Joudun syömään esimerkkiruokailussa kouluruokaa (esikoulu) ja maksamaan siitä n 3€ ateria, vaikka yritän välttää nopeita hiilareita/prosessoitua ruokaa. Nyt esimies kielsi vielä ruuan maustamiseen omilla mausteilla!
Voitteko kuvitella? Kuulemma kaupungin linja on, ettei omia mausteita saa tuoda kotoa. Myöskään talo ei niitä tarjoa.
Omista eväistä pitää toimittaa lääkärin todistus, ja sittenkin ensisijaisesti kaupunki tekee erikoisruokavalion mukaisen ruuan sinulle. Jos tiedät vihaavasi pinaattikeittoa ja se sattuu olemaan listalla, on sinun maksettava siitä 3€ ja oltava nälässä tai edes esitettävä syöväsi sitä.
Mikä muu ala on yhtä holhottua?
Kommentit (814)
Mikä tota alaa vaivaa? Naiset? Ei tee mieli laittaa omaa lasta ollenkaan päiväkotiin kun se tuntuu olevan joku hel*etin esikartano.
Meillä saa syödä omia eväitä halutessaan. Saa olla vaikka kokonaan syömättäkin.
Olishan se hauska nähdä kun esimies yrittäisi pakottaa minut syömään jotain moskaa.
Pitäkää puolenne, ihmiset!
Miehet herkuttelevat joka päivä monipuolisten, ihanien salaatti ym buffet-pöytien äärellä kun naiset syö pastaperunakarrageenikermakiusausta suoli ja mieli pinkeenä 😁
Vaikka oletkin siellä kurahousuhommissa, ei olisi pahitteeksi ymmärtää mitä tarkoittaa marginaaliveroprosentti. Esim. sinulla se ei ole 15. Ei lähelläkään. Ja sen mukaan voi laskea ruoan todellisen kustannuksen.
Vierailija kirjoitti:
Ytimessä tässä on se ongelma, että Suomen koululaitoksissa tarjotaan niiden aikuisten lisäksi kasvaville lapsille ja nuorille ala-arvoista ruokaa. Pitkälle prosessoitua hiilihydraattimättöä. Sitten ihmetellään kun nuoriso lihoo. Tuollahan ne tottuvat ajatukseen ”kunnon ruoasta”, joka ei sitä kuitenkaan ole. Takaisin kouluihin ja päiväkoteihin omat keittiöt ja kunnon raaka-aineista tehty ruoka!
Tätä olen ihmetellyt ja ihmettelin jo 10-11 vuotiaana. Muistan miten torstaisin oli palermon pastaa koulussa. Salaattina porkkanaraastetta (mikä itsessään on kans melkoinen sokerivihannes!). Arvatkaapa kun se hiilaripiikki nousi ja romahti niin jaksoiko ruokiksen jälkeisenä matikantuntina keskittyä itse matikkaan? No mä en ainakaan, koska mua nukutti sen palermonpastan jäljiltä 2h. Sit alkoi piristyä taas kun keho oli saanut poltettua kaiken sen hiilaripaskan pois. Jos ruuassa olisi enemmän rasvaa ja jos osa hiilarista korvattaisiin vaikka kukkakaalilla tai parsakaalilla niin sekin painaisi tätä väsymystä aiheuttavaa hiilari/insuliininousua alemmas ettei väsyttäis niin paljoa.
Ja hulluintahan on syödä vielä leipää tuollaisen palermonpastan päälle. Keski-Euroopassa ihmiset ihmettelevät miksi SUomessa syödään joka aterialla leipää. Heillä kun pari leipää on itsessään ateria. JOs on pastaa tai peruna+kastike ruokaa niin ei sen kanssa oteta leipää vaan vihanneslisukkeita (salaatteja, sipuli/kurkku/tomaattisekoitusta yms).
Tietääkseni sinua ei voi pakottaa maksamaan ruuasta. Itse olin aikoinaan opettajana koulussa enkä koskaan suostunut syömään kouluruokaa koska olisin joutunut maksamaan siitä. En suostu moisesta kelvottomasta sotkusta maksamaan.
Työnantaja voi järjestää ruokailun niin, että sinä et joudu siellä syömään, vaan joku toinen opettaja toimii esimerkkiruokailijana. Sen järjestäminen ei ole sinun ongelmasi. Ketään ei voi pakottaa maksamaan työn tekemisestä, etkä sinä tarvitse kieltäytymiseen mitään muuta perustetta kuin sen, että kieltäydyt maksamasta.
Valvontavelvollisuus sinulle voidaan silti määrätä, eli sitten syöt muulloin kuin ruokatunnilla, jos ehdit.
Ota yhteyttä ammattiliiton lakimieheen.
Mitä Pa**Kaa ne siellä lapsille syöttää? Rasvatonta vesimaitoa, eineksiä ja vehnää.
Siis eihän ne voi pakottaa syömään sitä lasten mössöä ja maksamaan siitä? Ja mitä helee, ei saa maustaa omilla mausteilla?
Ymmärrän että lasten ruokailua pitää valvoa samalla kun syö itse, mut pitäis olla mahdollisuus tuoda omat eväät. Jos vaikka olisi joku laihis ym dieetti niin ei millään hiilarimömmöillä takuulla toimisi.
Missä kaupungissa on tällaista? Ei Vantaalla ainakaan
AP on töissä väärällä alalla. Hän ei tajua, että lasten kanssa työskentely vaatii itsekuria, suvaitsevaisuutta ja omien mielihalujen tukahduttamista. Ruoka-aikana syödään kiltisti sitä ruokaa, mitä keittiöstä tulee. Siis samaa ruokaa kuin mitä lapset syövät.
Olen itse työskennellyt päiväkodissa (jossa myös esikoulu) ja tiedän, että erityisruokavaliot (allergiat) otetaan huomioon. Myös kulttuurisidonnaiset erityisruokavaliot (ei sianlihaa, koska lapsi on muslimi) otetaan huomioon.
Hysteeristen tarhatätien aivopieruja ("Mä en tykkää pinaattiletuista. Mä yritän välttää hiilihydraatteja. Mä haluan omat eväät!") ei huomioida millään tavalla. Koko keittiöhenkilökunta vain NAURAA.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tota alaa vaivaa? Naiset? Ei tee mieli laittaa omaa lasta ollenkaan päiväkotiin kun se tuntuu olevan joku hel*etin esikartano.
Nämä on varmaan niitä samoja tyyppejä, jotka ovat alkaneet raivoamaan ventovieraille ihmisille maskin puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
AP on töissä väärällä alalla. Hän ei tajua, että lasten kanssa työskentely vaatii itsekuria, suvaitsevaisuutta ja omien mielihalujen tukahduttamista. Ruoka-aikana syödään kiltisti sitä ruokaa, mitä keittiöstä tulee. Siis samaa ruokaa kuin mitä lapset syövät.
Olen itse työskennellyt päiväkodissa (jossa myös esikoulu) ja tiedän, että erityisruokavaliot (allergiat) otetaan huomioon. Myös kulttuurisidonnaiset erityisruokavaliot (ei sianlihaa, koska lapsi on muslimi) otetaan huomioon.
Hysteeristen tarhatätien aivopieruja ("Mä en tykkää pinaattiletuista. Mä yritän välttää hiilihydraatteja. Mä haluan omat eväät!") ei huomioida millään tavalla. Koko keittiöhenkilökunta vain NAURAA.
Mä en yritä, vaan myös vältän hiilihydraatteja, ja kyse ei ole tykkäämisestä vaan siitä, että voin näin paremmin. Jokaisella on oikeus ravintoon, jolla voi hyvin. Kenenkään ei tarvitse voida huonosti vain sen takia että esimies käskee syömään epäsopivaa ruokaa.
Eikä kiinnosta jonkun keittiötädin naureskelut. Katsokoon peiliin, naurattaako vielä?
Vierailija kirjoitti:
No kuule kun ei syödä! Syömme mitä itse haluamme.
Vierailija kirjoitti:
Mitä suvaitsevaisuutta tuo sinun mielipiteesi edustaa?
Hyvää esimerkkiä sekin on lapsille, että ajattelee omilla aivoillaan ja pitää kehostaan ja mielestään huolta oikeasti hyvällä ravinnolla. Ja ettei ruoka ole mikään natsiasia, millä akat pakottavat toisensa ruotuun. Vaan ihan kiva, terveyttä edistävä ja nautinnollinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut raskausdiabetes, joten vähähiilarinen, runsaasti kasviksia sisältävä ruokavalio on ainoa keino 2-diabeteksen ehkäisyssä. Muslimi saa uskontonsa perusteella oman ruuan, mutta diabeetikko ei saa terveyssyistä itselleen soveltuvaa ruokaa. Sairasta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en yritä, vaan myös vältän hiilihydraatteja, ja kyse ei ole tykkäämisestä vaan siitä, että voin näin paremmin. Jokaisella on oikeus ravintoon, jolla voi hyvin. Kenenkään ei tarvitse voida huonosti vain sen takia että esimies käskee syömään epäsopivaa ruokaa.
Eikä kiinnosta jonkun keittiötädin naureskelut. Katsokoon peiliin, naurattaako vielä?
Kiitos kysymästä. Kyllä, meitä naurattaa edelleen. Moni aikuinen on käynyt itkemässä vatsavaivoja (valittanut keittiöhenkilökunnalle), mutta hyvin harva on osannut tuoda lääkärintodistuksen. Vähähiilihydraattinen ruokavalio eli diabetesruokavalio on kyllä mahdollista saada, jos joku vain osaa pyytää.
Tässä ketjussa oikein Esimerkkiä kerrakseen siitä, miten akat pakottavat toisiaan syömään jotain, mitä toinen ei halua syödä syystä x, y tai z. Sairasta painostusta. Oikein suvaitsevaa ja kaunista Esimerkkiä kanssaihmisten kunnioituksesta.
Koulujen ruoka on kyllä paskaa, olen gluteeniton ja koulut kyllä valmisti ”gluteenitonta” ruokaa mutta se valmistettiin samoissa tiloissa gluteenin kanssa ja sain siitä oireita ja vaikka valitin asiasta ei siihen tullut muutosta. Joten en sitten syönyt koko koulu aikoinani ruokaa siellä. Ja valmistuin 9 luokalta 8 vuotta sitten joten ei siitä kauhean kauan ole
Se varmaan jouduttaisiin tilaamaan jostain muualta.