Joudun syömään esimerkkiruokailussa kouluruokaa (esikoulu) ja maksamaan siitä n 3€ ateria, vaikka yritän välttää nopeita hiilareita/prosessoitua ruokaa. Nyt esimies kielsi vielä ruuan maustamiseen omilla mausteilla!
Voitteko kuvitella? Kuulemma kaupungin linja on, ettei omia mausteita saa tuoda kotoa. Myöskään talo ei niitä tarjoa.
Omista eväistä pitää toimittaa lääkärin todistus, ja sittenkin ensisijaisesti kaupunki tekee erikoisruokavalion mukaisen ruuan sinulle. Jos tiedät vihaavasi pinaattikeittoa ja se sattuu olemaan listalla, on sinun maksettava siitä 3€ ja oltava nälässä tai edes esitettävä syöväsi sitä.
Mikä muu ala on yhtä holhottua?
Kommentit (814)
Vierailija kirjoitti:
Saakos ne lapset sanoa, että ”En tykkää pinaattikeitosta, tee mulle jotain muuta”? Aivan. Kasva aikuiseksi.
Tämä! Jos esimerkkiruokailijalla on omat eväät, myös niillä lapsilla pitää saada olla. Eri asia, jos ei ole esimerkkiruokailija ja syö opettajanhuoneessa. Ap nyt sanoo, että en halua syödä ja kiukuttelee, niin eiköhän siihen joku toinen paikalle löydy.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollainen voi olla laillista? Ymmärtääkseni Suomen laissa lukee fyysisen koskemattomuuden suoja, minkä luulisi ulottuvan siihenkin, ettei ketään saa pakkosyöttää, etenkään rangaistuksen (potkujen?) uhalla.
Mitäs se lapsilla on jos ei pakkosyöttämistä? Miksi sä luulet, että siellä on aikuinen esimerkkiruokailemassa?
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa...Meillä Vantaalla eskarissa työntekijöillä saa kyllä olla omat eväät. Eihän aikuista ihmistä voi pakottaa omilla rahoilla ostamaan jotain mitä ei halua...
Mutta lapset voi pakottaa?
Olet oikeassa, sä et voi näyttää lapsille esimerkkiä, kun olet noin rajoittunut ruokailija.
Aika moni aikuinen tykkäisi, että vaihtoehtona olisi salaatti proteiinilisällä, eli samat salaatit kuin lapsilla ja vaikkapa kananmuna ja leikkelesiivuja. En pysty syömään makaronimössöjä ja perunalaatikkoja, jos haluan pysyä pirteänä työpäivän ajan. Eikö noihin kouluruokiin voisi tulla vähän vaihtelua?
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä ja olen tyytyväinen, että pääsen valmiiseen ruokapöytään syömään. 3 € on minusta halpa hinta syömästäni ruuasta.
Täytä lautasestasi suurin osa salaatilla.
Valitettavasti salaatit ovat surkeita ( ei mitään lounasruokalatasoa edes) ja niitä tulee ryhmään todella pieni määrä, joten ei mahdollista.
Olet ap varmaan muutenkin hankala työntekijä, jos saat tällaisesta asiasta näin suuren ongelman. Ruoka maksaa oikeasti vain kymmeniä senttejä, kuukaudessa ehkä viitisen euroa. Sillä rahalla et saa kummoisiakaan eväitä. Ja ruoka on syötävää: jos lapset syövät sitä, niin sinäkin aikuinen ihminen pystyt sitä syömään ja vielä hymyilemään päälle.
T: alkuopettaja
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa KVTES:iä ainakaan ennen ei ole tarvinnut esimerkkiruokailusta maksaa.
Anteeksi koska ennen? Ainakin jo 1980- luvulta alkaen aterioista perittiin palkasta ns.verotusarvon mukaan. Ei voinut valita toisin.
Ruuan taso alkoi huononemaan 1990-luvun lopulla, kun omista valmistuskeittiöistä siirryttiin laitoskeittiöihin ja ruokakuljetuksiin.
Päiväkodissa ruokailuun ei ole hlökunnalla muuta aikaa, kuin tuo lasten kanssa ruokailu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä ja olen tyytyväinen, että pääsen valmiiseen ruokapöytään syömään. 3 € on minusta halpa hinta syömästäni ruuasta.
Täytä lautasestasi suurin osa salaatilla.Valitettavasti salaatit ovat surkeita ( ei mitään lounasruokalatasoa edes) ja niitä tulee ryhmään todella pieni määrä, joten ei mahdollista.
Voi luoja! Ne lapset ruokitaan samalla ruoalla, syö kotonasi vaikka sit enemmän kasviksia äläkä valita. Kouluruoka ei ole mitään ala cartea joo, mutta todellako haluaisit siirtyä eväisiin? Kouluruoka on niille lapsille tärkeä, osalle ainut ateria päivässä, ja sä viitsit valittaa.
Siis todellakin se ruuan hinta maksetaan sinulle ja sitten verotetaan pois.. Ei jää maksettavaa. Meillä ainakin tilinauhassa näkyy maksetut ruoka edut ja ennakonpidätys siitä on sama. Eli hyötyä se että näkyy eläkkeessä aikanaan. Meillä tulee siis reilu 4e päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Olet ap varmaan muutenkin hankala työntekijä, jos saat tällaisesta asiasta näin suuren ongelman. Ruoka maksaa oikeasti vain kymmeniä senttejä, kuukaudessa ehkä viitisen euroa. Sillä rahalla et saa kummoisiakaan eväitä. Ja ruoka on syötävää: jos lapset syövät sitä, niin sinäkin aikuinen ihminen pystyt sitä syömään ja vielä hymyilemään päälle.
T: alkuopettaja
Surullista on, että kasvaville lapsille tarjotaan niin ravinnotonta ruokaa. Teollista einestä ja keinorasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: alkuopettajaSurullista on, että kasvaville lapsille tarjotaan niin ravinnotonta ruokaa. Teollista einestä ja keinorasvoja.
Kyllä ne on kaukana eineksistä vaikka mitään superia ne ei ole. Jos jokainen toisi eväänsä, sit ne olisi eineksiä suurimmalla osalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: alkuopettajaSurullista on, että kasvaville lapsille tarjotaan niin ravinnotonta ruokaa. Teollista einestä ja keinorasvoja.
Kyllä ne on kaukana eineksistä vaikka mitään superia ne ei ole. Jos jokainen toisi eväänsä, sit ne olisi eineksiä suurimmalla osalla.
Älä jauha sontaa. Eineksiä ne on, mitä kouluissa ja päiväkodeissa tarjotaan.
Luulen että olet tehnyt maustamisesta numeron tai muuten julkista, niin että lapset puhuvat siitä kotona ja viesti tulee esimiehelle.
Eihän siellä muuten tulisi kenellekään mieleenkään kieltää maustamista.
Maustaisit salaa lapsilta.
Rahasta viis. Ihan sama vaikka saisi ilmaiseksi. Ahdistaisi ihan älyttömästi, ellen aikuisena ihmisenä saisi itse valita mitä syön lounaaksi. Itse en pystyisi noita päiväkotien tai monien koulujenkaan safkoja syömään.
Olin alaikäisenä (16v) kesätöissä päiväkodissa ja minulle yritettiin pakkosyöttää näkkileipää, kun lastenkin oli syötävä puolikas sellainen ruuan kanssa. Minulla on keliakia enkä tajunnut ottaa lääkärintodistusta mukaan. Vanhempi työntekijä lähes huusi korvaan "sinä syöt sen leivän kuten muutkin" Ahdistuin tuosta niin, että pyysin isääni soittamaan töihin, ettei minulle todellakaan pakkosyötetä mitään. Meni sentään perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha sontaa. Eineksiä ne on, mitä kouluissa ja päiväkodeissa tarjotaan.
No ei kyllä ole. Missä perämetsässä sä olet? Kyllä meillä ainakin sekä päiväkodissa että koulussa ruoka on kaikkea muuta kuin eineksiä ja salaatti on osa ateriaa.
Vierailija kirjoitti:
Rahasta viis. Ihan sama vaikka saisi ilmaiseksi. Ahdistaisi ihan älyttömästi, ellen aikuisena ihmisenä saisi itse valita mitä syön lounaaksi. Itse en pystyisi noita päiväkotien tai monien koulujenkaan safkoja syömään.
Saako ne lapset valita? Nyt pää sieltä per*eestä ja mieti miksi ruoka sua ahdistaa.
Ei pidä paikkaansa että olisi pakko syödä niitä ruokia mitkä maksavatkin 3e. Omat eväät vaan mukaan. T:esikoulussa työskennellyt
Kyllä me tajutaan, mutta ainakin meillä on keskuskeittiön vakuumiruokiin siirtymisen jälkeen mennyt ruoan laatu niin alas, että usea valitsee silti omien eväiden syömisen. Koskaan ei voi tietää, onko ruokaa edes riittävästi, vaikka olisi tilattu jopa isommalle määrälle kuin on paikalla. Ja koska lapset tietenkin ruokitaan ensisijaisesti, henkilökunta sitten särpii sitä nakkikeiton lientä tai kinkkukiusauksen palanutta päälliskerrosta, jota ei lapsille voi tarjota.