Minkä ikäisenä hiekkalaatikolle/ulos leikkimään? Pukeutuminen?
Täällä taas esikoisen äiti kyselee " tyhmiä" , mutta kun ei voi tietää... =)
Lähinnä noita syksyn ja talven vaatteita olen miettinyt. Eli poika on nyt 7kk ja täyttää tammikuussa vuoden. Rattaissa ollessaan voi syksyllä pitää sitä äitiyspakkauksen vanupukua (käyttää nyt 74 senttisiä vaatteita) ja talveksi mahtuu varmaan se pakkauksen toppapuku (jos sitä haluaa pitää!).
Mutta kun eihän noita, ainakaan tuota vanupukua, voi käyttää jos esim. syksyllä istuu hiekkalaatikolla. Kysymys kuuluukin siis, että missä iässä lapsi kiinnostuu tästä hiekkalaatikolla istumisesta ja vaikka vain muiden lasten leikkien katselusta? Voisin kuvitella, että sitten kun osaa itsekseen istua... =) Mutta jos siis nämä " ulkoleikit" ovat meillä ajankohtaisia jo nyt tänä syksynä, niin sittenhän pitää ostaa joku hyvä välikausihaalari, joka päällään voi istua hiekalla. Entäs millaiset jalkineet jalkaan, kun ei vielä kuitenkaan osaa kävellä?
Entäs talvella sitten? Riittääkö pakkauksen haalari ulkoleikkeihin, vai olisiko hyvä ostaa parempi talvipuku ja siihen varmaan sitten jotkut kengät?
Auttakaan avutonta!
Ansu79 ja poika 7kk
Kommentit (10)
jonka just tänään laitoin notkumaan (seisoskelemaan) nojaten hiekkalaatikkoon ja kyllä se tuntui riittävän tän päivän hiekkalaatikkoleikeistä.Käsi meni heti hiekan sekaan ja taisi tuntua kivalta. No hetihän ne hiekat oli suussa...en taida kovasti päästää istuskelemaan hiekkalaatikolle ennen kuin ens keväänä, eihän se muuta tee kun tunkee hiekkalelut suuhunsa. Vauvakeinu on kova sana. Ja jos nyt jostain syystä innostutaan möyrimään ja istuskelemaan hiekalla, laitan kyllä kurahousut. Meillä on välikausihaalari joka ei pidä kummemmin vettä. Ja just ostin nyt syksyksi ihan tavalliset kävelykengät, vaikka ei siis todellakaan kävele. Mutta seisoskelee kuitenkin.
Talvihaalarista vielä: meillä ostettiin esikoiselle (joka tammikuussa syntynyt) kunnollinen toppahaalari seuraavaksi talveksi, eli lapsi oli silloin alle vuoden. Ostettiin haalari joka piti vettä ja siinä oli teddykarva takapuolessa. Sen ikäinen lapsi kun yleensä istuskelee. Oli tosi hyvä ja lämmin. Ja kenkinä oli varrelliset karvavuoriset nauhakengät.
ja on jo kuukauden verran touhunnut hiekkalaatikossa ja saanut räpeltää nurmea jne. minusta lapsen kuuluu saada tunnustella eri asioita eikä turha varovaisuus ole hyvästä. poika ei siis vielä edes konttaa vaan liikkuu ryömimällä hiekkikselläkin,mutta hauskaa on ja selvästi nauttii,kun saa upottaa kätensä hiekkaan!!! suosittelen! meillä poika ei varsinaisesti syö hiekkaa,mutta esim.hiekkaleluja tunkee suuhun ja sitä kautta tietty saattaa hiukan hiekka narskaa hampaissa.tosin jo parilla kerralla huomasi,et ei se hyvää olekaan ja nyt on jo varovaisempi asian suhteen. nyt kun on lämmintä,vaatteet on ollut ihan vaan college housut ja joko t-paita tai pitkähihainen säästä riippuen,välillä ollut paljain jaloin välillä sukkasillaan. kyllähän ne vaatteet likaantuu,mutta minusta se on pientä sen rinnalla,että lapsella on hauskaa ja saahan ne kopisteltua ja pestyä puhtaiks. nyt syksyksi minulla on välikausihaalari ja myös varuilta sadehousut ja aion kyllä päästää pojan märemmälläkin kelillä ulos kokeilemaan maata,toivoen,että hän konttaa jo silloin :) talveksi meillä on sekä ostettuja että sukulaisilta saatuja pukuja peräti 7kpl,joten ei haittaa,vaikka ne likaisiksi yhdellä kerralla menee,seuraavalle päivälle on sitten toinen puku varattuna. samoin kenkiä minulla on jo ostettuna aina syksyn ensiaskelkengistä talven lämpimiin kenkiin.toivon mukaan olen hyvin varustautunut :)
hauskaa syksyä!
-annukka-
Sitten vuoden iän kieppeillä kiinnostuu varmasti enempi oikeasti, ja sitten voikin nyt jo harkita, jos ostaa hyvän toppapuvun, joka kestää kosteutta ja lumessa istumista ja pulkkailua yms ja keväällä sitten sitä välikausihaalaria vasta.
Meillä on 11kk ikäinen, ja hän on ollut kyllä koko kesän hiekkiksellä. Koska esikoinen on siellä käynyt joka päivä.. Nyt kuukauden mittaan ehkä pysynyt lapiokin jo käsissä, mutta kyllä se on ihan ihmettelyä ja hiekan syömistä. Eli ei kannata aiemmin suotta viedä, ainakaan en itse veisi esikoista... tai no, kiire tietty oli itselläkin päästä itse niitä kakkuja sille esikoiselle rikottavaksi vääntämään... ;)
Pistä vaikka kurahousut päälle, jos nyt syksyllä meinaat viedä. Kuivalla kelpaa hiekkalaatikkoon mikä tahansa vaate paitsi ehkä joku fleece... huomaat kyllä pian, mikä sopii ja mikä ei.. ;)
meillä nyt 9kk ikäinen vauva on ollut hiekkalaatikolla mutta syö vaan hiekkaa koko ajan että eipä tule pidettyä siinä,mutta kun haluu niin siskon mukaan=)
meillä on haalari syksyksi ja en tiiä mahtuisko se äp:n vanupuku vielä,toi olla että ei,eli aikalailla vielä sylissä ja rattaissa poika tänä syksynä mutta talven mittaan varmaan oppii kävelemään niin tarvii hankkia haalari joka kestää vettä ja kosteutta,äp:n puku käy vaan rattaissa ja unilla.
kengät jäi esikoiselta,Kuoman talvikengät,on vähän isot vielä mutta villasukkia kehiin,22 kokoa.Nyt syksyllä on sellaiset 20 koon kävelykengät.
en oo minilenkkareita ostanut enkä osta=)21 koon kumpparitkin mulla on mutta ei poika vielä tosiaan kävele tai muuta niin ei niitä tarvi vielä.
Onhan tää aika pähkäilyä ja pitäis tehdä inventaario lakeista ja käsineistäkin,mitkä viime talviset vielä sopii.
äitiliini ja muksut 5v ja 9kk
Poikani on 8,5 kk. Mentiin hiekkalaatikolle heti " juhlistamaan" istumaan oppimista! Tänään oltiin kolmannen kerran viikon sisällä. Hyvin on mennyt, ei ole laittanut hiekkaa suuhunsa mutta muuten pitää sen pöyhimisestä ja tunnustelusta. Hiekkalelujakin ostin häntä varten. Olen samoilla linjoilla Annukan kanssa, kyllä vauvojen voisi antaa tutustua ja tunnustella myös ulkomaailmaa.
Vaatteina ovat riittäneet sukat ja collegehaalari. On myös odottamassa kirppikseltä hankittu kevytvanuhaalari viileämpiä säitä varten, se tosin ei ole mikään vettäpitävä, mutta syksyhän saattaa olla kuivakin. Myös nurmikon räpeltämisestä poju tykkää, eikä sitäkään ole juurikaan suuhun päätynyt.
Meillä ekat kokeiluistumiset hiekkalaatikolla oli 9 kk iässä, mutta 10 kk iässä alettiin " tosissaan" käymään laatikolla. Meillä poika ei ole syönyt hiekkaa kertaakaan! Ei edes yrittänyt. Muutaman kerran kivenmurikkaa nuolaissut ja heittänyt itse pois! Meillä ainakin poika alkoi viihtyä laatikolla 10 kk iässä ja osasi käyttää lapiota ja ämpäriä. Toimi siis ihan niinkuin muutkin lapset: istui ja kauhoi hiekka lapiolla ja käsin. En näe mitään syytä miksi emme olisi laatikolla istuneet siinä missä vanhemmatkin lapset.
hän konttaa jo pitkin pihamaita, hiekkaa on maistettu mut ei maistunut hyvälle. Tyttö tykkää kun pääsee liikkumaan itse, uskaltaa konttailla pitkiäkin matkoja, tai vauvan pitkiä matkoja.Pihalla on paljon nähtävää ja tunnusteltavaa.
Talveksi juuri mietin kenkä ongelmaa, koska aion todellakin laittaa lumeen möyryämään, jos vaan itse siitä tykkää ja aion vedellä vauvapulkassa ja ehkä koetetaan pikku mäkeäkin.
nyt myös on tullut tukea vasten seisominen kuvioihin niin kuvittelisin että ei hirveesti halua istua kärryissä koko talvea.
Kuumetta ja tyttö kohta 7kk
mut jotkut töppöset pitänee hankkia myös syksyksi. Meillä on semmonen tavan haalari vaan ja jos jostain löytäis kurikset noin pienelle ni olisin onnellinen. Mä en mitään kalliita toppahaalareita ala ostamaan kun halvemmillakin on selvitty, ei oo ikinä esikoisella ollut reimatecejä ihan on 11 vuotiaaksi kasvanut normaalisti ;)))
lapsenne möyriä ulkona muiden mukana! Sillä tavoinhan pääsee ympäristönsä kanssa tutuksi ja tulee samalla tuettua vauvan liikkumisen opetteluakin. täytyyhän sitä muuallakin päästä, kuin sileällä lattialla. Toki itsekin oli esikoisen kanssa turhan varovainen näin jälkeenpäin ajatellen.
Kuopus on meillä lumien lähdön jälkeen, eli 8kk iästä asti viimeistään möyriny ulkona muiden mukana. Nurmea on maisteltu ja hiekkaa laitettu välillä kourakaupalla suuhun, mutta kyllähän sieltä suurimman osan ulos saa. Ja kun saa itse asioita kokeilla, niin aika pian lapsi oppii, että ei se hiekka välttämättä niin hyvän makuista ole. :) Kiviä piilottaa edelleen 11kk sujuvasti suuhun, kun äidin silmä välttää. Ja kyllä ne hiekkalelut varmaan puhtaamipa on, kuin ne kengänpohjat omassa eteisessä, joita aina jossakin välissä vauva pääsi maistelemaan. Kesällä meillä oli päivän päätteeksi yleensä aina mullasta musta konttailija, mutta tähän mennessä aina on suihkulla saatu puhtaaksi.
Välikausihaalari varmaan on liikkumisen kannalta helpoin, jos ei vielä kävele sujuvasti. Kurahousut voivat vähän tehdä kömpelöksi pienen. Esikoisella pidin äippäpakkauksen haalaria+kurahousuja aika paljon, kun tuli ekat pakkaset, mutta vielä oli kuitenkin aivan kuraa ja lammikoita joka paikka täynnä. Ikää hänellä oli silloin 1v2kk->, joten käveli jo hyvin.
Mutta esikoinen tammikuinen myös, niin sen antamalla kokemuksella vastaan ja mitä itse olen ajatellut. Eli on toppapuku hankittu, muu kuin äp:n puku. Talvella/keväällä kuitenkin se kastuu helposti. Talveksi on sit kengät jo odottamassa. Myös kurahousuilla/jokasäänhousuilla saa ison avun kuivaksi pysymisessä syksyllä ja keväällä.
Mutta paljonhan se on vielä meillä sitä että neiti tarkkailee tilannetta vaunuista. Ja varmaan myös talvella. Vielä en uskalla edes laittaa hiekkikselle, kun syö kaiken. Ja ei sinne halaja. Riittää tuo muiden katselu. Ja sitä se oli esikoisella myös paljon koko talven. Mutta tää kuopus sit kyllä on kyllä huomattavasti aktiivisempi liikkumaan lähdön kanssa.. .
Mutta itse siis hankkisin hyvän toppapuvun ja kengät talveksi tammikuiselle ja en syksyllä vielä hiekkikselle laittaisi:)
Mahara