Tuplarokotettu voi elää normaalia elämää - maskit voi siis jättää pois
Ainakaan omasta mielestäni maski ei ole normaalia elämää. Joten miten on, aiotteko tuplarokotetut vielä käyttää maskia, vai alatteko elää normaalia elämää?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f77dbd26-3824-40ac-b527-803867f2128c
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse jättäisi maskia enää pois, kyllä maski on se, mikä meidät koronalta pelastaa. Rokote on kiva pieni lisä siihen, mutta maskien käyttäminen on se THE JUTTU. Niistä emme tule luopumaan.
Ne auttavat estämään flunssaa, RS-virusta, influenssaa, mykoplasmaa eli miksi jättää hyvä konsti pois ja kärsiä taas niitä tauteja? Rinovirusten aiheuttamille flunssille ja mykoplasmalle ei tule edes immuuniksi.
Lapseni luokassa kaikilla on maskit, ja nyt siellä silti jyllää flunssa-aalto. Ihan yhtä iso osa luokasta on sairaana nyt kuin niinä vuosina, kun maskeja ei käytetty. Joten vaikuttaa siltä, että maskit eivät edes estä noita tartuntoja. Miten maski estäisi koronatartunnan, kun se ei estä muitakaan flunssatauteja tarttumasta?
Flunssien yms määrä kyllä väheni korona-aikana, mutta se väheneminen tapahtui jo ennen maskisuositusta ja laajaa maskien käyttöä. Syynä oli se, että ihmiset välttelivät kontakteja eivätkä tavanneet toisiaan kuin korkeintaan turvavälein ulkona. Oltiin etätöissä, etäkoulussa, harrastuspaikat ja muut olivat kiinni...
Pssst! Käsihygienia!
Kyllä siitä huolehditaan myös.
Vierailija kirjoitti:
Maskin käyttöhän ei suojaa itseä eikä muuta eli on täysin kosmeettista. Kun siis puhutaan kirurginmaskista. Ffp2-suojaimen käyttöä aion jatkaa, vaikka suositus poistuisikin.
Ok. Huomioi vaan se, että hinnat saattavat vuosien saatossa reilustikin nousta ja kauppojen valikoimat pienentyä. Itse asiassa uskon, ettei niitä juurikaan enää kaupoista saa koronan jälkeen, kun luultavasti moni kauppa poistaa ne valikoimistaan. Voi olla, että pitää mennä apteekista ostamaan tai jostakin muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse jättäisi maskia enää pois, kyllä m⁹aski on se, mikä meidät koronalta pelastaa. Rokote on kiva pieni lisä siihen, mutta maskien käyttäminen on se THE JUTTU. Niistä emme tule luopumaan.
Maskien käyttö on jo ennen koronaakin useissa maissa ollut täysin normaalia ja luontevaa, joten toivottavasti se tulee olemaan sitä Suomessakin.
Hallitus teki ikävän virheen, ettei antanut maskisuositusta heti alkuun, vaan esitti niistä sittemmin vääriksi osoittautuneita väitteitä, mikä aikaansai ap:n kaltaisten jääräpäiden vastustusta.
Maski voi jatkossakin olla asuste siinä missä aurinkolasit silmien tai hattu pään suojana.
Onhan se helppo sanoa jos se ei itseä häiritse naamalla. Minua häiritsee enkä aio sitä käyttää ennen kuin käyttämättömyydestä saa sakot. Ei ole normaalia elämää olla rätti naamalla hengityksen tukkeena.
Täysin tottumiskysymys, kaikilla muillakin on aluksi aivan sama tunne, että se häiritsee.
Ei ole tottumiskysymys. Olen pitänyt kohta vuoden ja ihan yhtä häiritsevä on nykyään kuin mitä oli vuosi sittenkin.
Maskeihin tottumisesta jauhaminen on siis pelkkää paskaa ja yritys aivopestä ihmiset hyväksymään huonompilaatuista arkea, kuin mihin ollaan ennen koronaa totuttu. Mutta eipä uppoa minuun! Se normaalielämä kaikkinensa, mikä oli ennen koronaa, vuonna 2019, on koko ajan ollut ja tulee koko ajan olemaan tavoitteenani. Se on minulle ainoa oikea normaali, ja ainoa tavoitteellinen normaali eikä mitkään nämä lässytykset "uudesta normaalista". Tai siinä tapauksessa minun uusi normaalini on täsmälleen samanlainen kuin vanha.
Uusi normaali on mielestäni rasittava termi... En itsekään pidä siitä, että joku maskin jatkuva käyttö olisi uusi normaali, josta ei edes pyritä eroon.
Milloin julistetaan, että korona on ohi? Rokotteen kiertäviä variantteja tulee jatkossa yhä enemmän, olisiko vain hyväksyttävä, että virus käy läpi ihmiset vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse jättäisi maskia enää pois, kyllä m⁹aski on se, mikä meidät koronalta pelastaa. Rokote on kiva pieni lisä siihen, mutta maskien käyttäminen on se THE JUTTU. Niistä emme tule luopumaan.
Maskien käyttö on jo ennen koronaakin useissa maissa ollut täysin normaalia ja luontevaa, joten toivottavasti se tulee olemaan sitä Suomessakin.
Hallitus teki ikävän virheen, ettei antanut maskisuositusta heti alkuun, vaan esitti niistä sittemmin vääriksi osoittautuneita väitteitä, mikä aikaansai ap:n kaltaisten jääräpäiden vastustusta.
Maski voi jatkossakin olla asuste siinä missä aurinkolasit silmien tai hattu pään suojana.
Onhan se helppo sanoa jos se ei itseä häiritse naamalla. Minua häiritsee enkä aio sitä käyttää ennen kuin käyttämättömyydestä saa sakot. Ei ole normaalia elämää olla rätti naamalla hengityksen tukkeena.
Täysin tottumiskysymys, kaikilla muillakin on aluksi aivan sama tunne, että se häiritsee.
Kauan tähän täytyy totutella?
Nyt vuoden päivät takana ja aluksi oireet olivat vain maskin kanssa (hengitysvaikeudet, rinnan puristus, keuhkojen kipuilu) ja nyt oireet päällä tunteja maskin käytön jälkeen. Hengästyn parin metrin kävelystä, vaikka olen aina ollut hoikka ja hyväkuntoinen.
Tällä hetkellä tutkimukset päällä, lääkäri oli aluksi lyömässä long covidin diagnoosiksi, vaikken koronaa ole sairastanutkaan. Oireet katoavat vapaapäivinä kun oleskelen vain kotona ja ulkona, mutta palaavat heti kun olen viettänyt 8h maskissa. Tällä hetkellä viittaisi astmaan, mikä on ihan jännä että puhkeaa täysin puskista aikuisiällä..
Ei astman puhkeaminen aikuisena ole mitenkään outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskin käyttöhän ei suojaa itseä eikä muuta eli on täysin kosmeettista. Kun siis puhutaan kirurginmaskista. Ffp2-suojaimen käyttöä aion jatkaa, vaikka suositus poistuisikin.
Ok. Huomioi vaan se, että hinnat saattavat vuosien saatossa reilustikin nousta ja kauppojen valikoimat pienentyä. Itse asiassa uskon, ettei niitä juurikaan enää kaupoista saa koronan jälkeen, kun luultavasti moni kauppa poistaa ne valikoimistaan. Voi olla, että pitää mennä apteekista ostamaan tai jostakin muualta.
Fiksu kauppias ei poista myyvää tuotetta valikoimasta.
Maskilla on toinenkin hyvä ominaisuus: se päästää koronavirusta lähinnä aerosoleina ja pitää rokotetun vastustuskyvyn hyvänä kun keho havaitsee vihulaisen pyrkivän sisälle. Saa juuri sopivan vähän sitä altistusta.
Vierailija kirjoitti:
Milloin julistetaan, että korona on ohi? Rokotteen kiertäviä variantteja tulee jatkossa yhä enemmän, olisiko vain hyväksyttävä, että virus käy läpi ihmiset vuosittain.
Varmaan jossain vaiheessa hehkutettiin espanjantaudin olevan ohi. Influenssavirus pyöri kuitenkin neljä vuotta napsimassa manan majoille kaikki sopivat uhrit. Saman influenssaviruksen variantti oli vuonna 1968 aiheuttamassa pandemiaa sekä vuoden 2009 sikainfluenssapandemian syynä.
Minä olen jo lopettanut maskin käytön. En koskaan uskonut kovin paljoa niiden tehoon, ja pakko myöntää, että käytin maskia lähinnä sosiaalisista syistä. Nyt haluan kuitenkin hengittää vapaasti ja niin teenkin. Ei kyllä haittaa mitenkään jos muut haluavat maskia pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse jättäisi maskia enää pois, kyllä maski on se, mikä meidät koronalta pelastaa. Rokote on kiva pieni lisä siihen, mutta maskien käyttäminen on se THE JUTTU. Niistä emme tule luopumaan.
Mitä järkeä olisi ollut antaa maskisuositus Suomeen kesäksi 2020, kun koronatartuntojen päivittäinen määrä oli koko maassa jotain 5 kpl /päivä? Eikö tuo olisi ollut aika liioiteltua. Ja kuten huomattiin, korona ei kesän maskittomuuden vuoksi edes ryöpsähtänyt - se karkasi käsistä vasta sitten, kun rajat avattiin.
Maski voi olla asuste toki - mutta tässä on se, että asusteiden täytyy olla itse valittuja. Jos se omaan tyyliin sopii kja juuri maskin kanssa haluaa kulkea, niin mikäs siinä. Yleisenä suosituksena ehdottomasti EI,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu kauppias ei poista myyvää tuotetta valikoimasta.
Maskilla on toinenkin hyvä ominaisuus: se päästää koronavirusta lähinnä aerosoleina ja pitää rokotetun vastustuskyvyn hyvänä kun keho havaitsee vihulaisen pyrkivän sisälle. Saa juuri sopivan vähän sitä altistusta.
Tuotteen on myytävä riittävästi eli toisin sanoen voitokkaasti, jotta kauppias sen valikoimissaan säilyttää. Maskien ja muiden suojainten kysynnän ennustetaan suorastaan romahtavan koronan laannuttua, joten silloin myyntimäärät tuskin riittävät kannattavaan myyntiin asti.
Sitten on tietenkin myös se tarjonnan näkökulma, eli tuotannollinen näkökulma eli maskinvalmistajien näkökulma. On erittäin oletettavaa, että maskien ja varsinkin näiden vahvempien hengityssuojaimien valmistajat tulevat koronan jälkeen tähtäämään tarjontaansa taas oikeastaan vain tuonne terveydenhuollon ammattilaisiin ynnä muihin sellaisten töiden ammattilaisiin, joissa noille maskeille ja suojaimille tulee aina olemaan varma kysyntä. Sieltä he siis saavat asiakkansa ja pystyvät myös myymään heille niitä kalliimmalla, kun näillä organisaatioilla on selvästi enemmän rahaa tavallisiin kuluttaja-asiakkaisiin verrattuna. Se on siksi siis win-win myös maskivalmistajille siihen verrattuna, että tuotteita myytäisiin kuluttajille. Sitäpaitsi onhan nämä vahvemmat suojaimet ihan ensisijaisesti tarkoitettukin vain ja ainoastaan sellaista tehokasta suojautumista vaativaan työhön, eikä tavalliseen arkeen. Joten kyllä se määrittää silloin niiden asiakaskuntaakin valtavasti.
Joten kyllä vaan uskon, että koronan jälkeen maskien ja varsinkin näiden vahvempien hengityssuojaimien saatavuus tavallisille kuluttajille tulee merkittävästi vaikeutumaan ja hinnat nousemaan. No, jos niitä ihan välttämättä haluaa, niin ehkä niitä jostain löytyy ja saa, mutta kyllä siihen saa nähdä huomattavasti tätä päivää enemmän vaivaa ja käyttää selvästi enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Maskin käyttö on itselleni jo arkea. Ei tulisi mieleenikään lähteä kauppaan / bussiin ilman maskia. Rappukäytävässäkin käytän maskia. Ei tulisi mieleenikään mennä hissiin jonkun vieraan kanssa. Miksi ottaa riski, kun helposti voi välttää viruksen?
Itse otan riskin siksi, että elämänlaatu on ilman maskia niin paljon parempaa. Ja onhan minulla rokotukset, joten todennäköisesti saisin koronaviruksesta lievän, flunssankaltaisen taudin - otan mieluummin riskin tällaiseen flunssatautiin kuin kuljen vuodesta toiseen maski kasvojen peittona. Kyllä se maski oli niin epämukava, ahdistava ja aiheutti iho-ongelmia. Henkisesti myös aloin voida paljon paremmin kun jätin sen pois, ja tajusin silloin maskin aiheuttaman v*tutuksen olleen myös melkoinen. Heti kun lopetin maskien käytön, parani elämänlaatu merkittävästi.
En uskalla luopua maskeista, vaikka olen saanut 2 rokotetta. Läpäisyinfektioita tapahtuu. Ei tulisi mieleenikään käydä kaupassa ilman maskia. Busseihin en edes uskalla täällä Hakunilassa mennä. Niin villiä touhua. Pyöräilen mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tottumiskysymys. Olen pitänyt kohta vuoden ja ihan yhtä häiritsevä on nykyään kuin mitä oli vuosi sittenkin.
Maskeihin tottumisesta jauhaminen on siis pelkkää paskaa ja yritys aivopestä ihmiset hyväksymään huonompilaatuista arkea, kuin mihin ollaan ennen koronaa totuttu. Mutta eipä uppoa minuun! Se normaalielämä kaikkinensa, mikä oli ennen koronaa, vuonna 2019, on koko ajan ollut ja tulee koko ajan olemaan tavoitteenani. Se on minulle ainoa oikea normaali, ja ainoa tavoitteellinen normaali eikä mitkään nämä lässytykset "uudesta normaalista". Tai siinä tapauksessa minun uusi normaalini on täsmälleen samanlainen kuin vanha.
Uusi normaali on mielestäni rasittava termi... En itsekään pidä siitä, että joku maskin jatkuva käyttö olisi uusi normaali, josta ei edes pyritä eroon.
Kamalinta on se, että mikä tahansa asia saadaan menemään ihmisille läpi, kun kutsuu sitä uudeksi normaaliksi. Maskeihinkin on "totuttu", mikä tarkoittaa vain sitä, että ihmiset tyytyvät osaansa, tai tyytyvät siihen, mitä määrätään. Sen huomaa siitäkin, että palstaltakin poistellaan ketjuja, joiden aihe on maskisuosituksen poistaminen. Se on vaan niin tabu, on ikäänkuin sosiaalisesti ei-hyväksyttävää toivoa maskisuosituksen poistamista.
Vierailija kirjoitti:
En uskalla luopua maskeista, vaikka olen saanut 2 rokotetta. Läpäisyinfektioita tapahtuu. Ei tulisi mieleenikään käydä kaupassa ilman maskia. Busseihin en edes uskalla täällä Hakunilassa mennä. Niin villiä touhua. Pyöräilen mieluummin.
Nyt kysyn saman kysymyksen, mikä Iltalehden artikkelissa oli: Jos et kahden rokotteen jälkeen uskalla mennä kauppaan ilman maskia, niin milloin sitten uskallat olla ilman maskia? Etkö koskaan?
Kuulostaa siltä, että olet jäänyt koronarajoitusten vangiksi.
Itse käytän edelleen. Vaikka 2 rokotetta on.
Eri asiantuntijoiden vaihtelevat mielipiteet etc. Eivät juuri lisää mun luottamusta.
En ole perusterve. Kaikkea muuta.
Ajattelin katsoa miten tämä tästä edistyy.. Syysflunssat, influenssat vielä tuloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla. Meillä maskin käyttö lopetettiin joku aika sitten, samoin kuin muut rajoitukset. Samaan aikaan tuli delta ja tapaukset ampaisi järkyttävään nousuun. Maskipakon palauttaminen sai nousun taittumaan. Ei oo eka kerta, kun maskipakon auttoi meidän alueella. Kiva olis päästä siitä jo eroon, mutta minkäs teet. Jossain vaiheessa ei ollut maskipakkoa, sitä vain suositeltiin rokottamattomille, ja eihän kukaan mitään maskia käyttänyt, vaikka puolet porukasta oli rokottamattomia...
Mikä maa? Suomessa maskisuositus taas ei vaikuttanut ollenkaan tartuntamäärien kehitykseen.
Mistä sen tietää onko vaikuttanut vai ei - mitään vertailututkimustahan tästä ei ole tehty? Tilanne olisi voinut olla pahempi, mikäli maskeja ei olisi käytetty lainkaan, mutta sitä me emme voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Pakko käyttää, ettei tartuta rokottamattomiin. Heidän vuokseen tässä kärsitään. Kiitos siitä.
Älä vedä meitä rokottamattomia jotka ei käytä maskia omiin neurooseihisi. Siksi sinä maskia käytät kun olet hysteerikko, et mistään muusta syystä.
Olen saanut 2 rokotetta, ff- 2 maski käytössä. Pian tulossa influenssakausi, suojaan itseäni ja muita. En halua läpäisyinfektiota, ikää jo 58v. Maski käytössä jopa kerrostalon rapussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko käyttää, ettei tartuta rokottamattomiin. Heidän vuokseen tässä kärsitään. Kiitos siitä.
Älä vedä meitä rokottamattomia jotka ei käytä maskia omiin neurooseihisi. Siksi sinä maskia käytät kun olet hysteerikko, et mistään muusta syystä.
Kun argumentit loppuu, leimataan vastapuoli hysteerikoksi. Yritisit edes.
T. En se, jolle vastasit
Kauan tähän täytyy totutella?
Nyt vuoden päivät takana ja aluksi oireet olivat vain maskin kanssa (hengitysvaikeudet, rinnan puristus, keuhkojen kipuilu) ja nyt oireet päällä tunteja maskin käytön jälkeen. Hengästyn parin metrin kävelystä, vaikka olen aina ollut hoikka ja hyväkuntoinen.
Tällä hetkellä tutkimukset päällä, lääkäri oli aluksi lyömässä long covidin diagnoosiksi, vaikken koronaa ole sairastanutkaan. Oireet katoavat vapaapäivinä kun oleskelen vain kotona ja ulkona, mutta palaavat heti kun olen viettänyt 8h maskissa. Tällä hetkellä viittaisi astmaan, mikä on ihan jännä että puhkeaa täysin puskista aikuisiällä..