Joudun syömään esimerkkiruokailussa kouluruokaa (esikoulu) ja maksamaan siitä n 3€ ateria, vaikka yritän välttää nopeita hiilareita/prosessoitua ruokaa. Nyt esimies kielsi vielä ruuan maustamiseen omilla mausteilla!
Voitteko kuvitella? Kuulemma kaupungin linja on, ettei omia mausteita saa tuoda kotoa. Myöskään talo ei niitä tarjoa.
Omista eväistä pitää toimittaa lääkärin todistus, ja sittenkin ensisijaisesti kaupunki tekee erikoisruokavalion mukaisen ruuan sinulle. Jos tiedät vihaavasi pinaattikeittoa ja se sattuu olemaan listalla, on sinun maksettava siitä 3€ ja oltava nälässä tai edes esitettävä syöväsi sitä.
Mikä muu ala on yhtä holhottua?
Kommentit (814)
Miksi ihmeessä et saa maustaa ruokaa? Eihän tuota voi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä et saa maustaa ruokaa? Eihän tuota voi kieltää.
Kai se pointti on siinä, ettei niille lapsillekaan tarjota mausteita ja olisi vähän tökeröä, jos ope kaivaa käsilaukusta omat mausteet, vaikka pointti on syödä esimerkillisesti samat setit lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan nyt heitä sellaisen näkökulman, että eikös se koko varhaiskasvatus ole esimerkillä opettamista. Ei tuon alan työssä voi muutenkaan tehdä asioita juuri niin kuin haluaisi, koska pitää olla jatkuvasti esimerkkinä. Eihän se rajoitu vain tuohon ruokailuun.
Vai olenko ihan väärässä?
Kyllä. Meillä on riittänyt esimerkiksi se, että syö samalla lasten kanssa. ei ole tarinnut syödä samaa ruokaa kuin he. Enkä tietenkään söisi mitään "mättöä" esimerkkiruokailussa vaan ihan monipuolista hyvää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa valvovat ja samalla esimerkkinä olevat opettajat ruokailevat ilmaiseksi. muut maksavat. Tähän voisitte liiton kautta pyrkiä.
Kaikille omanlaista dieettiä sieltä ei saa, kuten ei lapsillekaan ilman todistuksia.
Ei tartte maksaa, missään työehtosopimuksessa ei ole pakkorukailua mainittu eikä sitä että oilis velvollinen maksamaan ruuasta jota ei syö, eikä tule olemaan!
Olin pohjoisessa eskariryhmässä ja käytiin koulun puolella syömässä, minulla oli aina omat eväät mukana.Eskarilaiset odotti nätisti jonossa, kun kävin päiväkodin henkilökunnan huoneessa lämmittämässä ruokani ja sit jatkettiin matkaa koulun ruokalaan. En ollut ainoa, joka söi koulun puolella omia eväitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa alan asiantuntijat, mitä olisi ruokalistalla, jos saisitte itse päättää? Huom! Hinnan pitää olla yhtä alhainen kuin mitä se on päiväkodissa ja koulussa.
Halvalla saa tehtaan tekemää einestä, lisäaineilla kyllästettyjä ruokia ja mauttomimpia kasviksia. Niin se menee eikä kukaan muuta väitäkään! Onneksi omaan työhöni ei liity einesten ja terveydelle haitallisten lisäaineiden pakkosyömistä.
Esim karrageeni aiheuttaa suolistosairauksia ja sitä on kaikissa laitoskeittiöiden "kerma"valmisteissa ja -ruuissa ja muissakin sakeuttamisaineena. Sitten ihmetellään, kun suolistosairaudet ovat räjähtämässä käsiin Suomessa. Ja tämä vain yksi haitallinen aine monista.
Suomen suolistosairaudet johtuvat kylläkin pääosin siitä, että porukka ei syö monipuolisesti kasviksia ja TÄYSJYVÄVILJAA, leseitä ja muita kuidun lähteitä. Nimenomaan leseistä ja täysjyväviljasta suolisto tykkää. Ilmankos on suolistosairauksia.
Yhteys ylemmälle taholle tai luottamusmieheen. Ei voi pakottaa syömään tuota ruokaa eikä kieltää omia eväitä.
Itsekin töissä aiemmin koulussa ja nykyään varhaiskasvatuksessa. Olen aina syönyt silloin kun on hyvää ruokaa, muulloin omat eväät.
Täälläkin yksi ope jota harmittaa kouluruuan taso. Välttelen turhia hiilareita ja syön töissä yleensä salaatin/raasteen sekä kastikkeen tms mutta jätän perunan, pastan ja riisin pois. En syö leipää joten keittopäivinä jään nälkäiseksi kun ei ole edes sitä salaattia vaan hedelmä.
Olisi ihanaa saada tuoda jotakin omaa ruokaa ruokalaan, mutta ei. Lisäisin juustoja, kananmunaa, hyvää öljyä tms salaattiin. Mutta ei. Omat eväät nakerretaan opehuoneessa tai aika usein luokassa, jos ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin yksi ope jota harmittaa kouluruuan taso. Välttelen turhia hiilareita ja syön töissä yleensä salaatin/raasteen sekä kastikkeen tms mutta jätän perunan, pastan ja riisin pois. En syö leipää joten keittopäivinä jään nälkäiseksi kun ei ole edes sitä salaattia vaan hedelmä.
Olisi ihanaa saada tuoda jotakin omaa ruokaa ruokalaan, mutta ei. Lisäisin juustoja, kananmunaa, hyvää öljyä tms salaattiin. Mutta ei. Omat eväät nakerretaan opehuoneessa tai aika usein luokassa, jos ehtii.
Ja sullakin suolisto-ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Olisipa meilläkin töissä tuettu 3e lounas. Itse joudun maksamaan 10e
Syötkö sinäkin 15 minuutissa ja samalla valvot 25 lapsen ryhmää ja opetat hyviä ruokailutapoja yksin? Ja onko sinullakin ruokana vain näkkileipää ja kasvissosekeittoa tai kalakeittoa, missä kalapaloja ei kuitenkaan näy, on vaan maitoa ja perunaa.
Jotenkin luulen, että nuo 10 euron arvoiset lounaat on niissä työpaikkaruokailuissa, missä voi syödä rauhassa, jutella aikuisten kesken, valita useammasta ruokavaihtoehdosta, syödä leivät, jälkkärit, salaatit ja juoda kahvitkin vielä päälle.
Onhan se selvää, että kouluruoka ei ole kovin kaksista, kun se tehdään jollain reilulla eurolla annos. Siksi minusta on kurjaa, että opettajia vielä rahastetaan tästä ruoasta. Valvontaruokailun tulisi minusta olla ilmainen tai sitten vain kattaa kustannukset, mitä ruoasta per annos tulee. Itse en ole kyllä kuullut, että työnantaja pakottaisi maksamaan ruoasta ja syömään sitä, kuulostaa ihan oudolta ja voiko tuo olla laillistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa meilläkin töissä tuettu 3e lounas. Itse joudun maksamaan 10e
Olen ymmärtänyt, että tuettu lounas on sellainen, missä sen kustannuksista maksaa joku osan, kun lounaan hinta ei riitä kattamaan lounaan raaka-aine-ja valmistuskustannuksia. Kouluissa ja päiväkodeissa ei tunneta mitään tuettuja lounaita, kun lounaan kustannukset per annos on usein jotain euron luokkaa. Eli siitä pienestä hernekeittolautasellisestakin, minkä valmistuskustannukset on ehkä muutama kymmenen senttiä, rahastetaan esimerkkiruokailijoita.
Tämäkin on mahdollista vain naisten aloilla
Olen luokanopettaja ja en syö ruokalassa lasten kanssa. Minun veovollisuuksiini kuuluu ruokailun valvonta, ei syöminen. En voi siis jättää oppilasryhmää sinne ja mennä syömään omia eväitäni ruokailun aikana, mutta syödäkään ei siis tarvitse.
Noudatan ketoruokavaliota, enkä saa sen mukaista ateriaa töissä. Siksi toimin näin. Asia on esimiehiltä varmistettu, tämä on täysin laillista.
3 e, sopuhinta lounaasta. Haluaisit tietysti mieluummin mennä kahvihuoneeseen syömään pullaa ja pitää tauon, kuin olla hoidokkiesi kanssa.
Tällaisia nämä kasvatusalan suuret ongelmat ovat.
Afganistanin lapset toivovat vettä ja leipää.
Vierailija kirjoitti:
Yhteys ylemmälle taholle tai luottamusmieheen. Ei voi pakottaa syömään tuota ruokaa eikä kieltää omia eväitä.
Itsekin töissä aiemmin koulussa ja nykyään varhaiskasvatuksessa. Olen aina syönyt silloin kun on hyvää ruokaa, muulloin omat eväät.
Ja sä sit kasvatat lapsia? ”Syön vaan, kun ruoka on hyvää” 😅 Voi taivas, toivottavasti lasten vanhemmat tietää millainen valittaja niitä koulussa ohjeistaa, kun kiukuttelevat ruokapöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ap varmaan muutenkin hankala työntekijä, jos saat tällaisesta asiasta näin suuren ongelman. Ruoka maksaa oikeasti vain kymmeniä senttejä, kuukaudessa ehkä viitisen euroa. Sillä rahalla et saa kummoisiakaan eväitä. Ja ruoka on syötävää: jos lapset syövät sitä, niin sinäkin aikuinen ihminen pystyt sitä syömään ja vielä hymyilemään päälle.
T: alkuopettajaSurullista on, että kasvaville lapsille tarjotaan niin ravinnotonta ruokaa. Teollista einestä ja keinorasvoja.
Kyllä ne on kaukana eineksistä vaikka mitään superia ne ei ole. Jos jokainen toisi eväänsä, sit ne olisi eineksiä suurimmalla osalla.
Älä jauha sontaa. Eineksiä ne on, mitä kouluissa ja päiväkodeissa tarjotaan.
No ei kyllä ole. Missä perämetsässä sä olet? Kyllä meillä ainakin sekä päiväkodissa että koulussa ruoka on kaikkea muuta kuin eineksiä ja salaatti on osa ateriaa.
Eineksiä ne on, usko nyt.
Tiedätkö mikä on eines? Se, että euoka tehdään keskuskeittiöllä, ei tarkoita sitä, että ne on eineksiä. Hölmö. Tässä 30.8. lounas- ja välipalalista eräästä koulusta Uudellamaalla.
Janssoninkiusaus L, G, K , Jäävuorisalaatti L, G, M, K , Punajuuri-Omenasalaatti L, G, M , Salaatinkastike* L, G, M, K
Kasvislounas
Juureskiusaus L, G, K , Jäävuorisalaatti L, G, M, K , Punajuuri-Omenasalaatti L, G, M , Salaatinkastike* L, G, M, K
Välipala
Ohukaiset L , Omenasose L, G, M, K , Rasvaton maito LUOMU, Näkkileipä, Levite KJos tuota et ait suostu erinomaisuudessaai syömään, niin vaihda ammattia.
Oletko ihan oikeasti noin yksinkertainen??
Esittelet ruokalistan ja sen perusteella sanot, että ei ole einesruokaa. Mistä ihmeestä sä tuon listan perusteella pystyt tietämään, mistä ja miten ne ruuat on tehty ja mitä ne pitää sisällään?
Kyllä meidän keskuskeittiöstä annetaan ainesosaluettelot. Eikö teillä? Meidän kunta vaihtoi ruoan toimittajan kun vanhempainyhdistys sitä ajoi. Oikein hyvää luomuruokaa lapsemme syövät.
Eri kuin edellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse olet alasi valinnut. eikö tämä ollut sinulla ennen opiskelua tiedossa?
Miten tuollainen juttu voisi olla ennen opiskelua tiedossa, kun kyse on täysin kunta- jopa päiväkotikohtaisesta säännöstä? Itse olen aina ollut töissä sellaisissa päiväkodeissa, joissa esimerkkiruokailussakin on saanut syödä omia eväitä.
Koska tuo on melko paikkakunta kohtaista. Jossain kaupungeissa on tuo sääntö ja kunnissa, toisissa ei.
Ja terve ja tervevatsainen ihminen kykenee syömään mitä vaan. Kolme euroa on naurettavan pieni hinta lounaasta. Ja kyllä ne lounaat on suunniteltu aivan oikeaopppisesti lapsille, ei niissä ole liikaa mitään roskatönkköä. Niiden pitää ravinnollisesti olla tietyllä tavalla koostettuja.
Puhdas provo koko aloitus, täysin mätä.
Taisit pudota lapsena päällesi aika useasti, kun eihän siellä liiku mitään. Eikä näköjään ole käsitystä, kuinka nykyään näissä keittiöissä se "kotiruoka" valmistetaan. Samaa kamaa täynnä lisä-aineita, kuin missä tahansa työmaaruokalassa. Ei todellakaan ole mitään erillistä ravitsevaa, lapsia varten koostettua ruokaa.
Ei ainakaan mun syömiseen puutu kukaan eikä määräile mitään mitä saan syödä ja mitä en enkä maksa jos en syö eikä kukaan pysty laittaa mua maksamaan :)
Joo, onhan se toki mukavaa olla se erityiskohdeltu. Itsekunnioitus kotisohvalla ei ole huonompi homma, parempi sekin kuin tietää olevansa työpaikan vihatuin tyyppi. Onnea työn etsintään.