Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kerran työn perässä pitäisi olla valmis muuttamaan

Vierailija
11.10.2014 |

Olisitteko valmiita lähtemään esim. pk-seudulta tai muista isoista kaupungeista johonkin korpeen jumalan selän taakse? Jos oletetaan, että jossain haja-asutusalueella tai pienessä kylässä olisi yhtäkkiä koulutustanne vastaavaa työtä, niin lähtisittekö? Vai koskeeko vaatimus muuttaa työn perässä vain muita kuin itseääne ja nimenomaan maalta kaupunkeihin päin?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan kai että kaupunkiin muutetaan kyllä työn perässä. Mutta kuinka moni perusstadilainen lähtisi Pihtiputaalle töidenperässä? Voisi tulla Stockmannia ikävä.

Vierailija
2/9 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostu muuttamaan työnperässä niin kauan kun lapset on pieniä.Niil on koulut ja kaverit täällä turussa, mut voisin kyl ajella töihin tai sit asuisin viikot muualla ja tekisin pitkiä päiviä et vois torstai illalla ajella jo kotiin viikonlopuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki muuttaisin. Olen alle 5000 asukkaan kylästä kotoisin, mutta asunut viimeiset 10 vuotta Helsingissä. Maalla on ihan hyvä asua, varsinkin perheellisenä.

Vierailija
4/9 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin muuttaa vain, jos työpaikka olisi vuoren varma eläkeikään asti. Tässä on nyt nähty,  miten pikkupaikkakunnilla sulkee ovet se suurin työnantaja ja sitten laskee asuntojen arvo ja käy mahdottomaksi muuttaa pois, kun kotia ei saa myytyä.

Eli voisin muuttaa varman työpaikan perässä. Mutta siihen en ala, että pitäisi muuttaa jonnekin pariksi vuodeksi, sitten loppuu sekin työ ja taas pitäisi olla muuttamassa.

Vierailija
5/9 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaikenlaiset vaatimukset että pitäisi muuttaa yhtään mihinkään on vain paskaa aluepolitiikkaa joka on verhottu muka "ovelasti." Enkä mihinkään muuttaisi stadista koska olen täällä syntynyt ja asunut koko ikäni aivan kuten vanhempanikin.

Vierailija
6/9 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin, että Suomeen rakennettaisiin kunnon luotijunaverkosto. Voisi sitten asua Helsingissä ja mennä päivittäin töihin vaikka Inarin jäkäläviljelmille. Voisi koko Suomi olla työssäkäyntialueena.

Noh, ehkä 50 vuoden päästä...

Vierailija
7/9 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 18:04"]

Mielestäni kaikenlaiset vaatimukset että pitäisi muuttaa yhtään mihinkään on vain paskaa aluepolitiikkaa joka on verhottu muka "ovelasti." Enkä mihinkään muuttaisi stadista koska olen täällä syntynyt ja asunut koko ikäni aivan kuten vanhempanikin.

[/quote]

Tästä sen huomaa, että Helsinkiläiset ovat nynnyjä, jotka eivät uskalla astua kehä 3:sen ulkopuolelle. Hyvä jos edes kehä 1:sen ulkopuolelle.

Itse olen huomannut, että ei maailmani ole kummallisemmin laajentunut, vaikka Helsinkiin pari vuotta sitten muutinkin. Kuljen päivittäin samaa työreittiä, vietän töissä 8 tuntia, käyn samoissa kaupoissa ja samoissa baareissa. Voisin tehdä samaa asiaa vaikka Pihtiputaalla, elämäni ei sen kummemmaksi muuttuisi. Paitsi matkustamisen suhteen. Se hyvä puoli Helsingissä on, että sieltä pääsee tehokkaasti pois :)

Vierailija
8/9 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ihmiset muuttaakin, jos ja kun pienemmällä paikkakunnalla on tarjota vakituinen työ. Siihen suohon kukaan tuskin enää ainakaan perheellisenä itseään järjestää, että muuttaa lyhyen pätkän perässä. Siinä menee jo muuttoon niin paljon rahaa ettei se kannata taloudellisesti eikä oikeastaan muutenkaan. Tässä tilanteessa sillä ei ole hirveästi meriittiä, oletko tehnyt pätkän jossain Sotkamossa, jos paikkaan on sata muutakin pätevää hakijaa.

Me muutimme pohjoiseen kasvukeskuksesta, koska vakituinen työ oli tarjolla. Elämä on hyvää, ei kaduta. Mutta harmittaa ihan hirveästi lukea pohjoisten pikkukuntien jollotuksia siitä, että periferiaan ei ole ihmiset varsinaisesti jonottamassa työn perässä. Työolosuhteiden ja muiden porkkanoiden pitää olla niin hyvät, että ne kompensoivat harrastuksien ja palveluiden puutteen ja lasten pitkät koulumatkat sekä sen tosiasian, että pohjoisen nuoren on usein pakko muuttaa kauas koulutuksen perässä jo hyvin nuorena, eivätkä kaikki ole siihen kypsiä.  Kunta itse päättää,  tarjoaako se työstä juuri tiukasti sen tessin mukaisen palkan ja edut eikä senttiäkään enempää,  ja kuntalaiset päättävät sen, kuinka helposti uusi ihminen voi kotiutua uudelle paikkakunnalle. Jso ystävystyminen on vaikeaa ja paikalliskulttuuri tuntuu kovin karkealta,  niin eipä ihme jos muuttaja alkaa haikailla takaisin sinne mistä lähtikin.

Vierailija
9/9 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaihdan paikkakuntaa, vaihdan samalla maata. Näin on menty ennenkin ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi