pitäisikö kertoa lapselle bio-isästä?
Olen miettinyt että miten/milloin kertoisin lapselle hänen biologisesta isästään. Lapsi on nyt 4v, eikä siis tiedä koko ihmisen olemassaolosta laisinkaan. Oikea isä on narkomaani ja rikollinen, nähnyt lapsen vauvana. Nyt isä on päässyt vankilasta ja hakee tapaamisia. Lapsi pitää uutta miestäni isänään (ollut kuvioissa siitä asti kun lapsi oli pieni). En tiedä saako oikea isä tapaamisia, mutta lapsi järkyttyy varmasti. Miten tällaista voi kertoa?
Kommentit (34)
Onko sinulla yhtään valokuvaa lapsen isäsätä. Jos on, niin voisitte yhdessä katsella kuvia ja voisit hienotunteisesti alkaa puhua, että joskus isä onkin joku toinen kuin on luullut eli että joku toinen mies on antanut äidille ne vauvansiemenet. Ja näytät, että tämän näköiseltä isältä saatiin siemenet. Voit myös todeta, että joillakin lapsilla on tavallaan kaksi äitiä tai kaksi isää, toinen on se, jonka kanssa eletään ja toinen on sitten se, joka antoi ne siemenet. Lapsen iän karttuessa sitten kuvaa voi laajentaa, mutta ne huume- ym. jutut kannattaa jättää paljon myöhäisemmäkisi. Sen voi tietysti vähän isommalle sanoa, että isän elämä ei ole oikein mennyt niin kuin pitäisi, että hänellä on ollut vaikeuksia. Eli jotain realismia kertomisessa on oltava, ettei lapsi ala rakentaa isäsätään mitään ihmemiestä.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:22"]Onko sinulla yhtään valokuvaa lapsen isäsätä. Jos on, niin voisitte yhdessä katsella kuvia ja voisit hienotunteisesti alkaa puhua, että joskus isä onkin joku toinen kuin on luullut eli että joku toinen mies on antanut äidille ne vauvansiemenet. Ja näytät, että tämän näköiseltä isältä saatiin siemenet. Voit myös todeta, että joillakin lapsilla on tavallaan kaksi äitiä tai kaksi isää, toinen on se, jonka kanssa eletään ja toinen on sitten se, joka antoi ne siemenet. Lapsen iän karttuessa sitten kuvaa voi laajentaa, mutta ne huume- ym. jutut kannattaa jättää paljon myöhäisemmäkisi. Sen voi tietysti vähän isommalle sanoa, että isän elämä ei ole oikein mennyt niin kuin pitäisi, että hänellä on ollut vaikeuksia. Eli jotain realismia kertomisessa on oltava, ettei lapsi ala rakentaa isäsätään mitään ihmemiestä.
[/quote]
ei ole kuvia. Näin minä asiaa lapselle selitinkin, että isä (uusi mieheni) on toki aina lapsen isä mutta että hänellä on myös tämä toinen isä. Haluan juurikin luoda lapselle realistisen kuvan isästään, mutta ikätason ymmärryksen mukaan. Kiitos hyvästä kommentista :) ap
Noin pienelle on helppokin kertoa, harmi, että olet antanut lapsesi uskoa, että nykymies olisi isä...
Mulle on kerrottu alusta asti, hyvä niin.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 19:30"]Noin pienelle on helppokin kertoa, harmi, että olet antanut lapsesi uskoa, että nykymies olisi isä...
Mulle on kerrottu alusta asti, hyvä niin.
[/quote]
olisiko pitänyt kieltää sanomasta isäksi? Aika julmaa mielestäni. Mieheni on ainut isä mitä lapsi tietää, olisiko pitänyt kieltää häneltä tämä? Ap
Taas on päätetty että ap on perseestä, raati on puhunut :D ap
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 18:21"]Perheneuvolasta saat näihini vaikeisiin vanhemmuuden kysymyksiin asiantuntevia neuvoja. Hae sieltä tukea ja tsemppiä teille kaikille! [/quote] lastenpsykologin kanssa olen näistä joskus keskustellut, tämä onkin ainoa asia mikä askarruttaa. Muuten ei vanhemmuudessa olekkaan ongelmia, olemme miehen kanssa molemmat ammattikasvattajia :) ap
[/quote]
Miksi ammattikasvattaja on hankkinut lapsen narkomaanin kanssa?
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 18:21"]Perheneuvolasta saat näihini vaikeisiin vanhemmuuden kysymyksiin asiantuntevia neuvoja. Hae sieltä tukea ja tsemppiä teille kaikille! [/quote] lastenpsykologin kanssa olen näistä joskus keskustellut, tämä onkin ainoa asia mikä askarruttaa. Muuten ei vanhemmuudessa olekkaan ongelmia, olemme miehen kanssa molemmat ammattikasvattajia :) ap
[/quote]
Miksi ammattikasvattaja on hankkinut lapsen narkomaanin kanssa?
[/quote]
A) lapsi ei ollut suunniteltu
B) lapsen isän elämä lähti raiteiltaan raskausaikana, ja sille tielle jäi.
Nämä tiedot nyt ei aloituksen kannalta olleet merkittäviä. Pointti se, että olen hyvä äiti ja kasvattaja mutta tämän asian olen kokenut vaikeaksi, koska on aika monipiippuinen juttu. Ap
Ja sanoin lapselle että kysyy heti minulta jos asia mietityttää, tai tulee mieleen kysymyksiä. Ap