Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Ehtii lapset viedä päiväkotiin ja kouluun. Kiva käydä päivittäin puolen tunnin tehokävelyllä. Ehtii tehdä työn lomassa ruoat ja ottaa pienet tirsat. Jne. Kannatan etätöitä. Tehokasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä mene vapaa-aika pilalle kun työpaikka on teidän kotona, keittiössä tai sängyn vieressä tai jotain? Te asutte työpaikallanne?
Kenties menisi, jos korjaisin vaikka moottoripyöriä työkseni. Mutta läppärityöläisenä työ alkaa siitä kun avaan työkoneen, ja päättyy siihen, kun suljen sen ja laitan hyllylle.
Tekis mieli kommentoida näitä "läppärityöläisiä". Noh kaippa joitain käsienheilutteluhommia voi hoitaa sohvapöydältä läppärin kanssakin eikä sen kummempia tiloja tarvita.
Joku läppärityöläinen on tämänkin keskustelualustan käsienheilutteluhommillaan sulle mahdollistanut. Joku läppärityöläinen myös mahdollistaa sen, että sinä saat palkan niistä ojankaivuuhommistasi. Joku läppärityöläinen on kenties myös suunnitellut sen sun lapion ja toinen valvonut koneeltaan sitä, että se pullahtaa tehdaslinjalta ulos.
En usko että mitään noista mainitsemistasi tuotteista on tehnyt "läppärityöläinen", vaan ihan oikea suunnittelija/koodaaja jolla on ollut kunnon näytöt, työpöydät, istuimet ja ehkä myös se läppäri siinä telakassa kiinni. Viittaan "läppärityöläisellä" näihin etätyöstä vouhottajiin joiden työpanos ja tehokkuus on vähän kyseenalaista tasoa... Näkeehän näitä kahviloissakin jatkuvasti "töissä" jotain puuhastelemassa. Tekijät on sitten ihan eri faciliteettien äärellä, oli ne sitten kodin työhuoneessa tai toimistolla.
Juu, suunnittelutyö on vähän mukavempaa tehdä kunnon näytöillä eikä pelkästään läppärin ruudulla. Ei kannata kuitenkaa väheksyä, ettei pelkällä läppärillä voisi tehdä vakavasti otettavaa ja vaativaa työtä. Se varsinainen työ kuitenkin tapahtuu pään sisällä.
Oikeasti ihmisillä on kotonaan isommat näytöt työntekoon. Aniharva tekee töitä läppärin näytöllä.
Jos pakotetaan toimistolle, menen sinne kalsarit ja t-paita päällä, kuten etätöissäkin olen. Saavat mitä tilaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä mene vapaa-aika pilalle kun työpaikka on teidän kotona, keittiössä tai sängyn vieressä tai jotain? Te asutte työpaikallanne?
Kenties menisi, jos korjaisin vaikka moottoripyöriä työkseni. Mutta läppärityöläisenä työ alkaa siitä kun avaan työkoneen, ja päättyy siihen, kun suljen sen ja laitan hyllylle.
Tekis mieli kommentoida näitä "läppärityöläisiä". Noh kaippa joitain käsienheilutteluhommia voi hoitaa sohvapöydältä läppärin kanssakin eikä sen kummempia tiloja tarvita.
Joku läppärityöläinen on tämänkin keskustelualustan käsienheilutteluhommillaan sulle mahdollistanut. Joku läppärityöläinen myös mahdollistaa sen, että sinä saat palkan niistä ojankaivuuhommistasi. Joku läppärityöläinen on kenties myös suunnitellut sen sun lapion ja toinen valvonut koneeltaan sitä, että se pullahtaa tehdaslinjalta ulos.
En usko että mitään noista mainitsemistasi tuotteista on tehnyt "läppärityöläinen", vaan ihan oikea suunnittelija/koodaaja jolla on ollut kunnon näytöt, työpöydät, istuimet ja ehkä myös se läppäri siinä telakassa kiinni. Viittaan "läppärityöläisellä" näihin etätyöstä vouhottajiin joiden työpanos ja tehokkuus on vähän kyseenalaista tasoa... Näkeehän näitä kahviloissakin jatkuvasti "töissä" jotain puuhastelemassa. Tekijät on sitten ihan eri faciliteettien äärellä, oli ne sitten kodin työhuoneessa tai toimistolla.
Juu, suunnittelutyö on vähän mukavempaa tehdä kunnon näytöillä eikä pelkästään läppärin ruudulla. Ei kannata kuitenkaa väheksyä, ettei pelkällä läppärillä voisi tehdä vakavasti otettavaa ja vaativaa työtä. Se varsinainen työ kuitenkin tapahtuu pään sisällä.
Oikeasti ihmisillä on kotonaan isommat näytöt työntekoon. Aniharva tekee töitä läppärin näytöllä.
Mulla on kotona kaksi 32-tuuman näyttöä vierekkäin. Hankin ne heti etätöiden alettua ja laitoin verovähennyksiin. Hankin myös sähköpöydän, ergonomisen työtuolin, uuden näppiksen ja hiiren sekä webcamin. Myös mikin ja Genelecin kaiuttimet jotta Teams palavereissa ei tarvitse luureja pitää. Verovähennyksiin meni n. 10000 euron edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika subjektiivisia ajatuksia tänne on laitettu. Eikö oikeasti kenenkään projektityö kärsi siinä että joka helvetin kysymys pitää aina häiritä sähköpostilla tai teamsilla kun ennen asian pystyi varmistamaan vieressä istuvalta? Puhumattakaan siitä kuinka paljon epävirallista tietoa jää kuulematta kun kaikki kahvitauot ja muut tapaamiset jää pois. Itse olen esimerkiksi tippunut täysin kärryiltä siitä mitä naapuritiimit ja osastot nykyään touhuavat. Ja kyllä siitä voi olla myös taloudellista haittaa, koska hommia suunnittelupuolella tulee paljon talon sisältä.
Sitten voisi vielä mainita rekryt. Kuinkahan mukava on tulla taloon ja ei oikeastaan ikinä tavata tai tutustua kehenään? Varsinkin junnuna aika tuskallista aloittaa kaikki etänä.
Puhumattakaan sitten siitä tehokkuudesta. Itse ainakin suhtaudun äärimmäisellä myötähäpeällä kun ihan aikuiset ihmiset jotka tekevät asiantuntijatyötä ja veloittavat siitä hirveitä summia leikkivät teams palavereissa jollakin pelkällä läppärillä ilman kunnon työtiloja "hehe en nyt oikein näe tältä pieneltä näytöltä..." . Tulee mieleen vähän kuinka paljon se tehokkuus siinä etätyössä onkaan kärsinyt.. Ja tiedän kyllä että osalla on kotona systeemit kunnossa mutta kaikilla ei todellakaan ole. Se on tässä parin vuoden aikana nähty.
Niin ja olen kyllä itsekkin etätyön kannalla, mutta en näe että monessakaan paikassa siihen siirtyminen täysin on se järkevin ratkaisu. Meillä ollaan ilmeisesti suosittelemassa jotain mallia, että kerran viikossa olisi hyvä ainakin käydä toimistolla.
Omituista ja hyvin epäuskottavaa, että kenelläkään enää olisi mitään ongelmia näiden digitaalisten työkalujen kanssa tai ainakaan vaikeuksia näytön kanssa. Taisi olla nyt keksittyä juttua. Ja eikö teillä oikeasti vuonna 2021 ole kunnon digitaalisia kommunikaatiokanavia käytössä, jota kautta pystyy tehokkaasti jakamaan tietoa? Nehän ovat olleet valtaosassa yrityksiä käytössä jo parikymmentä vuotta. En ole itse koskaan ollut työelämässä niin, että tiedonkulku olisi ollut sitä, että käydään nykäisemässä jonkun hihasta. Kyllä se on digitaalista ollut aivan itsestäänselvästi parikymmentä vuotta. Tuollainen hihasta nykäiseminen kuulostaa jollekin 1980-luvulle.
Kerrassaan outo postaus. Tottakai se on helpompaa kysyä joku tietty projektikohtainen asia saman projektin parissa (mutta eri suunnittelualalla) työskentelevältä jos hän istuu samassa loossissa, kuin alkaa jotain teamschattia tai sähköpostia kirjoittelemaan. Enkä todellakaan ala etsimään sitä asiaa mistään projektipankista ,jos saman asian saa muutamalla sanan vaihdolla suoraan suunnittelijalta ja ehkä vielä jonkun lyhyen opastuksen tai muun ohjeen samalla. Tämä on sitä laatua mitä oikea tiimityöskentely tuo.
Ja kaikkihan näiden "onko mun mikki päällä" tyyppien kanssa on teamsitellyt vähintäänkin tarpeeksi viimeisen vuoden aikana. Siellä on vaikka minkälaisia työasemavirityksiä. Osalla parempia osalla täysin surkeita millä ei töitä voi tehokkaasti tehdä.
Ja ei, en ole IT-alalla. Siellä ehkä etätyökulttuuri on kehittynyt pitemmän aikaa niin ei ole niin vaihteleva tilalle kuin muilla tekniikan aloilla.
Kuulostat vähän raskaalta energiavarkaalta. Toiset joutuvat toistuvasti keskeyttämään työnsä, koska sinä et jaksa kahta virkettä pikaviestimellä kirjoittaa, ottaa itse asioista selvää, ja oletat että muut sitten kaivavat materiaalipankista tai työkoneeltaan sulle sinun tarvitsemasi tiedoston?
Sinulla taitaa olla yksinkertainen yyö.
Eri
Täysin päinvastoin. Hyvinkin vaativa asiantuntijatyö, johon saa vihdoin keskittyä rauhassa kun hihasta nykijät ja voitko hei kaivaa mulle ton ja ton tiedoston (kun itse en viitsi) ovat etänä viestikanavan päässä, jota seuraan ja käytän aktiivisesti, mutta en joka minuutti.
Ei kyse ole jotain yksistä tiedostoista vaan asiakokonaisuuksista, jotka voivat koskea kolmea eri osastoa, kuten logistiikkaa, myyntiä ja markkinointia. Eivät kaikki istu yksittäisten dokumenttien parissa. Ja puhut vaativasta asiantuntijatyöstä.
Tässä tapauksessa kysymyksesi todellakin häiritsee, eikä se ole mikään "helppo pieni kysymys" vaan sinun olisi järkevämpi varata 15 min palaveri, jossa asia selitetään sinulle ja voit kysyä lisäkysymyksiä.
Voi hyvänen aika. Ei tässä ole kyse yhdestä kysymyksestä ja selittämisestä. Minä saatan olla auttamassa yhtä noista toiminnoista ongelman kanssa. Tai mahdollisuuden. Koita nyt tajuta, että ei tässä linjastolla olla.
Ois pitänyt alusta lähtien selittää, että useissa projekteissa sitä hommaa tehdään oikeasti tiimissä jossa on monen eri alan suunnittelijoita mukana koska muuten sitä ei tehdä ollenkaan. Ei kyse ole mistään keskeyttämistä oikeastaan ja tiedon hausta toisen puolesta vaan ihan normaalista ryhmätyöstä jossa nyt vaan täytyy jaksaa niitä keskeyttämisä aina silloin tällöin. Ei näitä big roomeja ja muita ihan huvikseen kuitenkaan ole perustettu jos on joku isompi kokonaisuus menossa. Ja ei nyt tietenkään ole asiallista vaatia jotain vastausta samantien, vaan ihan kuten siellä teamsissäkin niin voi kysyä mikä on tilanne ja milloin ehtii... Ei tää niin vaikeeta ole. Helvetisti näppärämpää vain kuin huhuilla teamsissa, varsinkin jos nämä täällä esitetyt "luen sähköpostit aamulla ja illalla" "teams on mutella jotta voin keskittyä" käytännöt käytössä jokaisella.
Mameilla ei nyt vaan tullut tällainen skenario mieleen vaan enemmän se työpaikan ikävä harjoittelijapoika joka kyselee tyhmiä tai vierusloossin Tanja joka kyselee kolmatta kertaa missäs ne tykypäivän äänestyslistat nyt olikaan.
Ja näin.
Kerrotko nyt vielä, miten se suunnittelupalaverin taso laskee etänä? On mielestäni jopa noussut, kun kaikki voivat tarvittaessa jakaa omia näyttöjä vuorollaan, jakaa jonkun linkin jne. Itselle tärkeimmät pointit voi screenshotata heti, versus palaverimuistion tai -presiksen odottelu.
Palaverit alkavat ajallaan, usein myös päättyvät ajallaan. Ei tarvi odotella Mattia, joka aamuruuhkassa jumissa. Tai Pasia joka unohtikin hakea kahviinsa maidon. Jaa, missäs se piuha taas on että saa jaettua näytön seinälle? Voiskos Elina sitten vuorollaan presentoida? Ai mutta sun koneelle ei taida olla sopivaa adapteria.
Ja ennenkaikkea, ei tarvi enää kestää sitä Tauno-Petteriä, joka piirtää niitä jotain korkealentoisia muka inspiroivia kehityskäyriään fläppitaululle SAATI joutua tallentamaan niitä töherryksiä kuvana omana puhelimeen.
Ai niin, oon niin vanha, että aikoinaan on tullut viikottain osallistuttua suunnittelupalavereihin myös konferenssipuhelun kautta. Tietokoneet sentään jo oli myös. Miksi moinen hankala järjestely? Olisi tullut aika kalliiksi lennättää Yhdysvaltoihin viikottain ympäri Eurooppaa sijainnutta muuta tiimiä.
Minä olen tykännyt siitä, että kerrankin näen hyvin esitellyn asian omalta ruudullani. Mun ei tarvitse tihrustaa screenia tai ruutua pitkän kokouspöydän päästä.
Olkaa onnellisia, jos teillä on mahdollisuus tehdä työtänne kotona! Se olisi mahtavaa! Siirtyisin heti etätyöhön, jos se olisi mahdollista. Valitettavasti kaikilla ihmisillä ei ole käynyt yhtä hyvä tuuri kuin teillä. Ei ole ollut mahdollisuutta päivänkään etätöihin korona-aikana.
Palvelualalla on ollut pakko mennä työpaikalle korona-aikanakin. Oman ja perheen teveyden uhalla töissä on pakko tavata joka työvuorossa ihmisiä, jotka käyttäytyvät täysin välinpitämättömästi. Asiakkaat eivät pese käsiään, käytä käsidesiä ja kasvomaskia, tulevat kauppaan sairaana ja aivastelevat ja yskivät päin.
Asiakkaitten jo ennestään huono käytös on huonontunut korona-aikana potenssiin kymmenen. Henkilökunnalle puhutaan epäystävällisesti ja röyhkeästi, käyttäydytään epäasiallisesti, huudetaan, kiroillaan, haistatellaan ja uhkaillaan. Iäkkäät asiakkaat ovat pahimpia ja pahimpia kitisijöitä, valittajia ja vi##umaisimpia asiakkaita ovat vanhat naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika subjektiivisia ajatuksia tänne on laitettu. Eikö oikeasti kenenkään projektityö kärsi siinä että joka helvetin kysymys pitää aina häiritä sähköpostilla tai teamsilla kun ennen asian pystyi varmistamaan vieressä istuvalta? Puhumattakaan siitä kuinka paljon epävirallista tietoa jää kuulematta kun kaikki kahvitauot ja muut tapaamiset jää pois. Itse olen esimerkiksi tippunut täysin kärryiltä siitä mitä naapuritiimit ja osastot nykyään touhuavat. Ja kyllä siitä voi olla myös taloudellista haittaa, koska hommia suunnittelupuolella tulee paljon talon sisältä.
Sitten voisi vielä mainita rekryt. Kuinkahan mukava on tulla taloon ja ei oikeastaan ikinä tavata tai tutustua kehenään? Varsinkin junnuna aika tuskallista aloittaa kaikki etänä.
Puhumattakaan sitten siitä tehokkuudesta. Itse ainakin suhtaudun äärimmäisellä myötähäpeällä kun ihan aikuiset ihmiset jotka tekevät asiantuntijatyötä ja veloittavat siitä hirveitä summia leikkivät teams palavereissa jollakin pelkällä läppärillä ilman kunnon työtiloja "hehe en nyt oikein näe tältä pieneltä näytöltä..." . Tulee mieleen vähän kuinka paljon se tehokkuus siinä etätyössä onkaan kärsinyt.. Ja tiedän kyllä että osalla on kotona systeemit kunnossa mutta kaikilla ei todellakaan ole. Se on tässä parin vuoden aikana nähty.
Niin ja olen kyllä itsekkin etätyön kannalla, mutta en näe että monessakaan paikassa siihen siirtyminen täysin on se järkevin ratkaisu. Meillä ollaan ilmeisesti suosittelemassa jotain mallia, että kerran viikossa olisi hyvä ainakin käydä toimistolla.
Omituista ja hyvin epäuskottavaa, että kenelläkään enää olisi mitään ongelmia näiden digitaalisten työkalujen kanssa tai ainakaan vaikeuksia näytön kanssa. Taisi olla nyt keksittyä juttua. Ja eikö teillä oikeasti vuonna 2021 ole kunnon digitaalisia kommunikaatiokanavia käytössä, jota kautta pystyy tehokkaasti jakamaan tietoa? Nehän ovat olleet valtaosassa yrityksiä käytössä jo parikymmentä vuotta. En ole itse koskaan ollut työelämässä niin, että tiedonkulku olisi ollut sitä, että käydään nykäisemässä jonkun hihasta. Kyllä se on digitaalista ollut aivan itsestäänselvästi parikymmentä vuotta. Tuollainen hihasta nykäiseminen kuulostaa jollekin 1980-luvulle.
Kerrassaan outo postaus. Tottakai se on helpompaa kysyä joku tietty projektikohtainen asia saman projektin parissa (mutta eri suunnittelualalla) työskentelevältä jos hän istuu samassa loossissa, kuin alkaa jotain teamschattia tai sähköpostia kirjoittelemaan. Enkä todellakaan ala etsimään sitä asiaa mistään projektipankista ,jos saman asian saa muutamalla sanan vaihdolla suoraan suunnittelijalta ja ehkä vielä jonkun lyhyen opastuksen tai muun ohjeen samalla. Tämä on sitä laatua mitä oikea tiimityöskentely tuo.
Ja kaikkihan näiden "onko mun mikki päällä" tyyppien kanssa on teamsitellyt vähintäänkin tarpeeksi viimeisen vuoden aikana. Siellä on vaikka minkälaisia työasemavirityksiä. Osalla parempia osalla täysin surkeita millä ei töitä voi tehokkaasti tehdä.
Ja ei, en ole IT-alalla. Siellä ehkä etätyökulttuuri on kehittynyt pitemmän aikaa niin ei ole niin vaihteleva tilalle kuin muilla tekniikan aloilla.
Kuulostat vähän raskaalta energiavarkaalta. Toiset joutuvat toistuvasti keskeyttämään työnsä, koska sinä et jaksa kahta virkettä pikaviestimellä kirjoittaa, ottaa itse asioista selvää, ja oletat että muut sitten kaivavat materiaalipankista tai työkoneeltaan sulle sinun tarvitsemasi tiedoston?
Eri
Täysin päinvastoin. Hyvinkin vaativa asiantuntijatyö, johon saa vihdoin keskittyä rauhassa kun hihasta nykijät ja voitko hei kaivaa mulle ton ja ton tiedoston (kun itse en viitsi) ovat etänä viestikanavan päässä, jota seuraan ja käytän aktiivisesti, mutta en joka minuutti.
Ei kyse ole jotain yksistä tiedostoista vaan asiakokonaisuuksista, jotka voivat koskea kolmea eri osastoa, kuten logistiikkaa, myyntiä ja markkinointia. Eivät kaikki istu yksittäisten dokumenttien parissa. Ja puhut vaativasta asiantuntijatyöstä.
Tässä tapauksessa kysymyksesi todellakin häiritsee, eikä se ole mikään "helppo pieni kysymys" vaan sinun olisi järkevämpi varata 15 min palaveri, jossa asia selitetään sinulle ja voit kysyä lisäkysymyksiä.
Voi hyvänen aika. Ei tässä ole kyse yhdestä kysymyksestä ja selittämisestä. Minä saatan olla auttamassa yhtä noista toiminnoista ongelman kanssa. Tai mahdollisuuden. Koita nyt tajuta, että ei tässä linjastolla olla.
Just niin! Vielä pahempaa. Kaikista pahin keskeyttelijätyyppi on ns. helppariheidi, joka AINA keskeyttää muiden työt koska "hänellä on asiakas tässä odottamassa!". Hän ei ole vielä ihan oivaltanut miten sitä työtä tehdään, vaikka on jo vuosia häirinnyt muita. Tiedot löytyisivät kyllä, mutta ei hän voi etsiä! Asiakas odottaa! Vastaus NYT!
Ainakin meidän työ on sellaista, ettei kukaan tiedä kaikkea eikä ohjeistakaan löydy kaikkea. On pakko kysyä työkavereilta.
Silloin kilautetaan Skypellä ja kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertaakaan ei ole ollut flunssaa etätyöaikana,kun ei tarvitse kulkea joukkoliikenteessä ja olla avokonttorissa.Vapaa-aikaa jää yli 3 t enemmän päivässä kun ei ole työmatkoja.On pirteämpi koko päivän ja työt sujuvat.
Totta muuten, minäkään en ole ollut kertaakaan kipeänä puoleentoista vuoteen.
Jännä muuten nähdä tullaanko jatkossa työpaikoille räkäisenä niin kuin ennen korona-aikaa oli tapana.
Ihan samalla tavalla tullaan tartuttamaan muut räkäisenä jos etätyötä ei saa tehdä koska muuten jää palkatta vaikka oli vaan flunssa ja vähän kuumetta.
Sillä nyt ei tässä ole merkitystä että tekeekö kotona vai toimistolla, mutta aika moni on kommentoinut tyyliin "ihan sama tekeekö 4 vai 8 tuntia kunhan hommat tulee tehdyksi". Mitäs helvettiä nyt taas, jos maksetaan palkka siitä että tekee 40 tuntia viikossa niin kyllähän töitä pitää sitten tehdä 40 tuntia viikossa. On kyllä työt mitoitettu päin persettä jos tekee 8 tunnin työt neljässä tunnissa.
Olen kyllä aina ollut sitä mieltä että kuukausipalkasta pitäisi luopua, ja kaikkien siirtyä tuntipalkkaan ja palkka maksetaan tehdyistä tunneista.
(Sitä paitsi ne joiden työnantajat vaatii toimistolle paluuta, niin voitte olla varmoja että teidän firmassa on kokonaistuottavuus laskenut, ja sen takia vaaditaan takaisin)
Vierailija kirjoitti:
Sillä nyt ei tässä ole merkitystä että tekeekö kotona vai toimistolla, mutta aika moni on kommentoinut tyyliin "ihan sama tekeekö 4 vai 8 tuntia kunhan hommat tulee tehdyksi". Mitäs helvettiä nyt taas, jos maksetaan palkka siitä että tekee 40 tuntia viikossa niin kyllähän töitä pitää sitten tehdä 40 tuntia viikossa. On kyllä työt mitoitettu päin persettä jos tekee 8 tunnin työt neljässä tunnissa.
Olen kyllä aina ollut sitä mieltä että kuukausipalkasta pitäisi luopua, ja kaikkien siirtyä tuntipalkkaan ja palkka maksetaan tehdyistä tunneista.
(Sitä paitsi ne joiden työnantajat vaatii toimistolle paluuta, niin voitte olla varmoja että teidän firmassa on kokonaistuottavuus laskenut, ja sen takia vaaditaan takaisin)
Eli jos joku on nopea, hänen kannattaa hidastella, jotta saa mahdollisimman ison palkan? - Tiedoksesi, että olennaisinta on se, että tavoitellut asiat tulevat tehdyiksi - ei se, paljonko tai vähänkö aikaa niiden tekemiseen menee.
Mä teen potilas/vastaanottotyötä, joten etätyö ei oikein työn luonteen vuoksi onnistu, mutta v***ttaa kaikkien niiden puolesta, jotka omasta puolesta voisi ja haluaisi jatkaa etänä mutta vanhoillinen työnantaja pakottaa takaisin toimistolle. Yhden tällaisen työnantajan tiedänkin lähipiiristä ja se on sattumoisin Suomen suurin työnantaja eli Helsingin kaupunki. Esihenkilöillä on näyttöä pandemian ajalta, että työntekijät tekee työnsä huolellisesti ja tunnollisesti myös kotoa käsin, mutta silti etätyö ei tule jäädäkseen kuin tyyliin 1 päivä viikossa, joka sekin täytyy anoa viikkoa etukäteen kirjallisen etätyösuunnitelman kanssa. Huippua, että suurin osa lähitöihin pakotetuista kavereistani arvelee työtehon jopa laskevan toimistolla vrt etätyö. Lisäksi työnantajan etätyökielteinen asenne on työntekijöitä kohtaan törkeää ja alentuvaa, viestittää että emme luota työmoraaliinne ja teitä tarvitsee kytätä toimistolta käsin.
Vierailija kirjoitti:
Sekoitat monta eri kirjoittajaa keskenään. En ole puhunut suunnittelukokouksista mitään vaan itseasiassa olen samaa mieltä, että niissä saa suht näppärästi jokainen näytettyä nopeasti mitä nyt tarviikaan. Myös tallennus on usein hyödyllinen juttu. Tosin itse en mene kokouksiin enää mistä ei toimiteta asialistoja etukäteen. Ihan jo siitä näkee onko kyseessä paskanjauhantaa vai jotain tärkeämpää.
Se mistä olen puhunut on pienempien kokonaisuuksien läpikäynti. Esim jonkun pienen suunnitteluratkaisun vaikutukset sivuavaan suunnittelualaan. Ei jokaisesta kysymyksestä ole mahdollista tai tarpeellista järjestää mitään kokousta jos vieressä istuu asiantuntija jolta vastauksen saa välittömästi.
Tyyliin.
"Pekkaaaa,... viititkö kävästä tässä ku ehit"
"Joo mä tuun kohta käymään"
Pekka kävelee kohta tiskille.
"Niin, voidaanko käyttää tässä tuotetta/ratkaisua tämä vai meneekö sinun osastointi siinä pieleen"
"Joo voitte käyttää näillä reunaehdoilla plaaplaa, mutta itseasasissa voisitte miettiä että plaaplaaa..."
"Mutta se ei taas täytä meidän vaatimuksia"
"niin joo no mennään vaan tuolla ehdotuksella"
"asia kunnossa"
Ja näitä juttuja kun tulee todella usein, niin se nyt vaan on kätevää jos se tyyppi on siinä lähellä eikä tarvitse miettiä mitään palavereita tai teams-puheluja. Jotka nekin on käytössä tarpeen mukaan, mutta noin se vaan nyt on helpompaa ja näppärämpää. Eikä sekään haittaa jos Pekka on huipputyyppi jonka kanssa siinä voi vaihtaa parit lauseet myös aiheesta miten se viikonloppu menikään.
Niin tai sitten voisit käydä aivan saman keskustelun pikaviestimellä, ajankohtana joka sopii Pekalle, ja ilman että Pekan tarvitsee vielä erikseen tulla käymään luonasi. Tuossa esimerkissäsihän jopa tuli ilmi, että keskeytit Pekan sen hetkisen tehtävän.
Oletko myöskään ihan varma, että Pekka on kiinnostunut aidosti kertomaan sinulle viikonlopuistaan? Ehkä Pekka vain esittää sinulle huipputyyppiä. Olet ihan klassinen työpaikan energiavaras.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän työ on sellaista, ettei kukaan tiedä kaikkea eikä ohjeistakaan löydy kaikkea. On pakko kysyä työkavereilta.
Eihän tässä kukaan kollegoilta asioiden kysymistä ole kieltänyt, eikä minua ainakaan haittaa, että kysytään. Varsinkin josko se johtaisi johonkin väärinymmärrykseen tai turhaan työhön. Kyse on vain ja ainostaan siitä, että kunnioitetaan kollegoiden työrauhaa. Harva kysymys on toimistotyössä sellainen, että siihen pitää saada parissa minuutissa vastaus. Tai jos pitää, silloin on omassa työtyylissä tai työskentelytaidoissa puutetta.
Tulikin tästä mieleen onneksi jo ex-kollega. Niitä klassisia toimistollaroikkujia, jolle sähköiset alustat haastavia. Saattoi viestittää alle tunnin sisään neljä-viisi kertaa. Osa pikaviestimellä, loput sähköpostitse. Kahden kysymyksistä ollessa saitko viestini?
Eniten ärsyttää se, että tulee nyt ihan mikä vaan etätyöpolitiikka ja säännöt, niin aina on niitä joita ne säännöt ei koske syystä tai toisesta. Suurin osa kuuliaisesti menee konttorille sovittuina päivinä ja aikoina. Ja ne tyypit, joita mitkään säännöt ei koske, ei niitä noudata ja esimiehet katsovat sormien läpi.
Etätyöt eivät ole itselle ihan ongelmaton juttu, mitä tulee monilokeroisessa firmassa kartalla pysymiseen. Oman tiimin kesken vielä sujuu, mutta tässä 1½-vuoden aikana olen huomannut kuinka paljon sitä käytävillä, kahviossa ym p-puhumisesta tulevaa lätinätietoa tietoa on jäänyt saamatta. Varsinkin siitä, mitä rikkakkaistiimit touhuavat, on tippunut pahasti kartalta. Ja ainakin itse hiukan kaipailen myös toimintaa itse työyhteisössä, lounaila käyntiä ja sen sellaista. No eipä tarvitse enää kauaa kotona näpytellä, tuntipalkka- ja kuukausipalkkavuodet yhteen laskettuna 43 vuotta kasassa ja netti-aamukampa raksuttaa kohti vuodenvaihdetta.
En tajua miksi enää pakotettaisiin edes jokin tietty päivämäärä viikossa olemaan konttorilla. Miksi pitää mennä aamulla istumaan sen koneen ääreen naputtelemaan kun se sama homma sujuu kotona, ilman työmatkoihin kuluvaa aikaa ja rahaa, ei tarvitse kuunnella monitilatoimiston mökää, saa keskittyä töihin. Kaiken tämän digiloikan myötä työnantajat eivät kuitenkaan loikkaa vaan haluavat että nökötät neukkukuutiokonttorissa? Kun työtehtävien toteutuminen on nykyään monessa työpaikassa ihan avoimesti nähtävissä, mikä tässä kaikessa on pointti? Eikö se oli ihan se ja sama jos vaikka päälläni seison kunhan työt tulevat ajallaan tehtyä? Mitä se konttorilla nökötys hyödyttää?
Jos työntekijän rehellisyyttä pitää tässä epäillä, niin on silloin työnantaja epäonnistunut rekrytoinnissa aikanaa!
Vierailija kirjoitti:
Pelko pois! Kyllä monella varsinkin ajatus- ja suunnittelutyötä tekevällä ne tunnit ovat helposti yli 40 aina. Sitä prosessia kun ei aina edes saa katkaistua vapaalla, vaikka haluaisikin. Toisinaan, ellei usein, sitä jättää ihan tarkoituksella asioita hautumaan rauhassa yön tai viikonlopun yli, jos siihen on mahdollisuus.
Eilenkin aamulla olen ihan vapaaehtoisesti lueskellut ammattiini liittyvää materiaalia, enkä sitä tunteihin kirjaa. Ja ihmisenä, joka on luovimmillaan sekä tehokkaimmillaan noin klo 14 asti, etätyöt ovat mahdollistaneet minulle sen itselle sopivimman rytmin.
Usein aloitan päivän täysin vapaaehtoisesti jo klo seitsemältä samalla kun syön aamiaista, kahdeksaan mennessä reagoinut tai ainakin lukenut kaikki akuuteimmat uudet viestit, kahdeksalta keskityn yksilösuoritteeseen, hyvässä flowssa jatkan sitä välillä yksitäistä kahvitaukoa lukuunottamatta kahteen asti, ja jolloin vasta pidän ruokiksen.
Toimistotyössä mulla häviää tuosta se aamun ensimmäinen tunti (totta hitossa en laita kelloa soimaan klo 5 että olisin seiskalta officelta etuaikaan), keskellä päivää menisi aikaa standardiin klo 12 safkikseen, syömisen jälkeiseen väsymykseen ja kaikenlaiseen muiden hihasta nyppimiseen, keskeytyksiin, kuulumisten vaihteluun jne.)
Meillä on työaikakirjaus, mutta myös liukuma. Ja voin kertoa etten myöskään ihan jokaista yli mennyttä hetkeä etätöissä kirjaa siitä ihan ilosta, että kokonaisuudessaan mulla on vuorokaudessa paljon enemmän tunteja näin. Ja nimenomaan myös niitä tehokkaita työtunteja.
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin tehdä etätöitä 80-20-ratiolla. Olen viihtynyt etänä mainiosti, mutta tavallaan mietin, että tuleeko tästä yhteiskunnasta vielä eristäytyneempi jos aikuiset eivät edes töissä enää tapaa toisiaan. Ihmiselle tekee hyvää välillä kammata naamansa ja lähteä ihmisten pariin. Joten voisin olla vaikka päivän tai kaksi konttorilla.
Työ ja "ihmisten tapaaminen" ovat kaksi eri asiaa. Olisin hyvin huolissani, jos suomalaiselle "ihmisten tapaaminen" tarkoittaa työpaikalle menemistä, muuten ei ole "ihmisten tapaamista".
Käsityksesi etätyötä globaaleille työnantajille tekevistä suomalaisista on varmaan hyvin kummallinen. Hehän eivät "tapaa ihmisiä" koskaan!
Eiköhän suurin osa meistä käy töissä rahan takia, joten ainakin itselleni se on isoin syy hoitaa työt niin hyvin, kuin mahdollista, myös nyt etätyön aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Just niin! Vielä pahempaa. Kaikista pahin keskeyttelijätyyppi on ns. helppariheidi, joka AINA keskeyttää muiden työt koska "hänellä on asiakas tässä odottamassa!". Hän ei ole vielä ihan oivaltanut miten sitä työtä tehdään, vaikka on jo vuosia häirinnyt muita. Tiedot löytyisivät kyllä, mutta ei hän voi etsiä! Asiakas odottaa! Vastaus NYT!
Näen ainakin kaksi asiaa mitkä teillä on pielessä
- vajaa tai ei-toimiva sisäinen ohjeistus
- huono perehdytys / suuri vaihtuvuus
Jos kysyt asiaa kerran niin se asiahan on sitten sinulla tiedossa. Miten voi olla mahdollista, että joudut jatkuvasti kyselemään muilta? Ymmärrän, jos teet ensimmäistä vuotta. Sen jälkeen pitäisi jo sujua ilman jatkuvaa kyselyä.
Oikeasti paskanpuhujat ja itseään korostavat ovat se tyhmä, joille etätyö on myrkkyä. Ne menee toimistolle istumaan vaikka yksinään. Niiden identiteetti on siitä kiinni.