Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka eivät halua palata etätöistä?

Vierailija
04.09.2021 |

En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.

Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?

Kommentit (2742)

Vierailija
361/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin tehdä etätöitä 80-20-ratiolla. Olen viihtynyt etänä mainiosti, mutta tavallaan mietin, että tuleeko tästä yhteiskunnasta vielä eristäytyneempi jos aikuiset eivät edes töissä enää tapaa toisiaan. Ihmiselle tekee hyvää välillä kammata naamansa ja lähteä ihmisten pariin. Joten voisin olla vaikka päivän tai kaksi konttorilla.

Sosiaalisessa mielessä tullaan menemään takapakkia, jos etätyö merkittävästi jää päälle. Ihmiset ei enää juttele oman kuplansa ulkopuolisten kanssa sattumalta kahvihuoneissa ja lounapöydissä. Jopa vähän pelottavaa miettiä pitkäaikaisvaikutuksia. Ehkä niitä sitten tutkitaan parin vuosikymmenen kuluttua.

Pelottava ajatus että työpaikka on kuin joku lastentarha tai koirakoulu johon pentu lykätään päiväksi että sosiaalistuu tarpeeksi.

Itselläni on ainakin aikaa ja virtaa nyt enemmän niihin työpaikan ulkopuolisiin sosiaalisiin suhteisiin, kun aikaa säästyy päivässä monta tuntia työmatkoista, paitojen silittämisestä, meikkaamisesta jne. jne. Myös rahaa on säästynyt mm. työmatkojen ja työvaatteiden ostelun osalta. 

En kanssa ymmärrä, miten kenelläkään voi olla niin huonot sosiaaliset kyvyt, että ihmisiä tavataan vain työpaikalla? Eikö osalla ihmisistä ole ollenkaan ystäviä, kavereita, tuttuja, harrastuksia, kykyä hankkia näitä? Mitään paikkoja tai kykyjä missä itse, ihan itsenäisenä aikuisena, tavata ihmisiä? 

Vierailija
362/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin tehdä etätöitä 80-20-ratiolla. Olen viihtynyt etänä mainiosti, mutta tavallaan mietin, että tuleeko tästä yhteiskunnasta vielä eristäytyneempi jos aikuiset eivät edes töissä enää tapaa toisiaan. Ihmiselle tekee hyvää välillä kammata naamansa ja lähteä ihmisten pariin. Joten voisin olla vaikka päivän tai kaksi konttorilla.

Sosiaalisessa mielessä tullaan menemään takapakkia, jos etätyö merkittävästi jää päälle. Ihmiset ei enää juttele oman kuplansa ulkopuolisten kanssa sattumalta kahvihuoneissa ja lounapöydissä. Jopa vähän pelottavaa miettiä pitkäaikaisvaikutuksia. Ehkä niitä sitten tutkitaan parin vuosikymmenen kuluttua.

Minusta on terveempää, jos sosiaalinen elämä keskittyy ennen kaikkea työpaikan ulkopuolelle.

No mutta tuskin sä mä vapaa-aikana juttelet firman asioista kenenkään kanssa. Siellä työpaikalla sosialisoitumisen pointti on työhön ja firmaan liittyvien juttujen jakaminen ja niistä keskustelu. Katos kun sillä on tarkoitus kehittää hommaa eteenpäin ja parantaa toiminta, kun tiedetään mitä kenelläkin on menossa.

Eriarvoisuutta tällä kehitetään. Tässä ei teillä oteta huomioon ihmisten erilaisuutta. Osa tykkää jutella, osa ei. Osa lukee mieluimmin jostain kanavalta projektien terveiset ja höpöttelee pari sanaa siellä chatissa jostain vapaa-ajan asiasta. Jos teillä osa jakaa tietoa vain puhumalla kahviossa, käytävällä ja lounaalla niin lopputulema on se, että tieto ei saavuta kaikkia.

En tarkoittanut tiedonvaihdolla mitään henkilöstöinfoa. Niitä nyt on ihan etänäkin monissa kanavissa. Vaan sitä että ei tule spontaanisti kyseltyä mitä missäkin puuhataan ja suunnitellaan, kun ei näe näitä ihmisiä satunnaisesti. Pitäs ihan varta vasten kutsun kutsua joku etäpalaveri erikseen kaikkien kanssa, mutta kun ei ole sen arvoisesti mitään asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ ja  "ihmisten tapaaminen" ovat kaksi eri asiaa. Olisin hyvin huolissani, jos suomalaiselle "ihmisten tapaaminen" tarkoittaa työpaikalle menemistä, muuten ei ole "ihmisten tapaamista".

Käsityksesi etätyötä globaaleille työnantajille tekevistä suomalaisista on varmaan hyvin kummallinen. Hehän eivät "tapaa ihmisiä" koskaan!

Ahdistaako sinua jokin vai miksi pitää heti ryhtyä tuolla tavalla keuhkoamaan? Jos luet tekstini ajatuksella, huomaat että puhun siitä mitä MINÄ haluaisin tehdä ja mikä MINULLE olisi MINUN MIELESTÄNI paras järjestely. Olen kai sentään oikeutettu siitä puhumaan?

Minusta jossain teamsissa tapaaminen ei ole yhtään sama asia kuin kasvotusten. Ihmisiä tulee toki tavattua työelämän ulkopuolellakin, mutta lähinnä sen oman kuplan sisällä, josta on mielestäni silloin tällöin hyvin terveellistä poistua.

Hei, rauha maassa! En mielestäni "keuhkonnut", mutta pahoittelen jos sait sellaisen käsityksen. Tietysti sinulla on oikeus omaan mielipiteeseesi ja tiedät parhaiten mistä sinä pidät. Alkuperäisessä viestissäsi esitit kuitenkin huolesi yhteiskunnasta, joten käsitin niin, että haluaisit oman mielipiteesi mukaisen mallin ehdottomasti kaikille.

Vierailija
364/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, että sinulla on ikävä työpaikka etkä viihdy työyhteisössäsi. Emme mekään ehdi seurustelemaan joutavia..

Mielestäsi kaikki etätyöstä pitävät inhoavat työtään ja työkavereitaan? Minulla ei ole sanoja tällaiseen höperyyteen vastaamiselle. Kommenttisi oli vastaus asialliseen vietiin, jossa henkilö kertoi omaavansa sosiaalista verkostoa myös työn ulkopuolelta.

- emme ole suorittavassa työssä joudumme kehittämään, ratkaisemaan ongelmia ja luomaan uutta eri osaamisalueiden yhteistyönä

Mitä ihmettä luulet etätyötä tekevien tekevän?! Heität alentavasti “suorittavassa työssä” jostain syystä samaan vastaukseen, ikäänkuin vain “suorittavaa työtä” tekevillä etätyö voisi toimia, mutta ei kehittäjillä, ongelmanratkaisijoilla ja uutta luovilla vaativan tason asiantuntijoilla. Heistä suurin osa tekee etätyötä!!!

- negatiivinen ihmisvihaaja, joka inhoaa työpaikkaansa

Sinulla on aika karu mielipide etätyötä tekevistä kollegoistasi.. samaan aikaan kerrot pitäväsi työkavereista, ja miten kaikki muut etätyöntekijät vihaavat heitä. Tässä ei ole logiikan päätä eikä häntää ja keskivartalossakin näyttää olevan kapia

- Ja kaikki luova työskentely ja ideointi melkein vaatii face to face työskentelyä

Ei. Ei vaadi. Älä edes viitsi.

- Ikävää, että koet, että minulla on ongelma, koska viihdyn työssäni

Puutaheinää, kirvesvartta. Muut puhuvat etätyön eduista ja sinä vedät johtopäätöksiä, jotka johtuvat vain siitä, että sinä viihdyt töissä ja muut pitävät sitä ongelmana. Tiedätkö mitä? Muutkin viihtyvät töissä. Etätöissä.

Vierailija
365/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä häiriintynyttä sakkia nykyään. Joku mainitsee viihtyvänsä silloin tällöin lähitöissä, ja heti on kymmenen tyyppiä pauhaamaassa pää punaisena millainen fossiili, paskanjauhaja ja narsisti hänen täytyy tämän perusteella olla.

On varmasti kaikkien etu, että nämä tyypit pysyvät jatkossakin etäisyyden päässä muusta työyhteisöstä :)

Minäkin viihdyn tosi hyvin etätöissä, en vain kuvittele olevani sen takia jotenkin muita hienompi ja parempi ihminen.

Enpä ole nähnyt keskustelussa moisia ilmaisuja etätöiden kannattajilta. Mutta lähitöiden kannattajilta on tullut tosiaan aika alentuvia heittoja ja sitten yhtäkkistä huutoa ja raivoamista, kun ei ollakaan kaikki samaa mieltä.

Vierailija
366/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on terveempää, jos sosiaalinen elämä keskittyy ennen kaikkea työpaikan ulkopuolelle.

No mutta tuskin sä mä vapaa-aikana juttelet firman asioista kenenkään kanssa. Siellä työpaikalla sosialisoitumisen pointti on työhön ja firmaan liittyvien juttujen jakaminen ja niistä keskustelu. Katos kun sillä on tarkoitus kehittää hommaa eteenpäin ja parantaa toiminta, kun tiedetään mitä kenelläkin on menossa.

Eriarvoisuutta tällä kehitetään. Tässä ei teillä oteta huomioon ihmisten erilaisuutta. Osa tykkää jutella, osa ei. Osa lukee mieluimmin jostain kanavalta projektien terveiset ja höpöttelee pari sanaa siellä chatissa jostain vapaa-ajan asiasta. Jos teillä osa jakaa tietoa vain puhumalla kahviossa, käytävällä ja lounaalla niin lopputulema on se, että tieto ei saavuta kaikkia.

En tarkoittanut tiedonvaihdolla mitään henkilöstöinfoa. Niitä nyt on ihan etänäkin monissa kanavissa. Vaan sitä että ei tule spontaanisti kyseltyä mitä missäkin puuhataan ja suunnitellaan, kun ei näe näitä ihmisiä satunnaisesti. Pitäs ihan varta vasten kutsun kutsua joku etäpalaveri erikseen kaikkien kanssa, mutta kun ei ole sen arvoisesti mitään asiaa.

En minäkään tarkoittanut "henkilöstöinfoja" vaan juuri sitä jutustelun ohessa jaettua tietoa. Kun juuri siitä tulee niitä inhottavia tilanteita, että yksi tai kaksi tietää ja joku toinen ei. Sille joka on vaikka hiljaisempi tai joka aina unohtuu näistä epävirallisista keskusteluhetkistä voi tulla sellainen ikävä fiilis, että "minulle ei kerrota". Se ei välttämättä ole tahallista, mutta joskus ajattelematonta.

Tieto joka kuuluu kaikille olisi hyvä jakaa käytäväkeskustelujen lisäksi myös vaikka jossain digitaalisessa kanavassa kaikille, niin ehkäistään tällaisia ongelmia.

Pienistä asioista kasvaa joskus tulehtuneita pesäkkeitä. Ja nyt puhun työpaikan ihmissuhteista.

Vierailija
367/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä häiriintynyttä sakkia nykyään. Joku mainitsee viihtyvänsä silloin tällöin lähitöissä, ja heti on kymmenen tyyppiä pauhaamaassa pää punaisena millainen fossiili, paskanjauhaja ja narsisti hänen täytyy tämän perusteella olla.

On varmasti kaikkien etu, että nämä tyypit pysyvät jatkossakin etäisyyden päässä muusta työyhteisöstä :)

Minäkin viihdyn tosi hyvin etätöissä, en vain kuvittele olevani sen takia jotenkin muita hienompi ja parempi ihminen.

Ei ollenkaan häiriintynyttä. Eniten tässä ihmisiä hiertää, jos joku HR-päällikkö päättää, että kaikkien on palattava lähitöihin, vaikka tulokset kertovat muuta ja ihmisten mielipiteet kertovat muuta. Se on se ongelma.

Hei haloo… hiertäisi tuo minuakin, mutta en silti tunne tarvetta sylki roiskuen nimitellä ihmisiä, joiden henkilökohtainen mieltymys on erilainen, kuten vaikka tuo joka sanoi ihan asiallisesti että hänelle itselleen mieluisin järjestely olisi päivä viikossa konttorilla ja sai siitä hyvästä silmittömät vihat niskoilleen.

Todella huolestuttavaa, jos aikuisten ihmisten vuorovaikutustaidot ovat sillä tasolla, että eriävään mielipiteeseen reagoidaan näin.

Laitatko esimerkkejä niistä silmittömistä vihoista ja roiskuvista raivoista..

Vierailija
368/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on satoja kilometrejä työpaikalle (ennen oli kakkosasunto) joten ei kiinnosta paluu. Toki joskus olisi ihan mukava käydä, mutta majoituksen itse maksaminen on vähän niin ja näin. Etätyö on hyvä juttu.

Vierailija
369/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on niin ihanaa, koska asiat ovat helpottuneet itsellä. Ja kyllähän se ajansäästö on aika merkittävä kun työmatkat vähennetään ja vielä aamutoimet hoidetaan siinä koneen äärellä. Sitten vielä pitkin päivää voi puuhastella jotain pientä siinä ku "lepuuttaa aivoja".  Myönnän kyllä tämän. Tuntuu että päivässä on ihan erilailla aikaa. 

Ja koska tätä oman itsensä mukavuuden tavoittelua ei pystyä myöntämään, niin keksitään kuinka kaikki on nyt paremmin. Tätä nyt tuntuu moni harrastavan. Kalenterit täynnä turhanpäiväistä sontaa, jokaista pikkuasiaa varten on viestittävä johonkin, koskaan et tiedä ollaanko siellä paikalla vai ei ja milloin reagoidaan jos milloinkaan. Nämä ei haittaa ollenkaan, koska ennen oli huonommin. Vai oliko oikeasti? 

Kannattaa varmaan keskustella niistä asioista työnantajan kanssa ja siitä miten tulevaisuudessa tullaan toimimaan. Ehkä asiat eivät ole menneetkään niin hyvin kuin olet luullut. Toisaalta tämä on taas tietenkin työnantajan vika joka ei ole kyennyt ottamaan "digiloikkaa".... 

Änkyröille ja työpaikan ankeuttajille etäaika on varmasti ollut loistavaa. Muistan monta ketjua täälläkin missä nämä ääri-introvertit ovat kiroilleet kuinka ei kiinnosta osallistua mihinkään ja "läpistä" toimistolla. Sama on nähtävissä tässäkin ketjussa. Tavallinen sosiaalinen kanssakäyminen ja asian nopea ratkaisu livenä on "energiavarkautta". Kun sama tehdään etänä ja vielä mahdollisimman isolla vasteajalla niin se on sitä digiä ja hienoa. 

Onneksi kohta saa taas mennä takaisin toimistolle ja käyttää sitä etätyöetua (kyllä, se on etu) tarpeen mukaan silloin kun tarvetta sille. 

Taas yksi dinosaurus ilmoittautui. Kertaalleen: miten tarkalleen pikaviestimellä nopea kysymys tyyliin "Oliko meillä tätä varastolla" on hitaampaa kuin kollegan luo kävely, ja saman ääneen kysyminen?

Hitaammaksi ja hankalammaksi sen kokevat vain ne minäminäminuntyöni on tärkein -ihmiset, tai sellaiset joille eri sähköisten viestintäkanavien käyttö on hankalaa. Tai jotka eivät niistä edes tiedä mitään. Eihän jollekin asialle, jonka ratkaisu vie alle vartin, ja parin kollegan työaikaa, mitään etäkokousta järjestetä.

Selvästi sinäkään et ole käyttänyt esim. Slackkia päivääkään, kun olet luulossa ettei siellä voisi hyvinkin tarkkaan nähdä, kuka on tavoitettavissa per "heti", kuka vasta kahden tunnin päästä, ja kuka vasta taas ensi viikolla.

Mutta silti pitää huudella mielipiteitä?

Voisin toistaa saman. Silti tosiaan pitää huudella mielipiteitä...

On kiitos kysymästä kaikki kommunikointiväylät käytössä ja mikään ei edelleenkään pärjää sille livekontaktille kun samasta loossissa työskennellään samalle projektille päivästä toiseen. On tässä kaksi vuotta kohta tätä testailtu ja tulokset on nähty. Kaikista parhaiten asioita saadaan etenemään kun vietetään mahdollisimman paljon aikaa työpaikalla. 

Ehkä asialla ei olisi niin väliä jos tiimin jäsenet olisi ympäri Suomea, mutta niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin niin tietyissä tapauksissa se lähityö on edelleen paras tapa millä tieto liikuu. Jotenkin naurettavaa, että joku tulee väittämään kommunikoinnin paranevan kun 4 vierekkäin istuvaa tyyppiä pistetään kotiin ja luurit päähän... Miettikää nyt vähän ennenkuin kirjoitatte.

Niin, ja tämä ei edelleenkään tarkoita sitä että etätyöstä ei olisi MINULLE henkilökohtaista etua ja hyötyä. 

Mutta ilmiselvästi tässä ei päästä ymmärtämään toisten näkökantoja, niin annan ainakin tämän osalta asian nyt olla. 

Voin kuule ihan kertoa, että tiedän erään pienenkin työpaikan, jossa kyllä nimenomaan herättiin siihen, että ne työhön liittyvät keskustelut on parasta käydä Slackissa vaikka ihmiset istuivat samoissa tiloissa. Yksinkertaisesti sen takia, että oltiin huomattu, että koska ihmiset nyt normaalimaailmassa vaihtavat työpaikkoja, niin jos jutut olivat jääneet vain keskustelujen tasolle, niin yhtäkkiä saattoi hävitä valtavasti tarvittavaa tietoa kun ihmiset lähtivät uuteen firmaan. Kun keskustelut taas oli käyty Slackissa, jäivät ne dokumentoiduiksi muillekin eikä tieto hävinnyt samalla tavalla. Joten Code of Conductissa määriteltiin, että työasioihin liittyvät keskustelut pitää käydä tämän takia Slackissa.

Se, että jonkun yksittäisen vanhanaikaisen, omiin tapoihinsa jumittuneen, laiskan ja mukavuudenhaluisen ihmisen mielestä on helpompi juoksuttaa sitä naapuriosaston Pekkaa viiden minuutin välein vastailemaan kysymyksiinsä ja kuuntelemaan samalla hänen töihin liittymätöntä diibadaabaansa, ei tarkoita sitä että se olisi millään tavalla toimiva malli tehdä töitä, kenenkään muun tai yrityksen näkökulmasta.

Vierailija
370/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"..tuskin edustat kaikkia työelämän asiantuntijoita ja epäilen, että osaat nimetä edes yhtä heistä tai tutkimusta"

Ketjussa on useita esimerkkejä mm. firmoista, joissa suhtaudutaan etätöihin vapaasti ja kannustavasti. Asiasta on myös tutkimusta, jonka kyllä tietäisit jos olisit yhtä fiksu kuin esitätä olevasi.

"pidän työskentelystä kollegoideni kanssa. Saamme paljon aikaan"

pidän etä työskentelystä kollegoideni kanssa. Saamme paljon aikaan

"kotona lorvivat töistä luistavat lusmut..rustakaa oma yritys älkääkä olko kiviriippana muulle duuniporukalle"

Veikkaanpa, että työteho ja saavutukset on näillä etäduunareilla kovempi kuin työpaikan muka-sosiaalisille duunareille. Tai ehkä tämän kirjoittaja on ihminen, joka on valinnut ammatin missä etätyö ei käy. Ottaahan se koville jos on valinnut väärän alan.

"Välillä meidän pitää työskennellä yhteisissä projekteissa tai hoitaa yhdessä asioita kehittääksemme, parantaaksemme tai luodaksemme uusia ratkaisuja"

Ja miksi ette osaa tehdä näitä asioita etänä?

Vierailija
371/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nautin kun teitä vituttaa XD

Eli kipin kapin takaisin konttorille sieltä mökiltä!

Työnantaja maksaa palkan joten sillä on oikeus myös sanella tuletko toimistolle vai et.

Vierailija
372/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottava ajatus että työpaikka on kuin joku lastentarha tai koirakoulu johon pentu lykätään päiväksi että sosiaalistuu tarpeeksi.

Itselläni on ainakin aikaa ja virtaa nyt enemmän niihin työpaikan ulkopuolisiin sosiaalisiin suhteisiin, kun aikaa säästyy päivässä monta tuntia työmatkoista, paitojen silittämisestä, meikkaamisesta jne. jne. Myös rahaa on säästynyt mm. työmatkojen ja työvaatteiden ostelun osalta. 

Tarkoitin nyt ihan vaan sitä, että itse esim. en ole 1,5 vuoteen nähnyt monia sellaisia työkavereita, joiden kanssa en tee samoja projekteja. Eli ennen koronaa ja jatkuvaa etätyötä juttelin naapuriosastojen henkilöiden kanssa liki päivittäin kahvikuoneessa tai lounaspöydässä. Viestinnän ja HR:n tyyppejä en ole nähnyt livenä nyt korona-aikana kertaakaan, saati jutellut niiden kanssa kuulumisista. Paljon arkista juttelua ja satunnaista tiedonvaihtoa firman asioista jäänyt väliin hirvittävän paljon.

Miten se voi olla jollekulle niin vaikeaa laittaa vaikka viestiä niille tyypeille, joiden kanssa haluaisi synkata tekemisiä, ja pyytää vaikka 15 online-miittiä? Tai kysellä chatissä kuulumisia? Siis kuinka hemmetin sosiaalisesti kyvyttömiä osa ihmisistä oikein on? 

Vierailija
373/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja maksaa palkan joten sillä on oikeus myös sanella tuletko toimistolle vai et.

Onneksi minulla on myös oikeus valita haluanko työskennellä työnantajalle, jota ei kiinnosta henkilöstön hyvinvointi. Älä siis turhan paljoa nautiskele, minulla kun on jo uusi työpaikka tiedossa joka sallii minun asua siellä missä haluan.

Vierailija
374/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin nyt ihan vaan sitä, että itse esim. en ole 1,5 vuoteen nähnyt monia sellaisia työkavereita, joiden kanssa en tee samoja projekteja. Eli ennen koronaa ja jatkuvaa etätyötä juttelin naapuriosastojen henkilöiden kanssa liki päivittäin kahvikuoneessa tai lounaspöydässä. Viestinnän ja HR:n tyyppejä en ole nähnyt livenä nyt korona-aikana kertaakaan, saati jutellut niiden kanssa kuulumisista. Paljon arkista juttelua ja satunnaista tiedonvaihtoa firman asioista jäänyt väliin hirvittävän paljon.

Miten se voi olla jollekulle niin vaikeaa laittaa vaikka viestiä niille tyypeille, joiden kanssa haluaisi synkata tekemisiä, ja pyytää vaikka 15 online-miittiä? Tai kysellä chatissä kuulumisia? Siis kuinka hemmetin sosiaalisesti kyvyttömiä osa ihmisistä oikein on? 

Nämä on niitä asioita, joita ei voi kuin ihmetellä. Olen itse 50+ ja joskus olen ihmetellyt kun kolmikymppiset ovat kuin samalla tasolla vanhempieni kanssa. Laskut maksetaan toimistolla, kotona ei koskaan surffailla netissä, kaikki virtuaalinen on hirveän vaikeaa ja hankalaa.

Olen tullut siihen tulokseen, että sukupolvista ja ikäryhmistä puhuminen on helkutin typerää ja puusilmäistä. Sen sijaan persoonat ovat erilaisia. Joillain on todella pinttyneitä tapoja toimia.

Vierailija
375/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- töissä tehdään töitä

Oletko ihan varma, että siellä toimistoissa tehdään töitä koko ajan? Kun kaikki tupakka- ja kahvitauot, jumppatauot, vessatauot, “käväisen naapuriosastolla”, lounastunnit, turhaan varatut neuvotteluhuoneet “suunnittelutyötä” varten, venähtäneet palaverit, palaverit joissa jutellaan Pirjon uudesta lapsenlapsesta, “äiti mitä ruokaa söisin” -soitot, “taas Kaarina pääsi helpommalla, aion puhua pomolle”, “näitkö Pertin kenkiä”, nettishoppailut, äänikirjakuuntelut, podcastit, puhelimen selailut, sanoinko puhelimen selailut, “maksan laskut tässä vain nyt”, iltalehden tärkeät lööpit ja kaikki muut hommat lasketaan yhteen niin..

- joka helvetin kysymys pitää aina häiritä sähköpostilla tai teamsilla kun ennen asian pystyi varmistamaan vieressä istuvalta

Tiedätkö, että se vieressä istuminen ja kysely on paljon häiritsevämpää kuin sähköpostin tai chattiviestin saaminen? Tai en edes ymmärrä miten viestien saaminen olisi häiritsevää. Sinulle se toki on kun joudut jäsentämään asiasi lyhyesti etkä voi vain oksentaa sitä suustasi kesken toisen työtehtävien.

Vierailija
376/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liitoilta on nyt tullut sellaista sähköpostiviestiä, että seuraavissa työehtoneuvotteluissa oikeus etätyöhön otetaan esille ja vaaditaan muutosta tuohon työnantaja päättää työpaikan sijainnin -muinaisjäänteeseen.

Liiton pomojen kanssa juttelin ja vahva tahtotila on muuttaa pysyvästi työntekijän oikeutta määritellä työn fyysinen sijainti.

Jatkossa työnantajan pitäisi perustella, miksi kyseistä työtehtävää ei voi tehdä etänä. Syyksi ei riitä tämä ainoa: sosiaaliset kontaktit.

Joten up yours itelles ja koita rimpuilla mukana muuttuvassa maailmassa❤️😘

Vierailija
377/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaan suomalainen kirjoitti:

100% etätyö. Taitaa sopia epäsosiaaliseen suomalaiseen luonteenlaatuun hyvin.

Amerikkalaisista 55% irtisanoutuisi, jos pakotettaisiin takaisin toimistolle. Kai seurasit Applella tapahtunutta kapinaa kun yrittivät pakottaa ihmiset takaisin toimistolle? Tämä on ihan sama juttu kaikissa länsimaissa. Koska kaikki järkisyyt sekä työnantajien että työntekijöiden etujen puolesta osoittavat etätyön olevan paras nykyaikainen työtapa asiantuntijatöissä digitalisaation murroksen takia. Ei liity mitenkään suomalaisuuteen.

Jep. Australiasta:

"‘Traditional workplaces will become the exception’: Canva says employees will only need to come to the office 8 times a year. 

Canva has unveiled a new flexible work model that will allow teams to determine how often employees will need to work from the office.

It said internal surveys showed 81% of its employees want to continue working flexibly after current lockdowns were relaxed.

The company joins fellow Australian tech giant Atlassian in formalising a long-term commitment to remote work for employees."

https://www.businessinsider.com.au/canva-new-flexible-work-policy

https://www.sttinfo.fi/tiedote/tutkimus-suomalainen-haluaa-25-etapaivaa…

Yllä olevasta linkistä lainaus: 

"Suomalaisten toimistotyöntekijöiden halu tehdä etätyötä on moninkertaistunut koronaa edeltävään aikaan verrattuna.

JLL:n toukokuussa tekemän, toimistotyöntekijöille suunnatun verkkokyselyn mukaan suomalainen haluaa tehdä keskimäärin joka toisen työpäivän etänä eli 2,5 päivää viikossa. Vielä ennen koronaa etätyötä tehtiin 0,9 työpäivää viikossa.

Pandemian jälkeen 97 prosenttia työntekijöistä haluaa jatkaa töiden tekemistä etänä vähintään yhden päivän viikossa, mikä eroaa kansainvälisistä tuloksista selvästi. Jopa 33 prosenttia ulkomaisista työntekijöistä haluaisi lopettaa etätyöt kokokaan.

Tutkimus on tiedotteen liitteenä."

Vierailija
378/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ...rekryt. Kuinkahan mukava on tulla taloon ja ei oikeastaan ikinä tavata tai tutustua kehenään? Varsinkin junnuna aika tuskallista…

No ei ole. Ihan normaaliprosessi ollut isoissa firmoissa iät ajat. Kun perehdytys on hyvin hoidettu se on hyvin hoidettu eikä sillä vierekkäin istumisella saada lisähyötyä. Tutustuminen onnistuu etänäkin. Varsinkin junnuilla se on luontevaa!

- osalla on kotona systeemit kunnossa mutta kaikilla ei todellakaan ole

No se ei ole etätyön ongelma vaan työnjohdon, esimiehen, alaisen ja ohjeistuksen.

- työntekeminen ryhdikkäällä ja normaalilla tavalla sisältäen myös ne ei niin mukavat asiat kuten töihinmeno ja töissä töihin keskittyminen

Aikoinaan oli sellaisia työntekijäryhmiä kuin purjelaivojen purjeiden ompelijat. Heillä loppui työt. En tiedä, tuli vain yhtäkkiä mieleen, että miettivätkö hekin miksi ei ryhdikkäästi ja normaalisti vain enää ommella käsin niitä purjeita.

- etäaika on huonontanut projektityöhön liittyvää yhteydenpitoa

Etäaika on paljastanut puutteita osaamisessanne, työkaluissa ja niiden hyödyntämisessä. Nyt on hyvä aika korjata asiat.

Vierailija
379/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi ihan hölmö juttu joka on sekin parantanut elämää etätöissä: pyykinpesukoneen voi laittaa päälle milloin vain ja ripustaa pyykit kuivumaan vaikka lounastauolla. Ja olen nauttinut myös siitä, että olen itse saanut kokata lounasruoan, saa terveempää ja parempaa ruokaa halvemmalla, kuin että pitää tyytyä lounasravintolan juttuihin.

Minulla taas ei lounastaukoja ole juuri ollut. Teams-kokoukset venyy. Esimerkkinä keskiviikko: aloitin työt klo 8, pidin lyhyen tauon ennen teams-kokousta, joka oli kutsussa merkitty klo 10-12. Kun kello oli 12, aloin kysellä, että jokos tässä päästäisiin tekemään loppuyhteenveto, kun minulla on iltapäivällä toinen teams. Se kokous loppui vasta klo 12.25 ja seuraava oli jo klo 13-16. Eipä siinä muuta ehtinyt kuin napata kupin kahvia ja banaanin, koska ei noihin kokouksiin ilman valmistautumista voi mennä. Vähintään vartti menee ennen kokousta, että löydät kaikki kokoukseen kuuluvat matskut ja palautat mieleen, mitä tässä piti saada aikaiseksi. Jos olet itse kokouksen koolle kutsuja, tietysti pitää olla esillä myös diasetti, jonka pohjalta edetään.

Ongelma ei siis ole teams-kokouksessa vaan teidän firman kokouskäytännöissä. Vika voi olla myös käyttäytymisessä ja kulttuurissa, jos oikeasti paikan päällä porukka uskaltaa nousta ylös ja lähteä lounaalle, mutta etänä ei!

Palaverien pitää olla tehokkaita, niillä pitää olla puheenjohtaja joka pitää tästä huolen. On agenda, asioissa pysytään ja niitä kirjataan ylös ja homma päätetään ajoissa. Koko jutulla on myös tavoite, joka sanotaan alussa. Jos jollain on toinen palaveri tai muuta, on ok ja hyväksyttävää lähteä kesken pois. Meillä näin tehdään usein. Joku heittää chattiin, "nyt on mentävä, kiitos" ja poistuu.

Ennen kuin joku ryntää tähän kertomaan, ettei voi ideoida tällaisessa tehopalaverissa ja jne jne, niin sellaisia palavereitakin voi valita ja niiden agenda on vaikka ideointi aiheesta x tai kuulumisten vaihto. Aikaa voidaan varata vaikka 45 minuuttia, tai 15 tai puoli tuntia.

Juuri näin. Ei tämä ole etätyöongelma vaan organisaatio- ja johtamisongelma.

Meillä on jopa vakislotit lätinä-etäpalavereille, ja erikseen kanava, jossa sovitaan myös vapaa-ajan näkemisiä. Mutta ilman kyttäysmeininkiä tai osallistumispakkoa. Jos joku ei osallistu, oletusarvo on sillä on kiire tai muuta tekemistä.

Yksikään ei käytä aikaansa sen spekulointiin, miksi tarkalleen Maija ei tällä kertaa osallistunut - ettei vaan olisi niitä epäsosiaalisia murjottajia.

Tulisin mielelläni teille töihin, ja veikkaan et moni muukin. Kuulostaa kivalta.

Kiitos. On ollut kyllä tosi hienoa! Työn imu todellakin toteutuu, ja vastapallona hyvälle työn johtamiselle ja organisoinnille lataan jopa pyykkikoneenkin yhä vasta iltaisin tai viikonloppuisin. Vaikka voisin sen tehdä työpäivän aikanakin. Tälläistä osaa arvostaa varsinkin, kun koettuna on aiemmin kaikenlaista muutakin. 

Vierailija
380/2742 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ymmärrän, että työhösi ei kuulu kuvatunlaiset tehtävät, siksi et ymmärrä mitä hyötyjä livepalaverista on.. Sinulla taitaa olla yksinkertainen yyö.. Eivät kaikki istu yksittäisten dokumenttien parissa. Ja puhut vaativasta asiantuntijatyöstä… se on helpompaa kysyä kuin alkaa jotain kirjoittelemaan. Enkä todellakaan ala etsimään sitä asiaa mistään... Enempää en jaksa työelämän todellisuuksista valistaa. Vaikutat luvalla sanoen hieman yksinkertaiselta

Vaikutat luvalla sanoen hieman alentuvalta.

- Olen nyt tarpeeksi yrittänyt vääntää rautalangasta, mutta kun ei palstan vaativaa asiantuntijatyötä tekeville mene kaaliin niin sitten ei mene

Niin, ehkä he ovat vain eri mieltä eikä kyse ole oppimisongelmista. Kiva heitto toi “vaativa asiantuntijatyö” muuten en olekaan nähnyt sitä tässä ketjussa usein..

- Koita nyt tajuta, että ei tässä linjastolla olla

En usko, että kukaan on kuvitellut sinun olevan “linjastolla”. He eivät vain ymmärrä kivikautisia menetelmiänne ja muutosvastarintaisuuttasi.

- Helvetisti näppärämpää vain kuin huhuilla teamsissa...

Sinulle. Näppärämpää sinulle.

-Mameilla ei nyt  vaan tullut tällainen skenario mieleen vaan enemmän se työpaikan ikävä harjoittelijapoika joka kyselee tyhmiä tai vierusloossin Tanja joka kyselee kolmatta kertaa missäs ne tykypäivän äänestyslistat nyt olikaan. Ja näin.

- Sillä ei itse asiassa ole mitään väliä missä asemassa olet ja mitä teet, vaikka kuinka kuvailet työtäsi “mameille” niin se vaikuttaa ihan normaalilta ja samankaltaiselta asiantuntija- ja projektityöltä mitä muutkin tekevät. Joten siihen pätevät samat lait ja samat asiat olisivat sielläkin eduksi. Ps. “Harjoittelijapojat” eivät koskaan kysele tyhmiä, heillä on monesti virkistävän uusia näkökulmia. Ps ps. Tanjalla voi joskus olla huono päivä ja se on ihan ok silloin tällöin. Ymmärrämme kyllä, että haluat korostaa olevasi enemmän ja parempi kuin “harjoittelijapoika” ja “tyhmä tanja”. Ja näin.

- Hieman eri asioita hoidamme. Ymmärrän, että jos työsi on tuollaista, et tiedä, mistä puhun.

Joku roti nyt tähän alentavaan puhetyyliisi. Aika monella tässä ketjussa on paljon työkokemusta eri tehtävistä, kaikki tuskin kuvailevat juuri tämänhetkistä työtään. Työkokemuksesta kumpuaa monenlaista esimerkkiä. Kuvailtu karikatyyrinen tyyppi tuo pointin paremmin esille. Se ei tarkoita, että arvelisimme SINUN olevan kyseinen tapaus, vaikka tyylisi toimia on samanlainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi