät. Vehnällä saa insuliinit nousemaan yhtä nopeasti kuin sokerilla.
Tsemppiä, ota nyt itseäsi niskasta kiinni.
Ja jatkossa salli itsellesi herkkupäivä kerran viikossa, mutta päätä etukäteen mitä syöt. Ja osta vain pieni karkkipussi ja pieni sipsipussi.
Onkohan tää joku syksyjuttu, itsekin vetäisin toissailtana 300g karkkipussin, vaikka en ole pitkään aikaan karkkia syönyt?
Ei oo noin paljoa itellä ollut pudotettavaa, mutta ihan normaalipainon sisälläkin laihdutellessa tai painoa hallitessa voi tulla herkkupäiviä. Sitähän ei tiedä mitä kehossa tapahtuu vaikka hormonaalisessa mielessä tai onko energiansaanti ollut jopa aivan liian vähäistä.
En huolestuisi jonkun viikonlopun mässyistä, mutta palaisin niiden jälkeen takaisin ruotuun. Ehkä sallisin itselleni jatkossakin jonkun mässyviikonlopun kerran kuukaudessa tai hallitusti herkkuja kerta viikkoon. Liian tiukille ei kannata myöskään hommaa vetää kun siitä syntyy vain ruoanhimoja.
Kuitenkin 30 kiloa olet laihduttanut, onnea! Nyt alkaa sitten se ylläpitovaihe jossa kannattaisi kääntyä vaikka ravintoterapeutin puoleen tai kysyä saman kokeneilta vinkkejä siihen miten pysyä saavutetussa painossa.
Niknhän se on että ei kilo karkkia nosta kiloakaan. Lähtee viikossa kammorääkkidieetillä mutta kuukaudessa järkevästi syömällö.
Onneksi olkoon muuten niistä 30:stä. Mulla on vaikea pudottaa viitäkään. 30 on valtava saavutus.
Pistä nyt stoppi tuolle syömiselle. Aloita vaikka huomisesta. Älä tee samaa virhettä kuin itse, laihduin 5kg ja nyt 3 kg tullut takaisin. Yritän taas laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Menitkö nälissäsi kauppaan kun tuli noin paljon mässyä? Silloin repsahtaa helposti.
Joo, ja kerran läski aina läskin mieli, ainakin minulla. Jos en pidä varaani, niin alkaa se hiilarimättö ja kohta ollaan samassa kun mistä lähdettiin. Sokerinhimo on yhdenlainen tauti, siihen liittyy myös kaikki vehnää sisältävät. Vehnällä saa insuliinit nousemaan yhtä nopeasti kuin sokerilla.
Tsemppiä, ota nyt itseäsi niskasta kiinni.
Ja jatkossa salli itsellesi herkkupäivä kerran viikossa, mutta päätä etukäteen mitä syöt. Ja osta vain pieni karkkipussi ja pieni sipsipussi.
Onkohan tää joku syksyjuttu, itsekin vetäisin toissailtana 300g karkkipussin, vaikka en ole pitkään aikaan karkkia syönyt?
Kyllä, menin nälkäisenä kauppaan. Lasten kanssa käytiin hoplopissa, jonka jälkeen suoraan kauppaan ja sen jälkeen vasta syömään joten nälkä oli. Ja sen kyllä huomasi herkkujen määrästä.🙈 Ap
Se inhottava asia on, kun pudottaa paljon painoa, on että ne läskisolut ei koskaan lähde kehosta mihinkään. Ja sitten aivot yrittää jatkuvasti päästä takaisin siihen maksimipainoon, jossa on ollut.
Ei auta muu, kuin pyrkiä välttelemään liikaa mässäystä.
Vierailija kirjoitti:
No, 30 kg merkitsee 210 000 kcal että jos ne vetäiset nyt muutaman päivän aikana, niin varmaan oot sitten entisissä mitoissas!
Keho ei pysty vastaanottamaan niin paljon tuosta
Et ole vielä selvästikkään kuivilla vesillä. Noista suolasista ei niin paljon kannata tuntea huonoa omatuntoa, mutta tuo sokerin himo on se mikä voi pitemmällä tähtäimellä pilata kaiken. Siitä pitää päästä eroon.
Ehdottomasti, heräät aamulla reilut 30 kg läskimpänä. Siinä meni laihdutus!
Niin siis vaivalla kulutetut kilot, ei vauvalla😅 pieni kirjoitusvirhe. Ap