Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Vierailija kirjoitti:
Account manager kirjoitti:
Kansainvälistä myyntityötä, jossa asiakkaitamme/partnereitamme ei lainkaan kiinnosta se, missä työni teen kunhan vain olen mahdollisimman hyvin tavoitettavissa heidän kannaltaan etenkin kiireisemmissä asioissa ja heidän aikavyöhykkeidensä mukaisten toimistoaikojen puitteissa.
Ja silti sut pakotetaan lähiin?
Sellaisia tästä ketjusta löytyy...
Pahoitteluni epätarkkuudesta vastaukseni kanssa, koska en ollut aiemmin lähettänyt viestiä tällä keskustelufoorumilla, vaan ainoastaan lukenut niitä satunnaisesti.
Omalta osaltani Koronatilanteen vähitellen alkaessa hellittää itselleni esitettiin paluuta takaisin toimistolle normaaliin toimistoaikaan, vaikka se ei olisi lisännyt työn tehokkuutta tai mielekkyyttä millään tavoin. Päin vastoin, paluu olisi vain lisännyt työpäivien pituutta, kun firman sisällä kaikki tahot eivät ymmärtäneet tai huomioineet sitä, että me eri aikavyöhykkeillä toimijat emme ole aina käytettävissä 8-16 paikallista aikaa, vaan että päivämme rytmittyivät eri maanosien aikojen mukaan.
Ongelma ratkesi vaihtamalla työnantajaa, joka nyt sekä mahdollistaa laajemman etätyön että huomioi paremmin asiakkaiden tarpeet ymmärtäen että kaikki eivät vain työskentele pelkästään toimistoaikana.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa onneksi jatkaa etätöissä lähes niin paljon kuin haluaa. Olen helpottunut, jännäsin että pitääkö palata vanhaan.
Hoi!! Virhe kirjoituksessasi. Lähes niin KAUAN kun haluaa, ei paljon.
Oletteko huomanneet että linkediin on tullut työpaikkailmoiskiin suoraan on-site / remote näkyviin , ei tarvitse enää soitella ja kysellä. Nykyisen paikan otin korona aikana vastaa, koska ulkomainen HR sanoi että ilman muuta ollaan etänä nyt, ja työpaikka ilmoituksessakin oli että etätyö onnistuu tarvittaessa. Sitten HR lähti aloitukseni jälkeen, kävi ilmi että firmassa on kaikki konttorilla joka päivä, ja mahdollinen etätyö tarkoitti että jos on vaikka lapsi sairas, tai itsellä hammaslääkäri. Myöskään korona rajoitteet eivät koskeneet tätä firmaa, ei maskeja, ei kokoontumiskieltoja tai mitään. Sen verran olin tyhmä että en tajunnut että joku oikeasti toimisi näin. Noh, olin irtisanoutunut ja aloittanut kun tämä selvisi, mitäs teet ( asiantuntija duuni, hakuprosessit kestää kuukausia, ei sieltä niin vaan lähdetä tyhjän päälle). Joten olen istunut toimistolla ovi kiinni, tosin siitäkin pomo valitti.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet että linkediin on tullut työpaikkailmoiskiin suoraan on-site / remote näkyviin , ei tarvitse enää soitella ja kysellä. Nykyisen paikan otin korona aikana vastaa, koska ulkomainen HR sanoi että ilman muuta ollaan etänä nyt, ja työpaikka ilmoituksessakin oli että etätyö onnistuu tarvittaessa. Sitten HR lähti aloitukseni jälkeen, kävi ilmi että firmassa on kaikki konttorilla joka päivä, ja mahdollinen etätyö tarkoitti että jos on vaikka lapsi sairas, tai itsellä hammaslääkäri. Myöskään korona rajoitteet eivät koskeneet tätä firmaa, ei maskeja, ei kokoontumiskieltoja tai mitään. Sen verran olin tyhmä että en tajunnut että joku oikeasti toimisi näin. Noh, olin irtisanoutunut ja aloittanut kun tämä selvisi, mitäs teet ( asiantuntija duuni, hakuprosessit kestää kuukausia, ei sieltä niin vaan lähdetä tyhjän päälle). Joten olen istunut toimistolla ovi kiinni, tosin siitäkin pomo valitti.
Ei muuta kuin uutta työtä haet koko ajan. Ja muista lähtiessä kertoa syy miksi lähdet, näin se oppi alkaa mennä perille.
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli toimiva etätyö, ennen koronaa sai olla joustavasti, muttei tarpeeksi. sitten kyselyn perusteella (lähes kaikki halusivat jatkoa etäilylle), tuli lupaus pysyvästä hybridimallista (2 lähipäivää ma/ti), loput etänä.
Etätyösuosituksen loppuessa yhtäkkiä liinat kiinni ja paluu toimistolle, yksi etäpäivä viikossa saa olla ja sekään ei saa olla perjantai.
Kaksi ottaa kohta loparit, kysyntää heille kun on, itse taas teen projektityötä loppuvuoden enkä ole normimiehityksessä, eli etäilen.
Kun projekti päättyy irtisanoudun, toisesta työstä jo sovittu.
Että terveisiä vaan ummehtuneelta ysärille jumahtaneelta konttorilta, jossa tulostetaan ja faksaillaan ja ihmetellään, kun käyrä vaan laskee ja osakkeenomistajat ihmettelee, miksi tuottavuus on romahtanut.
Osaajat häippäsevät ja jäljelle jäävät ne, ketkä eivät muuta työtä saa.
Koronan aikana liian moni huomasi avokonttorin puutteet ja pakotetun yhteisöllisyyden energiaa imevän voiman.
Ikävä tosiasia tämä, että paluuta entiseen ei monen kohdalla ole.
Itse vaihdoin työpaikkaa keväällä. Edellisessä työpaikassa olin pääasiassa etätöissä jo ennen koronaa ja nyt korona-aikana kaikki tekivät 100% etätyötä. Työsopimusta uuteen tehdessäni sovimme (suullisesti) että vapaa etätyöoikeus olisi myös tässä uudessa työpaikassani. No, käytäntö on näyttänyt että etätöitä saa tehdä yhden päivän viikossa erikseen sovittaessa ja työtavat muutenkin viime vuosituhannelta.
Kyllä harmittaa ja vaikka koeaika ei ole edes ohi niin mietin jo irtisanoutumista.
Meille kerrottiin juuri, että jatkossa etänä saa olla niin paljon kuin haluaa. Kerran puolessa vuodessa nähdään sitten kasvokkain yksikköpäivässä.
Meillä luvattiin koko kesä, että kun korona loppuu niin voidaan olla hybridimallilla etätöissä 3-4 päivää viikossa. No nyt on oltu 2 viikkoa 1 pv/viikko toimistolla ja ensi viikolla on pakko mennä 2 pv/viikko. Sen jälkeen palataan 1.12 kuulemma normaaliin ja etätyöt loppuvat vain harkinnanvaraisiksi (jos on vaikka lapsi kipeänä tms.).
Näin sitä työntekijöitä kusetetaan. Ostin työhuoneeseen uuden sähköisen pöydän ja kaikki, koska luvattiin, että etätyöt jatkuvat. Nyt ne eivät sitten jatkukaan. Sain jo kommenttia pomolta, että olen lähipäivänä liian vihaisen näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse vaihdoin työpaikkaa keväällä. Edellisessä työpaikassa olin pääasiassa etätöissä jo ennen koronaa ja nyt korona-aikana kaikki tekivät 100% etätyötä. Työsopimusta uuteen tehdessäni sovimme (suullisesti) että vapaa etätyöoikeus olisi myös tässä uudessa työpaikassani. No, käytäntö on näyttänyt että etätöitä saa tehdä yhden päivän viikossa erikseen sovittaessa ja työtavat muutenkin viime vuosituhannelta.
Kyllä harmittaa ja vaikka koeaika ei ole edes ohi niin mietin jo irtisanoutumista.
Mä jätin ottamatta vastaan työn, jossa työhaastattelussa kerrottiin että ennen koronaa oli konservatiiviset arvot ja etätyökielto. Koronan jälkeen tuli sitten joustava etätyö, eli joustava työnantajan kannalta. Yksi toimistopäivä piti olla viikossa ainakin, suositus useampi, ja etäillä ei saanut perjantaina.
Epäilin vahvasti, että noin ummehtunut firma ei kyllä pääse karvoistaan eroon.
Mihin se yksi pakollinen konttoripäivä perustuu ja miksei etäpäivä saa olla perjantai?
Mitä pahaa on siinä, että työntekijä voi laskeutua vknloppuun rauhassa ja tehdä perjantain kotoa käsin? Millä perusteella duunarit pakotetaan perjantain ruuhkiin ja aloittamaan vknloppu vasta kuudelta illalla? Onhan se kertakaikkisen kammottava ajatus, että työntekijä voisi hyvin!
Ei se käy, kun tietyissä firmoissa vain päällystö saa nauttia etuoikeuksista.
Sen verran katkeraa kalkkia on monelle nyt pakotus vanhaan malliin, että ennustan kuohuntaa työmarkkinoilla.
Etätyö koetaan saavutettuna etuna, ja sitä se olisi myös firmoille, jos haluttaisiin luoda yhteisöllisiä työpaikkoja.
Yllättäen vapaan etätyön firmat ovat niitä, joissa työntekijät haluavat useammin konttorille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä luvattiin koko kesä, että kun korona loppuu niin voidaan olla hybridimallilla etätöissä 3-4 päivää viikossa. No nyt on oltu 2 viikkoa 1 pv/viikko toimistolla ja ensi viikolla on pakko mennä 2 pv/viikko. Sen jälkeen palataan 1.12 kuulemma normaaliin ja etätyöt loppuvat vain harkinnanvaraisiksi (jos on vaikka lapsi kipeänä tms.).
Näin sitä työntekijöitä kusetetaan. Ostin työhuoneeseen uuden sähköisen pöydän ja kaikki, koska luvattiin, että etätyöt jatkuvat. Nyt ne eivät sitten jatkukaan. Sain jo kommenttia pomolta, että olen lähipäivänä liian vihaisen näköinen.
Et todellakaan tee lapsen saikkupäivänä töitä!
”Työntekijä saa olla lapsen yhtä äkillistä sairaustapausta kohden neljä työpäivää pois töistä. Jos lapsi sairastuu perjantaina, työntekijä saa olla tilapäisellä hoitovapaalla keskiviikkoon asti. Jos työntekijällä viikonloppu olisi kuitenkin töitä, työntekijän täytyy palata töihin viimeistään tiistaina.”
Eli missään nimessä pomosi ei saa sinua velvoittaa etätyöhön, sä hoidat sairasta lasta silloin👌
Vierailija kirjoitti:
On todella iso red flag tuo suunnanmuutos! Meillä tehtiin sama, rekryttiin uusia hybridimallia tarjoten. Viikko heidän tulonsa jälkeen ilmoitettiin että 4/1 -malliin siirrytään heti, etäpäiviä yksi, ei perjantaina.
Itse vaihdoin työpaikkaa, kun etätyön päättyessäkin ollaan jatkossa edelleen vaan pari kertaa kuussa toimistolla. En kestä enää hetkeäkään sosiaalista eristystä, haaveilen siitä kun saan kävellä varhain aamulla kirpeässä säässä bussipysäkille ja ihmisten seuraan. Ja ihan tosissani olen.
Meillä on nyt hybridimalli vuoden loppuun ja sen mukaan toimistolla pitää olla vähitään 2 pv/vko. Tammikuussa sitten katsotaan uudestaan, onko tarpeen lisätä toimistopäiviä (vähennykseen en usko).
Viikonpäivärajoituksia ei onneksi ole. Itse olen siitä poikkeuksellinen tapaus, että tykkään olla perjantaisin toimistolla, mutta ymmärrän hyvin, että monet haluaa lähteä viikonlopun viettoon ajoissa ja pitävät siksi mieluusti perjantain etäpäivänä.
Ymmärrän etätyöskentelyhalun täysin. Se antaa mahdollisuuden työskentelyrauhaan, valtavat säästöt sekä taloudellisessa että ekologisessa mielessä, kun polttoainetta ei kulu työmatkoihin hirveitä määriä. Tämä pitäisi itseasiassa noteerata valtion päätäntätasollakin! Työmatkat ovat yksi saastuttavimmista asioista tässäkin maassa ja jos työ on mahdollista hoitaa etänä, niin siihen pitäisi jopa tähdätä. On eri asia silloin, jos kotona ei ole työskentelyrauhaa. Silloin haluaisin mieluummin työpaikalle. Työmatkat ovat kirjaimellisesti aivan turhaa ajan ja rahan hukkaan heittämistä lähes kaikessa tietotyössä nykypäivänä.
Meidän kuitenkin täytyy mahdollistaa myös työpaikalla työskentely, koska kaikkien kotona tosiaan ei ole työskentelyrauhaa. On työttömiä teinejä kotona kaiket päivät välivuotta viettämässä, sairaana olevia lapsia, toinen kumppani etätöissä ja puhuu jatkuvasti puhelimeen ja niin edelleen. Joillekin työpaikalle meneminen myös on apukeino työajan ja vapaa-ajan erotteluun toisistaan. Kun työpaikan oven sulkee perässään tietää, että työt ovat tältä päivältä ohi ja niitä ei tarvitse enää ajatella. Kotimatkakin toimii joillain semmoisena vapaa-aikaan siirtymisen rituaalina. En siksi siis puolla etätöihin pakottamista, mutta pidän tärkeänä sen mahdollistamista.
Kouluissa ollaan lähinnä, se on selvä. Mutta nyt haluavat palauttaa takaisin myös lähiin kokoukset, jotka olivatkin ainoa tapaus missä etänä pystyi olemaan. Tosi tylsää, että tämä ainoakin mahdollisuus minkäänlaiseen etäilyyn viedään pois.
Kokoukset on hoituneet täysin ongelmitta etänäkin. Ihan turhaa massojen liikuttelua yhteen paikkaa (työskennellään eri toimipisteissä) ja kaikkien ajanhukkaa siirtymiin tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Lähde koeajalla. Siinäpä oppivat.
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa ollaan lähinnä, se on selvä. Mutta nyt haluavat palauttaa takaisin myös lähiin kokoukset, jotka olivatkin ainoa tapaus missä etänä pystyi olemaan. Tosi tylsää, että tämä ainoakin mahdollisuus minkäänlaiseen etäilyyn viedään pois.
Kokoukset on hoituneet täysin ongelmitta etänäkin. Ihan turhaa massojen liikuttelua yhteen paikkaa (työskennellään eri toimipisteissä) ja kaikkien ajanhukkaa siirtymiin tämän takia.
Jos olet samalla työnantajalla kuin minä, syy on siinä, että oppilaiden asioita ei saa käsitellä Teamsissa.
Mä en ole kuullut yhtään järkevää perustelua perjantain etätyökiellolle, sen selittää vain työnantajan mielivalta.
Meidän firmassa pomo ja lähiesimies vihasivat etätyötä, koska ovat hyvin kontrollifriikkejä.
Kerran esimies pohti ääneen, että mitähän sekin siellä kotona tekee kun ei heti vastannut puhelimeen.
Heillä oli tosi tuskaa korona-aika, kun eivät päässeet valvomaan ja kontrolloimaan miten projekteja hoidettiin. Ja ne hoituivat, kaikki tekivät sovitut työt ja ahdistus väheni, kun negatiivinen työilmapiiri loisti poissaolollaan.
Eivät kuitenkaan ole yhtään symppiksiä tai helposti lähestyttäviä, tiuskivat herkästi ja stressaantuvat. Alaiset karttavat paria perseennuolijaa lukuunottamatta heitä töissä ja pyrkivät välttämään kontaktia.
Silti perustelu lähityölle oli yhteisöllisyys yms. paska.
Ekana konttoripäivinä alaisille lähinnä vittuiltiin ja lounastettiin parin suosikin kanssa.
Mulla on jo uus duuni hankittu ja kaksi kollegaa otti loparit, työvoimapula on iso.
Eikä ala ole helppo, ko. firmalla huono maine työnantajana muutenkin.
Ja huononee entisestään kun muinaisaikaiset käytänteet tulivat näkyväksi korona-aikana.
Puolitoista vuotta etänä. Nyt paluu toimistolle ja etänä saa jatkossa olla 1,5 päivää viikossa. Eräpäivät pitää erikseen anoa esimieheltä, vaikka kaikki työ on ollut mahdollista korona aikaan tehdä etänä. Tyrannijohto haluaa kyykyttää ja valvoa työntekijöitä. Voi olla että aikamoiset irtisanoutumisryppäät tiedossa.