Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita jotka eivät halua palata etätöistä?

Vierailija
04.09.2021 |

En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.

Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?

Kommentit (2742)

Vierailija
1981/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusimmasta jutusta löytyi 2 työnantajaa, joita tulen välttämään

https://yle.fi/uutiset/3-12133518?origin=rss

Vierailija
1982/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa toi yhteisöllisyyden korostaminen. Olen nyt parissakin firmassa ollut, joissa ei koskaan käyty yhdessä syömässä eikä pidetty kahvitaukoja (niin kiire). Tosin isuttiin kuin sillit suolassa avokonttorissa vailla mitään sermejä että kai se lisäsi yhteenkuukuvuuden tunnetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1983/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän sitä ole pakko isoissa pörssiyhtiöissä työskennellä.

Menisin F-Securelle ihan milloin vain.

Vierailija
1984/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei muuten ole mitään toimistoa vastaan, jos se on tyhjä : ) olen viimeiset 5-6 vuotta ollut töissä yrityksissä joissa päämaja alle 5 km kotoa, ja olen aina välillä käynyt viikonloppuisin tekemässä töitä vapaa-ehtoisesti tyhjässä toimistossa ( 2 lasta ja mies). Mikään ei ole se parempaa kuin hyvät puitteet ja täysi rauha ( ei myöskään pauku työasioita spostiin, teamssiin, 2 puhelimeen). Olen tehnyt tuota lähinnä kehittääkseni itseäni, työajalla ei ehdi kikkailemaan ja hiomaan loputtomiin, tai rykäsemään jotain puuduttavaa asiaa keskeytyksettä. 

Siltä normaalisti lapset käyttäytyy paremmin kuin aikuiset- kun työpuhelin soi ne on hiljaa, jos mulla on palaveri saattavat siirtää tappelunsa WhatsUpin kautta käytäväksi. Työpaikalla sen sijaan jatkuva kälätys ja räkätys toisten tehtävistä välittämättä. Puhelut otat sormi toisessa korvassa kun keittiössä kaikuu hassunhauskat jutut.  

Milloinkahan stigma introverttiyden ympäriltä katoaa ja siitä tulee asia minkä uskaltaa ilmaista? 

Sitten, kun introverttiys ymmärretään oikein.

Edelleenkin ihmiset kuvittelevat, että se tarkoittaa jotain autistia tai vastaavaa sosiaalisesti kyvytöntä, joka ei kykene normaaliin kanssakäyntiin.

Kerrankin töissä tuli puhetta yhdettä tiimiläisestäni henkilön kanssa, joka ei ollut siinä tiimissä. Jotain puhuttiin siitä minkä verran X pitää muista ihmisistä. Sanoin, että hän on introvertti, ja on mielellään itsekseen. Keskustelukumppanini silmät laajenivat ja hän vastasi "Ei X ole introvertti! Hänellä on hyvät sosiaaliset taidot!" Kyllä, jälkimäisestä olen samaa mieltä, hän on mukava ja kohtelias ja kuuntelee mitä hänelle sanotaan. Se ei vain liity mitenkään hänen introverttiyteensä - paitsi että on aikaa kuunnella, kun kaikki aika ei mene siihen sosiaaliseen säheltämiseen.

Onpa harvinsisen ikävää seläntakana juoruamista, ai oikein ruoditaan jonkun henkilön joka ei ole paikalla, sosiaalisia taitoja ja persoonaa. Onneksi omassa työpaikassa ei ole tuollaista, katsottaisiin epäsopivaksi käytökseksi.

Vierailija
1985/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös perjantain etäkielto, joka on myös sen vuoksi älytön, että viimeinen viikkopalaveri loppuu 16.00 virallisesti, mutta ainahan se venyy, kun pomo jaarittaa ja pari nuoleskelijaa yllyttää. Eli sen perusteella voi päätellä kyllä, että kukaan ei ole livahtanut pois töistä liian aikaisin.

Toisaalta jokaisella meistä on vähintään tunnin työmatka, joillakin pidempikin, niin että näin sitten vain varmistetaan, että kukaan alaisista ei ole kotona ennen 17.30 ja kai se on tärkeä juttu. Nimittäin mulla on tuo tunti, mutta yleensä näiden jaarituksien takia myöhästyn julkisesta ja pääsen vasta 16.30 oikeasti kotimatkalle.

Nyt syksyllä olisi mökillä kaikenlaista tekemistä, mutta tosi vaikeaa edes lähteä sinne, kun pe iltana ei pimeää kohden viitsi enää ajella ja la lähtiessä jää niin lyhyt aika olla siellä. Joka perjantai mietin, millä tavalla mä nyt olen sitten parempi työntekijä.

Vierailija
1986/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka käsiä ne tuolla K-ryhmässä on, kun ei hybridikokoukset onnistu? Tässä jutussa kävi hyvin selville, ketkä osaa etäjohtamisen ja ketkä ei.

Vierailija
1987/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sitä nyt töihin haluaa, kun voi tehdä "etätöitä" kotona...

Vierailija
1988/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä nämä "mielipiteitä on monia" -väitteet. Niin varmaan joo, mutta täytyyhän meidän osata nähdä yleiskuvaa. Taitaa olla jo monissa tutkimuksissa todettu, että 80 - 90 % haluavat vähintään osittaista etätyötä ja puolet heistä ovat valmiit vaihtamaan työpaikkaa, jos sitä ei myönnetä. Vähän samantapainen tosiasioiden kieltäminen, kun avokonttoreiden osalta. Ihmiset vihaavat avokonttoreita, eivätkä ne ole edes hyviä työteholle, mutta työnantajat vaan pitävät niistä kiinni. No, nyt löytyi ratkasu: Etätyöt. Joillekin työnantajille tosin sekään ei kelpaa.

Vierailija
1989/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka käsiä ne tuolla K-ryhmässä on, kun ei hybridikokoukset onnistu? Tässä jutussa kävi hyvin selville, ketkä osaa etäjohtamisen ja ketkä ei.

Jep ei K-ryhmään kyllä ikinä ton perusteella, eikä

Ilmarinenkaan vetovoimaiselta vaikuta.

Yllättäen keski-ikäiset jäärät johtajina🙄

Vierailija
1990/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmarisen änkyrä:

Ärilän mukaan kyse on myös tasa-arvosta ja työkyvyn varmistamisesta: jos osa työntekijöistä on aina etänä, he eivät välttämättä tule huomatuksi – ja toisaalta työkuorma saattaa kasvaa suuremmaksi niillä, jotka ovat läsnä.

-

Anteeks mitä…? Miten etätyö kuormittaa läsnäolevia kollegoita, tasapuolisestihan ne työt jaetaan? Vika on esimiehissä ja työsuunnittelussa, jos tuollainen epäreilu tilanne edes pääsee kehittymään.

Vierailija
1991/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hs.fi/visio/art-2000008166373.html

AJATTELEN, että hyvässä työsuhteessa työntekijä ja työnantaja pyrkivät yhdessä työntekijän ”kestävään kehitykseen”. Työntekijän halutaan suoriutuvan ja kehittyvän parhaansa mukaan, mutta niin, että tämä ei tapahdu lyhytnäköisesti jaksamisen ja elämän muiden tärkeiden asioiden kustannuksella.

Vapaus valita yksilöllinen jako etätyön ja toimiston välillä auttaa tässä, erityisesti perheellisillä, mutta myös muilla. Ihmisillä on erilaisia työtapoja, elämäntilanteita ja kiinnostuksen kohteita, ja he tietävät itse parhaiten, miten heidän kannattaa päivänsä ja viikkonsa rytmittää.

Työnantajan tulisi vapauttaa pääsy toimistolle, mutta malttaa olla puuttumatta työntekijöiden valintoihin toimiston ja etätyön välillä. Vapautta, ei sääntelyä.

Kiintiöityjä toimistopäiviä ei tarvita, vaan työntekijä osaa itse järjestää itsensä konttorille, kun tapaamiset asiakkaiden tai kollegojen kanssa ovat tarpeen.

Ihmiset sopivat aikatauluista, ja kasvokkaisia kohtaamisia eniten kaipaavat työntekijät löytävät kyllä toisensa. Määräysten sijaan kannattaa järjestää tilaisuuksia, joihin ihmiset haluavat tulla paikan päälle.

Jopa täysin etänä toimiville organisaatioille voi olla paikkansa, mutta valinnanvapaus etätyön suhteen edellyttää, että myös toimistolle pääsee. Vapailla valinnoilla saa toki olla seurauksia: jos työhuoneeni on enimmäkseen tyhjillään, en voine valittaa, jos tilankäyttöä lopulta tehostetaan.

PAIKOIN esiintynee epäilys, että ihmiset laiskottelevat etätöissä. Työnteon teeskentely lienee kuitenkin helpompaa toimistolla, jossa voi esimerkiksi olla kiireisen näköinen. Ja jos etänä ei pysty havaitsemaan, tekeekö työntekijä jotain vai ei, kuinka tarpeellinen työ mahtaa olla kyseessä?

Etätyöhuolia liittynee eniten ajatukseen tiimityöskentelyn ja kohtaamisten tärkeydestä. En kiistä näiden merkitystä, mutta mieleni tekee väittää, että itsenäinen työskentely on työelämäpuheessa jo aliarvostettua. Tiimityökin rakentuu yleensä sen varaan, että yksittäiset tiimin jäsenet tekevät asioita. Omissa oloissaan mörköilevä, mutta asiansa osaava kollega voi saada hyödyllistä aikaan, mutta entä henkilö, jolla ei olisi muuta osaamista kuin erinomaiset tiimityötaidot?

Määräysten sijaan kannattaa järjestää tilaisuuksia, joihin ihmiset haluavat tulla paikan päälle.

Kohtaamisten väheneminen ja tiimityöskentely etäkanavissa voi olla hyväksyttävä hinta siitä, jos yksilöt pystyvät järjestämään työskentelynsä itselleen parhaalla tavalla. Olen kiinnittänyt huomiota amerikkalaisen teknologiayhtiö Basecampin paikoin poikkeukselliseen toimintakulttuuriin, johon kuuluu muun ohella maltillisen pituinen työviikko ja ajatus siitä, että väsyneet työntekijät eivät ole tuottavia.

Jatkuu…

Vierailija
1992/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYÖAIKOJEN pitämiseksi kohtuullisina on olemassa ainakin yksi kiinnostava keino : palavereiden rajoittaminen minimiin. Basecampin perustajien mielestä kokoukset keskeyttävät varsinaisen työn ja venyttävät päiviä iltaan.

Jatkuu

Ajatus on mielenkiintoinen, vaikka itse keskeytän työt mielelläni sisäisten viikko- ja kuukausikokousten ajaksi, nimenomaan niiden yhteisöllisen luonteen vuoksi. Olen pitänyt näistä erityisen paljon nyt etänä, kun samalla voi ripustaa pyykit tai käydä lenkillä. Jos podcast-vetäjä voi tulla läheiseksi äänenä kuulokkeissa, eikö pomokin voi?

En usko, että innovatiivisuuttani tai ryhmähenkeäni juurikaan lisäisi, jos minut määrättäisiin sisäisten kokousten ajaksi neuvotteluhuoneeseen, mutta ihmiset ovat myös erilaisia. Siksi työntekijöille pitäisi antaa vapaus etsiä itselleen paras työnteon ja työyhteisöön kiinnittymisen tapa, työn vaatimusten mahdollistamissa puitteissa.

Vierailija
1993/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan voinut näin hyvin, kuin nyt etätöissä. En ole koskaan ollut näin tyytyväinen työntekoon, en ole koskaan ennen kokenut sitä että sunnuntai EI olekaan enää ahdistava päivä, mielessä kummittelevan maanantain ja alkavana työviikon takia. En tiennyt että kokopäivätöissä oleminen voi olla mukavaa - ennenkuin aloitin etätyöt.

Kaikkea hirveetä korona on maailmassa aiheuttanut, mutta ainakin se toi mukanaan etätyöt ja siitä olen kiitollinen. Jos tämä loppuu niin ryhdyn työttömäksi sossupummiksi, normaaliin toimistoelämään en enää palaa.

Vierailija
1994/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rrrrakastan etätöitä! Työni on sellaista ettei kukaan vahdi milloin olen online, kunhan päivän työt tulee tehtyä niin kenelläkään ei ole mitään valittamista tai sanomista. Tämä tarkoittaa että voin nukkua aamulla siihen saakka kunnes herään luonnostaan ilman herätyskelloa, nauttia rauhassa aamupalaa ja kahvia, löntystellä työhuoneeseen avaamaan läppärin supermukavissa kotivaatteissa. Tehtävien välissä voin hoitaa kotijuttuja pois alta, pyykkikone vaikka pyörimään. Niin töiden päätyttyä voi aidosti rentoutua ja nauttia kotona olemisesta ja avomiehen seurasta ilman mitään ylimääräisiä arjen askareita. Ja työpäivän aikana voi muutenkin aina välillä chillailla avokin kanssa, tai käydä lenkillä välissä, yleensä otan puolessa välissä päivää 20 min venyttely/joogasessionkin mikä virkistää läppärin ääressä kököttämisen välissä todella paljon!

Kaikki tämä ja olen nyt tehokkaampi kuin toimistolla aikoinaan, kun siellä työskennellessä tuli aina joku häiritsemään tai oli jotain jonninjoutavia turhanpäiväisiä kokouksia, puhumattakaan siitä että saan helposti päivän työt tehtyä 3-4 tunnissa joten toimistolla piti aina venyttää niitä töitä ettei tarvitsisi puolta päivästä esittää kiireistä vaikka oikeasti ei enää ollut mitään tehtävää mutta ei olisi tullut kuuloonkaan että joku lähtisi toimistolta aikaisin joka päivä kotiin.

Olen myös introvertti enkä kaipaaa YHTÄÄN toimiston ”sosiaalisia” kanssakäymisiä. Saan viettää entistä enemmän aikaa avomieheni seurassa, ja hän on sielunkumppanini ja paras kaverini, jonka seura on ihaninta mitä tiedän.

Toivon ja rukoilen ettei minua enää koskaan kutsuta takaisin toimistolle! Elämänlaatu on todellakin parantunut kymmenkertaisesti!

Vierailija
1995/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan voinut näin hyvin, kuin nyt etätöissä. En ole koskaan ollut näin tyytyväinen työntekoon, en ole koskaan ennen kokenut sitä että sunnuntai EI olekaan enää ahdistava päivä, mielessä kummittelevan maanantain ja alkavana työviikon takia. En tiennyt että kokopäivätöissä oleminen voi olla mukavaa - ennenkuin aloitin etätyöt.

Kaikkea hirveetä korona on maailmassa aiheuttanut, mutta ainakin se toi mukanaan etätyöt ja siitä olen kiitollinen. Jos tämä loppuu niin ryhdyn työttömäksi sossupummiksi, normaaliin toimistoelämään en enää palaa.

veit sanat suustani. Työssä käynti on tuntunut jopa tosi kibalta, kun siitä on jäänyt pois aikaiset heräämiset, itsensä laittamiset, vaatteiden pohtimiset. Kökkiminen toimistolla ilman ulkoilmaa (meillä tehdasrakennus, josta nyt ei viitsi lähteä ulos noin vaan). Olen iltaisin paljon pirteämpi etätöiden takia.

Vierailija
1996/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että osittainen etätyömahdollisuus nyt ainakin jää vanhoillisimpienkin firmojen käytännöksi. Nykyisessä työpaikassa ei ollut lupa olla ennen etänä, nyt siirrytään hybridimalliin eli viikossa saa olla 2pv etänä. Eli on sentään edellistä hiukan parempi- 

Vierailija
1997/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, korona on aiheuttanut suuria ongelmia, mutta jotkut ovat voineet paremmin kuin koskaan, eikä todellakaan kaiveta takaisin normaaliin ennen koronaa, mihin johtajilla ja politikoilla tuntuu olevan niin suurta hinkua. Miksei keskitytä auttamaan niitä, joilla on ollut ja edelleen on vaikeata koronan vuoksi, sen sijaan että häiritään niitä, jotka ovat voineet jopa paremmin kuin aikaisemmin ja tuottavat normaalisti tai jopa paremmin työssänsä etätöissä? Olin pandemian alussa jopa valmis menemään konttoriin sen takia, että johto väitti, että yksin asuvat kärsivät niin pahasti yksin etätöissä, että heidän on pakko päästä konttoriin saamaan seuraa ja näkemään ihmisiä. Kävi ilmi, että näitä oli 1-2 ihmistä. Sadan ihmisen avokonttorissa joku oli aina heidän seurana, koska meillä ei ollut missään vaiheessa kieltoa, ettei konttoriin saisi tulla. Asin itsekin yksin ja piti oikein käydä huomauttamassa, että en kärsi etätöistä. Epäilijöille tiedoksi, että työn tuloksia kyllä valvotaan.

Vierailija
1998/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on aika huono juttu, että me työntekijät maksetaan Ilmarisen yms muiden eläkevakuutusyhtiöiden toiminta ja he käyttävät ne yrittäjien ja työnantajien maksamat pakolliset eläkemaksut siihen, että pyörittelevät papereita vanhanaikaisilla metodeilla päivät pitkät.

Ilmarisella ollaan todella vanhanaikaisia ja silti hitaita muuttumaan, ja sen mahdollistaa vain se, että heillä on ns. ilmaista törsäilyrahaa mitä käyttää siihen, että työtehtäviä hoidetaan edelleen fyysisesti PAPERISENA.

Ja sen takia tuo HR-setäkin ilmeisesti haluaa pakottaa henkilöstön takas lähityöhön JA kutistaa etätyöoikeuksia jotka ennen koronaa olivat voimassa.

Vierailija
1999/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on myös perjantain etäkielto, joka on myös sen vuoksi älytön, että viimeinen viikkopalaveri loppuu 16.00 virallisesti, mutta ainahan se venyy, kun pomo jaarittaa ja pari nuoleskelijaa yllyttää. Eli sen perusteella voi päätellä kyllä, että kukaan ei ole livahtanut pois töistä liian aikaisin.

Toisaalta jokaisella meistä on vähintään tunnin työmatka, joillakin pidempikin, niin että näin sitten vain varmistetaan, että kukaan alaisista ei ole kotona ennen 17.30 ja kai se on tärkeä juttu. Nimittäin mulla on tuo tunti, mutta yleensä näiden jaarituksien takia myöhästyn julkisesta ja pääsen vasta 16.30 oikeasti kotimatkalle.

Nyt syksyllä olisi mökillä kaikenlaista tekemistä, mutta tosi vaikeaa edes lähteä sinne, kun pe iltana ei pimeää kohden viitsi enää ajella ja la lähtiessä jää niin lyhyt aika olla siellä. Joka perjantai mietin, millä tavalla mä nyt olen sitten parempi työntekijä.

Jotain jo se pomosta kertoo, jos laittaa joka perjantai klo 16 asti kestävän palaverin!

Mulla on ollut tällainen myös, kyllä se on joillain joku ihmeellinen kontrollintarve, eivät usko itseensäkään eli varmistelevat kaikella tapaa, että heillä muka on homma hanskassa. Tämäkin pomo oikein kerskui sillä miten hänen tiimi on kyllä vielä myöhään ip perjantaina paikalla. Ja ihmetteli, kun vaihtuvuus oli suuri.

Vierailija
2000/2742 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on aika huono juttu, että me työntekijät maksetaan Ilmarisen yms muiden eläkevakuutusyhtiöiden toiminta ja he käyttävät ne yrittäjien ja työnantajien maksamat pakolliset eläkemaksut siihen, että pyörittelevät papereita vanhanaikaisilla metodeilla päivät pitkät.

Ilmarisella ollaan todella vanhanaikaisia ja silti hitaita muuttumaan, ja sen mahdollistaa vain se, että heillä on ns. ilmaista törsäilyrahaa mitä käyttää siihen, että työtehtäviä hoidetaan edelleen fyysisesti PAPERISENA.

Ja sen takia tuo HR-setäkin ilmeisesti haluaa pakottaa henkilöstön takas lähityöhön JA kutistaa etätyöoikeuksia jotka ennen koronaa olivat voimassa.

Ja samalla ostat hikipajoissa valmistettuja vaatteita ja kiinakrääsää ilman huolen häivää työolosuhteista. Istuisivat varmasti mielellään viisi päivää viikossa ilmastoidussa konttorissa tehden kevyttä toimistotyötä.