Tuplarokotettu voi elää normaalia elämää - maskit voi siis jättää pois
Ainakaan omasta mielestäni maski ei ole normaalia elämää. Joten miten on, aiotteko tuplarokotetut vielä käyttää maskia, vai alatteko elää normaalia elämää?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f77dbd26-3824-40ac-b527-803867f2128c
Kommentit (178)
En ole käyttänyt koko aikana joten en tietenkään aio käyttää nyt kun olen saanut molemmat rokotteet.
Vierailija kirjoitti:
En ole käyttänyt koko aikana joten en tietenkään aio käyttää nyt kun olen saanut molemmat rokotteet.
En minäkään ole käyttänyt ja rokotusta en ota.
Tässä on patologin havaintoja rokotetuista ja kuolleista ;
https://rumble.com/vkopys-a-pathologist-summary-of-what-these-jabs-do-t…
Oletteko käyneet koskaan esim Japanissa tai Koreassa? Siellä on maskit ollut arkipäivää kaaaaauan ennen koronaa. Syynä ilmansaasteet, kohteliaisuus muita kohtaan kun on paljon ihmisiä ahtaasti, influenssat ja muut ilmateitse leviävät / pisaratartuntana. Meille nämä maskit on ollu joku käsittämätön ongelma, miksi? Mikä siinä on niin vaikeaa? Itse ainakin tykkään ja olen mieluusti ilman jokavuotista räkätautia.
Laivoilla kaikki kaukoidän ihmiset käyttää poikkeuksetta maskia.
Täällä vaan minäminä kulttuuri voimakas, ei ole väliä muista.
Jatkossa käytän maskia jotta en pärski muiden päälle, pesen kädet jatkossakin kun tulen ulkoa sisään ensimmäisenä ja en napise turhista. Oikeuksia mutta ei velvollisuuksia, sehän se vaan monille on tärkeää.
Olen kahdesti rokotettu, mutta osan työpäivästä joudun (saan) pitää maskia.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko käyneet koskaan esim Japanissa tai Koreassa? Siellä on maskit ollut arkipäivää kaaaaauan ennen koronaa. Syynä ilmansaasteet, kohteliaisuus muita kohtaan kun on paljon ihmisiä ahtaasti, influenssat ja muut ilmateitse leviävät / pisaratartuntana. Meille nämä maskit on ollu joku käsittämätön ongelma, miksi? Mikä siinä on niin vaikeaa? Itse ainakin tykkään ja olen mieluusti ilman jokavuotista räkätautia.
Jatkossa käytän maskia jotta en pärski muiden päälle, pesen kädet jatkossakin kun tulen ulkoa sisään ensimmäisenä ja en napise turhista. Oikeuksia mutta ei velvollisuuksia, sehän se vaan monille on tärkeää.
Ihan sama. Senkus käytät. Tiedoksi vaan, että Aasiassa on väentiheys ihan toista kuin täällä eikä sielläkään maskeja käytetä aina ja kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskin käyttö on itselleni jo arkea. Ei tulisi mieleenikään lähteä kauppaan / bussiin ilman maskia. Rappukäytävässäkin käytän maskia. Ei tulisi mieleenikään mennä hissiin jonkun vieraan kanssa. Miksi ottaa riski, kun helposti voi välttää viruksen?
Itse otan riskin siksi, että elämänlaatu on ilman maskia niin paljon parempaa. Ja onhan minulla rokotukset, joten todennäköisesti saisin koronaviruksesta lievän, flunssankaltaisen taudin - otan mieluummin riskin tällaiseen flunssatautiin kuin kuljen vuodesta toiseen maski kasvojen peittona. Kyllä se maski oli niin epämukava, ahdistava ja aiheutti iho-ongelmia. Henkisesti myös aloin voida paljon paremmin kun jätin sen pois, ja tajusin silloin maskin aiheuttaman v*tutuksen olleen myös melkoinen. Heti kun lopetin maskien käytön, parani elämänlaatu merkittävästi.
Vuodesta toiseen on pientä liioittelua, vastahan tässä on vuosi takana.
Asenneongelmalta tuo vaikuttaa enemmän kuin miltään muulta. Kyllä jokainen lyhyet kauppareissut sun muut kestää maski kasvoillaan, jos tuntee minkäänlaista vastuuntuntoa. Mutta itsekkäille minä-minä-henkilöille se on tietysti aivan mahdoton ajatus.
Niin, en halua, että elämä on sitä, että joudun jatkuvasti "kestämään maski kasvoilla". Haluan oikeasti elää normaalia elkämää. En halua peittää kasvojani, en varsinkaan hengitysteitä. Enkä näe siihen mitään syytä, kun jokaisella on mahdollisuus itse suojata itsensä ensinnäkin rokotteilla ja halutessaan lisäksi FFP-maskilla. En oikein ymmärrä, miksi halutaan, että kaikki kantavat "vastuuta" muiden terveydestä pitämällä jotain kirurginmaskia, joka on tehottomampikin kuin se FFP-maski.
Tämä. En tod. käytä enää yhtään kauempaa kuin on välttämätöntä jotain toisarvoista tehotonta maskia, josta on vain kiusaa ja rahankulua, kun samaan aikaan jokainen voi suojautua ffp-maskilla. Jos tämä ei riskiryhmäläisille riitä niin, uskovatko itse ffp-maskin tehoon?
Se on se lääkärileikki aikuislivenä. Ihan hurjan järkyttävää pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jaksavat uskoa FFP-maskien tehoon. Kuitenkin on tutkimuksissa todistettu, että harvalla se on naamalla täysin kiinteästi niin, ettei falskaisi mistään kohtaa. Parrakkailla miehillä sekä naisilla FFP-maskit suojaavat huonosti, koska ne maskit on suunniteltu miesten naamojen mukaisesti. Ne siis sopivat lähinnä astronautti-kirurgi-leveäleukamiesten naamaan.
https://yle.fi/uutiset/3-12080096
Mitä tulee näihin sinisiin kirurginmaskeihin, tietysti niitä käytetään terveydenhuollossa ja sairaalassa. Hoitajat desinfioivat käsiään jatkuvasti eikä samaa maskia käytetä kuin pieni hetki. Maskin tarkoitus on, ettei hoitajan hengityksen mukana leviä mahdollisia pöpöjä hoidettavaan potilaaseen. Potilaiden välillä aina vaihtuu maski. Se on ihan erilaista käyttöä kuin tavisten kauppareissukäyttö.
Olisi hyvä ymmärtää, ettei maski suojaa ulkoa sisäänpäin. Se suojaa vain sitä, ettei sinun, maskinkäyttäjän, yskös lennä muiden naamalle. Jos sinä olet terve ja sinut on jopa rokotettu kahdesti, ei ole kertakaikkiaan mitään syytä käyttää maskia. Kaksi rokotusta antaa lähes sataprosenttisen tehon koronan kaikkia tällä hetkellä tunnettuja variantteja vastaan.
Tuo on aivan totta. Hengityssuojaimen pitää olla oikean kokoinen ja oikean mallinen. Jos hengityssuojain falskaa, sen teho ei ole sen kummempi kuin kirurginmaskinkaan. Olen kokeillut useita eri malleja hengityssuojaimia ja löytänyt ne, jotka sopivat mulle.
Vierailija kirjoitti:
Japani: pinta-ala 378 000 km2, väkiluku 120 miljoonaa, väestötiheys 333 hlöä/km2
Suomi: pinta-ala 338 000 km2, väkiluku 5,5 miljoonaa, väestötiheys 16 hlöä/km2
Vierailija kirjoitti:
Osoitit tietämättömyytesi heti alussa. Japanissa ilmanlaatu on erittäin hyvä, ja jopa Tokion ilmanlaatu on lähes aina parempi kuin vaikkapa Helsingin. Ilmansaasteet eivät todellakaan ole syy japanilaisten maskinkäytölle vaan joko allergia tai muusta syystä johtuva nuhaisuus. Joskus syy on myös turhamaisuus: osa naisista peittelee esim. leukaan puhjennutta finniä maskilla, kunnes se on parantunut.
Tämä käytäntö johtuu lähinnä siitä, että Japanissa aivastaminen ja niistäminen julkisesti on pöyristyttävää huonotapaisuutta. Se vastaa suunnilleen samaa kuin jos Suomessa ulostaisi kadulle.
Maski on siis tapa välttää aivastelu tai niistäminen ja niistä seuraava julkinen häpeä, jos on jostain syystä nuhassa tai kärsii siitepölyallergiasta.
T. Japanissa asunut
Vierailija kirjoitti:
En pitäisi etenkään Kiinaa minään hyvänä roolimallina pohjoismaiselle hyvinvointivaltiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa käytän maskia jotta en pärski muiden päälle, pesen kädet jatkossakin kun tulen ulkoa sisään ensimmäisenä ja en napise turhista. Oikeuksia mutta ei velvollisuuksia, sehän se vaan monille on tärkeää.En pitäisi etenkään Kiinaa minään hyvänä roolimallina pohjoismaiselle hyvinvointivaltiolle.
Sori, luin huolimattomasti, ethän sä Kiinaa tarjonnutkaan esimerkiksi. No, eivät nuo Japani ja Koreakaan oikein taida olla hyviä vertailukohtia, sen verran erilaiset kulttuurit ja yhteiskunnat kuin mitä meillä täällä Pohjoismaissa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, yksilön oikeudet ovat tosiaan Pohjoismaissa korkeammalle arvostetut kuin Kaukoidässä. Tekeekö se Pohjoismaista huonompia kuin Kaukoidän maat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko käyttää, ettei tartuta rokottamattomiin. Heidän vuokseen tässä kärsitään. Kiitos siitä.
Entä kun 100% on rokotettu? Rokotettukin levittää, joten maskeista ei voi luopua.
Mitä se haittaa, vaikka korona leviäisi, kun 100 % on rokotettu?
Puolet ovat livässä flunssassa ja toinen puoli ei edes tiedä sairastuneensa.
"Puolet ovat livässä flunssassa ja toinen puoli ei edes tiedä sairastuneensa."
Tämähän on tilanne tälläkin hetkellä myös rokottamattomien kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko käyttää, ettei tartuta rokottamattomiin. Heidän vuokseen tässä kärsitään. Kiitos siitä.
Entä kun 100% on rokotettu? Rokotettukin levittää, joten maskeista ei voi luopua.
Mitä se haittaa, vaikka korona leviäisi, kun 100 % on rokotettu?
Puolet ovat livässä flunssassa ja toinen puoli ei edes tiedä sairastuneensa."Puolet ovat livässä flunssassa ja toinen puoli ei edes tiedä sairastuneensa."
Tämähän on tilanne tälläkin hetkellä myös rokottamattomien kohdalla.
Ei silloin, jos he ovat iäkkäitä tai kuuluvat riskiryhmiin. Kyllähän korona on koko ajan ollut todennäköisemmin vaaraton perusterveille työikäisille nuorista ja lapsista puhumattakaan. Suurin haitta lähinnä on ehkä ollut normaalia kovempi flunssa tai influenssan kaltainen tauti. Mutta vanhuksille ja perussairaille se on voinut olla hyvinkin kohtalokas. ja tähänhän tuli muutos rokotteiden myötä - enää koronatartunnat vanhusten hoivakodeissa eivät samalla lailla johda lukuisiin kuolemiin. Sitten taas niille perusterveille työikäisille rokote tämänhetkisen tiedon mukaan lieventää tautia entisestään.
Yleisestä maskien käytöstä on edelleenkin käytännössä enemmän haittaa kuin hyötyä.
Meidän perhe on tuplarokotettu, emme käytä enää maskeja muualla kun työpaikoilla ollessa.
Maskien käyttö ei suojaa tartunnalta, kaikki tutkimukset todistavat sen. Sen sijaan jos on tartunta, voi estää sen leviämisen muihin köyttämällä maskia. Hyvä käsihygienia myös auttaa siihen ettei rokotettu saa koronaa eikä muutakaan flunssaa.
Miksi muuten leikkaussalissa henkilökunnalla on maskit kasvoilla aina? Siksikö ettei leikattava tartuttaisi heihin mitään tauteja? Vai olisiko kuitenkin toisinpäin..? :)
Toistaiseksi kaikilla on maskit luennoilla, mutta näyttää hallitus kohta luopuvan tästä suosituksesta. Sen sanon, että vapaalla opiskelijoilla on paljon yhteisiä kokoontumisia. Paljon. Jo nyt. Vielä ei edes kunnon biletykset ole alkaneet. Omalla puolisollani on syöpä, joten kauhistuttaa yliopistolla olo, vaikka ffp2- maskia pidänkin.