Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä toiminimestä ja toisen ihmisen palkkaamisesta

Vierailija
24.09.2024 |

Minulla on toiminimi. Toistaiseksi olen tehnyt töitä ihan vain itselleni, mutta en ole yrittäjä. Nyt minulla olisi tilaisuus tienata vähän ylimääräistä:

Laskuttaisin toiminimelläni eräältä yritykseltä henkilön x palkkion,  vaikka 1000 euroa. Siitä rahasta maksan x:lle sovittua palkkaa 500 euroa ja pidätän sosiaali- ja eläkekulut. 

Sanotaan, että tämän jälkeen tililleni jää 200 euroa kaiken tämän jälkeen. Joudunko maksamaan siitä saman tien oman veroprosenttini ja raha siirtyy minulle? Vai onko kuviossa jotain muuta, mitä minun pitäisi tietää?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis Uteliauuudesta Miten voi omata toiminimen olematta yrittäjä? - Pidä nyt huoli ainakin siitä, että verot tulee maksettua, että et saa näpeillesi.

Sinkkumies

Vierailija
2/17 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis Uteliauuudesta Miten voi omata toiminimen olematta yrittäjä? - Pidä nyt huoli ainakin siitä, että verot tulee maksettua, että et saa näpeillesi.

Sinkkumies

Jokainen voi perustaa toiminimen, vaikka kävisikin palkkatyössä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse tietää yhtään mitään. Kyllä kirjanpitäjäsi tietää. Itselläni on ollut aina kirjanpitäjä ja käytännössä hän maksaa itse itsensä tekemällä vain oman työnsä. Suosittelen sinullekkin. 👍

Vierailija
4/17 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aivan varma, ymmärsinkö oikein, mutta toiminimesi laskuttama tonnin summa siirtyy tilillesi kokonaisuudessaan, ja maksat siitä sitten tarvittavat kulut. Teet elinkeinotoiminnan veroilmoituksen ihan normaalisti, ja saat aikanaan verotuspäätöksen. Kuulostaa kyllä siltä, että kannattaa selvittää työsopimukseen ja työnantajan velvotteisiin liittyvät asiat perusteellisesti. Helpointa olisi se, jos tämä työsuorituksen tekijä voisi laskuttaa toiminimeltäsi oman palkkionsa, ja sinä laskuttaisit asiakasyritykseltä sovitun hinnan. 

Vierailija
5/17 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Voi perustaa vaikka osakeyhtiön vaikka olisikin palkkatöissä. Itseasiassa minullakin on oy ja olen myös palkkatöissä vieraalla. Ollut jo viimeiset 8 vuoden ajan .

Vierailija
6/17 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole aivan varma, ymmärsinkö oikein, mutta toiminimesi laskuttama tonnin summa siirtyy tilillesi kokonaisuudessaan, ja maksat siitä sitten tarvittavat kulut. Teet elinkeinotoiminnan veroilmoituksen ihan normaalisti, ja saat aikanaan verotuspäätöksen. Kuulostaa kyllä siltä, että kannattaa selvittää työsopimukseen ja työnantajan velvotteisiin liittyvät asiat perusteellisesti. Helpointa olisi se, jos tämä työsuorituksen tekijä voisi laskuttaa toiminimeltäsi oman palkkionsa, ja sinä laskuttaisit asiakasyritykseltä sovitun hinnan. 

Tuohon kätevin on esimerkiksi ukko.fi

Vierailija
7/17 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä toteutuu, niin otan kirjanpitäjän, mutta haluan ensin itse ymmärtää kuvion.

Ymmärrän kyllä verotuskuviot ja työnantajan velvoitteet. Kysymykseni vain kuuluu, miten tuota 200 euroa käsitellään?

Vierailija
8/17 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että työntekijältä ei laskutus onnistu. 

Vierailija
9/17 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Voi perustaa vaikka osakeyhtiön vaikka olisikin palkkatöissä. Itseasiassa minullakin on oy ja olen myös palkkatöissä vieraalla. Ollut jo viimeiset 8 vuoden ajan .

Mutta olet silti myös yrittäjä (vaikka ehkä sivutoiminen ja palkkatyän ohella). Ja niin on se toiminimitoimijakin.

Vierailija
10/17 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on toiminimi, sinulla on Y-tunnus niin olet yrittäjä vaikka tekisitkin sitä palkkatyön ohessa.

Laskutat 1000 €

- Maksat ALV 203 €

- Maksat palkan 500 €

- Maksat TyEL maksun 88 €

- Maksat työttömyysvakuutusmaksun 7,5 €

- Maksat sairasvakuutuksen, tapaturnavakuutuksen ja ryhmähenkivakuutukset 8,2 €

Siten sinulle jää vajaa pari sataa, josta joutunet maksamaan myös firman kuluja, kuten vaikka puhelinlaskun tms.

Vierailija
11/17 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Mutta olet silti myös yrittäjä (vaikka ehkä sivutoiminen ja palkkatyän ohella). Ja niin on se toiminimitoimijakin.

Ei sellaista ihmistä luokitella yrittäjäksi, joka ei yrityksensä eteen tee töitä, vaan tienaa palkkatyöllä. Hän on yrittäjä vain pöytälaatikossa.

Vierailija
12/17 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on toiminimi, sinulla on Y-tunnus niin olet yrittäjä vaikka tekisitkin sitä palkkatyön ohessa.

Laskutat 1000 €

- Maksat ALV 203 €

- Maksat palkan 500 €

Siten sinulle jää vajaa pari sataa, josta joutunet maksamaan myös firman kuluja, kuten vaikka puhelinlaskun tms.

Juu, mutta katsotaanko se pari sataa jäljelle jäänyttä rahaa henkilökohtaiseksi tulokseni? Ts. Minun pitää muistaa ilmoittaa se omassa veroilmoituksessa toiminimen tuloina. Olen ikäänkuin itse ansainnut sen.

Käänteisesti: jos en halua nostaa sitä kahta sataa henkilökohtaisena tulons, niin sitten minun pitäisi perustaa oy?

Vierailija
13/17 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se palkkatyö loppuu vaikka työpaikan konkurissin takia niin aivan varmasti työkkäri katsoo henkilön olevan yrittäjä, koska hänellä on yritys ja Y-tunnus. Työttömyyspäivärahaa ei heru.

Vierailija
14/17 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos sinä ostat henkilön työpanoksen toiselta yritykseltä, et ole työnantaja vaan palvelun ostaja.

Vai siis mitä mä en käsitä tuossa kuviossa...

Vain työnantaja maksaa työnantajakustannuksia.

Vierailija
15/17 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos sinä ostat henkilön työpanoksen toiselta yritykseltä, et ole työnantaja vaan palvelun ostaja.

Vai siis mitä mä en käsitä tuossa kuviossa...

Vain työnantaja maksaa työnantajakustannuksia.

En minä osta työpanosta keneltäkään. X tekee töitä yritykselle Y. Yritys Y maksaa palkan minun tililleni. Minä maksan sen eteenpäin X:lle.

Olisin vain palkan maksun välikäsi. 

Vierailija
16/17 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskutat 1000 €

- Maksat ALV 203 €

- Maksat palkan 500 €

Juu, mutta katsotaanko se pari sataa jäljelle jäänyttä rahaa henkilökohtaiseksi tulokseni? Ts. Minun pitää muistaa ilmoittaa se omassa veroilmoituksessa toiminimen tuloina. Olen ikäänkuin itse ansainnut sen.

Käänteisesti: jos en halua nostaa sitä kahta sataa henkilökohtaisena tulons, niin sitten minun pitäisi perustaa oy?

Kyllä, toiminimessä se katsotaan henkilökohtaiseksi tuloksesi ja verotetaan sen mukaan. Kuten kaikki muukin yrityksesi tulo, mikä jää ns. viivan alle. Jos liikevaihtosi on 100000 ja kulut 40000 niin tulosi ovat 60000.

Vierailija
17/17 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tiedoilla ja taidoilla älä herramunjee lähde palkkaamaan ketään. Osta alihankintana joltain kevytyrittäjältä työsuoritus. sun ei tarvitse välittää mistään maksuista kun maksat sovitun palkkion.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä