Top 3 suosikkisi Abban biiseistä? Ja mikä ko. kappaleissa viehättää?
Abba on nyt ollut tapetilla julkaistuaan uusia kappaleita. Innostuin käymään läpi Wikipedian listaa Abban biiseistä. Oma top 3 listani:
1. The piper - vähän keskiaikainen fiilis
2. If it wasn't for the nights - yöllinen tunnelma
3. Take a chance on me - reipasta viestintää, rytmi!
Tässä linkki Wikipedian listaukseen Abban lauluista/biiseistä (vain linkki mahtui tähän):
https://en.m.wikipedia.org/wiki/https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of…
Kommentit (131)
Dancing Queen
Take a Chance On Me
Waterloo
Nämä kaikki ovat kunnon jammailubiisejä, joissa on positiivinen fiilis. Toki Abba hallitsi tai hallitsee suvereenisti myös slovariosaston.
1. One of us
2. Knowing me, knowing you
3. The winner takes it all
Kaikki heidän erobiisejään. Sydän pakahtuu noita kuunnellessa.
Vierailija kirjoitti:
Knowing me, knowing you
Fernando
Eagle
Winner takes it alla ei iske minuun, vaikka sitä pidetään parhaimmistoa
Monet rock puolen edustajat ovat olleet Abban ihailijoita esim Richie Blackmore, Sex Pistols, Bob Geldof, Bono. 70-luvulla sitä ei sopinut kuuluttaa ääneen.
Enpä tuota tiennytkään, enkä ihmettele!
Ap
Hyviä singejulkaisujen B-raitoja:
1. That's Me
2. The Piper
3. Elaine
Ei missään järjestyksessä;
Super Trouper
The winner takes it all
I let the music speak
Money , money, money
One of us
M50 (abba-fani jo yli 40 vuotta ja heterokin edelleen ;)
Summer Night City, Voulez-Vous ja Head Over Heels
Vierailija kirjoitti:
Summer Night City, Voulez-Vous ja Head Over Heels
Tuo Head Over Heels on myös yksi suosikkini, samoin Dance (when the Music still goes on). Eli monta on hyvää biisiä tällä bändillä, Top 9 tulisi näistä.
Olen niin hyvilläni, että he vielä seitsemänkymppisinä ovat niin hyvässä kunnossa, että pystyvät tekemään uutta musiikkia :) !
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, hyvät valinnat!
Omalista:
1.My love, my life
2 The Day Before You Came
3 Winner takes it all+bonus: Disillusion
Melkein samat, 1:n tilalla Dancing Queen. Olen kai aika yksinkertainen tyyppi, mutta juuri tuollainen selkeys viehättää, kuten viimeksi mainitussa. Sanoitus sopii hyvin biisiin, ja vaikka en musiikista mitään ymmärrä, ovat "taustat mun mielestä kunnossa, ja hyvin tehty". Ehjä ja kokonainen tuotos.
Mä tykkään naisten äänistä, jotka soi keskenään. Ja joo, tiedän toki, että mikeillä saadaan tehtyä ihmeitä ja kaikuja ja vaikka ja mitä.
Mutta Waterloo-rallatus ei ole mun makuuni lainkaan. Ansaitsi toki voittonsa aikoinaan.
The Beatles -yhtye yksinkertaisine komppeineen on myös mun suosikki.
Todella, Agnerhan ja Fridan äänten yhteissointi on aivan timanttia! On onnellisten yhteensattumien summa, että yhtyeessä oli kaksi pariskuntaa, jossa miehet ovat niin taitavia säveltäjiä ja naiset niin hyviä laulajia, samoin miehet. Ja sitten vielä tuo yhteissointi!
En mitekään saa valittua vain kolme parasta, kun kyse on niin monenlaisista biiseistä.
1. Evergreenit kuten Winner takes it all, One of us, Knowing me knowing you, S.O.S, Money, money, money, Dancing Queen, Chiquitita, Fernando, Thank you for the music
2. Menobiisit kuten Gimme, gimme, gimme, Take a chance on me, The name of the game, Voulez-vous, Rock me, Does your mother know, Tiger
3. Vähän erilaiset kuten Head over heels, The way old friends do, When all is said and done,
70-luvun loppupuoli Virossa, olin 12 ja pääsin ensimmäisiä kertoja kouludiskoon. Meidän luokan suosikkiveljekset olivat Ruotsissa asuvalta sedältä saaneet ABBA-n "Arrival"-levyn - ja se vasta oli jotakin! Neljä nuorta kaunista ihmistä poseerasivat valkoisissa vaatteissa jonkinnäköisen helikopterin edessä - muistan levyn kannen hyvin. Ja ne laulut - "Money, money", "Dancing queen" ynnä muut.
Vierailija kirjoitti:
En mitekään saa valittua vain kolme parasta, kun kyse on niin monenlaisista biiseistä.
1. Evergreenit kuten Winner takes it all, One of us, Knowing me knowing you, S.O.S, Money, money, money, Dancing Queen, Chiquitita, Fernando, Thank you for the music
2. Menobiisit kuten Gimme, gimme, gimme, Take a chance on me, The name of the game, Voulez-vous, Rock me, Does your mother know, Tiger
3. Vähän erilaiset kuten Head over heels, The way old friends do, When all is said and done,
Sama vaikeus täällä. Hyvä tuo jaottelu. En nyt tarkoita ylihehkuttaa Abbaa mutta mietin tuossa, että heillä on hallussa sekä melodiat että rytmi. Ja kaikki biisit eivät ole samanlaisia, tasapaksuja vaan sopivat eri fiiliksiin. Tai toisinpäin eli myös luovat tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksihän Frida laulaa molemmat uudet laulut?
Aiemminhan Angetha lauloi 8/10Frida laulaa soolon I Still Have Faith on You:ssa, mutta Agnetha ottaa kyllä johdon toisessa julkaistussa biisissä (Don't shut me down).
Ja aikoinaan ABBAn miehet kyllä varmistivat että joka levyllä on suurin piirtein tasamäärä sooloja molemmille leideille. Veikkaan että näin on tulevallakin levyllä.Ja mitä tulee AP:n kysymykseen niin pakko on valita mestariteokset The Winner Takes It All ja Dancing Queen, mutta kolmannen voisi valita kymmenistä biiseistä. Otetaan tänään vaikka When I Kissed The Teacher, siitä tulee aina hyvälle tuulelle!
Angethan ääni ei ole enään ihan yhtä kirkas, kuin 40 vuotta sitten.
En oo mikään hirveä ABBA-fani enkä ole pitkään aikaan kuunnellut enkä varmaan edes muista kaikkia enää. Tässä kuitenkin top3 mieleen jäänyttä.
-The day before you came.
Nainen noudattaa päivittäisiä rutiinejaan kunnes joku tulee joku ja muuttaa kaiken. Helposti ajattelisi että kappale on romanttinen mutta minusta se on enemmän pahaenteinen.
-Visitors
Ketä ne vierailijat ovat? Tästä tulee mieleen joku kotiinsa sulkeutunut skitsofreenikko.
Kaksi edellistä viehättävät mystisyydellään mutta tykkään myös Chiquititasta, jossa kohdistetaan ensimmäisen sydänsurunsa kokenutta tyttöä.
Vierailija kirjoitti:
En oo mikään hirveä ABBA-fani enkä ole pitkään aikaan kuunnellut enkä varmaan edes muista kaikkia enää. Tässä kuitenkin top3 mieleen jäänyttä.
-The day before you came.
Nainen noudattaa päivittäisiä rutiinejaan kunnes joku tulee joku ja muuttaa kaiken. Helposti ajattelisi että kappale on romanttinen mutta minusta se on enemmän pahaenteinen.
-Visitors
Ketä ne vierailijat ovat? Tästä tulee mieleen joku kotiinsa sulkeutunut skitsofreenikko.Kaksi edellistä viehättävät mystisyydellään mutta tykkään myös Chiquititasta, jossa kohdistetaan ensimmäisen sydänsurunsa kokenutta tyttöä.
Lohdutetaan, ei kohdisteta
Olen 70-luvun lapsi ja pienenä leikimme ABBA-a. Kaverini oli Agnetha, minä Frida -ja tappelimme, miksi Agnetha saa laulaa kaikki laulut. Pihan pojat eivät innostumeet olemaan Björn eikä Benny - ja olimme niille siitä katkeria.
Vierailija kirjoitti:
Lay all your love on me
Our last summer
Summer night city
Tän voisin melkein kopsata itsellekin :)
Laitan kuitenkin
When all is said and done
The name of the game
I’ve been waiting for you
Muistan, kun Abba voitti euroviisut. Olin pettynyt 12-vuotias, olin toivonut Italian "Si"-laulun voittavan. Sen jälkeen Abban musiikki kolahti tosi lujaa teini-ikäisenä. Ja nyt kypsissä kymmenissä sen parissa viihtyy edelleen. Björn&Bennyn musikaalit ovat myös upeita esim Chess ja Kristina från Duvemåla.
Top3:a en pysty nimeämään, vaihtelee tunnelmien mukaan.
One of us!