Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten täällä on keskustelu mennyt yhdeksi vihapuheeksi?

Vierailija
11.10.2014 |

Milloin rasistit tehtailevat mamu-aloituksia, milloin sovinistit haukkuvat naisia, milloin velat riekkuvat lapsivihaansa, milloin haukutaan jotain ikäryhmä, milloin haukutaan kotiäidit/uraäidit, milloin puhutaan sossupummeista tai wt-väestä, milloin tulkitaan hyvätuloiset pintaliitäjiksi ja itsekkäiksi.

Voitaisko edes yhden päivän ajan tehdä pelkästään rakentavia aloituksia, jossa ei leimattaisi ketään sukupuolen, iän, etnisen taustan, uskonnon, poliittisen kannan tai tulotason perusteella?

Ei taida ikävä kyllä onnistua. Mutta silti, huolestuttaa, millaisia osa kirjoittajista on elävässä elämässä, kun netissä on pakko haukkua ja solvata muita niin aggressiivisesti. Onko itsetunto-ongelmia, mielenterveyden häikkää vai parisuhdekriisiäkö tullaan helpottamaan av:lle?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/73 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, joilla on kärkevintä sanottavaa, saavat monesti muissa ihmisissä reaktioita aikaan. Ja joillain mainitsemillasi tahoilla on selvästi elämäntehtävänä toitottaa omaa agendaansa keskustelufoorumeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisista asioista sitten olisi mukava keskustella?

Vierailija
4/73 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan täällä on ollut tälläistä? Minusta ennen ei muuta ollutkaan, nyt taas näen paljonkin mukavia ja empaattisia vastauksia ja olen itsekin aktivoitunut kirjoittamaan siksi.

Vierailija
5/73 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pointtisi, mutta jotkut asiat nyt vaan ei enää ns. ansaitse sitä jatkuvaa hyväksyntää ja hyysäystä. Esimerkiks nää rasistiset maahanmuuttajat.

Vierailija
6/73 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta! Sovinisti-rasistit tympäisevät myös minua. Sivusto kaipaisi enemmän iloa.

Vierailija
7/73 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei iloisia ja vilpittömiä asioita koskeva keskustelu kauaa pysy elossa. Tai semmoinen mistä kaikki on samaa mieltä. Todetaan vaan, että näin on, kiva juttu ja sitten keskustelu kuolee. Provosoivista keskustelunaloituksista kehkeytyy usein mielenkiintoisia ja mielipiderikkaita ketjuja.

Vierailija
8/73 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa suomalaisista pienten tai vähän isompien lasten vanhemmista voi henkisesti huonosti. Ikävä kyllä se näkyy lapsissakin. Elämme kiusaamisyhteiskunnassa, missä kaikki kiusaavat toisiaan ja huonovointisuus sen kun lisääntyy. 

Vierailija
9/73 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viha synnyttää vihaa. Esimerkkinä vihasta mainittakoon nämä silmittömät lapsiin kohdentuneet pahoinpitelyt.

Vierailija
10/73 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei ole aiheet vaan tiettyjen ihmisten halu purkaa omia patoutumiaan "mielipiteinä". Se vaan on sivistymtöntä, ettei tajua mikä ero on mielipiteellä ja solvauksella.

Oli aika hauska haastattelu tällä viikolla radiossa. Muistaakseni Yle X oli haastatellut kadulla ihmisiä aiheestä: Voisitko olla vegaani?

Ne jotka vastasivat "En ole ole vegaani, mutta voisin kokeilla" tai "Tykkään todella paljon lihasta, joten enpä oikein usko että kokeilisin" vastasivat ihan normallisti etunimen kanssa nauhalle. Ne, joiden vastaukset oli tyyliä "Helvetin ituhippeilyä, en missään nimessä vois koskaan ruveta vegaaniksi", eivät suostunet antamaan etunimeään eikä edes antaneet nauhoittaa "mielipidettään". Toimittaja vain kertoi nämä asiat radiossa jälkikäteen.

Aika kuvaavaa eikö totta? Ne, joiden "mielipide" menee epäasialliseksi hävettää tyyppejä itseäänkin, joten selvää on että haluataan olla nimettömiä. Kuinkahan moni täällä mamuvihaajaksi tunnustautuva rohkenisi omalla naamallaan ja nimellään noin puhua?

Vierailija
11/73 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 15:34"]

Viha synnyttää vihaa. Esimerkkinä vihasta mainittakoon nämä silmittömät lapsiin kohdentuneet pahoinpitelyt.

[/quote]

Näin on. Halutessaan voi tietenkin miettiä, onko viha synnyttänyt myös nuo pahoinpitelyt.

Vierailija
12/73 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa ne palstamiehet, jotka tulevat moneen ketjuun nykyään haukkumaan naisia aiheesta kuin aiheesta, on kyllä niin katkeraa (joskin alkeellista) tekstiä, että huhhuh. Tulee aina noista mieleen yksi ikisinkku mies yhdessä chatissa, joka aina rähisi naisten kanssa sekä internetissä että livetapaamisissakin. Kehui aina tapaavansa tosi kivoja naisia, muissa kaupungeissa... 

Vierailija
13/73 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on niin paljon nuoria nykyään ja oon huomannut noissa teinipissiksissä sellaisen rasittavan uhoavan piirteen. Onko muotia olla vittumainen ja ilkeä?

Vierailija
14/73 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötä maahanmuuttajista on valittaa täällä?

Minusta kivoja aiheita täällä ovat olleet lapsuusajan/kouluajan/häämuistojen jne. jakaminen, erilaiset nimiin liittyvät keskustelut (-Matti), lastenkasvatuskysymykset ja ihmissuhdekysymykset joissa ei heti leimata jotakuta siaksi tai muuksi, yliluonnollisista ilmiöistä käydyt keskustelut (tosin niissäkin usein vedetään herne nenään kun joku kyseenalaistaa), asumiseen, puutarhaan ja sisustukseen liittyvät jutut, yleensäkin harrastusasiat, kaikki syvällinen elämän pohdinta, tunne-elämään kuten herkkyyteen, liikutukseen tai huumoriin liittyvät ketjut. 

Noista työ- ja työttömyysaiheisista jutuista en ole niin tykännyt kun niissä on leimaamista ja haukkumista paljon. Samoin päivähoitoaiheiset ketjut menee usein morkkaukseksi. Ehkä voisi joskus miettiä millainen on ollut hyvä päivähoitopaikka ja mikä siitä teki sellaisen.

Vierailija
15/73 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 15:28"]

Ainahan täällä on ollut tälläistä? Minusta ennen ei muuta ollutkaan, nyt taas näen paljonkin mukavia ja empaattisia vastauksia ja olen itsekin aktivoitunut kirjoittamaan siksi.

[/quote]

Olen eri mieltä. Olen palstaillut melkein päivittäin jo vuodesta 2001, ja täällä on menny meno todella aggressiiviseksi ihan vuoden sisällä. Kyllä täällä ennenkin tapeltiin esim. imetyksestä, mutta silkkaa ihmisvihaa ei silti tursunnut joka toisesta aloituksesta.

Onkohan lamalla vaikutusta?

ap

Vierailija
16/73 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 15:39"]

[/quote]

Olen eri mieltä. Olen palstaillut melkein päivittäin jo vuodesta 2001, ja täällä on menny meno todella aggressiiviseksi ihan vuoden sisällä. Kyllä täällä ennenkin tapeltiin esim. imetyksestä, mutta silkkaa ihmisvihaa ei silti tursunnut joka toisesta aloituksesta.

ap

[/quote]

Oon samaa mieltä kanssasi, ja oon sentään palstaillut vasta vuodesta 2009 (herranen aika).

Vierailija
17/73 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suut suppuun vaan AP kieltää mamurikollisuudesta puhumisen. 

Vierailija
18/73 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 15:31"]

Ei iloisia ja vilpittömiä asioita koskeva keskustelu kauaa pysy elossa. Tai semmoinen mistä kaikki on samaa mieltä. Todetaan vaan, että näin on, kiva juttu ja sitten keskustelu kuolee. Provosoivista keskustelunaloituksista kehkeytyy usein mielenkiintoisia ja mielipiderikkaita ketjuja.

[/quote]

ei, kyllä eri mieltä saa minustakin olla, mutta kun keskustelu ei etene haukkumalla mihinkään. Siitä on mielenkiinto ja mielipiderikkaus kaukana, kun haukutaan ja leimataan vastapuolta.

Aito keskustelu ja mielipiteidenvaihto edellyttää kykyä kuunnella vastapuolen argumentit. Monella ei sitä kykyä enää ole.

ap

Vierailija
19/73 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 15:39"]

[/quote]

ap

[/quote]

Lamalla on vaikutusta. Tänne tullaan kun tänne tulemiseen on aikaa ja mahdollisuus. Laman vuoksi liian monella on vapaa-aikaa 24/7 ja kyseisiä henkilöitä tilanne vituttaa.

Vierailija
20/73 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 15:31"]

[/quote]Asioista voi puhua hyvässä hengessä vaikka olisikin eri mieltä. Keskustelu voi pysyä elossa ja saada uusia ulottuvuuksia niinkin. En ymmärrä miksi jotkut luulevat että töykeys ja muille ilkeily ja rumien sanojen käyttö olisi rakentavaa tai merkki retoriikkataidoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi