Kotiäidit: Kuinka paljon miehet maksavat " turhia" kulujanne?
Tuli tuosta toisesta keskustelusta mieleen tällainen asia, että kuinka paljon teidän muiden miehet huolehtii vaimojen " turhista" kuluista? Eli kampaajat, vaatteet yms.
Meillä mies maksaa kaikki ruuat ja muut yhteiset menot. Minä maksan hänelle tietyn summan lainanlyhennystä varten joka kuukausi ja huolehdin omat laskut ja suurimman osan lapsemme kuluista. Tai siis lapsilisillä maksetaan lapsen vaatteet yms.
Ylimääräistä rahaa ei mulle jää, että saisin vaatteita tai pääsisin kampaajalle. Mies ei näitä minulle maksa, enkä ole koskaan pyytänytkään, kun olen ajatellut ettei ole hänen asiansa.
Kommentit (46)
mies maksaa kaiken mitä tarvitsen. vaatteet, kampaajat, kuntosalin jne. minun kh-tuesta hoidan talouskulut. eli ruuan ja esimerkiksi siivousaineet. kyllä mun mies ainakin tykkää että vaimo näyttää hyvältä, koti on aina siisti, lapset samaten ja ruoka pöydässä kun isäntä tulee kotio. Ei mulla ole valittamista. joskus tuo ihan sanoo että ostaisit nyt itsellesikin jotain kivaa:)
Ja kyllä meillä on aina siistiä, kodin siisteydestä huolehditaan yhdessä.
Ja ap on sitä mieltä, että minun tehtäväni on viettää aikaa lapsen kanssa. Ulkoillaan, piirretään, luetaan yms. Tähän menee kyllä ihan hyvin aikaa. Siis minähän olen HOITOvapaalla, en siivousvapaalla.
ap
Kai se tukka kasvaa äitiyslomallakin ja vaatteet kuluvat. Meillä on yhteinen pankkitili ja rahat yhteisiä.
Meillä mies kannustaa minua myös hemmottelemaan itseäni, vaikka itse olisin nuukempi.
lapsilisistäkin kuuluisi puolet miehelle. Meillä on yhteiset rahat ja yhteinen elämä.
Ja jos jää niin ne laitetaan johonkin yhteiseen. Yleensä kysyn mieheltä etukäteen, sopiiko jos ostan jonkun tietyn vaatteen. Yleensä vastaus on, että aika kallis on, ja rahaa on senverran vähän että kannattaa jättää ostamatta. Mies on kyllä muutenkin meillä tarkempi rahan käytöstä. Kampaajalla en ole ikinä elämässäni käyny:) joten siihenkään ei tarvitse lupaa kysellä. Mieskin kyllä kysyy multa luvan tai mielipiteen johonkin omaan hankintaansa, ja aika useasti myös hän jättää hommaamatta. Lapsille ostetaan yhdessä tarpeelliset tarvikkeet ja vaatteet. Näin meillä kyllä toimii ainakin mun mielestä erittäin hyvin:)
Mies kuskaa minua autolla, esim. ostoksille.
Ja usein on käynyt niin, että mies on ostanut minulle uudet kengät tai hameen tms. Esim kesällä käytiin 5 eri HM-liikkeessä etsimässä yhtä mainoksessa näkemääni hametta, mutta sitä ei ollut missään! (oli kuulemma myyty ekana päivänä loppuun joka paikasta) niin mies sitten " lohdutuskeksi" osti minulle toisen hameen :)
Tuo myös usein suklaata ja karkkia yms, vaikka melko samahan se on kuka ne maksaa, kun tavallaan yhteiset on kaikki rahat.
Minä käyn kampaajalla 3 - 4 viikon välein, mies samoin parturissa. Tyttäret ovat käyneet noin yksivuotiaasta kumpikin säännöllisesti.
mutta mun mielestä siivous kuuluu sille joka on kotona lapsen kanssa. lastenhoito on sitten asia erikseen, yhdessä hoidetaan. rahat yhteisiä ja niiden käytöstä neuvotellaan yhdessä.
täytyy varmaan kohta laittaa sängyn vireen taksamittari ja alkaa laskuttaa seksi sessioista että sais vähän tasku rahaa....
Meillä kyllä huolehditaan perheen elatuksesta kaikin puolin yhteisesti. Rahaa ei kumpikaan turhuuksiin tuhlaa mutta kyllä meillä saa käydä kampaajalla kumpikin ja minä pari kertaa vuodessa kosmetologilla vaikka tuloni ovat lapsilisät mukaan lukien 1/5 miehen tuloista.
hoidan yksin kodin ja ruuanlaiton. siihen ei montaa tuntia päivässä mene edes kauppareissuineen. lapsia hoidetaan tasapuolisesti, molemmat käy harrastuksissaan ja ostelee vaatteita yms. tili on yhteinen vaikka minä olenkin kotihoidontuella.
puhelinlaskuni ja lehtitilaukset (ns. omat lehdet) ja kampaajani.
Mies maksaa asuntolainan ja vakuutukset ja sähköyms laskut.
Yhteiselle tilille laitetaan rahaa, jos jommalla kummalla jää " ylimääräistä" ja esim plussa ja bonus rahat.
Jos isompia lastenvaate tai tarvikehankintoja, niin sitten otetaan lapsilisätililtä.
Meillä tämä on toiminut loistavasti.
Niin ja mies ostaa välillä minulle yllätysvaatteita, kirjoja, yms.
oikeasti ajatella niin, että kun hoitaa kotona lapset, niin saa sitten vaan kärsiä nahoissaan palkattomuudestaan??? mies saa mennä tienaamaan ja tehdä rahoillaan, mitä huvittaa mutta naisen pitää vielä kotihoidontuesta maksaa osansa lainanlyhennyksistä eikä pääse kampaajalle? en ikinä voisi ajatella noin eikä myöskään mieheni. meillä on tosiaan yhteiset rahat, vaikka eri tilit onkin. sieltä maksetaan, missä rahaa on. kotonaollessani olen käynyt kampaajalla ja ostanut uusia vaatteita, ne eivät miehenikään mielestä ole ns. turhia kuluja. toki vaatteisiin on vähemmän rahaa kuin työssäkäydessä mutta eipä niitä niin paljon tarvitsekaan kun ei ole " edustustehtäviä" . huh, ei ihme, että naisen asema pysyy huonona, jos nainen itsekin ajattelee noin.
Parempi maksellakin, koska minä olen maksanut todella ison osan asunnostamme ja koko auton jolla hän ajaa.
Hän on siis se tyhjätasku joka nai perijättären.
Tosiasiassa yhteiset rahat meillä, eri tilit tosin.
Ukko tienaa ja maksaa! Mä hoidan muksut, ja annan ukolle mahdollisuuden uraan. Meillä on yhteiset rahat, eikä mun tarvi olla tilivelvollinen miehelleni mun menoistani. Enemminkin se ajaa mua shoppailemaan. Ehkä mun ulkonäöstä tulee mieleen kaikki käyttämättömät eurot :D
Riippuu siitä miten asiaa haluaa katsoa:
Meidän perheeseemme tulee rahaa miehen työnantajalta ja Kelalta, ne menevät yhteiselle tilille jota kumpikin käyttää sekä omiin että yhteisiin menoihin.
Mies tienää ja minä olen kotona. Mies tuo rahaa ja minä käytän. Saan päättää ihan itse isoistakin asioista. Ostin esim meille auton ja juuri nyt olen käyttämässä mieheni tienäämia rahoja itseeni (3000EUR) ensi kuussa. Enkä muuten edes kysynyt tai neuvotellut asiasta. Luotan miheni rahan käyttöön ja niin myös häni minun. Ei ole koskaan tarvinnut selitellä visa ostoksia tai muitakaan
Näyttäkää nyt yksikin perhe (siis tosielämässä, ei vaan täällä netissä) jossa nainen tuo pyyteettömästi rahan talouteen ja makselee siitä vielä mukisematta miehen harrastukset, vaatteet ja moottoripyörät ja mies saa työttömyyskorvauksensa/osa-aikatyön palkkansa vain ja ainoastaan omaan käyttöönsä.
Aivan oikein. Sellaisia ei ole. On taivahan tosi että rahat ovat yhteisiä niin kauan kun mies tienaa enemmän. Jos tilanne toisin päin, niin mies saa joko lähtöpassit tai siirrytään tiukasti omiin rahoihin.
Onko niin vaikea ymmärtää, että joillekkin se raha ei ole niin tärkeä?
Sen minkä olen tähän päivään mennessä oppinut, on että rahasta riitely on typerin riidanaihe.
Kun kaikki puhaltavat yhteen hiileen, on kaikilla helpompaa.
Vierailija:
Näyttäkää nyt yksikin perhe (siis tosielämässä, ei vaan täällä netissä) jossa nainen tuo pyyteettömästi rahan talouteen ja makselee siitä vielä mukisematta miehen harrastukset, vaatteet ja moottoripyörät ja mies saa työttömyyskorvauksensa/osa-aikatyön palkkansa vain ja ainoastaan omaan käyttöönsä.Aivan oikein. Sellaisia ei ole. On taivahan tosi että rahat ovat yhteisiä niin kauan kun mies tienaa enemmän. Jos tilanne toisin päin, niin mies saa joko lähtöpassit tai siirrytään tiukasti omiin rahoihin.
Minähän en tienaa mitään. Mies on töissä. Lapsilisät tulee tililleni, siinä se. Sillä 100 eurolla ei montaa ruokaostoskertaa tehdä. Kampaajalla kävin joskus keväällä. Nyt on tukka jo ulos mallisttan, vaikka itse olen leikannutkin otalta ja niskasta. Nipistän ruokamenoissa, ostan halvempaa, jos voin, teen itse. Vieläkin käytän vaatteita, jotka periytyvät vuodelta 1987 (tämä tarina on tosi).
Olisi kiva joskus käydä jossain, mutta kaikki menot mennään vain lapsen ehdoilla. Esim. elokuvissa käydään, jos on jotain kivaa lapselle.
Olet tyytväinen elämääsi ihanaa! Niin minäkin (ja hiukset on hyvin ja kellokin näkyy.) ; )
Ps. jos meillä mies siivoilisi, kävisi kaupoissa duunaisi ruokia jne. niin en kyllä pillittäisi. Meillä miehen ei tarvitse kotihommjia tehdä ja siitä mielellään mulle " maksaa" ja ostaa sen mitä tarvitsen jotta jaksan kotona olla ja tehdä siellä töitä (en siis makaa sohvalla ja odota,e ttä mies tulee kaupan kautta kotiin ja alkaa imuroimaan). Voi jösses mikä pullaperse ap!