Mitä mausteita kannattaa hankkia
No suolaa ja mustapippuria tietysti, mutta mitkä muut mausteet ovat sellaisia, mitä kannattaa maustehyllyssä olla ja mille tulee usein käyttöä ihan perusruoanlaitossa
Kommentit (35)
Sanoisin, että ihan muutamalla mausteella pärjää. Kannattaa valita omien makumieltymysten mukaan. Mulla on yli 50 maustepurkkia hyllyssä vaikka vasta heitin vanhimpia pois. Enimmäkseen käytän vain suolaa, mustapippuria ja curryä. Lisäksi hunajaa ja ketsuppia antamaan makeutta. Jos alkaa tekemään ruokia erilaisten ruokaohjeiden mukaan niin noita masteita alkaa kyllä kertyä.
Riippuu kai siitä millaisia ruokia tykkäät laittaa ja syödä? Italia, Meksiko, Kaukoitä?
Vierailija kirjoitti:
Paprikajauhe.
Lisätään listaan vielä chilirouhe ja nimenomaan rouhe jossa siemeniä tuomassa potkua.
Valkosipulijauhetta ja oreganoa. Noita voi laittaa moneen ruokaan.
Riippuu ihan sun tyylistä millaisesta ruoasts pidät.
Esim. itse olen Välimeren ruokavalion harrastaja, ja mulla keskeisiä on laakerinlehdet, oregano, timjami, basilika, paprikajauhe, cayennepippuri.
Jos intialaistyyppistä harrastat niin tarvit mm. jeeraa, kuminaa, kanelia, kaardemummaa, chiliä, korianteria. Kaukoidän tyyppiiseen mm. inkivääriä, kurkumaa jne.
Suola
Pippurit
Chilit
Curry
Kurkuma
Kumina
Persilja
Tilli
Basilika
MAUSTEpippuri, musta-, viher-ja rosepippurit, laakerinlehti, liemikuutiot, suola, kaneli, neilikka, inkivääri, pomeranssinkuori, vanilja, kardemumma, yrttejä maun mukaan
Vierailija kirjoitti:
pomeranssinkuori, vanilja, kardemumma,
Nämä mua hämmentää. Leivontaan pikemminkin?
Curry ja grillimauste usein käytössä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pomeranssinkuori, vanilja, kardemumma,
Nämä mua hämmentää. Leivontaan pikemminkin?
Vanilja ehkä. Tämän lisäksi kaneli. Intialaista.
Yrttiseos. Provence-mix, italialaista. Melkein sama mitä, toinen loppuu, laita muuta. Aika hyviä maustamaan!
Provencenmauste korvaa monta yrttiä.
Minulla on mustapippuria, himalajan ruususuola, aromat suola, grillimauste, jauheliha mauste, kurkuma, paprikajauhe, valkosipulijauhe, rosepippuri, välimaan ytti, oregaano kumina sämpylöihin, savu paprika ja sitruuna pippuri kalalle. Näillä olen aika hyvin pärjännyt.
Vasikanliha fondi on liemimausteista parhainta.
https://www.sydanmerkki.fi/tuotteet/neito-voin-makuinen-mausteoljy/
Voin makuinen öljy on suosikkini ja tulee parhaimman makuiset ite tehdyt pokcornit ja ruuat sillä. En tykkää oliviivi öljyn mausta.
Ajattelin maustekaupasta kuivattua ruohosipulia ja paahdettua sipulia, currya ja pippuria tarvitsee aina mutta valkosipuli mieluiten tuoreena.