Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka eivät halua palata etätöistä?

Vierailija
04.09.2021 |

En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.

Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?

Kommentit (2742)

Vierailija
2601/2742 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateushan se jyllää monen esimiehen päässä, jos alaisista edes osa pystyy tekemään työnsä kotoa käsin ja pomon on vain pakko olla läsnä tstolla huomattavasti enemmän sattuneista syistä. Sitten alkaa se tekaistujen tekosyiden sorvaaminen, miksi etätyötä on rajoitettava..

Vierailija
2602/2742 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyössä olen virkeämpi ja tehokkaampi kun saa nukkua pidempään (2-3h), saa tehdä töitä hiljaisuudessa, käydä lounastauola lenkillä ja voi tauottaa töitä oman mielen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2603/2742 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö mahdollistaa säästöt toimitilojen kuluissa ja vuokrissa, samoin sen että työntekijän ei tarvitse muuttaa vaan voi tehdä vaikka inarista vaikka toimisto on helsingissä, työntekijä ehtii nukkumaan ja viettämään vapaa-aikaa enemmän joten voi paremmin. Pelkkää etua työnantajalle.

Vierailija
2604/2742 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö mahdollistaa säästöt toimitilojen kuluissa ja vuokrissa, samoin sen että työntekijän ei tarvitse muuttaa vaan voi tehdä vaikka inarista vaikka toimisto on helsingissä, työntekijä ehtii nukkumaan ja viettämään vapaa-aikaa enemmän joten voi paremmin. Pelkkää etua työnantajalle.

Tämä. Parempi tarjonta työntekijöistä kun voi ottaa väkeä töihin ympäri suomen eikä vain samasta kaupungista.

Vierailija
2605/2742 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläköhän hihasta nyppimisen puolestapuhuja on joukossamme? Kenties hän on tuo hiljainen alapeukuttaja :D

Vierailija
2606/2742 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö säästää ilmastopäästöjä aivan merkittävästi, kun ei tarvitse ajaa työpaikalle tai koulutuksiin pitkien matkojen päähän. Julkisia yhteyksiä ei tosiaan kaikkialla ole. Aikaa säästyy päivässä yli kaksi tuntia. Kokoukset on aivan helppo pitää etänä ja erilaisia tilaisuuksia on joka viikko useita. Säästyy aikaa, kun ei tarvitse mennä paikan päälle. Toisaalta osaa kokouksista ei edes pidettäisi, koska jatkuva matkustelu ei ole mahdollista ajankäytöllisestikään. Verkostoitumista ja yhteistyötä on siis nyt enemmän kuin aiemmin.

Työpaikalla minua erityisesti rasittaa juoruilu ja joidenkin ylipitkät tauot sekä yleinen tehottomuus, kun itsellä on kiire ja paljon töitä. Ei ole etätyössä tarvinnut myöskään kuulla itselle tuntemattomien ihmisten kuten työkavereiden naapurien, sukulaisten, lasten, ym. elämänkertoja ja edesottamuksia. Etätyö on ihanaa, tehokasta ja omaa sekä maapallon hyvinvointia tukevaa!

Etätyö on ympäristöteko!

Vierailija
2607/2742 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yksi noista joka aikoo etsiä uuden työpaikan JOS etätöitä ei saa jatkaa. Uskon kyllä että saa, ja tietyt asiat siihen jo viittaavatkin.

Esim. se että alkuun sai jäädä etäilemään, mutta lisänäytöt/netit ym. piti hoitaa itse. Sittemmin asia on muuttunut niin että jokaiselle maksetaan netti työn puolesta, halutessaan näytöt ym. saa lainaan toimistolta.

Toisekseen on tullut kyselyitä (vastaavia toki aiemminkin ollut eri jutuista) joissa osa kysymyksistä selkeästi viittaa siihen että kartoitetaan ihmisten halukkuutta tehdä etätöitä jatkossa ("olisin valmis tekemään etätöitä jatkossa a) 100% b) 50% c)25% d)0% työajasta") uskon että tuo vaikuttaa siihen miten toimistotiloja jatkossa "kehitetään".

Pystyisin venymään esim. siihen että max päivä per/vko olisin toimistolla, mutta en kyllä enää palaisin kokoaisesti toimistolle.

Elämä on niin paljon parempaa etäillessä:

oma rauha tehdä työt, ei mene aikaa työmatkoihin, säästyy rahaa vaatekuluissa (-käytännössä yksi siisti paita videopalavereihin riittäisi), ja osa kotitöistä menee töiden sivussa (pyykit&tiskit) jaaika vieviäkin ruokia ehtii paremmin valmistamaan (tekee valmiiksi uuniin laitettavaksi ennen töitä aamulla/lounaalla ja hauduttelee uunissa --> ruoka valmista kun työpäivä purkissa)

Tämä on just se esimerkki, miksi kaikki työnantajat eivät jatka etätyötä sadalla prosentilla. Miksi ihmeessä ajattelet, että työnantajan maksamalla ajalla sulla on oikeus tehdä sun kotitöitä ja ruokaa? Mitä ihmettä ihmiset! Mä ymmärrän, että etätyö on todella paljon tehokkaampaa joillain aloilla. Meillä etätyötä saa tehdä kun sille on perusteet, osa ajasta ollaan paikalla, mikä on just hyvä.

Mutta jos henkilökohtaiset syyt menee tähän, että syön aamupalan työpöydän ääressä ja saan tehtyä kotitöitä samalla, niin työnantajana painaisin kyllä jarrua. En mä siitä maksa, vaan siitä, että mun maksamalla ajalla tehdään firman töitä.

Se on eri asia, kun työ ei ole sidottu aikaan vaan tulokseen. Silloinhan sillä ei ole merkitystä milloin ja miten sen tekee, kun tulokset syntyvät.

Missä kohtaa tuossa sanottiin, että tehtäisiin muuta kuin firman töitä työajalla? Ruoan laitto uuniin ennen töitä tai lounastauolla. Kyllä toimistollakin lounas on omaa aikaa ja taukoja pidetään.

Niin ja muutenkin työtä on välillä hyvä tauottaa niin on tehokkaampi. Silloin voi lenkittää koiran tai laittaa pyykit.

Minä pidän kunnon lounastauon ja käyn lenkillä koiran kanssa. Aivan mahtavaa talvella, kun saa valoisaan aikaan käydä ulkona ja kyllä se piristää. Kahvitauolla teen kotihommia tyyliin pyykit koneeseen tai otan ne kuivumasta. 

Vierailija
2608/2742 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yksi noista joka aikoo etsiä uuden työpaikan JOS etätöitä ei saa jatkaa. Uskon kyllä että saa, ja tietyt asiat siihen jo viittaavatkin.

Esim. se että alkuun sai jäädä etäilemään, mutta lisänäytöt/netit ym. piti hoitaa itse. Sittemmin asia on muuttunut niin että jokaiselle maksetaan netti työn puolesta, halutessaan näytöt ym. saa lainaan toimistolta.

Toisekseen on tullut kyselyitä (vastaavia toki aiemminkin ollut eri jutuista) joissa osa kysymyksistä selkeästi viittaa siihen että kartoitetaan ihmisten halukkuutta tehdä etätöitä jatkossa ("olisin valmis tekemään etätöitä jatkossa a) 100% b) 50% c)25% d)0% työajasta") uskon että tuo vaikuttaa siihen miten toimistotiloja jatkossa "kehitetään".

Pystyisin venymään esim. siihen että max päivä per/vko olisin toimistolla, mutta en kyllä enää palaisin kokoaisesti toimistolle.

oma rauha tehdä työt, ei mene aikaa työmatkoihin, säästyy rahaa vaatekuluissa (-käytännössä yksi siisti paita videopalavereihin riittäisi), ja osa kotitöistä menee töiden sivussa (pyykit&tiskit) jaaika vieviäkin ruokia ehtii paremmin valmistamaan (tekee valmiiksi uuniin laitettavaksi ennen töitä aamulla/lounaalla ja hauduttelee uunissa --> ruoka valmista kun työpäivä purkissa)

Tämä on just se esimerkki, miksi kaikki työnantajat eivät jatka etätyötä sadalla prosentilla. Miksi ihmeessä ajattelet, että työnantajan maksamalla ajalla sulla on oikeus tehdä sun kotitöitä ja ruokaa? Mitä ihmettä ihmiset! Mä ymmärrän, että etätyö on todella paljon tehokkaampaa joillain aloilla. Meillä etätyötä saa tehdä kun sille on perusteet, osa ajasta ollaan paikalla, mikä on just hyvä.

Mutta jos henkilökohtaiset syyt menee tähän, että syön aamupalan työpöydän ääressä ja saan tehtyä kotitöitä samalla, niin työnantajana painaisin kyllä jarrua. En mä siitä maksa, vaan siitä, että mun maksamalla ajalla tehdään firman töitä.

Se on eri asia, kun työ ei ole sidottu aikaan vaan tulokseen. Silloinhan sillä ei ole merkitystä milloin ja miten sen tekee, kun tulokset syntyvät.

Missä kohtaa tuossa sanottiin, että tehtäisiin muuta kuin firman töitä työajalla? Ruoan laitto uuniin ennen töitä tai lounastauolla. Kyllä toimistollakin lounas on omaa aikaa ja taukoja pidetään.

Niin ja muutenkin työtä on välillä hyvä tauottaa niin on tehokkaampi. Silloin voi lenkittää koiran tai laittaa pyykit.

Minä pidän kunnon lounastauon ja käyn lenkillä koiran kanssa. Aivan mahtavaa talvella, kun saa valoisaan aikaan käydä ulkona ja kyllä se piristää. Kahvitauolla teen kotihommia tyyliin pyykit koneeseen tai otan ne kuivumasta. 

Ulkona käyminen todella pimeään talviaikaan juuri silloin kun vähän on valoa näkyvissä.. se on todellinen terveysteko. Lapissa on pimeää melkein - kokonaan ympäri vuorokauden ja moni muualta muuttanut kärsii kaamosmasennuksesta. Toki voi käyttää valohoitoa, mutta lyhyt kävely ulkona valohämyssä on niin piristävää. Samalla saa raikasta ilmaa ja liikuntaa.

Vierailija
2609/2742 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia käytäntöjä teillä on koronatartuntojen suhteen nykyään? Meillä on niin, että jos on oireita, niin voi/pitää olla etätöissä, mutta vaikka on koronatesti positiivinen, niin pitää tulla konttorille jos ei ole oireita. En ymmärrä tätä logiikkaa. Koronaanhan voi sairastua oireettomana, miksi menisi työpaikalle tartuntaa levittämään, jos koronatesti näyttää, että on tartunta? Se on todettu, että koronaan voi sairastua melkein

kuinka usein tahansa, immuniteettia ei tule ja jokaisessa sairastumisessa on longcovidin ja ilmeisesti muitakin vakavia riskejä. Ei luoteta työntekijöihin sen verran, että positiivisen testin saanut voisi olla etätöissä ja katkaista yhden tartuntaketjun?

Vierailija
2610/2742 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan nyt tarinani, vaikka se on tuskallista. Aloitin etätyöt puolitoista vuotta sitten. En ole tullut pois kertaakaan, vaikka vaimoni on pyytänyt. Jotenkin jäin tähln hommaan koukkuun. Välillä olen meinannut tulla pois etätyöstä, mutta olen ikään kuin valunut takaisin. Parta on ajamatta, etätyöhuone on täynnä vanhoja pizzalaatikoita yms. Tilanne on kamala. Ajattelin tulla kaapista ulos, mutta jotenkin ajatus pelottaa. Etäisyys työhön on muuttunut todellisuudeksi ja jotenkin tunnen olevani osa Kafkan romaania. Huomenna haen sinisen vispilän ja syön smuffikylän ammoaiseksi liian isolla lusikalla.

Vierailija
2611/2742 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon mies Lahdesta kirjoitti:

Jaan nyt tarinani, vaikka se on tuskallista. Aloitin etätyöt puolitoista vuotta sitten. En ole tullut pois kertaakaan, vaikka vaimoni on pyytänyt. Jotenkin jäin tähln hommaan koukkuun. Välillä olen meinannut tulla pois etätyöstä, mutta olen ikään kuin valunut takaisin. Parta on ajamatta, etätyöhuone on täynnä vanhoja pizzalaatikoita yms. Tilanne on kamala. Ajattelin tulla kaapista ulos, mutta jotenkin ajatus pelottaa. Etäisyys työhön on muuttunut todellisuudeksi ja jotenkin tunnen olevani osa Kafkan romaania. Huomenna haen sinisen vispilän ja syön smuffikylän ammoaiseksi liian isolla lusikalla.

Etätyö ei toki sovellu kaikille ja aika harva edes saa tehdä sataprosenttisesti etätyötä. Suurin osa niistä ihmisistä jotka tekevät toimistotyötä kuitenkin haluavat tehdä osittain etätyötä. Vapaaehtoisesta etätöistä hyötyy normaalisti sekä työntekijä että työnantaja. Yllä kuvatussa poikkeuksellisessa tilanteessa kannattaa luonnollisesti hakea ammattiapua.

Vierailija
2612/2742 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyössä yleisin ongelma on, ettei työtä tuotetaan riittävästi. Normaaleja jaloittelutaukoja saa pitää myös etätyössä.

No kyllä minä ainakin teen kotona huomattavasti enemmän töitä kuin toimistolla, vaikka laitan pyykit koneeseen / narulle kesken päivä, laitan ruuan uuniin tms. Ei kukaan toimistossakaan istu koneen ääressä 7,5 h päivässä, lounaallekin lähdetään eri rakennukseen ja siinä ei todellakaan puoli tuntia riitä, sitten pidetään yleistä torikokousta avokonttorissa, haetaan vähän kahvia, ihmetellään kaverin it-ongelmaa, you name it. Olkaa te onnellisia, joiden työpaikalla tuota ei tapahdu.

Vierailija
2613/2742 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyössä yleisin ongelma on, ettei työtä tuotetaan riittävästi. Normaaleja jaloittelutaukoja saa pitää myös etätyössä.

No kyllä minä ainakin teen kotona huomattavasti enemmän töitä kuin toimistolla, vaikka laitan pyykit koneeseen / narulle kesken päivä, laitan ruuan uuniin tms. Ei kukaan toimistossakaan istu koneen ääressä 7,5 h päivässä, lounaallekin lähdetään eri rakennukseen ja siinä ei todellakaan puoli tuntia riitä, sitten pidetään yleistä torikokousta avokonttorissa, haetaan vähän kahvia, ihmetellään kaverin it-ongelmaa, you name it. Olkaa te onnellisia, joiden työpaikalla tuota ei tapahdu.

Se on ihan tutkittua tietoa, että etätöissä tehdään ENEMMÄN töitä kuin toimistolla.

Vierailija
2614/2742 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää ruokkiko trolleja

Vierailija
2615/2742 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä etätyön palvojat eivät näe mitä aiheuttavat yhteiskunnalle, näkevät vain oman napansa. Lounasravintoloita kaatuu lisääntyvällä vauhdilla, julkisissa kulkuneuvoissa tulee hinnankorotuspaineita muiden maksettavaksi kun linjat pitää ajaa vaikka tyhjinä. Liiketoimintatiloja tyhjenee, vuokraajille konkursseja.

No kun ne yt:eet tulevat firmoihin niin etätyöläiset lähtevät ensin, näin se on ollut tuolla maailmallakin jo.

Vierailija
2616/2742 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä etätyön palvojat eivät näe mitä aiheuttavat yhteiskunnalle, näkevät vain oman napansa. Lounasravintoloita kaatuu lisääntyvällä vauhdilla, julkisissa kulkuneuvoissa tulee hinnankorotuspaineita muiden maksettavaksi kun linjat pitää ajaa vaikka tyhjinä. Liiketoimintatiloja tyhjenee, vuokraajille konkursseja.

No kun ne yt:eet tulevat firmoihin niin etätyöläiset lähtevät ensin, näin se on ollut tuolla maailmallakin jo.

Itse käyn viereisessä lounasravintolassa, vaikka etätöitä teenkin.

Ja ketä muuta kuin sijoittajaa kiinnostaa otimistohotellien sijoittajien osinkotulot?

Aika kaukaa haetulta nuo selityksesi. Jos sinä et pidä etätöistä, niin siinähän matkustelet julkisilla sinne joka päivä.

Minä pidän siitä ajansäästöstä jonka MINÄ saan, kun työmatkoja ei tarvitse tehdä.

Vierailija
2617/2742 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyöläiset hakevat itse sellaisia työpaikkoja, missä etätyö sallitaan hyvin vapaasti. Joten ongelma on enemmänkin se, että hyvät työntekijät karkaavat pois.

Useat yt:t läpikäyneenä voin kertoa, että on globaaleja firmoja joissa etätyö on ollut ihan peruskauraa yli 10 vuotta ja yt:ssä poislähtijöiden joukoissa on näin ollen aina myös etätyötä tekeviä - koska kaikki käytännössä tekevät niitä jossain määrin. Yt-neuvotteluja kokeneet voivat myös kertoa kaikille, että niillä pelottelu on täysin turhaa. Pörssifirmoissa ne toistuvat kuin syksyn tulo ja kevään ensinnäiset esikot. Ja aina niissä lähtee pois myös hyvää väkeä, joka löytää jonkin ajan kuluttua ellei heti hommia muualta, myös ne "vanhat". Ehkä jossain pk-firmoissa yt:t ovat tapa poistaa "hankalat työntekijät", mutta ei muissa. Lisäksi homogeeninen henkilökunta on riski niin monesta syystä, ettei tässä jaksa sitä alkaa edes analysoimaan.

Vierailija
2618/2742 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä etätyön palvojat eivät näe mitä aiheuttavat yhteiskunnalle, näkevät vain oman napansa. Lounasravintoloita kaatuu lisääntyvällä vauhdilla, julkisissa kulkuneuvoissa tulee hinnankorotuspaineita muiden maksettavaksi kun linjat pitää ajaa vaikka tyhjinä. Liiketoimintatiloja tyhjenee, vuokraajille konkursseja..

Kun höyrylaivat yleistyivät, purjelaivojen purjeiden ompelijoilla loppuivat työt. Kun kankaita alettiin tuottaa koneellisesti, ompelijat ja muut työntekijät mellakoivat, koska "koneet veivät työt". Lähempää historiasta löytyy esim. ysäriltä pankkitätien valtavat joukot, joita irtisanottiin tuhansittain, koska itsepalvelu ja automaatio valtasivat alaa - jokainen hoiti laskunsa itse automaatilla ja myöhemmin kotoa koneelta, rahat nostettiin automaatista ja myöhemmin riitti kortti kaupassa. Kuka haluaisi enää jonottaa nostamaan paperirahaa ja maksamaan laskuja?!

Kun maailma muuttuu, osa yrityksistä ja töistä katoaa, se kuuluu siihen evoluutioon. Ei niitä voi eikä pidä tekohengittää. Ja kun jotain katoaa, uutta tulee tilalle.

Vierailija
2619/2742 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista on yrittäjän arki: on arvioitava riskit ja otettava ne vastaan mikäli realisoituvat. Ei joidenkin sijoittajien takia voida estää kehitystä.

Vierailija
2620/2742 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä etätyön palvojat eivät näe mitä aiheuttavat yhteiskunnalle, näkevät vain oman napansa. Lounasravintoloita kaatuu lisääntyvällä vauhdilla, julkisissa kulkuneuvoissa tulee hinnankorotuspaineita muiden maksettavaksi kun linjat pitää ajaa vaikka tyhjinä. Liiketoimintatiloja tyhjenee, vuokraajille konkursseja..

Kun höyrylaivat yleistyivät, purjelaivojen purjeiden ompelijoilla loppuivat työt. Kun kankaita alettiin tuottaa koneellisesti, ompelijat ja muut työntekijät mellakoivat, koska "koneet veivät työt". Lähempää historiasta löytyy esim. ysäriltä pankkitätien valtavat joukot, joita irtisanottiin tuhansittain, koska itsepalvelu ja automaatio valtasivat alaa - jokainen hoiti laskunsa itse automaatilla ja myöhemmin kotoa koneelta, rahat nostettiin automaatista ja myöhemmin riitti kortti kaupassa. Kuka haluaisi enää jonottaa nostamaan paperirahaa ja maksamaan laskuja?!

Kun maailma muuttuu, osa yrityksistä ja töistä katoaa, se kuuluu siihen evoluutioon. Ei niitä voi eikä pidä tekohengittää. Ja kun jotain katoaa, uutta tulee tilalle.

Nimenomaan näin, kyllä etätyöläinenkin palkkansa johonkin laittaa. Siellä ne uudet alat kasvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi