Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Vierailija kirjoitti:
Onko Linkedinissä joku "Lähityö on niin kivaa" -kampanja menossa? Feediin on tullut useita tuntemattomien ihmisten postauksia missä hekutetaan lähityötä ja kuinka se on tärkeätä ihanaa. Voin kyllä käydä toimistolla välillä tärkeissä kokouksissa ja työskellellä siellä tilapäisesti kokousten välissä, mutta jatkuva työskentely avokonttorissa on helvettimäistä.
Olen huomannut myös noita postauksia. "On niiiiiiiiin ihanaaaa taas kun tiimi on kasassa kahvikoneen ympärillä" ja "ihminen kaipaa muita ympärilleen blaa blaa blaa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko työkaverinne palanneet toimistolle vai onko suurin osa edelleen etänä? Meillä vain 10 % on toimistolla.
Ne jotka tykkäävät lähitöistä ovat palanneet, osa kokonaan osa osittain. Olen myös kuunnellut lähityön ystävien puheita siitä, miksi tykkäävät käydä työpaikalla. Enemmistöllä ongelma on siinä, että kotona ole työpistettä. Joillain siirtymä toimistolle ja takaisin on tarpeen, että työ ja vapaa-aikaan tulee sellainen toiminnallinen ero.
Ymmärrän nuo mielipiteet, vaikka itse olenkin täysin eri mieltä :)
Minä ostin itselleni jo ennen koronaa kaksi hyvää näyttöä, telakan, säädettävän työpöydän (Ikeasta) ja työtuolin. Ergonomia on hyvä ja ei tarvitse tihrustaa läppäriä.
Se on totta, että työn ja kodin välille ei tule "siirtymää", mutta itselläni sen asian hoitaa koira, joka neljän aikaan tulee vaatimaan minua lenkille. Sillä on sisäinen kello :)
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki ovat taas yhdessä" jeppa jee. Yksin nökötän huoneessani työpaikalla, kukaan ei käy kahvilla, syömässä eri aikoihin. Se siitä yhteisöllisyydestä. Ajaa pitää 40km, jotta pääsen konttorille sosiaalistumaan.
Tämähän se on totuus. Konttoripäivänä istun pisteessäni, tauolla saatan mennä asioille, kahvin haen pisteelleni, selaan nettiä/kännykkää - enkä ole ainoa. Siellä niitä muitakin hiljaisia itsekseen viihtyviä ääntelee omissa kopperoissaan. Mutta onneksi ruokailutilasta raikaa ekstroverttien kovaääninen nauru ja heiltä varmaan kaikilta tulee kommenttia "yhteisöllisyydestä ja lähityön mukavuudesta".
Olen törmännyt myös ihan uudenlaiseen työpaikkahäirikön muotoon: henkilöllä on oma huone avokonttorin lähellä. Hän käytännössä puhuu palavereissa päivät pitkät, kovaäänisesti. Hänellä on aina ovi auki ja hän istuu oven vieressä ja puhuu. Koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ensi viikolla paluu toimistolle. Ilmeisesti tällä yritetään pelastaa yhden tiimin aivan surkeaa työilmapiiriä, jonka syyt ovat ihan muualla kuin etätyössä. Jopa muut tiimit, joiden yhteistyö ja työnteko toimivat paremmin etänä kuin toimistolla, pakotetaan takaisin konttorille, ettei tälle yhdelle tiimille tulisi paha mieli. Kaikkien on jatkossa oltava kolme päivää viikossa toimistolla, ja jos tuohon haluaa pikkuisenkin joustoa, on tehtävä erillinen etätyösopimus, jossa muun muassa menettää oman työpisteen toimistolla – eli toimistopäivinä pitäisi pahimmassa tapauksessa tehdä töitä kahvitilan pöydän ääressä, jos muualla ei satu olemaan tilaa. Eikä tuota etätyösopimustakaan saa mitenkään automaattisesti, vaan ne jaetaan ilmeisesti hieman pärstäkertoimen perusteella.
Tässä on hyvä esimerkki siitä, miten lisätään eriarvoisuutta, kaunaa ja katkeruutta. Kaivetaan tiimien ja ihmisten välille vain suurempia taisteluojia.. kun ei uskalleta johtaa ja sanoa jämäkästi, että työpaikalla on aikuisia ihmisiä, eikä olla jossain ala-asteella missä "nina ja pirkko istuvat näin koska muuten erkki ja marketta ovat surullisia".
Vierailija kirjoitti:
Onkin ollut ikävä tätä jankutusta :) Miten läppärit pöydän kulmalla toimii, onko pyykit pesty?
Jos olet eri mieltä, ketju on jankutusta. Basic vauvapalsta :)
Läppäri toimii mainiosti tässä sähköpöydälläni, jossa on useita näyttöjä ja koko homma on työhuoneessani, jossa on myös ovi. Etätyökaverina on lemmikkieläin.
Pyykit on pesty. Viime viikolla pesin useamman koneellisen. Kävin myös töiden välissä lyhyellä juoksulenkillä yhtenä päivänä ja kolme kertaa viikoss teen taukojen aikana lihastreeniä. Kivasti jää aikaa muille harrastuksille ja miehen kanssa seurustelulle sitten molempien töiden jälkeen.
Etätöissä perjantaisinkin viitsii tehdä neljään asti töitä ja välillä ylikin. Toimistolta halusin perjantaisin lähteä aina mahdollisimman aikaisin kotiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Linkedinissä joku "Lähityö on niin kivaa" -kampanja menossa? Feediin on tullut useita tuntemattomien ihmisten postauksia missä hekutetaan lähityötä ja kuinka se on tärkeätä ihanaa. Voin kyllä käydä toimistolla välillä tärkeissä kokouksissa ja työskellellä siellä tilapäisesti kokousten välissä, mutta jatkuva työskentely avokonttorissa on helvettimäistä.
Muutos näkyy sielläkin ja etätyöhän on selvä bonus, se on hyvää mainosta yrityksille jos työntekijät kehuvat työpaikkaansa mm. LinkedInissä.
Ei hittolainen sinähän kirjoitit LÄHITYÖSTÄ. Olen huomannut saman. Veikkaan et tässä on kyse parista asiasta. Ensinnäkin jossain HR:n ja johdon syövereissä on keksitty syy pienelle juhlalle, joten "takaisin toimistolle jee" -bileet, vaikka sitten hampaat irvessä.
Toinen asia mikä isoja, pääkaupunkiseudulle keskittyviä yrityksiä kaivelee ovat ne isot ja kalliit toimistotilat, joista on mahdollisesti tehty pitkät sopimukset eikä ole mahdollista supistaa tiloja. Niistä tulee ihan ***sti menoja. Joten halutaan se porukka sinne vaikkei asiassa olisi järkeä. Tyhjät, kalliit tilat seisovat tyhjillään. Harva osasi ennustaa tällaista koronan kaltaista pandemiaa - tulevaisuudentutkijat ovat kyllä jo pitkään listanneet globaalin pandemian yhdeksi skenaarioksi. Ja se toteutui nyt ensimmäisen kerran. Myös etätyöstä on tullut signaaleja, mutta muutos on joskus vaikea. Kun siihen ei liity vain se, että pitää olla digivehkeet ja -taidot vaan esim. tässäkin ketjussa listattuja, ihmisten käyttäytymiseen liittyviä asioita: johtaminen, luottamus, muutoshalu, uudenlaiset tavat. Nämä koskevat myös työntekijöitä.
Meillä ilmoitettiin, että etätyö päättyy täysin. En halunnut jatkaa sellaisessa työpaikassa joten vaihdoin. Olen edelleen hämmentynyt ja onnessani joka päivä. Voin valita täysin miten etänä ja miten töissä ja minuun luotetaan.
Koronatartuntoja on nyt pari tuhatta päivässä, heti sen jälkeen kun porukkaa alettiin painostamaan takaisin konttoreille tartuttamaan ja tartutettaviksi.
Jos minä kuolisin koronaan, koska työpaikka painosti minut paikan päälle vaikka siellä käy tartuttajia ja sairaita ja me rokotetutkin voidaan tartuttaa ja sairastaa, niin voiko perheeni haastaa työpaikkani oikeuteen henkeni vaarantamisesta ja menettämisestä, ja saada miljoonakorvaukset? Jos pystyy näyttämään että minun koronavilkkusovellus on hälyttänyt työpaikalla, ja kännykästä näkee missä olen liikkunut?
Jossain luin jenkkiuutisen tällaisesta että perhe vaatii korvauksia kun perheenjäsen pakotettiin etätöistä toimistolle, vaikka oli luvattu että etätyöt ovat se uusi normaali tapa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko työkaverinne palanneet toimistolle vai onko suurin osa edelleen etänä? Meillä vain 10 % on toimistolla.
Ne jotka tykkäävät lähitöistä ovat palanneet, osa kokonaan osa osittain. Olen myös kuunnellut lähityön ystävien puheita siitä, miksi tykkäävät käydä työpaikalla. Enemmistöllä ongelma on siinä, että kotona ole työpistettä. Joillain siirtymä toimistolle ja takaisin on tarpeen, että työ ja vapaa-aikaan tulee sellainen toiminnallinen ero.
Me joilla on kotona työhuoneet, pystytään pistää tietsikka kiinni ja työhuoneen ovi kiinni klo. 16 jälkeen, eikä miettiä työasioita enää sen jälkeen. Valitettavasti kaikilla ei ole tuota mahdollisuutta, mutta teimme hyvän ratkaisun ostaessamme talon 10 km päässä keskustasta kolme vuotta sitten jolloin saimme molemmat mieheni kanssa omat työhuoneet, samalla kun monet työkaverit muuttivat keskustaan pieniin kerrostaloluukkuihin joihin ei työtasot ja muut mahdu eli keittiön pöydän äärellä työskentelevät. Olisi todella ahdistavaa sellainen, tällaisena aikana. Samoin jos Suomeen olisi tullut lockdown: helpompi olla 250 neliön talossa, kuin alle 50 neliön kaksiossa.
Toimistomme on 5km päässä keskustasta, eli sama työmatka meillä kaikilla silti.
Vaikkei edellisessä kommentissa nyt ihan kaikki faktat kohtaa todellisuutta, niin oon kyllä myös miettinyt tota, että mitenköhän työpaikka korvaa, jos työntekijä sairastuu vaikkapa long covidiin sen takia että pakotetaan toimistolle.
No, arvatenkin, ei mitenkään.
Etenkin kun rokotettujen osuus sairaalaan joutuneista on jo kolmannes (ja osuus tulee kasvamaan sitä mukaa kun aikaa kuluu), en mitenkään ymmärrä, miksi sinne toimistolle on nyt pakko mennä!
Hallitus voisi laittaa etätyösuosituksen takas päälle, kun ennusteetkin taas huutaa siihen malliin että kuukauden päästä ollaan tuplasti huonommassa tilanteessa, jossei nyt mitään rajoituksia tehdä.
Menee vähän ohi etätyöaiheen, mutta joku oli kirjoittanut Hesarin mielipidepalstalle asiasta joka vaivaa minuakin. Hän oli mennyt elokuviin ja suurin osa ajoissa tulleista (oletan, että vanhemmista ihmisistä) oli asiallisesti käyttäny maskia. Juuri ennen elokuvan alkua sisälle alkoi tunkea väkeä mekkaloiden, popcornit kainalossa eikä kellään maskeja.
Minulla oli samanlainen kokemus, itse asiassa taisin olla ainoa maskin käyttäjä koko salissa. Jotenkin puistattavaa. Osa ajattelee, ettei tarvitse enää suojaa koska rokotus, osa taas, koska nuoruus. Kumpikaan ei välttämättä suojaa ja itse en haluaisi olla taudin kuljettaja sitten muille, siis niille lähimmille joilla vastustuskyky ei ole niin priimaa enää.
Samasta syystä en haluaisi saada työpaikalta tauteja, se tuntuu niin turhalta kun voi tehdä etänäkin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Menee vähän ohi etätyöaiheen, mutta joku oli kirjoittanut Hesarin mielipidepalstalle asiasta joka vaivaa minuakin. Hän oli mennyt elokuviin ja suurin osa ajoissa tulleista (oletan, että vanhemmista ihmisistä) oli asiallisesti käyttäny maskia. Juuri ennen elokuvan alkua sisälle alkoi tunkea väkeä mekkaloiden, popcornit kainalossa eikä kellään maskeja.
Minulla oli samanlainen kokemus, itse asiassa taisin olla ainoa maskin käyttäjä koko salissa. Jotenkin puistattavaa. Osa ajattelee, ettei tarvitse enää suojaa koska rokotus, osa taas, koska nuoruus. Kumpikaan ei välttämättä suojaa ja itse en haluaisi olla taudin kuljettaja sitten muille, siis niille lähimmille joilla vastustuskyky ei ole niin priimaa enää.
Samasta syystä en haluaisi saada työpaikalta tauteja, se tuntuu niin turhalta kun voi tehdä etänäkin töitä.
Kyseinen kirjoitus kiertää jo vitsinä netissä. Kertoo siitä, mihin jamaan ihmiset on ajettu tämän koronan kanssa. Sitä paitsi aiheellista on kysyä, että miksi sekin kirjoittaja kokee oikeudekseen mestaroida toisten olemista. Ehkä ne toiset ei nauti elokuvasta maski naamalla? Siispä kirjoittaja voi jäädä kotiin tai hankkia järeämmät suojaimet. Sen sijaan päätyy siihen, että toisten pitää elää hänen ällipälliensä mukaan. Sitä on tähän asti pidetty itsekkyytenä, jos itsellä on joku fobia, niin muiden pitäisi muuttaa elämänsä sen mukaan. Jokainen vastaa itsestään.
Sitä ihmettelen, miksi etätyöläinen edellyttää, että toimistolla pidetään hänelle tyhjää työpistettä valmiina kahveja myöten.
Eihän siinä ole järkeä. Pidetään vain heille omat huoneet, jotka työskentelee toimistolla.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, miksi etätyöläinen edellyttää, että toimistolla pidetään hänelle tyhjää työpistettä valmiina kahveja myöten.
Eihän siinä ole järkeä. Pidetään vain heille omat huoneet, jotka työskentelee toimistolla.
Tämähän on ihan esimiesten ja johdon päätettävissä oleva asia. Jos he kokevat, että etätyöläinen tarvitsee hyvän työpisteen toimistolla työskentelyn ajaksi, sellainen varataan. Suomessa on aika harvassa ne työpaikat, missä kenelläkään ei ole vakiopaikkaa vaan aamulla otat sen minkä haluat tai mikä on vapaa. Sehän olisi itse asiassa kaikista tasa-arvoisin ratkaisu, vai mitä?
Yhtenä päivänä viikossa pitää käydä toimistolla. Itse käyn kahtena aamupäivänä, kun asun toimiston lähellä.
Ei mikään ihme että tartunnat on tuhansissa nyt, kun porukka matkusteli syyslomalla, osa ei ota rokotteita, porukka painostetaan toimistoille, uskotellaan että ollaan takaisin entisessä!
Eilen kuulin Italian kollegaltani, eli Italiassa jossa oli jo pitkään parempi tilanne hurjan covidin jälkeen, on tulossa rajotteet takaisin ja eri väriset zonet ulkonaliikkumisineen. Siellä rokottamaton porukka osallistunut mielenosoituksiin ja levitelleet tautia alueelta toiseen viime viikkoina.
Onhan se ikävää palata pomon silmien alle. Ei voi enää shoppailla, istua kahvilassa, hoitaa pihaa, lenkkeillä koiran kanssa ym. kesken työpäivän.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ilmoitettiin, että etätyö päättyy täysin. En halunnut jatkaa sellaisessa työpaikassa joten vaihdoin. Olen edelleen hämmentynyt ja onnessani joka päivä. Voin valita täysin miten etänä ja miten töissä ja minuun luotetaan.
Näin meilläkin. Aivan järkyttävää. Lähityötä pitää olla sen takia että "rakennetaan yhteisöllisyyttä". Mitä yhteisöllisyyttä siitä tulee, jos ihmiset menevät sinne hampaat irvessä? Ja sitä lähityötä pitää olla 100 %, suostuisivat edes osittaiseen etätyöhön, niin kestäisi ne lähityöpäivät. Hävettää olla näin idioottimasessa paikassa työssä, ei ole ilmeisesti minkäänlaista tarvetta miettiä työnantajaimoagoa.