Joudun syömään esimerkkiruokailussa kouluruokaa (esikoulu) ja maksamaan siitä n 3€ ateria, vaikka yritän välttää nopeita hiilareita/prosessoitua ruokaa. Nyt esimies kielsi vielä ruuan maustamiseen omilla mausteilla!
Voitteko kuvitella? Kuulemma kaupungin linja on, ettei omia mausteita saa tuoda kotoa. Myöskään talo ei niitä tarjoa.
Omista eväistä pitää toimittaa lääkärin todistus, ja sittenkin ensisijaisesti kaupunki tekee erikoisruokavalion mukaisen ruuan sinulle. Jos tiedät vihaavasi pinaattikeittoa ja se sattuu olemaan listalla, on sinun maksettava siitä 3€ ja oltava nälässä tai edes esitettävä syöväsi sitä.
Mikä muu ala on yhtä holhottua?
Kommentit (814)
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyään tosiaan niin nirppanokkaista henkilökuntaa että pinaattikeitto ei kelpaa? Pitäisi vissiin olla sushia tai jotain muuta etnistä että kelpaisi.
Miksei henkilökunta saisi nirsoilla omilla rahoillaan niin paljon kuin huvittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa alan asiantuntijat, mitä olisi ruokalistalla, jos saisitte itse päättää? Huom! Hinnan pitää olla yhtä alhainen kuin mitä se on päiväkodissa ja koulussa.
Halvalla saa tehtaan tekemää einestä, lisäaineilla kyllästettyjä ruokia ja mauttomimpia kasviksia. Niin se menee eikä kukaan muuta väitäkään! Onneksi omaan työhöni ei liity einesten ja terveydelle haitallisten lisäaineiden pakkosyömistä.
Esim karrageeni aiheuttaa suolistosairauksia ja sitä on kaikissa laitoskeittiöiden "kerma"valmisteissa ja -ruuissa ja muissakin sakeuttamisaineena. Sitten ihmetellään, kun suolistosairaudet ovat räjähtämässä käsiin Suomessa. Ja tämä vain yksi haitallinen aine monista.
Suomen suolistosairaudet johtuvat kylläkin pääosin siitä, että porukka ei syö monipuolisesti kasviksia ja TÄYSJYVÄVILJAA, leseitä ja muita kuidun lähteitä. Nimenomaan leseistä ja täysjyväviljasta suolisto tykkää. Ilmankos on suolistosairauksia.
Viljat on melkeinpä pahinta syötävää suolistoa ajatellen. Varsinkin se täysjyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on mahdollista vain naisten aloilla
Se on merkillistä kuinka jopa akateemisesti koulutettujen naisten ensisijainen toimintamalli on totella käskyä ja kiukutella asiasta itsekseen. Sääntöjen noudattamisen piti olla pelkästään matalasti koulutettujen ongelma.
Kutsutaan passiivis-aggressiivisuudeksi myös.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei koskaan velvoitettu syömään kouluruokaa kun olin koulunkäyntiavustajana... Vetosin matalaan palkkaan yms. Söin omat eväät kahvihuoneessa. :D
Ei tietenkään velvoitettu, eihän sinulla ole valvontavastuuta luokasta kun vastuu on aina opettajalla.
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä missäpäin suomea olet, mutta ainakin silloin kun olin esikoulussa työharjoittelussa niin ruoka mitä syötiin oli hyvää. Ruoka oli samaa mitä syötiin samassa rakennuksessa olevan koulun kanssa, eli varmaan perus kouluruokaa.
Luuletko kaikkien ihmisten makumieltymysten olevan samanlaiset kuin sinun?
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset nirsot prinsessatko meidän lapsia kasvattaa? Eikö tuolle alalle ole mitään karsintaa. Ei ihan kaikkia pitäsi päästää lähelle lapsia.
Tämähän on hyvää asennekasvatusta. Opiskelkaa ahkerasti niin ei tarvitse syödä halvinta laitosruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse olet alasi valinnut. eikö tämä ollut sinulla ennen opiskelua tiedossa?
Miten tuollainen juttu voisi olla ennen opiskelua tiedossa, kun kyse on täysin kunta- jopa päiväkotikohtaisesta säännöstä? Itse olen aina ollut töissä sellaisissa päiväkodeissa, joissa esimerkkiruokailussakin on saanut syödä omia eväitä.
Koska tuo on melko paikkakunta kohtaista. Jossain kaupungeissa on tuo sääntö ja kunnissa, toisissa ei.
Ja terve ja tervevatsainen ihminen kykenee syömään mitä vaan. Kolme euroa on naurettavan pieni hinta lounaasta. Ja kyllä ne lounaat on suunniteltu aivan oikeaopppisesti lapsille, ei niissä ole liikaa mitään roskatönkköä. Niiden pitää ravinnollisesti olla tietyllä tavalla koostettuja.
Puhdas provo koko aloitus, täysin mätä.
Taisit pudota lapsena päällesi aika useasti, kun eihän siellä liiku mitään. Eikä näköjään ole käsitystä, kuinka nykyään näissä keittiöissä se "kotiruoka" valmistetaan. Samaa kamaa täynnä lisä-aineita, kuin missä tahansa työmaaruokalassa. Ei todellakaan ole mitään erillistä ravitsevaa, lapsia varten koostettua ruokaa.
Kuntakohtaisesti nää päätetään, myös koulu-/työpaikkakohtaisesti. Meillä samasta keskuskeittiöstä tulee koulut, vanhustenhuolto ja päiväkodit, kunnan työpaikkaruokaloihin eri paikoista. Mun lapset on jo yliopistossa, mutta sisareni lapset käy Stainer koulua ja ne on saaneet monena vuonna palkinnonkin ruoastaan. Luuletko todella, että joka paikkaan ruoka tulee samasta paikkaa? Kukahan on päälleen pudonnut? Tässä linkki 2015 palkinnosta: https://yle.fi/uutiset/3-7828576
Varmaan syytä tarkentaa tämä opettajien ateriaetu.
Palkanpäälle lisätään tässä tapauksessa 3 €/ per ateria ja siitä menee vero. Eli jos vero on noin 25 % niin aterian hinta on 0,75 €. Ja kun kuukaudessa on esim 20 ateriaa, niin ateriaetu palkapäälle on 60 € kk, josta kertyy myös eläke samaan aikaan.
Opettajalta ei siis oteta palkasta mitään pois, vaan lisätään palkkaan se ruokaetu 3 €, josta menee normaali vero.
Eli tässä tapuksessa opettaja maksaa syömästään ruuasta verot, eli kuukaudessa opettaja maksaa esimerkki ruokailusta noin 15 € kuukaudessa, ja samalla hän saa kuitekin kerrytettyä eläkettä 60 €/kk.
Joten kokonaisuudessaan aika hyvä etu, joka samalla lisää myös eläkettä.
Tämä on varhaiskasvatuksessa kyllä aivan järjetön juttu. Ystäväni on vakaope ja on kertonut, että saisi kyllä valita ottaa omat eväät, mutta tämä valinta lisäisi 30min työaikaa, koska joutuisi pitämään ruokatauon taukohuoneessa. Lapset eivät saa nähdä erilaisia ruokia, koska... miksi? Hänen aiemmassa työpaikassaan hän söi omia ruokia lasten seassa, eikä kukaan siitä mieltään pahoittanut. Tämä oli yksityinen päiväkoti, nykyään on kunnalla töissä.
Täysin naurettavaa! Itse en todellakaan suostuisi tuollaiseen pompotteluun. Olen aikuinen ja todellakin päätän mitä syön. Olen lukiossa opettajana enkä koskaan syö kouluruokaa. Onneksi ei ole valvontavuoroja! Sen sijaan saan rauhallisen tauon muiden opettajien seurassa, syöden sitä mitä haluan, niin terveellistä kuin haluan. Aika harvoin keskuskeittiöruoka on oikeasti hyvää, saati että esimerkiksi proteiinia saisi riittävästi.
Kyllä, minusta esim. opettajien hinnaston mukainen 5e kouluruoasta on PALJON. Omat eväät teen paljon halvemmalla ja maukkaampina. Jos on esimerkkiruokailu, niin ilmaista tulisi olla. Vakaopet nyt ajamaan järkeä tähän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ap varmaan muutenkin hankala työntekijä, jos saat tällaisesta asiasta näin suuren ongelman. Ruoka maksaa oikeasti vain kymmeniä senttejä, kuukaudessa ehkä viitisen euroa. Sillä rahalla et saa kummoisiakaan eväitä. Ja ruoka on syötävää: jos lapset syövät sitä, niin sinäkin aikuinen ihminen pystyt sitä syömään ja vielä hymyilemään päälle.
T: alkuopettajaSurullista on, että kasvaville lapsille tarjotaan niin ravinnotonta ruokaa. Teollista einestä ja keinorasvoja.
Kyllä ne on kaukana eineksistä vaikka mitään superia ne ei ole. Jos jokainen toisi eväänsä, sit ne olisi eineksiä suurimmalla osalla.
Älä jauha sontaa. Eineksiä ne on, mitä kouluissa ja päiväkodeissa tarjotaan.
No ei kyllä ole. Missä perämetsässä sä olet? Kyllä meillä ainakin sekä päiväkodissa että koulussa ruoka on kaikkea muuta kuin eineksiä ja salaatti on osa ateriaa.
Eineksiä ne on, usko nyt.
Tiedätkö mikä on eines? Se, että euoka tehdään keskuskeittiöllä, ei tarkoita sitä, että ne on eineksiä. Hölmö. Tässä 30.8. lounas- ja välipalalista eräästä koulusta Uudellamaalla.
Janssoninkiusaus L, G, K , Jäävuorisalaatti L, G, M, K , Punajuuri-Omenasalaatti L, G, M , Salaatinkastike* L, G, M, K
Kasvislounas
Juureskiusaus L, G, K , Jäävuorisalaatti L, G, M, K , Punajuuri-Omenasalaatti L, G, M , Salaatinkastike* L, G, M, K
Välipala
Ohukaiset L , Omenasose L, G, M, K , Rasvaton maito LUOMU, Näkkileipä, Levite KJos tuota et ait suostu erinomaisuudessaai syömään, niin vaihda ammattia.
Mistä tiedät tuon listan perusteella onko einesruokia vai ei? Kiusauksia ja ohukaisia löytyy kauppojen valmisruokahyllyistä, jos haluat tarkistaa onko niitä einesruokina saatavilla.
Ainakin silloin kun itse olin koulussa pinaattiohukaiset oli einesruokia. Ei koulunkeittiössä niitä paistettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse olet alasi valinnut. eikö tämä ollut sinulla ennen opiskelua tiedossa?
Miten tuollainen juttu voisi olla ennen opiskelua tiedossa, kun kyse on täysin kunta- jopa päiväkotikohtaisesta säännöstä? Itse olen aina ollut töissä sellaisissa päiväkodeissa, joissa esimerkkiruokailussakin on saanut syödä omia eväitä.
Koska tuo on melko paikkakunta kohtaista. Jossain kaupungeissa on tuo sääntö ja kunnissa, toisissa ei.
Ja terve ja tervevatsainen ihminen kykenee syömään mitä vaan. Kolme euroa on naurettavan pieni hinta lounaasta. Ja kyllä ne lounaat on suunniteltu aivan oikeaopppisesti lapsille, ei niissä ole liikaa mitään roskatönkköä. Niiden pitää ravinnollisesti olla tietyllä tavalla koostettuja.
Puhdas provo koko aloitus, täysin mätä.
Taisit pudota lapsena päällesi aika useasti, kun eihän siellä liiku mitään. Eikä näköjään ole käsitystä, kuinka nykyään näissä keittiöissä se "kotiruoka" valmistetaan. Samaa kamaa täynnä lisä-aineita, kuin missä tahansa työmaaruokalassa. Ei todellakaan ole mitään erillistä ravitsevaa, lapsia varten koostettua ruokaa.
Kuntakohtaisesti nää päätetään, myös koulu-/työpaikkakohtaisesti. Meillä samasta keskuskeittiöstä tulee koulut, vanhustenhuolto ja päiväkodit, kunnan työpaikkaruokaloihin eri paikoista. Mun lapset on jo yliopistossa, mutta sisareni lapset käy Stainer koulua ja ne on saaneet monena vuonna palkinnonkin ruoastaan. Luuletko todella, että joka paikkaan ruoka tulee samasta paikkaa? Kukahan on päälleen pudonnut? Tässä linkki 2015 palkinnosta: https://yle.fi/uutiset/3-7828576
Entä sitten? Ei tuo palkinto ole mikään Michelin tähti. :D
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöitä kohdellaan kuin lapsia. Paitsi että lapsille se on ilmaista.
Työntekijää, joka ei voi syödä pinaattikeittoa, koska se on pahhaa, sietääkin kohdella niin kuin lapsia. Haluaisin nähdä sen lääkärin, joka kirjoittaa reseptejä ja puoltaa erikoisruokavaliota tuollaiselle aikuiselle. Kouluruoka on suorastaan herkullista verrattuna 60/70-luvun makaronivelleihin, joiden päällä on jäähtynyt kelmu. Jos välttämättä haluat omia mausteita, pidä pari pientä purkkia mukana ja tupsauta niistä aromeita sekaan äläkä kysele keneltäkään.
ghambiassa nähdään nälkää, suomen tarvitsee tuada kaikki ghambialaiset tänne syömään kun ei suomalaisille kelpaa.
Sinä saat ruoan omakustannushintaan ja kehtaat valittaa siitä. Sinä olet itse halunnut halvimman mahdollisen ruokailutavan sekä samalla olla esimerkkinä lapsille kuinka kaikkea ruokaa voi syödä ja kehtaat valittaa siitä. Kuinka selität lapsille, että sinulla on erityiset omat mausteet? " Nämä on vain minulle, koska en pidä tästä ruoasta? " Kun kyse on vain siitä pidätkö ruoasta niin katsot ruokalistaa ja tuot omat eväät töihisi silloin kun on pinaattikeittoa. Yleensä ravintolaan ei saa tuoda omia ruokia ja juomia. Omien mausteiden tuonnilla halutaan pitää kontaminaatioriski pois. Jos omia mausteita saisi tuoda niin tasapuolisuuden nimissä joku voisi tuoda jotain mahdotonta jota ei voisi kieltääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ap varmaan muutenkin hankala työntekijä, jos saat tällaisesta asiasta näin suuren ongelman. Ruoka maksaa oikeasti vain kymmeniä senttejä, kuukaudessa ehkä viitisen euroa. Sillä rahalla et saa kummoisiakaan eväitä. Ja ruoka on syötävää: jos lapset syövät sitä, niin sinäkin aikuinen ihminen pystyt sitä syömään ja vielä hymyilemään päälle.
T: alkuopettajaSurullista on, että kasvaville lapsille tarjotaan niin ravinnotonta ruokaa. Teollista einestä ja keinorasvoja.
Kyllä ne on kaukana eineksistä vaikka mitään superia ne ei ole. Jos jokainen toisi eväänsä, sit ne olisi eineksiä suurimmalla osalla.
No ei kyllä ole. Missä perämetsässä sä olet? Kyllä meillä ainakin sekä päiväkodissa että koulussa ruoka on kaikkea muuta kuin eineksiä ja salaatti on osa ateriaa.
Tiedätkö mikä on eines? Se, että euoka tehdään keskuskeittiöllä, ei tarkoita sitä, että ne on eineksiä. Hölmö. Tässä 30.8. lounas- ja välipalalista eräästä koulusta Uudellamaalla.
Janssoninkiusaus L, G, K , Jäävuorisalaatti L, G, M, K , Punajuuri-Omenasalaatti L, G, M , Salaatinkastike* L, G, M, K
Kasvislounas
Juureskiusaus L, G, K , Jäävuorisalaatti L, G, M, K , Punajuuri-Omenasalaatti L, G, M , Salaatinkastike* L, G, M, K
Välipala
Ohukaiset L , Omenasose L, G, M, K , Rasvaton maito LUOMU, Näkkileipä, Levite KJos tuota et ait suostu erinomaisuudessaai syömään, niin vaihda ammattia.
Mistä tiedät tuon listan perusteella onko einesruokia vai ei? Kiusauksia ja ohukaisia löytyy kauppojen valmisruokahyllyistä, jos haluat tarkistaa onko niitä einesruokina saatavilla.
Ainakin silloin kun itse olin koulussa pinaattiohukaiset oli einesruokia. Ei koulunkeittiössä niitä paistettu
Kaikki letut ja ohukaiset ovat olleet eineskamaa. Sen erottaa tupakoiva alkkiskin mausta.
Miksei kukaan ota puheeksi sanaa Ihmisoikeudet?
Ei kellään ole oikeus pakottaa ketään syömään mitään.
Eihän edes lapsia saa nykyaikana väkisin pakottamalla pakottaa. Maistaa pitää-periaate mutta ei sekään pakottamalla
Miten aikuista sitten voisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvislounas
Välipala
Kaikki letut ja ohukaiset ovat olleet eineskamaa. Sen erottaa tupakoiva alkkiskin mausta.
Kaikki muukin ruoka on einestä tai tehty eineksistä.
Harvassa koulussa keittiössä paistetaan eli valmistetaan ruokaa. Ne tehdään ruokatehtaassa, josta ne lähetetään kylminä tai kuumina kouluihin. Kouluissa ne kuumennetaan.
Mitä vikaa on eineksissä? Samoista aineksista ne tehdään, kuin kotona omat kokkaamasi ruoatkin. Täsmälleen samoista. Lue joskus einesruokien sisällysluetteloa enkä tarkoita nyt HK:n "liha"pullia. Valikoimaa on silmänkantamattomiin.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöitä kohdellaan kuin lapsia. Paitsi että lapsille se on ilmaista.
Työntekijää, joka ei voi syödä pinaattikeittoa, koska se on pahhaa, sietääkin kohdella niin kuin lapsia. Haluaisin nähdä sen lääkärin, joka kirjoittaa reseptejä ja puoltaa erikoisruokavaliota tuollaiselle aikuiselle. Kouluruoka on suorastaan herkullista verrattuna 60/70-luvun makaronivelleihin, joiden päällä on jäähtynyt kelmu. Jos välttämättä haluat omia mausteita, pidä pari pientä purkkia mukana ja tupsauta niistä aromeita sekaan äläkä kysele keneltäkään.
Se on merkillistä kuinka jopa akateemisesti koulutettujen naisten ensisijainen toimintamalli on totella käskyä ja kiukutella asiasta itsekseen. Sääntöjen noudattamisen piti olla pelkästään matalasti koulutettujen ongelma.