Mitä mausteita kannattaa hankkia
No suolaa ja mustapippuria tietysti, mutta mitkä muut mausteet ovat sellaisia, mitä kannattaa maustehyllyssä olla ja mille tulee usein käyttöä ihan perusruoanlaitossa
Kommentit (35)
No eihän me voida tietää mistä sinä pidät. Onko perus sama kuin tavallinen suomalainen ruokalaruoka vai jotain muuta?
Minulla on mustapippuria, chiliä monessa muodossa, jeeraa, savupaprikaa, katajanmarjoja, oreganoa, tähtianiksia, timjamia, laakerinlehtiä ja vaikka mitä muuta ainakin 30 purkkia. Täällä aiemmin mainuttuja inkiväärijauhetta, pomeranssinkuorta, rosepippuria tai paprikajauhetta en kuitenkaan käytä ollenkaan. Ja omasta mielestäni teen tavallista ruokaa.
Kokeilemalla selviää.
Pizzamauste. Käytän sitä AINA pizzoissa. Muuten vaan, jos olen laiska ja en väliä, millä maustan.
Punainen Rose pippuri on pippureista kaikkein parasta ja suosittelen kokeilemaan. Laitan sitä makaroonilaatikkoonkin. Sopii laatikkoruokiin. Kun teen kermaperuna jauhelihalaatikkoakin niin se ei olisi mitään ilman rosepippuria.
Vierailija kirjoitti:
No eihän me voida tietää mistä sinä pidät. Onko perus sama kuin tavallinen suomalainen ruokalaruoka vai jotain muuta?
Minulla on mustapippuria, chiliä monessa muodossa, jeeraa, savupaprikaa, katajanmarjoja, oreganoa, tähtianiksia, timjamia, laakerinlehtiä ja vaikka mitä muuta ainakin 30 purkkia. Täällä aiemmin mainuttuja inkiväärijauhetta, pomeranssinkuorta, rosepippuria tai paprikajauhetta en kuitenkaan käytä ollenkaan. Ja omasta mielestäni teen tavallista ruokaa.
Kokeilemalla selviää.
Jep. Jeeraa en itse ymmärrä ollenkaan... Katajanmarjat eivät ikävä kyllä mulle tuo mitään makua ruokaan :-( Tähtianis. Ostin juuri, ja tuntuu turhalta... Mutta tosiaan, jossain vaiheessa ne maustamiserot sitten alkaa näkyä...
Juustokumina ehdottomasti, jos tykkää meksikolaisista mauista. 😋
Jos kokkaat juureksia yms. niin rakuuna, pippurit, laakerinlehti.
Liharuokiin sopii eri paprikajauheet (chili mukaan lukien), valkosipuli/sipulirouhe, pippurit.
Kanaan curry, soijakastike, paprika.
Kalaruokiin tilli, sitruunapippuri, curry.
Tomaattipohjaisiin oregano, basilika, valkosipuli, mustapippuri.
Mulla lisäksi kaapissa aina ravintohiivahiutaleita, joilla saa mukavan juustoisen aromin esim. salaatteihin.
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/kokkaa/niksit/tarvitset-vain-na…
Tässä vain viisi ja minulla on puolet enemmän. Jos olen jotain erikoisempia mausteita kokeillut ja liian voimakkaita niin ne ovat kokeiluksi jääneet.
Kaikilla on eri makuja ja mistä joku tykkää ihan hulluna niin toinen ei voi sietää. Kaikkia kannattaa kyllä kokeilla ja mistä tulee suosikki niin ne jäävät perusmauste valikoimaan.
Tykkään seuraavista yhdistelmistä: maustepippuri, suola & paprika (1tl kutakin), kanalle sitruunapippuri, suola, curry & paprikajauhe. Toki hyvä olla mustapippuria, valkopippuria, pippurisekoitus..
Yrteistä persilja, basilika, rosmariini, timjami, oregano on semmoisia joita käytetään usein. Joskus tuoreena, mutta esim keittojen ja marinoimisen vuoksi kätevää olla kuivattuja hyllyssä. Provencale/provencen mausteseos käy myös moneen, vaikka uunikasviksiin tai keitinliemeen.
Pippureista mustapippuria myllyssä, maustepippurit kokonaisena, rosee valmiina rouheena ja valkopippuri jauheena. Mustat menee mihin vaan, maustemöllykät soppaan, roseet kanan marinadiin tai kastikkeisiin, valkopippuri munakastikkeseen, chiliin, tomaattisoosiin.. Sipulijauhetta ja valkosipulirouhetta löytyy siltä varalta että tuoreet on jääny kauppaan.
Juustokuminaa, cayennea ja muutamaa chililaatua (hyvä rouhe) aina hyllyssä koska texmex tai mexmex- tyyppistä kokataan paljon. Aasialaistakin jonnin verran, ja siitä syystä luottotuotteeksi on päätynyt soijakastikkeen lisäksi myös tahnana myytäviä mausteita, wasabia, inkivääriä, sambal oelekia ja panang currya. Pestoja paria laatua kuluu välillä laatikoihin, salaatteihin, pitsoihin.. Makeutukseen ruoasta riippuen käytetään joko fariini- tai ruokosokeria, hunajaa, siirappia tai suklaata.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Jeeraa en itse ymmärrä ollenkaan... Katajanmarjat eivät ikävä kyllä mulle tuo mitään makua ruokaan :-( Tähtianis. Ostin juuri, ja tuntuu turhalta... Mutta tosiaan, jossain vaiheessa ne maustamiserot sitten alkaa näkyä...
Jeera on lähes yhtä kuin meksikolainen ruoka, niin voimakas jeeran tuoksu niissä yleensä on. Jos ihan yksinkertaisesta haluaa aloittaa ja syöt tortilloja/tacoja, niin siihen lihan sekaan paistaessa voi nakata. Anis taas on vähän lakritsinen, ja käytetään yleisesti kastikkeissa ja liharuoissa Aasiassa. Voi tuntua t turhalta meidän tyyppikeittiöön, mutta siellä päin yksi yleisimmistä luottomausteista, melkein kuin mustapippuri meille. Yhteishyvältä tai Pirkalta löytyy varmasti joku helppo resepti jos uskaltaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lisäksi kaapissa aina ravintohiivahiutaleita, joilla saa mukavan juustoisen aromin esim. salaatteihin.
Hei joo! Näitä voi muuten suositella. Vasta tuli vastaan ja jää kyllä luottotuotteeksi kun on niin näppärää (ja rääkkäysvapaata).
Rose pippurin voi morttelissa rouhentaa. Jokaisen kotikokkaajan varusteisiin kuuluu mortteli. En ole edes nähnyt valmiiksi rouhittua rosepippuria kaupassa.
Paahdettua sipulirouhetta käytän sämpylöiden ja leivän tekoon. Antaa ihan oman makunsa. Sokeria en osta ollenkaan vaan käytän hunajaa sokerin sijaan ja sitäkin laitan niin vähän että se purkki riittää pitkään.
https://makrobios.fi/site/voimaaravintohiivahiutaleesta/
En ole kuullutkaan tästä tuotteesta ja oikein piti tarkistaa mitä ne ovat.
Kiitos vinkistä ja kiinnostuin heti tästä. Saako tätä Prismasta vai pitääkö tilata jostain erikoikaupasta.
Voiko tätä lisätä aamu puuroon.
Mielenkiintoista nähdä mitä ihmiset ehdottaa. Paljon sellaisia mitä mulla ei ole oikeastaan ikinä käytössä, en kyll mitenkään paljoa kokkaile. Mulla paprika, yrtit ja suola lähinnä riittää.