Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka eivät halua palata etätöistä?

Vierailija
04.09.2021 |

En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.

Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?

Kommentit (2742)

Vierailija
2561/2742 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tarjottiin etätyötä mutta kas kummaa, kun etätyöstä ei ollut mitään mainintaa työsopparissa. Kysyin tätä esimieheltä, niin esimies sanoi, että sen voi erikseen merkitä työsoppariin mutta sitten kuukausipalkka muuttuu tuntipalkaksi. Siis onko tällainen laillista?! Ensin luvataan etätyö kuukausi palkalla, mutta sitten kun halusin että se merkittäisiin myös työsoppariin, niin sitten kuukausipalkka olisikin muuttunut tuntityöksi. En ottanut koko työtä ja nyt olen jo eri hommissa. Alkoi koko firma haisemaan ja netissä paljon haukuttu kyseistä firmaa eri keskustelu palstoilla.

Vierailija
2562/2742 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tarjottiin etätyötä mutta kas kummaa, kun etätyöstä ei ollut mitään mainintaa työsopparissa. Kysyin tätä esimieheltä, niin esimies sanoi, että sen voi erikseen merkitä työsoppariin mutta sitten kuukausipalkka muuttuu tuntipalkaksi. Siis onko tällainen laillista?! Ensin luvataan etätyö kuukausi palkalla, mutta sitten kun halusin että se merkittäisiin myös työsoppariin, niin sitten kuukausipalkka olisikin muuttunut tuntityöksi. En ottanut koko työtä ja nyt olen jo eri hommissa. Alkoi koko firma haisemaan ja netissä paljon haukuttu kyseistä firmaa eri keskustelu palstoilla.

Hyvä päätös! Ihmeellistä sekoilua ja sellainen red flag, että ihan varmaan se etätyö olisi ollut vain markkinapuhetta ja toimistolle sinut olisi määrätty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2563/2742 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäsuosittu kommentti mutta sanon silti: teitä etätyön tekijöitä pidetään meidän muiden työntekijöiden mielestä laiskottelijoina. Jos pitää piilotella työsuorituksiaan, on jotain salattavaa.

Ei lainkaan epäsuosittu kommentti mutta sanon silti: teitä "muita työntekijöitä" eli toimistoilla 24/7 haahuilevia ihmisiä pidetään meidän etätyöntekijöiden mielestä laiskottelijoina. Hihasta nyppijöinä, kahviossa notkuilijoina, juoruilijoina, tupakkapaikan valittajiana, työpaikkakiusaajina, ajan ja mielenterveyden pilaajina, kovaäänisinä hölöttäjinä ja häiriötekijöinä. Jos pitää käyttää työajastaan suurin osa täysin tarpeettomaan mölinään, on vähemmän tuottava työntekijä.

ps. etätyöntekijä ei voi salata työsuorituksiaan. Ne näkyvät ja ne ovat yleensä priimaa. Jos olet käsityksessä, että tulokset tarkistetaan menemällä Pirkko-Kaarinan selän taakse norkoilemaan tai katsotaan onko Veeti-Jorma lukemassa iltalehtiä niin olet väärässä. Johdon kanssa määritellään tulokset ja esimiehet kyllä näkevät tuleeko tulosta vai ei.

Vierailija
2564/2742 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

upsista

Vierailija
2565/2742 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä etätyö on kilpailuvaltti työnantajilla ja nykyaikaa. En suostu enää ikinä toimistotyöhön, jota joutuu tekemään hälinässä, keskeytyksillä ja viettämään aikaa kahvitauoilla. Juon kahvin mieluummin työ ääressä, eikä minua kiinnosta työpaikalla kuin työ. Sosiaalinen kanssakäyminen työssä vie aikaa asiakkailta ja olennaiselta..

Tässä se toimistojen kuolema olikin täydellisesti kuvattu. Ei taida olla tällä menolla enää paluuta siihen, että työpaikka oli jokin yhteisö, jossa viihdyttiin ja luotiin hyviä työkaveri-suhteita. Firmatkin rakastaa sitä, että on maksimaalisen tehokasta. Toisaalta tuollainen työntekijä ei pahemmin sitoudu, vaan nostaa kytkintä hyvin herkästi, mikä ei yleensä olekaan firman intressi. Firman intressihän pitäisi olla hyvä tasapaino sen kanssa, että ihmiset kiinnittyy ja töissä on sopivasti sitä muutakin kuin työ.

Miksi ihmisen pitäisi kiinnittyä firmaan kun firma ei kiinnity ihmiseen? Jos tulee talousongelmia tai muuta, ihmiset saavat kenkää eikä perään itketä.

Vierailija
2566/2742 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvittiin korona, että ihmiset havahtuivat siihen että työ ei olekaan elämän päätarkoitus eikä elämä ole edes elämää, jos se on pelkkää työtä.

Että kavereita ja ihmisverkostoja ei oikeastaan ole, jos ne ovat vain työpaikalla. Koska kun se työpaikka katoaa, kaikki muukin katoaa.

Jokainen "tuotannollis-taloudellisista syistä" irtisanottu tietää tasan tarkkaan, että se sitoutuminen on pelkkää puhetta. Tai sanotaanko, se on yksisuuntaista. Työntekijän odotetaan sitoutuvan, mutta tarvittaessa työntekijän voi huitaista pois ja unohtaa.

Vierailija
2567/2742 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä muilla menee: onko etätöistä palattu vai jääty sinne kotitoimistolle?

Vierailija
2568/2742 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä muilla menee: onko etätöistä palattu vai jääty sinne kotitoimistolle?

Kaksi päivää viikossa pitää käydä toimistolla. Asun lähellä työpaikkaa ja välillä olen vain käynyt skannaamassa kortin toimistolla ja tullut takaisin etätöihin. 

Vierailija
2569/2742 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyvästi kotitoimistolla jo 3 vuotta, it-alan työ. Meillä oli jo vuosia hyvin kansainväliset tiimit ja käytännössä palavereissa oli Teamsin tms. kautta maantieteellisesti eri maihin hajautunutta porukkaa, joten oli ihan luonteva kehitys ettei enää jatkossa vaadittu Suomessa oleviakaan tulemaan konttorille ollenkaan. Avokonttori oli pelkkä häiriö, ja varsinkin kun kaikilla oli paljon noita etäkokouksiakin, niin ne harvat videoneuvotteluhuoneet oli aina varattuja ja muita häiritsi jos siellä avokonttorissa höpötti kokouksiaan. 

Itse muutin pysyvästi myöskin Helsingistä pysyvästi kesäpaikalleni Sastamalaan ja myin Helsingin asunnon pois, kun varmistui että jatkossakin 100% etätyö onnistuu.

Vierailija
2570/2742 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäänyt etätöihin, eikä toimistolla ole tarvetta käydä.

Vierailija
2571/2742 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöissä yhä, toimistolla kääntymässä jos tarvetta.

Vierailija
2572/2742 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua palata mihinkään töihin en etä enkä lähi, näin on hyvä. 

Vierailija
2573/2742 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja vaatii lähityötä (kokoaikaisesti siellä kauheassa avokonttorissa!), vaikka koko toimisto teki kokonaan etätyötä koko pandemian ajan. Olin pandemian aikana leikkauksessa ja teen sen jäjliltä puoliaikaista työtä, aion jatkaa sitä mahdollisimman kauan ja yrittää sillä aikaa saada toinen työpaikka.

Muuten samat havainnot kun 2561: Työnantaja on muutenkin huono, parhaat ovat lähteneet, eikä se edes ole etupäässä etätyövastaiuuden takia, vaan siksi, että työn johtamisessa ei pyritä ottamaan huomioon ihmisten työkokemusta ja asiantuntemusta, eikä työntekijöiden omia kiinnostuksen kohteita. Työtehtäviä jaetaan miten sattuu (johdon suosikit voivat saada mieluisempia tehtäviä), eikä koulutusta saa. Paikoilleen jäänyt organisaatio, joka ei kehity.

Rupean olemaan sitä mieltä, että etätyön salliminen/ei salliminen on hyvä indikaattori työnantajasta. Kannattaa kiertää kaukaa niitä, jotka eivät salli etätyötä lainkaan. Sellaista on toki nähtävissä, että juuri tällaiset työnantajat yrittävät rekrytoinnissa peitellä todellista tilannetta. "Joo, kyllähän meillä on etätyömahdollisuus", vaikka todellisuudessa etätyötä käytännössä kielletään. Sen saa selville vaatimalla etätyöoikeutta työsopimukseen, kuten 2561 viisaasti teki (ja nimenomaan etätyö"oikeus", eikä etätyö"mahdollisuus", kuten oma työnantaja yrittää huijata omia työntekijöitä ja rekrytoitavia).

Vierailija
2574/2742 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin palata toimistolle, tai sellaiseen hybridimalliin jossa 1-2 pv toimistolla ja loput kotona mutta olen päättänyt että en tässä työpaikassa. Aloitin kyseisessä työpaikassa syksyllä 2020 ja kun olemme kaikki tehneet etätöitä sen jälkeen niin mitään yhteishenkeä ei ole syntynyt missään vaiheessa. Työkaverit ovat jääneet todella etäisiksi ja sen huomaa siitä miten huono ja kylmä ilmapiiri meillä on.

Uudessa työpaikassa aloittaminen jossa kaikki hoituu etänä niin on yllättävän vaikeaa. Ainakin minulle.

Vierailija
2575/2742 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa on palannut toimistolle ja osa kuten minä on jäänyt etätöihin. Toimistolla olevat selvästi tuntuvat kaipaavan enemmän väkeä toimistolle, ehkä se on tylsää tehdä töitä kun ympärillä on vain puoli tusinaa työkaveria eikä avotila täynnä pöhinää. Itse en näe mielekkäänä mennä toimistolle vain toimiston täytteeksi tai siksi että jonkun mielestä on mukavampi kysyä apua tulemalla työpöydän viereen norkoilemaan kuin lähettämällä pikaviestiä tai sähköpostia.

Vierailija
2576/2742 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esimies istuu UK.ssa.

Hän haluaa olemme konttorilla ja hän saa meidöt kiinni.

Hän myös vie aamulla lapset tarhaan ja kouluun, usein laittaa viestin huomenta klo 12.

Kun alkoi puhumaan 3 krt viikossa, kerroin lopetan työt viim 3 h sen jälkeen, kun hän on tullut töihin. Jos pitää mennä konttorille, alan tulemaan töihin klo 7.

Kollega teki samoin.

Väh kerran kk pomon kanssa pidetään etäpaltsu klo 20, siellä klo 18, joka kestää tunnin !

Vierailija
2577/2742 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt it-alalla etätöitä koronakeväästä lähtien. Olen työskennellyt projektien johdossa 20 vuotta ja vasta nyt tajunnut että kotona saan päivän työt tehtyä tunnissa. Toimistolla töiden parissa meni koko päivä kahvitteluineen ja edustuslounaineen. En tule koskaan enää palaamaan toimistolle tuhlaamaan itseni ja toisten aikaa.

Vierailija
2578/2742 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009094421.html

Mitä mieltä olette, houkutteleeko taide, lemmikkihuone ja joogasali teidät toimistolle? Kieltämättä lemmikkihuone vaikutti kutsuvalta ja taide ilahdutti silmää, mutta.. ei se silti kotitoimistoa voita.

Kommenteissa oli erinomainen kirjoitus siitä, että avokonttori on yhä se oletustila, ja vaikka "keskittymistä vaativille töille on varattu pieniä erikoistiloja" niin mitä se on se työ mihin ei tarvittaisi keskittymistä? Jota suurimman osan työajasta luullaan olevan?

Mielestäni homman pitäisi olla päinvastoin. Voit keskittyä omassa rauhallisessa tilassa projekteihin, suunnitelmiin, palavereihin, puhelinsoittoihin jne. Sitten on jossain "sosiaaliselle toiminnalle varatut erikoistilat" eli juuri nuo kahvihuoneet ja joogasalit ym. Sinne voi mennä virkistäytymään ja juttelemaan. JOS haluaa.

Vierailija
2579/2742 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan saa sitten etätöissäkin kotona käydä virkistäytymässä välillä pihalla joogaamassa tai kahvilassa juttelemassa? Olen tuota miettinyt jo pidempään, kun konttorilla puolet ajasta menee siirtymisiin ja rupattelun, että kai sen vastaavan ajan samoin käyttää.

Vierailija
2580/2742 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäsuosittu kommentti mutta sanon silti: teitä etätyön tekijöitä pidetään meidän muiden työntekijöiden mielestä laiskottelijoina. Jos pitää piilotella työsuorituksiaan, on jotain salattavaa.

Ei lainkaan epäsuosittu kommentti mutta sanon silti: teitä "muita työntekijöitä" eli toimistoilla 24/7 haahuilevia ihmisiä pidetään meidän etätyöntekijöiden mielestä laiskottelijoina. Hihasta nyppijöinä, kahviossa notkuilijoina, juoruilijoina, tupakkapaikan valittajiana, työpaikkakiusaajina, ajan ja mielenterveyden pilaajina, kovaäänisinä hölöttäjinä ja häiriötekijöinä. Jos pitää käyttää työajastaan suurin osa täysin tarpeettomaan mölinään, on vähemmän tuottava työntekijä.

ps. etätyöntekijä ei voi salata työsuorituksiaan. Ne näkyvät ja ne ovat yleensä priimaa. Jos olet käsityksessä, että tulokset tarkistetaan menemällä Pirkko-Kaarinan selän taakse norkoilemaan tai katsotaan onko Veeti-Jorma lukemassa iltalehtiä niin olet väärässä. Johdon kanssa määritellään tulokset ja esimiehet kyllä näkevät tuleeko tulosta vai ei.

Tämä on niin totta ja lisäksi olen lukenut tutkimuksia, joissa yrityksen tuottavuus on pudonnut 10-12 % siirryttäessä toimistolle. Kotona saa niin paljon enemmän aikaan. Työntekijät oli näissä firmoissa kiireesti pyydetty takaisin etätyöhön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi