Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yksi noista joka aikoo etsiä uuden työpaikan JOS etätöitä ei saa jatkaa. Uskon kyllä että saa, ja tietyt asiat siihen jo viittaavatkin.
Esim. se että alkuun sai jäädä etäilemään, mutta lisänäytöt/netit ym. piti hoitaa itse. Sittemmin asia on muuttunut niin että jokaiselle maksetaan netti työn puolesta, halutessaan näytöt ym. saa lainaan toimistolta.
Toisekseen on tullut kyselyitä (vastaavia toki aiemminkin ollut eri jutuista) joissa osa kysymyksistä selkeästi viittaa siihen että kartoitetaan ihmisten halukkuutta tehdä etätöitä jatkossa ("olisin valmis tekemään etätöitä jatkossa a) 100% b) 50% c)25% d)0% työajasta") uskon että tuo vaikuttaa siihen miten toimistotiloja jatkossa "kehitetään".
Pystyisin venymään esim. siihen että max päivä per/vko olisin toimistolla, mutta en kyllä enää palaisin kokoaisesti toimistolle.
Elämä on niin paljon parempaa etäillessä:
oma rauha tehdä työt, ei mene aikaa työmatkoihin, säästyy rahaa vaatekuluissa (-käytännössä yksi siisti paita videopalavereihin riittäisi), ja osa kotitöistä menee töiden sivussa (pyykit&tiskit) jaaika vieviäkin ruokia ehtii paremmin valmistamaan (tekee valmiiksi uuniin laitettavaksi ennen töitä aamulla/lounaalla ja hauduttelee uunissa --> ruoka valmista kun työpäivä purkissa)Tämä on just se esimerkki, miksi kaikki työnantajat eivät jatka etätyötä sadalla prosentilla. Miksi ihmeessä ajattelet, että työnantajan maksamalla ajalla sulla on oikeus tehdä sun kotitöitä ja ruokaa? Mitä ihmettä ihmiset! Mä ymmärrän, että etätyö on todella paljon tehokkaampaa joillain aloilla. Meillä etätyötä saa tehdä kun sille on perusteet, osa ajasta ollaan paikalla, mikä on just hyvä.
Mutta jos henkilökohtaiset syyt menee tähän, että syön aamupalan työpöydän ääressä ja saan tehtyä kotitöitä samalla, niin työnantajana painaisin kyllä jarrua. En mä siitä maksa, vaan siitä, että mun maksamalla ajalla tehdään firman töitä.
Se on eri asia, kun työ ei ole sidottu aikaan vaan tulokseen. Silloinhan sillä ei ole merkitystä milloin ja miten sen tekee, kun tulokset syntyvät.
Etätyössä yleisin ongelma on, ettei työtä tuotetaan riittävästi. Normaaleja jaloittelutaukoja saa pitää myös etätyössä.
Kyllä täytyy olla kova laskutus työllä jos päästään katteille tunnin tehokkaalla työpanostuksella! Nyt käy kateeksi.
Aamuheräämiset ovat olleet aina minulle vaikeita ja läsnäolo toimistolla klo9 tekee tiukkaa. Etähommissa aloitan työt samaan aikaan, kun muut aamukahvittelevat puoli tuntia toimistolla. Samoin normaaliin ip. kahvien aikaan (niihinkin saadaan uppoamaan puoli tuntia) teen töitä ja pidän pidemmän tauon sopivassa kohdassa päivää. Kellotan kyllä vapaat hetkeni pois työpäivästä.
Ylempi esimieheni oli sitä mieltä, että tauot saavat venyä, jos hommat hoituvat. Tätä asennetta käytetään toimistolla surutta hyväksi ja se näkyy projektien tuloksissakin.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009094421.html
Mitä mieltä olette, houkutteleeko taide, lemmikkihuone ja joogasali teidät toimistolle? Kieltämättä lemmikkihuone vaikutti kutsuvalta ja taide ilahdutti silmää, mutta.. ei se silti kotitoimistoa voita.
Kommenteissa oli erinomainen kirjoitus siitä, että avokonttori on yhä se oletustila, ja vaikka "keskittymistä vaativille töille on varattu pieniä erikoistiloja" niin mitä se on se työ mihin ei tarvittaisi keskittymistä? Jota suurimman osan työajasta luullaan olevan?
Mielestäni homman pitäisi olla päinvastoin. Voit keskittyä omassa rauhallisessa tilassa projekteihin, suunnitelmiin, palavereihin, puhelinsoittoihin jne. Sitten on jossain "sosiaaliselle toiminnalle varatut erikoistilat" eli juuri nuo kahvihuoneet ja joogasalit ym. Sinne voi mennä virkistäytymään ja juttelemaan. JOS haluaa.
On tietty kivaa, jos konttori on kivan näköinen, mutta se ei millään korvaa työrauhaa, hyvää johtajuutta ja luottamusta työntekijöihin. Kuten tutkimukset osoittavat avokonttorit ovat huonoja keskittymiselle. Etäyössä saa oman rauhallisen työskentelytilan lisäksi keskimäärin n. 1-2 tuntia lisää vapaa-aikaa per päivä, kun ei tarvitse matkustaa töhin ja takaisin. Se vähentää stressiä, eikä ole työnantajasta mitenkään pois, päinvastoin, työtulos paranee. On ymmärrettävää, että työnantaja haluaa välillä nähdä työntekijöitään ihan "livenä", mutta työnantajat, jotka vaativat sataprosenttista läsnäoloa, vaikka työt on mahdollista tehdä etänä, ovat epäilyttäviä. Jossain on vika jos työnantaja ei luota työnteijöihin sen verran että voidaan sopia, että osa työstä tehdään etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yksi noista joka aikoo etsiä uuden työpaikan JOS etätöitä ei saa jatkaa. Uskon kyllä että saa, ja tietyt asiat siihen jo viittaavatkin.
Esim. se että alkuun sai jäädä etäilemään, mutta lisänäytöt/netit ym. piti hoitaa itse. Sittemmin asia on muuttunut niin että jokaiselle maksetaan netti työn puolesta, halutessaan näytöt ym. saa lainaan toimistolta.
Toisekseen on tullut kyselyitä (vastaavia toki aiemminkin ollut eri jutuista) joissa osa kysymyksistä selkeästi viittaa siihen että kartoitetaan ihmisten halukkuutta tehdä etätöitä jatkossa ("olisin valmis tekemään etätöitä jatkossa a) 100% b) 50% c)25% d)0% työajasta") uskon että tuo vaikuttaa siihen miten toimistotiloja jatkossa "kehitetään".
Pystyisin venymään esim. siihen että max päivä per/vko olisin toimistolla, mutta en kyllä enää palaisin kokoaisesti toimistolle.
oma rauha tehdä työt, ei mene aikaa työmatkoihin, säästyy rahaa vaatekuluissa (-käytännössä yksi siisti paita videopalavereihin riittäisi), ja osa kotitöistä menee töiden sivussa (pyykit&tiskit) jaaika vieviäkin ruokia ehtii paremmin valmistamaan (tekee valmiiksi uuniin laitettavaksi ennen töitä aamulla/lounaalla ja hauduttelee uunissa --> ruoka valmista kun työpäivä purkissa)Tämä on just se esimerkki, miksi kaikki työnantajat eivät jatka etätyötä sadalla prosentilla. Miksi ihmeessä ajattelet, että työnantajan maksamalla ajalla sulla on oikeus tehdä sun kotitöitä ja ruokaa? Mitä ihmettä ihmiset! Mä ymmärrän, että etätyö on todella paljon tehokkaampaa joillain aloilla. Meillä etätyötä saa tehdä kun sille on perusteet, osa ajasta ollaan paikalla, mikä on just hyvä.
Mutta jos henkilökohtaiset syyt menee tähän, että syön aamupalan työpöydän ääressä ja saan tehtyä kotitöitä samalla, niin työnantajana painaisin kyllä jarrua. En mä siitä maksa, vaan siitä, että mun maksamalla ajalla tehdään firman töitä.
Se on eri asia, kun työ ei ole sidottu aikaan vaan tulokseen. Silloinhan sillä ei ole merkitystä milloin ja miten sen tekee, kun tulokset syntyvät.
Missä kohtaa tuossa sanottiin, että tehtäisiin muuta kuin firman töitä työajalla? Ruoan laitto uuniin ennen töitä tai lounastauolla. Kyllä toimistollakin lounas on omaa aikaa ja taukoja pidetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyön iloihin kuuluu myös se, että voi (toki työtehtävistä riippuen) jaksottaa omat työnsä. Voi tehdä aamulla töitä tunnin, sitten laittaa ruokaa toisen tunnin ja jatkaa töitä myöhemmin. Kunhan tulosta syntyy, sillä ajankohdalla ei ole väliä.
Osa työnantajista on niin reiluja, ettei heitä kiinnosta milloin ja kuinka paljon työtä tekee, kunhan saa tulosta aikaa ja suurinpiirtein päivän määrätyt tunnit täyttyvät. On tietysti töitä, joissa pitää olla tavoitettavissa, ja silloin on oltava ns. sorvin ääressä. Mutta tauolla voi hyvin käydä heittämässä pyykit koneeseen. Miten se eroaa siitä, että toimistolla käy hakemassa kahvikupin? Ei niin mitenkään.
Vähän harmittaa, että on ollut pakko palata "toimistolle". Mulla siellä toisen asteen oppilaitoksen "lapset". Jos vain mahdollista, yritän saada aina joskus etäpäivän. Ei ole kyllä onnistunut koko syksynä. Jospa joskus.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan saa sitten etätöissäkin kotona käydä virkistäytymässä välillä pihalla joogaamassa tai kahvilassa juttelemassa? Olen tuota miettinyt jo pidempään, kun konttorilla puolet ajasta menee siirtymisiin ja rupattelun, että kai sen vastaavan ajan samoin käyttää.
Ei tietenkään saa. Etätöissä joogaaminen tai kahvilassa piipahtaminen on huonon ja laiskan työntekijän merkki, toimistolla se on verkostoitumista ja työhyvinvointia. /s
Etätyö saattaa mullistaa organisaatioitakin. Väliportaan esimiehet, tiiminvetäjät, saattavat huomata ettei heillä ole siellä toimistolla tekemistä tai eivät kykene "valvomaan" etätöissä olevia. Eivät osaa luottaa, eivät osaa pitää yhteyttä ja kokevat etätyön vaikeaksi itselleen. Saattaa paljastua, ettei heillä oikeastaan ole juurikaan mitään varsinaista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa en voi välttyä pohtimasta tuota etäilyn riemua. Yritätte vakuuttaa,(korostatte) että työn tehokkuus on lisääntynyt ym. mutta minusta vaikuttaa, että siellä pestään pyykkiä ja hoidetaan kotihommia. Ehkä jopa haistan palaneen käryä. Ihminen on perusolemukseltaan laiska ja tämän päätelmän tuloksena voin todeta vanhan sananlaskun pitävän paikkansa "kun kissa on poissa, hyppii hiiret pöydillä" (tuskin tietokoneen hiiret, ellei facea oteta huomioon).
Pyykkikoneen ja kuivausrummun täyttöön ja tyhjentämiseen ei montaa minuuttia mene. Käsin tuskin kovin moni enää pyykkiään pesee.
Toimistolla työaikaa syöviä taukoja pidetään havaintojeni mukaan huomattavasti enemmän kuin etätöissä. On aamukahvit, lounaat, iltapäiväkahvit, taukojumpat, juorukerhot, käytäväkeskustelut ym., jotka kaikki ovat pois varsinaisestä työstä. Kukaan ei tee 100 % töitä toimistolla, joten miksi etätöissä pitäisi istua nenä ruudussa koko päivä? Etätöissä saa huomattavasti enemmän aikaiseksi, kun saa rauhassa keskittyä eikä ole hihasta nykiviä kollegoita tai avokonttorin yleistä hälinää.
Vierailija kirjoitti:
Hitto minua ottaa päähän tämä jatkuva marina siitä, että olisi jotenkin "pakko" voida huonosti koronatoimista. En voinut! Etätyöaika oli ihana, ja olen tehnyt työtä silloin aivan normaalisti ja voinut paljon paremmin. Tietenkin pandemia-aika oli alussa pelottava, kun ei ollut rokotteita, eikä tiedetty kuinka tarttuva/tappava tauti on, mutta kun pandemian myöhemmässä vaiheessa suurin haitta on ollut suunnilleen käyttää hengityssuojaa kaupoissa ja liikennevälineissä, niin se haitta on ollut huomattavasti pienempi kuin se, että raahautuu toimistoon joka päivä ylitäysissä liikennevälineissä avokonttoriin. Verorahat kannattaisi käyttää niihin, joilla on oikeasti ongelmia, eikä keksimällä keksiä, että kaikilla mukamas olisi.
Rupean olemaan sitä mieltä, että patistetaan lähityöhön (meillä ei sallita edes hybridimailla!), koska kiusaajat tarvitsevat kiusattavia.
Minäkin olin tyytyväinen koko kahden vuoden "pakollisen" etätyön ajan. Ei tarvinnut lähteä kaupunkiin asti toimistolle vaan voi napsaista kahvinkeittimen päälle ja avata tietokoneen. Toimisto on ns. monitoimitila mikä tarkoittaa käytännössä levotonta ja häiritsevää liikettä ja hälinää ympärillä koko päivän, kun ihmiset käyvät kahvilla, lounaalla, vessassa, kopiokoneella, siirtyvät avotilasta neukkareihin tai hiljaisiin tiloihin, puhelimet soivat, ilmastointi hurisee....olin ennen etätöihin siirtymistä aivan loppu aina päivän päätteeksi ja kaipasin kotiin päästyäni vain hiljaista nurkkaa, jossa mitään ei tapahdu. Nykyisin teen etätöitä neljä päivää viikossa ja se toimistopäivä on yhtä tyhjän kanssa, kun ihmiset haluavat vaan seurustella sen päivän ajan. Työnteosta ei tule yhtään mitään, kun koko ajan joku tulee juttelemaan. Kivoja ihmisiä, mutta työt jäävät kyllä tekemättä lähityöpäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Epäsuosittu kommentti mutta sanon silti: teitä etätyön tekijöitä pidetään meidän muiden työntekijöiden mielestä laiskottelijoina. Jos pitää piilotella työsuorituksiaan, on jotain salattavaa.
Työsuoritukseni ja niiden lopputulokset ovat esimieheni nähtävillä ja mitattavissa ja se riittää. Muiden mielipiteellä ei oikeastaan ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimistolla sitä työantajan maksamaa aikaa vasta hukkaan meneekin! Kahvitauot ovat pääsääntöisesti pidempiä, lounaat venyvät, käytävillä norkoillaan ja juoruillaan, luetaan verkkolehtiä....Varsinaisiin töihin keskittyminen on usein vaikeaa kaiken sen hössötyksen keskellä.
Minut on komennettu konttorille 3 päivänä viikosta, perusteluksi on esitetty että linjaesimies on tuskastunut korona-aikana siihen, ettei hän saa tiimiltä "vastauksia" riittävän nopeasti. On niin paljon kätevämpää kävellä viereen ja esittää asiansa, kuin laittaa chattia tai meiliä tai soittaa. Perustilanteessa hän paahtaa maanisena viereen ja huutaa "nyt on kiireellinen juttu!". Esittää asiansa, poistuu paikalta ja tulee 10 minuutin päästä uudelleen kyselemään. Ihmiset tuijottavat menoaan epäuskoisina, mutta sellainen hän on. Sanomattakin lienee selvää, että istumme avotilassa ja hänen sinkoilunsa häiritsee n 15 ihmisen keskittymistä. Niin, ja hän kommunikoi tiimiläistensä kanssa siis pari kertaa kuukaudessa, enintään.
Muutenkin työnantaja tilastoi ja kyttää, miten paljon konttorilla istutaan ja jos jossain yksikössä ei istuta tarpeeksi, tulee raippaa. Sitä ei kukaan mieti vähääkään, miksi konttorille ei haluta palata ja miksi siellä ei viihdytä. Tilat ovat liian ahtaat laskennallisestikin, pysäköintipaikat vähäiset ja ne ovat maksullisia ja ruokalan ruoka on kallista, mutta konttorille konttorille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto minua ottaa päähän tämä jatkuva marina siitä, että olisi jotenkin "pakko" voida huonosti koronatoimista. En voinut! Etätyöaika oli ihana, ja olen tehnyt työtä silloin aivan normaalisti ja voinut paljon paremmin. Tietenkin pandemia-aika oli alussa pelottava, kun ei ollut rokotteita, eikä tiedetty kuinka tarttuva/tappava tauti on, mutta kun pandemian myöhemmässä vaiheessa suurin haitta on ollut suunnilleen käyttää hengityssuojaa kaupoissa ja liikennevälineissä, niin se haitta on ollut huomattavasti pienempi kuin se, että raahautuu toimistoon joka päivä ylitäysissä liikennevälineissä avokonttoriin. Verorahat kannattaisi käyttää niihin, joilla on oikeasti ongelmia, eikä keksimällä keksiä, että kaikilla mukamas olisi.
Rupean olemaan sitä mieltä, että patistetaan lähityöhön (meillä ei sallita edes hybridimailla!), koska kiusaajat tarvitsevat kiusattavia.
Minäkin olin tyytyväinen koko kahden vuoden "pakollisen" etätyön ajan. Ei tarvinnut lähteä kaupunkiin asti toimistolle vaan voi napsaista kahvinkeittimen päälle ja avata tietokoneen. Toimisto on ns. monitoimitila mikä tarkoittaa käytännössä levotonta ja häiritsevää liikettä ja hälinää ympärillä koko päivän, kun ihmiset käyvät kahvilla, lounaalla, vessassa, kopiokoneella, siirtyvät avotilasta neukkareihin tai hiljaisiin tiloihin, puhelimet soivat, ilmastointi hurisee....olin ennen etätöihin siirtymistä aivan loppu aina päivän päätteeksi ja kaipasin kotiin päästyäni vain hiljaista nurkkaa, jossa mitään ei tapahdu. Nykyisin teen etätöitä neljä päivää viikossa ja se toimistopäivä on yhtä tyhjän kanssa, kun ihmiset haluavat vaan seurustella sen päivän ajan. Työnteosta ei tule yhtään mitään, kun koko ajan joku tulee juttelemaan. Kivoja ihmisiä, mutta työt jäävät kyllä tekemättä lähityöpäivinä.
Esimies oli meistä niin kauhean "huolissansa", kun ilmeisesti kuvitteli, että istuimmme kotona etätyössä itkemässä korona-aikana kun ei päästy konttorille. Kyse ei ole siitä etteikö tehty työtä, vaan siitä, että kotona on niin paljon parempaa tehdä työtä kun meidän kauheassa avokonttorissa. Työkavereita ja johtajia näki digitaalisesti kokouksissa ja se oli ihan riittävää. Johtajat ilmeisesti kuitenkin pelästyivät, kun tajusivat ettei kaivata takaisin konttoriin "tapaamaan fyysisesti" ja nyt on käytännössä etätyön täyskielto. Kukaan ei ole vaan osannut selittää MIKSI? Öristään jotain kulttuurista, mutta kun se ei vaan vaikuta uskottavalta. Hankkikoot oma työhuone kaikille ja laskekoot työmäärät 80-luvun tasolle, niin ihmiset jaksavat varmaan matkustaa sinne konttoriin joka päivä. 2020-luvun aivotyömäärillä täytyy saada rauhallinen työtila, eikä vuorokaudesta voi käyttää keskimäärin 1-2 tuntia ruuhkassa matkustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minut on komennettu konttorille 3 päivänä viikosta, perusteluksi on esitetty että linjaesimies on tuskastunut korona-aikana siihen, ettei hän saa tiimiltä "vastauksia" riittävän nopeasti. On niin paljon kätevämpää kävellä viereen ja esittää asiansa, kuin laittaa chattia tai meiliä tai soittaa. Perustilanteessa hän paahtaa maanisena viereen ja huutaa "nyt on kiireellinen juttu!". Esittää asiansa, poistuu paikalta ja tulee 10 minuutin päästä uudelleen kyselemään. Ihmiset tuijottavat menoaan epäuskoisina, mutta sellainen hän on. Sanomattakin lienee selvää, että istumme avotilassa ja hänen sinkoilunsa häiritsee n 15 ihmisen keskittymistä. Niin, ja hän kommunikoi tiimiläistensä kanssa siis pari kertaa kuukaudessa, enintään.
Muutenkin työnantaja tilastoi ja kyttää, miten paljon konttorilla istutaan ja jos jossain yksikössä ei istuta tarpeeksi, tulee raippaa. Sitä ei kukaan mieti vähääkään, miksi konttorille ei haluta palata ja miksi siellä ei viihdytä. Tilat ovat liian ahtaat laskennallisestikin, pysäköintipaikat vähäiset ja ne ovat maksullisia ja ruokalan ruoka on kallista, mutta konttorille konttorille!
Tehkää yhteinen tilannekuvaus esimiehen käytöksestä ja siitä miten töitä tehdään. Lähettäkää tämä esimiehen esimiehille (useammalle kuin yhdelle), HR:n edustajalle, työterveyden ja -suojelun edustajalle. Ja jos teillä on joku liiton edustaja niin miksei hänellekin. Pyytäkää asiasta palaveria, jossa asiaa läpikäydään ja haetaan yhdessä ratkaisuja asioihin.
"Lähes puolet vastaajista kertoo tekevänsä enemmän työtunteja etänä kuin toimistolla"
Tämä kaikille ketjuun tulleille lähityön rakastajille, jotka kommentoivat asiaa jota eivät tee eivätkä tunne.
Lähde: Yle / Etätyö tuli jäädäkseen – asiantuntija: ”Vanhaan maailmaan, missä oltiin aina konttorilla, ei palata”
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin työnantaja tilastoi ja kyttää, miten paljon konttorilla istutaan ja jos jossain yksikössä ei istuta tarpeeksi, tulee raippaa...
Tuo ruoskiminen on jo ilmaisuna väkivaltainen ja kamala. Se toistuu kuitenkin usein, ja yleensä sitä käyttävät esimiehet, HR ja johto ikäänkuin se olisi humoristinen ja hauska. Että otatko porkkanan, aasi, vai raippaa?
Kaiken huipuksi se on myös tuossa Ylen jutussa.
Vinkki: lopettakaa sen käyttäminen ja keksikää uusi tapa johtaa. Tai no, se on jo keksitty, mutta pitää ilmeisesti sanottaa myös uusiksi. Siinä ei ole johtajaa ja alaisia, eikä johtaja joko silitä tai lyö.
Vierailija kirjoitti:
Sun esimies on tässä ketjussa mainittu "hihasta nyppijä". Sellaisista kun päästäisiin eroon. Voi kun joku linkittäisi tämän keskustelun kaikkiin etätyöuutisten kommentteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on eri asia, kun työ ei ole sidottu aikaan vaan tulokseen. Silloinhan sillä ei ole merkitystä milloin ja miten sen tekee, kun tulokset syntyvät.Missä kohtaa tuossa sanottiin, että tehtäisiin muuta kuin firman töitä työajalla? Ruoan laitto uuniin ennen töitä tai lounastauolla. Kyllä toimistollakin lounas on omaa aikaa ja taukoja pidetään.
Niin ja muutenkin työtä on välillä hyvä tauottaa niin on tehokkaampi. Silloin voi lenkittää koiran tai laittaa pyykit.
Tämä on just se esimerkki, miksi kaikki työnantajat eivät jatka etätyötä sadalla prosentilla. Miksi ihmeessä ajattelet, että työnantajan maksamalla ajalla sulla on oikeus tehdä sun kotitöitä ja ruokaa? Mitä ihmettä ihmiset! Mä ymmärrän, että etätyö on todella paljon tehokkaampaa joillain aloilla. Meillä etätyötä saa tehdä kun sille on perusteet, osa ajasta ollaan paikalla, mikä on just hyvä.